
Shuge Wei

CIRCUITS OF POWER: CHINA ’S QUEST FOR CABLE

TELEGRAPH RIGHTS 1912–1945*

ABSTRACT
This article examines China’s efforts to restore cable telegraph rights from the establishment of the
Republic of China to the end of World War II. Challenging the conventional dichotomy of
“Chinese” and “Western” actors in rights recovery issues, this article explores the intricate
power relations between foreign cable companies, international interests groups and various polit-
ical factions in China. It analyses China’s reclaim of cable sovereignty in three phases, each char-
acterised by a particular controversy—the intra-clique struggle of the Communications Clique
during the early Republic and the warlord era; the rivalry between the Nationalist Party, military
and the state during the Nanjing decade; and the direct Sino-Japanese conflict during wartime.
The article presents the argument that for the various interest groups, ideologies such as imperial-
ism and nationalism served as rhetoric in their respective pursuits. It was the daily political tensions
that played a crucial role in shaping how cable policies were devised.

Keywords
Telegraph sovereignty, submarine cable, Republican China, infrastructure, wireless telegraph,
Sino-foreign relations, factional politics, Sino-Japanese War, Great Northern Telegraph
Company, East Extension Company

INTRODUCTION

Cable telegraph was introduced into China in the mid-nineteenth century. The technol-
ogy detached, for the first time, the transmission of information from the physical move-
ment of people, animals, and objects, allowing information to travel at an enormous
speed. It strengthened and complicated China’s connections with the outside world,
and it both integrated and destabilized the Qing Empire.1 As with most technologies,
the development of cable telegraph was driven by business interests. But given its
vital significance to national security, economic prosperity, and the dissemination of
news, telegraph connection was never a purely commercial matter. Questions over the
location of cable lines and poles, and the operation of terminal stations, involved a mul-
tilayered process of negotiations, replete with political and cultural tensions.

Australian National University, e-mail: shuge.wei@anu.edu.au
*I would like to thank Brian Martin and Tessa Morris-Suzuki for their valuable comments on this research.

I am also grateful for Janet Y. Chen who kindly advised on the style and structure of this article.
1Roger R. Thompson, “The Wire: Progress, Paradox, and Disaster in the Strategic Networking of China,

1881–1901,” Frontiers of History in China 10.3 (2015), 424.

Journal of Chinese History 3 (2019), 113–135
doi:10.1017/jch.2018.26

© Cambridge University Press

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

mailto:shuge.wei@anu.edu.au
https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


The development of China’s telegraph networks during the late nineteenth and early
twentieth centuries was tightly locked into the rivalries of powerful countries over
global communication resources. Three foreign submarine cable companies—the
Great Northern Telegraph Company, the Eastern Extension Company, and the Commer-
cial Pacific Company—were key agencies involved in Chinese cable telegraph connec-
tions internally and overseas. Although they appeared to be independent, the companies
were in essence what Daniel R. Headrick and Pascal Griset called “hybrid creatures,”
legally private yet intimately tied to their home governments or imperial patrons.2 By
the same token, the Chinese counterpart, the telegraph bureau, also embodied dual iden-
tities, serving as both government institution and commercial enterprise. Interactions
between the three companies and China’s telegraph bureau were bound by contracts
equivalent to de facto treaties, with disputes often becoming diplomatic issues.3

China’s quest for cable rights deserves scholarly attention. It is not only indicative of
how a foreign-introduced technology transformed Chinese politics and society but also
sheds light on the process of nation-building in China from the mid-nineteenth century.
Among themany seminal studies, Jorma Ahvenainen’s monograph has provided a detailed
analysis ofWestern powers’ telegraph interests in China,4 while Erik Baark has challenged
the notion of technological determinism, demonstrating the vital importance of tensions
among various interest groups in shaping the transfer of cable technology to China
during the late Qing period.5 Yongming Zhou has compared the introduction of telegraph
with that of the Internet, arguing that new information technologies do not necessarily bring
about public participation in politics. He believes that cultural and political context deter-
mines the transformative importance of a technology in society.6

Most of the existing literature on cable telegraph focuses on the late Qing period.
Developments during the Republican era have long escaped scholarly attention. It
remains unclear how China managed its cable networks during a period of political tur-
bulence andwar. And yet, without a detailed study on information infrastructure, it is hard
to explain why China lacked international presence during the Sino-Japanese crisis;7 why
Reuters withdrew from the Chinese domestic news market in the mid-1930s;8 and how
domestic and international interest groups behind the new wireless telegraph technology
competed against the cable telegraph providers and thus reshaped the power balance in

2Daniel R. Headrick and Pascal Griset, “Submarine Telegraph Cables: Business and Politics, 1838–1939,”
The Business History Review 75.3 (Autumn 2001), 543–44.

3Hou Zhongjun,侯中軍 “Zhuntiaoyue shijiao xia de zhongguo dianbao ju yu dianxin chuchuang shiqi de
duiwai jiaoshe” 準條約視角下的中國電報局與電信初創時期的對外交涉 [De facto treaties: China’s tele-
communications bureau and cable negotiations during the late Qing period], Guangdong shehui kexue 6
(2013), 127–36.

4JormaAhvenainen, The Far Eastern Telegraphs: TheHistory of Telegraphic Communications between the
Far East, Europe and America before the First World War (Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia, 1981).

5Erik Baark, Lightning Wires: The Telegraph and China’s Technological Modernization, 1860–1890
(London: Greenwood Press, 1997).

6Yongming Zhou, Historicizing Online Politics: Telegraphy, the Internet and Political Participation in
China (Stanford, CA: Stanford University Press, 2006).

7See Part I of Shuge Wei, News under Fire: China’s Propaganda against Japan in the English-Language
Press, 1928–1941 (Hong Kong: Hong Kong University Press, 2017).

8Sheng-chi Shu, “Managing International News-Agency Relations under the Guomindang: China’s Central
News Agency, Zhao Minheng, and Reuters, 1931–1945,” Frontiers of History in China 10.4 (2015), 594–644.

114 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


China’s telegraph industry. The journey from the late Qing, when China’s out-going cable
rights were in the hands of foreign companies, to the end of World War II, when China
obtained control over key superintendent offices of its submarine cables, was not a linear
path. The process shows how a weak nation managed to maneuver through conflicts
with powerful countries and successfully defend its information sovereignty.
This article seeks to fill the lacuna by examining China’s interactions and rivalries with

the three foreign cable companies from the establishment of the Republic of China to the
end of World War II. While most scholars tend to approach rights and sovereignty issues
through the lens of diplomatic history, this article avoids the dichotomy of “Chinese” and
“Western” actors, which eschews the assumption that there was a unified imperialist
entity in opposition to an equally unified nationalist China.9 Instead, my analysis
seeks to explore the intricate power relations between the foreign cable companies, inter-
national interest groups, and various political factions in China. By doing so, I also chal-
lenge the dichotomy of international and domestic Chinese history. Many ostensibly
international affairs were extensions of domestic tensions and vice versa, as William
Kirby has cogently argued.10 Locating the international cable dispute in the context of
Chinese political culture and daily political pragmatism reveals that Chinese nation-
building was a highly cosmopolitan process. Modern Chinese states arose not just as
central governments enforced bureaucratic hierarchies throughout clearly defined bound-
aries, but also as an evolving patchwork of ideals, contingencies, settlements shaped by
domestic and international conflict, as well as self-interest.
Moreover, historians have tended to consider the rights recovery issue through the per-

spective of Chinese nationalism. This article argues that ideologies including imperialism
and nationalism provided the rhetoric for diverse interest groups to advance their own
agendas. It was the daily political tensions that played a crucial role in shaping how
cable policies were devised. The lack of a centralized authority during the Republican
period created opportunities for political factions to steer the development of cable tele-
graph for their own benefit. The complex circuit of power involving multiple factions and
interest groups, together with a volatile political environment, undermined the ability of
the foreign cable companies to maintain their business. To a degree, the Nationalist gov-
ernment managed to reclaim its cable rights not because of a unified central authority, but
the lack of it.11

This study analyzes the development of cable telegraph in three phases, each charac-
terized by a particular controversy—the intra-clique struggle during the early Republic
and the warlord era; the rivalry between the Nationalist Party, military, and state
during the Nanjing decade; and the direct Sino-Japanese conflict during wartime. This
article also explores the reaction of successive regimes to wireless telegraph, and how
interest groups of the Nationalist government used the new technology to increase its
leverage in reclaiming cable sovereignty.

9Justin M. Jacobs, “Nationalist China’s ‘Great Game’: Leveraging Foreign Explorers in Xinjiang, 1927–
1935,” Journal of Asian Studies 73.1 (2014), 44–45,

10William C. Kirby, “The Internationalization of China: Foreign Relations at Home and Abroad in the
Republican Era,” China Quarterly no. 150 (June 1997), 433–58.

11The Nationalist government and the Guomindang government are interchangeable in this article. The
same goes for the Nationalist Party and Guomindang.

Circuits of Power 115

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


CABLE R IGHTS DUR ING THE LATE Q ING PER IOD

When telegraph was first introduced to China in the 1860s, common Chinese people
viewed the technology with deep suspicion. An image published in the Dianshizhai Pic-
torial vividly captured the sense of distrust and misunderstanding: a villager was driven
out of the local telegraph office after trying to sell his relative’s memorial tablet. Rumors
had circulated that telegraphs were sent through ghosts extracted out of the tablets of the
newly dead. The villager therefore sought to earn a fortune by selling one to the telegraph
bureau (See Figure 1) The image hardly exaggerated people’s ignorance about this new
technology. Indeed, telegraph lines were perceived as disturbance to the harmony and
energies of local graveyards, fields, and landscape—the geomantic principles of feng-
shui. Local officials seeking to deter foreigners from installing telegraph lines illegally
often invoked such popular fears.12

From the early 1860s, foreign powers, particularly the Russians, had repeatedly
requested that the central government and local authorities grant foreign companies

FIGURE 1 “Rumors should be prohibited,” from Dianshizhai Pictorial.

Source: Dianshizhai Pictorial, 1896, vols 480–492, p. 43.

12Haifang dang海防檔 [Archives of maritime defense], Institute of Modern History, Academia Sinica, vol.
4, no. 1, doc 20; “The Telegraph in China,” North China Herald, March 15, 1882, 277.

116 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


the rights to build telegraph lines in China. Having just survived the Taiping uprising,
however, the Qing court took a conservative view of the new technology, concerned
about losing control over confidential military and political information.13 Social resis-
tance and negative official attitudes nevertheless did not stop the foreign attempts to
include China in the international telegraph network. Instead, foreign companies
started to avoid the state, and pushed for telegraph connections through covert operations
and pressure. They installed cables secretly, then mobilized all available diplomatic
resources to gain Chinese approval. In 1871, for example, the Great Northern Telegraph
Company extended its line from Wusong harbor to Shanghai without obtaining permis-
sion from Chinese officials. Two years later, the company changed the underwater line to
a landline, despite the agreement signed in 1870 (known as ThomasWade’s Concession)
that any submarine cable should keep its terminal points in vessels off shore.14 Similarly,
the Great Northern attempted to move its submarine lines onshore in Xiamen (Amoy).
The Qing government found it difficult to lodge protests against these illegal lines

through diplomatic channels. Established in 1869 and registered in Denmark, the
Great Northern Telegraph Company was essentially controlled by British interest
groups, who were its largest shareholders. Yet one could hardly consider it a British
firm, as it was represented by Russian diplomats in Beijing. The close relationship
between the Danish and Russian courts, particularly the marriage of Dagmar, daughter
of the Danish King Christian IX, to the Russian crown prince, subsequently Alexander
III, was a crucial factor in this.15 With the endorsement of the Russian government,
the Great Northern Company built a line across Russia to connect Europe to East Asia
and the United States. The company’s multi-national affiliations caused great trouble
for Chinese officials, who sought to demolish illegal lines through diplomatic means.
While the British Consul referred Chinese complaints to the Danish Consul to adjudicate,
the Danish Consul claimed such decisions could only be made through discussion
between the Zongli Yamen and the Russian minister in Beijing.16 Indeed, the entangled
relations behind the ownership and operations of cables provided foreign consuls the
pretext to postpone any concrete action. The delays usually led to the Qing government
dropping plans to demolish illegal lines because of their practical benefit to China’s tele-
graph communications.
The Qing government was cautious about protecting its telegraph sovereignty on land,

but had not developed a sense of maritime sovereignty. Extraterritoriality at the treaty
ports further deterred the government from controlling landing stations of foreign subma-
rine cables. By the end of the Qing dynasty, three foreign companies largely monopolized
China’s cable communications with the outside world: Great Northern Telegraph, the
British-owned Eastern Extension Telegraph, and Commercial Pacific Cable, an Ameri-
can enterprise with a large proportion of its shares owned by the British. Substantial influ-
ence of British interest groups over all of the three companies eased tensions among them

13See Thompson’s account of the Qing’s dual communication networks combined with express courier and
telegraph, in Thompson, “The Wire,” 424.

14Zhou, Historicizing Online Politics, 23. For details of the Thomas F. Wade’s Concession, see Baark,
Lighting Wires, 77–80.

15Ahvenainen, The Far Eastern Telegraphs, 23.
16Ahvenainen, The Far Eastern Telegraphs, 57–58.

Circuits of Power 117

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


and facilitated the creation of a cartel system, with each company having its own sphere
of influence. The Great Northern controlled cables connecting Vladivostok, Nagasaki,
Shanghai, Amoy, and Hong Kong. It also operated cables in northern European waters
and owned land telegraphs across Russia and Siberia, which connected its Eastern and
Western cable systems. The Eastern Extension operated a cable system from Hong
Kong to Singapore, where further connection with Europe was established. The
company also owned the cable from Hong Kong to Fuzhou and Shanghai. The Commer-
cial Pacific had a cable that linked Shanghai to San Francisco via Manila, Midway, and
Honolulu.17 Bound by various contracts with the foreign companies, the Qing govern-
ment lost the right to build its own cable lines that might compete with existing
foreign-operated ones. Nor did it claim the right to set the rate of international cable com-
munications and its share of dividends.

CABLE R IGHTS AND INTRA -FACT IONAL STRUGGLES UNDER

THE BE IYANG GOVERNMENT

The fall of the Qing Empire left a power vacuum, which attracted various political and
military groups to compete for domination in the newly established Beiyang Government
(1912–1928). Under the circumstances, the Communications Clique (Jiaotong xi交通系)
thrived. It had deep influence over the operations of railways, postal, shipping, telecom-
munication, and banking systems. The transition of power within the clique, and tensions
between central and peripheral groups, strongly affected the government’s relationship
with the foreign cable companies. The change of authorities in the central government
constantly reshuffled the power structure of the clique by breaking existing ties while cre-
ating new ones. Conflicts between the old and new leaders, and infiltration fromwarlords,
encouraged members of the clique to trade long-term telegraphic development plans for
short-term political security and financial gains.
The origin of the Communications Clique dated back to the late Qing, when Sheng

Xuanhuai 盛宣懷 managed to consolidate railways, shipping, telegraph, and postal ser-
vices under his own control. He cultivated personal networks based on native-place con-
nections and patron–client relationships. Tang Shaoyi 唐紹儀 and Liang Shiyi 梁士詒

were his successful protégés.18 Tang and Liang replaced Sheng to lead the new Ministry
of Communications after Yuan Shikai 袁世凱 gained control of the government.

17Westel Woodbury Willoughby, Foreign Rights and Interests in China (Taipei: Ch’eng-wen Publishing
Company, 1966), 946–47; Ahvenainen, The Far Eastern Telegraphs, 207–12; Xia Jinlin, Studies in Chinese
Diplomatic History (Shanghai: Commercial Press, 1933), 191–92.

18Andrew Nathan, Peking Politics, 1918–1923: Factionalism and the Failure of Constitutionalism (Berke-
ley: University of California Press, 1976), 245. Scholars commonly believed that the Communications Clique
was founded by Tang Shaoyi. I will follow Yu Qingxiang’s view, which dates the origin of the clique back to
Sheng Xuanhuai. Although Sheng grew estranged from Tang and Liang because of their support for Yuan
Shikai, Yu has convincingly argued that the Communications Clique under Tang benefited from Sheng’s per-
sonnel network as well as the infrastructural foundation laid by Sheng. See Yu Qingxiang于慶祥, “Wan Qing
jiaotong si zheng de fazhan yu jiaotongxi de yanbian” (晚清交通四政的發展與交通系的演變) [Political
changes and development of the Communications Clique during the late Qing period], Ming Qing luncong
明清論叢, ed. Zhu Chenghe 朱誠如 and Wang Tianyou 王天有 (Beijing: Zijincheng chubanshe, 2004),
559–66.

118 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


They quickly installed their own men—politicians, technocrats, bureaucrats, and engi-
neers—in important positions of the ministry and formulated a political group that prac-
tically controlled the financial lifeline of the Beiyang Government.19

The Communications Clique was susceptible to political changes at the top. Tang and
Liang might not have anticipated that their avenue to power—loyalty to Yuan—would
eventually become their downfall. Liang had been heavily involved in Yuan’s plan to
revive the monarchy. When the plan failed, in 1916, Liang became a national criminal
wanted by the new regime led by Li Yuanhong 黎元洪. In order to hold the clique
together, Ye Gongchuo 葉恭綽, Liang’s direct associate, invited Cao Rulin 曹汝霖, an
official close to the then-powerful Anhui military clique, to lead the ministry. Cao was
not satisfied with merely housekeeping for Ye, but was keen to establish his own
power in the ministry. He demoted many of the veteran Communications Clique
members and installed his own associates to head key bureaus and departments. Zeng
Yujuan曾毓雋, an important Anfu club member, for example, was promoted as vice min-
ister to balance Ye’s power.20 Having perceived Cao Rulin’s intentions, Ye used his con-
nections with the press to undermine Cao’s reputation. Yet he was unable to check Cao’s
expansion of his personal network in the ministry. By the end of 1918, Ye was forced to
resign from the ministry, which marked the victory of the new Communications Clique.21

Although Cao’s political career was cut short by the May Fourth Movement, and Ye
returned to the leadership of the ministry in 1920, he was unable to revive the prestige
of the old Communications Clique. The unique combination of personnel and power
mechanisms could not be completely reconstructed once the leadership waned.22

The change of leadership in the clique weakened the connections between different
sectors of the ministry. In a volatile political environment, members of the clique devel-
oped the habit of looking after immediate gains rather than establishing long-term
loyalty. Cleavages between the central and the peripheral sectors of the clique
widened. Tensions between interest groups affiliated with telecommunication services
also undermined consensus in negotiations of cable rights with foreign companies.
Railways and banking sections dominated the agenda of the Ministry of Communica-

tions. In contrast, telegraph administration was a marginal office, because of the limited
revenue it generated. Bound by contracts with foreign companies, Chinese authorities
only received a small percentage of the telegraph tariff (13.5 percent for outgoing
cables). But the cable’s long-term political and military significance far exceeded its
commercial value—it was crucial to the military security and political stability of

19Stephen R. Mackinnon, “Liang Shi-i and the Communications Clique,” Journal of Asian Studies 29.3
(May 1970), 581–602.

20The Anfu club was an important political group of the Anhui warlords. Its goal was to push Duan Qirui’s
agenda in the parliament and elections. See name list of key officials of the Ministry of Communications, 1917
and 1918, in Liu Shoulin 劉壽林, ed. Xinhai yihou shiqi nian guanzhi nianbiao 辛亥以後十七年官職年表

[Names of key government officials from 1912–1928], collected in Jindai shiliao congkan xubian 近代史料

叢刊續編 [Collections of historical records of modern China], vol. 5, no. 44 (Taipei: Wenhai chubanshe,
n.d.), 97–98; Jia Shucun賈熟村, Beiyang junfa shiqi de jiaotong xi北洋軍閥時期的交通系 [The Communi-
cations Clique under the Beiyang government] (Zhengzhou: Henan renmin chubanshe, 1993), 46.

21
“Ye Gongchuo cizhi yizhun”葉恭綽辭職已準 [Ye Chongchuo’s resignation accepted], Shen Bao申報,

October 9, 1918, 6.
22See Andrew Nathan’s discussion on characteristics of factional politics, Peking Politics, 1918–1923, 32–37.

Circuits of Power 119

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


various warlord regimes. This made the sector attractive to foreign investors. For
decades, telecommunications had been sources of foreign loans to balance the loss of
other sectors of the clique. In 1911, the Ministry of Communications of the Qing govern-
ment signed a deal with the Great Northern, Eastern Extension, and Commercial Pacific
to borrow £500,000, mortgaged on China’s telegraph revenue by 1930. While the loan
was supposed to improve national telegraph facilities,23 only £50,000 was allocated to
the telecommunications administration.24 The remainder was used by officials in
charge of the railways to offset their losses, or was moved to local communication
banks for sub-loans. As a marginalized sector of the clique, the development of the tele-
graph network was not a top concern. The lack of infrastructure investment led to limited
telegraphic earnings. Debts accrued quickly on the part of the telecommunication admin-
istrations. Meanwhile, warlords in control of local finances refused to remit telegraph
revenues to the Beiyang government, which further reduced the solvency of the
central telegraph office.
The three foreign companies used China’s debts as leverage to extend their cable priv-

ileges. Knowing well that the Chinese telegraph administration was unable to make
timely repayments, the companies sought to negotiate with the Beiyang government in
1926 to extend their cable privileges beyond 1930, when most of their contracts
would expire. Possibly in response to bribery, Jiang Zunhui蔣尊褘, the head of telecom-
munication department (dianzheng si 電政司), favored their requests. Yet whistle
blowers in the department leaked the three companies’ plan to newspapers in Beijing
and Tianjin, disclosing Jiang’s deal to then Minister of Communications, Ye Gongchuo.
The relationship between Jiang and Yewas delicate. Jiang had entered the ministry as a

member of the old Communications Clique.25 Yet his loyalty was subject to pragmatic
calculations of interests. He did not confront Cao on behalf of his old supervisor Ye,
when the two competed for leadership of the clique. In fact, he survived the reorganiza-
tion unscathed. He somehow managed to win Cao’s trust, and led the telecommunication
department without much interruption.26 After Ye regained leadership of the Ministry of
Communications, however, he did not purge disloyal clique members, such as Jiang, nor
did he have any interest in protecting them. Indeed, Ye needed the support of the depart-
ment heads to hold the ministry together in a volatile time. He also understood that

23
“China and the Telegraphs,” North China Herald, February 27, 1926; Li Jiliang 厲積良, “Waishang

shuixian gongsi de ruqin he woguo dianxin zhigong de fandi douzheng” 外商水線公司的入侵和我國電信

職工的反帝鬥爭 [The infiltration of foreign submarine cable companies and the anti-imperialist resistance
of the Chinese telecommunication workers], in Wenshi ziliao xuanji 文史資料選集, vol. 66, ed. Wenshi
ziliao bianzuan weiyuanhui (Beijing: Zhonghua shuju, 1979), 133.

24See report on China’s telecommunications by international negotiation committee of telecommunication
department of theMinistry of Communications, in “Feizhi Dadong Dabei gongsi shuixian hetong jiaoshe”廢止

大東大北公司水線合同交涉 [Negotiation about the abolition of the Great Extension and Great Northern sub-
marine cable lines], July 1928–January 1930, 020000003137A, Academia Sinica.

25See name list of the old Communications Clique, in Yu Qingxiang 于慶祥, “WanQing jiaotong sizheng
de fazhan yu jiaotongxi de yanbian” 晚清交通四政的發展與交通系的演變 [The development of communi-
cations and the Communications Clique in the late Qing period], in Ming Qing luncong 明清論叢, vol. 5
(Beijing: Zijincheng chubanshe, 2004), 567.

26Yu identified Jiang as a key member of the new Communications Clique. See Yu Qingxiang, “WanQing
jiaotong sizheng de fazhan yu jiaotongxi de yanbian,” 570.

120 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


pragmatism was the norm in clique politics, and the lines between personal, clique, and
national interests were murky. For Ye, terminating the foreign monopoly of cables would
increase revenues of the ministry, which was on the verge of bankruptcy. Without any
intention to protect Jiang, Ye quietly denied the three companies’ request for negotia-
tions, which left Jiang’s deal without official support.27

Ye’s decision also stemmed from the lack of consensus among different levels of the
clique. Because of the large scale and multi-hierarchical structure of the clique, the link
between the central members and the periphery was loose. Leaders of the lower segments
had their own agenda and constituencies to serve, which often resulted in the betrayal of
the interests of the central members with whom they were not directly connected.
Through an investigation, Jiang found that Guo Shiheng 郭世鑅 and Yu Zezhao 余則

照, staff in the accounting office of his department, strongly opposed his plan. As
lower-ranking members of the clique, they wished to end the foreign contracts, so that
the staff in the telegraph administration would not have to deal with both Chinese and
foreign supervisors at the same time. In revenge, Jiang sent Yu to inspect telecommuni-
cation construction in Hunan, in the hope that he would be trapped in a region where local
warlord Zhao Hengti 趙恆惕 was in open defiance of the Beijing authorities. He also
withheld funding for salaries of the lower-level staff of the telecommunication offices,
and advised them to ask Guo and Yu for payment.28

The three companies did not give up their plan for extending the cable rights. They
initiated a new round of negotiations in 1927. By then, the Nationalist Northern Expedi-
tion troops had already conquered the Yangtze area and planned to go north. The three
companies sought to reach a favorable deal with the faltering Beiyang regime before the
Nationalists took control of the country. They secretly promised handsome rewards (said
to be 200,000 yuan) to key officials who could help seal the deal.29 The Communications
Clique was then attached to the Fengtian warlords, with the head of the Fengtian military
police Chang Yinhuai常蔭槐 serving as the Minister of Communications. Jiang Zunhui,
therefore, sought an alliance with Jiang Bin 蔣斌, a key figure in the Fengtian telecom-
munication system, and Chang’s close associate Wang Xinzhang 王新章, hoping to
exert pressure on other telegraph bureaus to approve the extension.30

Upon learning of Jiang’s plan, Guo Shiheng was frustrated with the lack of resources
to sabotage the plan. His long-term connections with the bottom-level telegraph workers,
however, provided him a channel to gain support from key officials. Guo was introduced
to the head of the Tianjin telegraph administration Qiao Oujiu喬歐九 through one of his
close friends, Liu Guifang劉桂芳. Liu was the head of the national telegraph labor union
and Qiao’s former teacher. Both Guo and Liu pushed Qiao to boycott Jiang’s plan of
extending contracts for the three companies. Qiao was a close associate of Chu Yupu
褚玉璞, general of the Zhili-Shandong Alliance Army—then in cooperation with

27Li Jiliang, “Waishang shuixian gongsi de ruqin he woguo dianxin zhigong de fandi douzheng,”136.
28Li Jiliang, “Waishang shuixian gongsi de ruqin he woguo dianxin zhigong de fandi douzheng,” 133–37.
29Qiao Oujiu’s喬歐九 given name is Qiao Liuyi喬六易. See Qiao’s recollection in Qiao Liuyi, “1927 nian

fandui shuixian hetong yanchang de jingguo” 1927 年反對水線合同延長的經過 [Protests against the exten-
sion of cable contracts in 1927], Wenshi ziliao cungao xuanbian, wanQing-Beiyang 文史資料存稿選編 : 晚
清-北洋, vol. 2 (Beijing: Wenshi ziliao weiyuanhui, 2002), 125.

30Li Jiliang, “Waishang shuixian gongsi de ruqin he woguo dianxin zhigong de fandi douzheng,” 139.

Circuits of Power 121

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


Fengtian warlords against Feng Yuxiang 馮玉祥.31 Although Qiao was the head of the
telecommunication office of Tianjin, his power derived from Chu’s support from the
army, rather than from the Communications Clique. As a thirty-year-old man new to
the Communications Ministry, Qiao abhorred the way veteran clique members traded
national interests for private gain. Close connections with the telegraph labor union
also motivated him to respond to the request to end foreign supervision. With support
from both Chu and the labor union, Qiao denounced the extension of cable contracts.
Given the Tianjin telegraph office’s crucial position in connecting telegraph networks
between North China and the Yangtze area, Qiao’s opposition paralyzed the negotia-
tions. Meanwhile, the union sent reports about the harm of foreign control of cable
lines to telegraph bureaus across the nation, including those in the Nationalist-occupied
regions. It also collected letters from telegraph workers, urging Nationalist leaders and
the Beiyang government not to comply with the foreign companies’ plan.32 Bolstered
by popular appeals, the Wuhan government established by the Nationalists warned the
three companies that it would not acknowledge any cable agreements signed with the
Beiyang regime. This pushed the Beiyang government to abandon its plan of extending
foreign companies’ cable rights.
While cleavages within the Communications Clique deterred the three foreign compa-

nies from extending their cable control, the considerable increase in foreign competition
that the development of wireless ushered in also threatened their business in China.

WIRELESS AGAINST WIRE : THE START OF A NEW GAME

Introduced into China in the 1920s, wireless technology was soon used in the battlefield
for exchange of military information. It affected intelligence collection and changed the
way civilians communicated. The technology reshaped China’s domestic power dimen-
sion and engendered new international rivalries. The military, the navy, and the Ministry
of Communications were all involved in the construction of wireless networks, each
having their own foreign partners with their own plans. Domestic interest groups inter-
twined with foreign powers, which opened new ways for the Chinese government to
break the foreign cable companies’ information control.
In 1918, the military leader of the Anhui faction Duan Qirui段祺瑞 supported his fol-

lower Xu Shuzheng徐樹铮 to broker a deal with the Marconi Company and set up wire-
less networks in Kulun (Ulaanbaatar), Dihua (Urumuqi), and Kashgar for military
communications. The Ministry of Communications signed a £600,000 loan with
Marconi on behalf of the Ministry of War to support this wireless plan. Like the minis-
try’s previous deals on cable telegraph, only half of the loan was used for wireless con-
struction, the other half redirected to cover military expenses.33 Although the wireless
stations erected with this loan were soon destroyed in local skirmishes, the contract

31Qiao Liuyi, “1927 nian fandui shuixian hetong yanchang de jingguo,” 126.
32
“Telegraph Men Here Against New Agreement,” China Press, April 13, 1927, 8; “Telegraph Union Pro-

tests against Renewal of Agreements,” China Weekly Review, May 21, 1927, 314.
33Youdian shi bianji shi 郵電史編輯室, Zhongguo jindai youdian shi 中國近代郵電史 [The history of

modern Chinese telecommunications] (Beijing: Renmin youdian chubanshe, 1984), 117; Wu Tiqing 吳梯青,
“Youguan Beiyang shiqi dianxin shiye de jijian shi” 有關北洋時期電信事業的幾件事 [Reflection on

122 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


established British interests in China’s wireless industry. In 1919, the Beiyang Govern-
ment and the Marconi Company founded a limited joint-stock firm, Chinese National
Wireless Telegraph Company, which granted the Beiyang government the exclusive
rights to use Marconi patents and designs. In return, the government gave Marconi the
preferential rights to supply equipment and service to China’s public telegraphic net-
works.34 This further strengthened the British position in China’s wireless networks.
The navy nevertheless challenged the military’s wireless plan with the support of

Japan. Eager to expand its control over the wireless technology, the navy signed a con-
tract with the Mitsui Bussan Company in 1918. Backed by the Japanese government, the
company was to provide to the Chinese government a £536,267 loan to build a powerful
wireless station in Beijing. The station would have the transmitting power and receiving
apparatus for direct communications with Japan, America, and Europe. A secret clause,
later discovered, granted Japan a thirty-year monopoly over the construction of wireless
stations for China’s international communications.35

Faced with the army’s and navy’s expansion of wireless interests, the Ministry of
Communications entered into a contract with the US Federal Telegraph Company incor-
porated in California. The company planned to build a powerful international wireless
station in Shanghai, with secondary stations in Canton, Harbin, and Peking.36 This
domestic competition for wireless resources led to international disputes. The British
Legation protested to the Chinese government that provisions in the Marconi agreement
had already granted the company prior rights to sell wireless materials to the Chinese
government.37 Danish and Japanese ministers followed the UK in criticizing China for
violating its treaty obligations, and demanded that China cancel the wireless contract
with the US company.38 Meanwhile, American diplomats in China kept urging the
ChineseMinistry of Foreign Affairs to resist this pressure, claiming that previous monop-
olistic terms in various contracts had violated the Open Door policy, and thus should be
ignored.
The Federal Telegraph Company regarded the foreign ministry as too “timid” and

“powerless” to defend the wireless contract and decided to take the negotiations into
their own hands. They approached diplomat Gu Weijun (Wellington Koo) with a
US$15,000 “gift,” hoping he would speak in support of American wireless interests in
China. Gu himself believed that wireless technology should be used for civilian purposes,
rather than as a tool of the military. He therefore favored the Federal Telegraph’s contract
over that of Mitsui. Yet the promised pay-off raised Gu’s concern over the credibility of

telecommunication enterprises during the rule of the Beiyang government]. InWenshi ziliao xuanji文史資料選

集, vol. 66, 151.
34Papers relating to the Foreign Relations of the United States (FRUS) (1921), 431.
35Jiaotong tiedao bu jiaotongshi bianzuan weiyuanhui 交通鐵道部交通史編纂委員會 Jiaotongshi (Dia-

nzheng pian)交通史 (電政篇), (Nanjing: Jiaotongbu zhongwusi, 1936), 178–79; Daqing Yang, Technology of
Empire: Telecommunications and Japanese Expansion in Asia, 1883–1945 (Cambridge. MA: Harvard Univer-
sity Press, 2010), 65.

36FRUS (1921), 404.
37FRUS (1921), 408.
38The Secretary of State to the Minister in Denmark, February 21, 1921, FRUS (1921), 417; the charge in

Japan (Bell) to the Secretary of the State, April 11, 1921, FRUS (1921), 427.

Circuits of Power 123

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


the company, and he refused to get involved.39 The company eventually signed the con-
tract with the help of Minister of Communications official Zhang Zhitan 張志潭, who
was later found to have received bribes from the company. In return, Zhang tripled the
amount of joint-bonds for the construction of wireless stations, under the pretext of
powering up the secondary stations.40 It should be noted that Zhang was expected to
boycott the US wireless contract, on account of his acquaintance with the pro-Japan
cabinet minister Jin Yunpeng 靳雲鵬.41 Zhang’s secret deal with the company further
demonstrates the unstable nature of factional loyalty and the intensity of foreign
powers’ competition for the control of China’s wireless networks.
The wireless dispute between Japan and the United States remained unresolved until

the end of the Beiyang government. Japan even threatened to cooperate with British and
French companies to block US entry into China’s wireless industry.42 Despite the intense
rivalry during the 1920s, none of the high power stations challenged the submarine
cables’ monopoly of China’s international communications. The dispute delayed the
construction of the Shanghai station, while the Beijing station, completed in 1923, did
not perform well. Negotiations for further improvement were impaired by the secrecy
of the terms between the navy officials and the Japanese company.43 Even if the
Beijing station had been installed successfully, its influence would still have been
limited. As a project associated with the navy, the station was built primarily to serve
China’s military purposes. The Mitsui Bussan in its contract had specified that its
service primarily targeted Chinese military, rather than public commerce and media
operations.44

Meanwhile, the misuse of wireless resources had long plagued the development of the
wireless telegraph in China. Telecommunication offices gave priority to wireless tele-
graphs sent by government and military officials, and allowed them to do so on credit.
When officials routinely abused this privilege, by stuffing the service with private mes-
sages without payment, this pushed the operators of wireless services to the verge of
bankruptcy. However, the mismanagement of the wireless benefited the business of
cable companies. Without access to wireless services, ordinary customers chose to
send messages through trusted submarine cables.
One wireless station that challenged the submarine cable companies was the interna-

tional station established by Zhang Zuolin張作霖 in Shenyang. Fearing Japanese inter-
vention in the region’s communications infrastructure, Zhang initially resisted the idea
of establishing wireless stations. As soon as Zhang Xueliang 張學良 and Yang Yuting
楊宇霆 assured him that they could rely on Chinese specialists for the construction, he
became enthusiastic about the new devices. After comparing quotes from Marconi

39Gu Weijun 顧維鈞, Gu Weijun huiyilu 顧維鈞回憶錄 (Beijing: Zhonghua shuju, 1983), 319.
40
“Jing zhongyuan zhi chaban Zhang Zhitan an”京眾院之查辦張志潭案 [Zhang Zhitan’s case], Shen Bao

申報, May 8, 1924, 7.
41Wu Lingjun吳翎君,Meiguo da qiye yu jindai Zhongguo de guojihua美國大企業與近代中國的國際化

[Big companies of the United States and China’s modernization] (Taipei: Jinglian chubanshe, 2012), 239.
42
“The Peking Wireless Tangle,” North China Herald, 17 October 1925, 90.

43
“Radio Communications between China and America,” China Weekly Review, February 16, 1924, 409.

For more details of the technical mistakes made by the Japanese engineers, please refer to Jiaotongshi
(Dianzheng pian), 1936, 183.

44Jiaotongshi (Dianzheng pian), 1936, 179.

124 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


(UK) and Siemens (Germany), he decided to purchase devices from the German
company.45 He ignored protests from submarine cable companies and continued to
build a short-wave station. The station managed to establish direct communications
with Germany, France, and the United States. By the end of the 1920s, it took over
from the submarine cable companies fifty percent of the telegraphs to Europe and
forty percent of telegraphs to the United States.46

THE NANJ ING GOVERNMENT ’S NEGOTIAT IONS FOR CABLE R IGHTS

In 1928, Chiang Kai-shek overthrew the warlord-backed Beiyang government and
militarily unified China. Eager to strengthen the legitimacy of the Nanjing government,
Chiang paid special attention to the revision of unequal treaties, hoping the active
response to the international disputes would both cater to the anti-imperialist sentiments
domestically and establish the new government’s authority in the world.47 The control
over cable communications became an important issue. Instead of boosting the govern-
ment’s international reputation, however, the negotiations over the renewal of cable con-
tracts revealed tensions between the Nationalist Party, the state, and the military.
Nanjing’s attempts to reclaim cable rights were resolute and ambitious. As most of the

cable contracts with the three companies were due to expire in 1930, Nanjing was keen to
terminate all existing contracts and negotiate a new basis for future agreements. The gov-
ernment organized an International Communications Committee led by Zhuang Zhihuan
莊智煥, to take charge of the negotiation.48 The committee was composed of represen-
tatives from theMinistries of Communications, Foreign Affairs, Finance, andWar.49 The
structure indicated Nanjing’s willingness to coordinate its political resources across min-
istries to solve the cable problem. The committee strove to achieve three goals: to abolish
foreign companies’ rights to connect and operate landlines and submarine cables within
Chinese territory; to control the operation of terminal offices that oversaw the traffic of
incoming and outgoing information; and to increase China’s share of the dividend of tele-
graphic revenue.50

However, the Nationalist government’s resolute endeavor was thwarted by its lack of
funds to repay foreign debts. According to a report from the Ministry of Communica-
tions, by 1928 the telecommunication department owed the three companies
£535,000, although only £153,000 was the department’s own debt, generated out of

45Wu Tiqing, “Youguan Beiyang shiqi dianxin shiye de jijian shi”, 152–53.
46Youdian shi bianji shi, Zhongguo jindai youdian shi, 175.
47Chiang’s speech delivered on December 10, 1928, “Beifa chenggong hou zui jinyao de gongzuo”北伐成

功後最緊要的工作 [The most important tasks after the Northern Expedition], in Chiang Kai-shek, Zongtong
Jianggong sixiang yanlun zongji總統蔣公思想言論總集 [Chiang Kai-shek’s thoughts and speeches] (Taipei:
Zhongguo Guomindang zhongyang weiyuanhui dangshi weiyuanhui, 1985), 332.

48Zhuang was Director-General of Telegraphs and Telephones of the Ministry of Communications.
49
“Today’s Cable Conference at Nanking,” China Critic, March 20, 1930, 275.

50Jiaotong bu ni ju jiejue dadong, bei quan’an banfa qing jianhe chenggao交通部擬具解決大東北全案辦

法請鉴核呈稿, April 30, 1929, Nanjing Second Historical Archives,Minguo dang’an shiliao huibian民國檔

案史料彙編 [Collection of archives of Republic China], vol. 5, no. 1, Economy (9) (Nanjing: Jiangsu guji chu-
banshe, 1994), 659.

Circuits of Power 125

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


the lease of the two foreign-owned landlines connecting Shanghai and Chefoo.51 The rest
was loans expropriated by members of the Ministry of Communications to cover the
expense of railway development. Mortgaged on China’s telegraphic revenue, the tele-
communications department alone was unable to liquidate the entire amount. The insol-
vency provided foreign companies with a pretext to continue existing deals.52

Meanwhile, the rhetorical commitment to the party line offered little help in reaching an
agreement. The committee members regarded the cable negotiations as a political matter.
They infused the rhetoric of Guomindang ideology into their statements, particularly
nationalism, insisting that national independence was the principle for new cable con-
tracts. Cable negotiations were thus no longer carried out within the realm of legal frame-
works by diplomatic professionals, but by party members espousing a political agenda.
They frequently cited the integrity of Chinese sovereignty as the reason why China
ought to acquire full control over its cable communications, without realizing that there
was no consensus on the meaning of sovereignty between Nanjing negotiators and repre-
sentatives of the foreign companies. While the former considered sovereignty as the abso-
lute implementation of the party-state’s policies within China’s territory, the latter
perceived sovereignty as a token of authority of the Guomindang government, which
the companies claimed to have no intention of challenging. The key dispute lay in the
foreign companies’ rights to directly provide telegraphic services to the public and to
operate terminal stations connecting China’s domestic cable networks with the outgoing
submarine cables. The cable companies insisted that their services were purely commer-
cial, with the goal of bringing convenience to the public of a client country. But Chinese
leaders maintained that telecommunication concerned China’s political stability and that
companies should fully observe the Guomindang’s policy that all communications within
China were to be operated by the government rather than private firms.53

Nanjing’s strong nationalistic stance stalled the negotiations and pushed them to the
verge of collapse. On several occasions the cable companies threatened to “pick out
cables”54 or “take up its cables and withdraw from China altogether.”55 The companies
nevertheless understood that they could not abandon their engagement with the Chinese
market. By the same token, the Guomindang government also knew that it had to rely on
submarine cables for secure international connections, since wireless technology was still
vulnerable to atmospheric conditions and spying. This repeatedly forced the Nanjing

51Feizhi Dadong Dabei gongsi shuixian hetong jiaoshe 廢止大東大北公司水線合同交涉 [Abolition of
cable contracts with the Eastern Extension and Great Northern companies], July 1928–January 1930, file no.
020000003137A, Academia Historica, 000017.

52Feizhi Dadong Dabei gongsi shuixian hetong jiaoshe 廢止大東大北公司水線合同交涉, 000017-
000021; Cable companies’ rights in China, FO 371-14718/242, from Foreign Office Files for China, 1919–
1980 (hereafter FOFC).

53Minutes of the first meeting of the conference between the directorate general of telegraphs and telephones
and the Great Northern Telegraph Company, March 27, 1930, page 3, Dadong, Dabei, Taipingyang shuixian
gongsi huiyi lu大東大北太平洋水線公司會議錄, April 1930 [Minutes of conferences with the Great North-
ern, Eastern Extension and the Commercial Pacific companies] (hereafter DDTSGHL), Academia Historica.

54Minutes of the first meeting of the conference between the directorate general of telegraphs and telephones
and the Commercial Pacific Cable Company, April 7, 1930, page 5, DDTSGHL.

55Minutes of the first meeting of the conference between the directorate general of telegraphs and telephones
and the Eastern Extension Telegraph Company, April 4, 1930, page 5, DDTSGHL.

126 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


negotiators to tone down their demands so as to keep the negotiations going. W.D.
Procter, representative of the Eastern Extension Telegraph Company, reported to the
British Foreign Office that he was given the impression that the Chinese chief negotiator
wanted him to understand that he had “an unpleasant task to perform in submitting the
proposals and that, they were the proposals of the Kuo Min Tang party [Guomindang]
and not his.”56

The discrepancy between the adamant party line and pragmatic concerns for an agree-
ment created opportunities for informal networking. The BritishMinister Miles Lampson
advised Eastern Extension representatives to achieve progress through private conversa-
tions with key negotiators and offering face-saving conditions.57 Such a strategy turned
out to be effective. Approached by representatives of the companies, Zhuang Zhihuan
promised in private to provide fifteen years of cable landing rights to the companies.
This was much longer than the two-year contract that the Ministry of Communications
publicly supported.58 He also agreed that the Chinese government would only take
over the companies’ connecting stations in Shanghai nominally, with the three compa-
nies still maintaining their own staff members.59 Zhuang’s compromise was endorsed
by the negotiation committee. In a report to Chiang Kai-shek, the Minister of Commu-
nications Wang Boqun 王伯群 implied that a compromise was inevitable, because
China was unable to clear debts with the companies and the wireless stations were too
unreliable to replace cable services.60 Indeed, after almost a year of negotiations,
which were initially expected to conclude within three months, Nanjing leaders were
keen to reach an agreement. The longer the negotiations stretched out, the more the
Nanjing government compromised its reputation for being capable of solving interna-
tional disputes. Proclaiming commitment to national sovereignty and the party line
had nevertheless been intended for propaganda purposes. Reaching an agreement had
always been the objective.61

Nationalism soon became an uncontrollable flame that burnt the Nanjing leaders who
ignited it. The submarine cable negotiations had attracted the attention of the press from
the start. The government’s resolute manner in dealing with the foreign companies raised
public hopes for recovery of cable rights. Thus, as soon as news of Zhuang’s compromise
was leaked, criticism of the Guomindang’s poor leadership filled the major newspapers.
The most severe challenge came from local telegraph unions. Under the influence of
underground communists, the Fujian telegraph union led by Chen Yiyan 陳貽衍

accused Zhuang Zhihuan of being a national traitor and demanded the abolition of all

56Report of meeting held at the Ministry of Communications on April 4, 1930, FO 371-14718, 225, FOFC.
57Minutes of Interview, May 6, 1930, FO 371-14718, 245, FOFC.
58Feizhi Dadong Dabei gongsi shuixian hetong jiaoshe 廢止大東大北公司水線合同交涉 [Abolition of

cable contracts with the Eastern Extension and Great Northern companies], March 1930–February 1931, file
no. 020000003138A, Academia Historica, 000163.

59
“Zhuang Zhihuan, sangquan ruguo an”莊智煥,喪權辱國案 [Zhuang Zhihuan, a case of betrayal], Shen

bao 申報, June 12, 1931, 7–8.
60Wang Boqun to Chiang Kai-shek, December 3, 1930, Feizhi Dadong Dabei gongsi shuixian hetong

jiaoshe, March 1930–February 1931, 000159-000161.
61Youdian shi bianji shi, Zhongguo jindai youdian shi, 181.

Circuits of Power 127

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


cable contracts with foreign companies.62 The radical position soon gained support from
the telegraph unions of Hebei and Jiangsu. As a result, Zhuang was removed from the
negotiations committee and was subjected to investigation by the Control Yuan, the
top auditory institution of the government.
Wei Yifu 韋以黻 replaced Zhuang to lead the negotiation committee. But he was

unable to achieve a better deal. He only managed to reduce the landing rights to fourteen
years. Foreign companies still maintained the right to decide matters of personnel
appointment and protocols of the Shanghai superintendent office, which was the most
important terminal office connecting China’s domestic lines with foreign submarine
cables. Moreover, Wei only reached a verbal agreement on preliminary principles, and
proved unable to deliver a final signed contract. At the end of 1930, when previous
cable contracts were expired and the new contract had not yet been signed, members
of the Fuzhou telegraph union cut the Fuzhou–Chuanshi line owned by the Eastern
Extension and Xiamen–Gulangyu line operated by the Great Northern.63 Since the
new contract proposed by Nanjing requested the cable companies return these cable
lines and to close the connecting stations in Fujian, the companies’ complaint to
Nanjing was deliberately ignored. Indeed, the union exposed Nanjing’s weakness in
dealing with foreign companies, and its radical move urged the government to push
the companies harder. But the union’s resistance only proved effective at minor terminal
stations where cable telegraph traffic was insubstantial. The key terminals in Shanghai
remained under the control of foreign companies.
Nanjing’s “secret weapon” in the submarine cable negotiations was its drive to expand

wireless networks. After the establishment of the Nanjing government, Zhang Jingjiang
張靜江, one of the most senior members of the Nationalist Party, started to take over the
construction of wireless networks through his Committee of Reconstruction (Jianshe
weiyuanhui 建設委員會). His involvement was motivated by a group of wireless spe-
cialists under the Committee of Military Affairs, who were frustrated with the clique
culture and deficiencies of the Ministry of Communications in wireless operations.
The Central Political Committee, the Guomindang’s top decision-making body,
endorsed the leadership of Zhang’s committee in wireless development. But members
of the Ministry of Communications strenuously resisted the plan.64 They refused to
move their wireless resources to Zhang’s committee and continued to expand their
own networks. Indeed, Zhang’s involvement was conducive to maintaining the military’s
control over wireless. It was also a way of preventing vested interest groups within the
Ministry of Communications from dominating the cable negotiations: while the military
supported the party’s hard line against the foreign companies, members of theMinistry of
Communications favored a compromise. The latter was also reluctant to reform the

62Fujian telegraph union to the Minister of Foreign Affairs, September 10, 1930, in Feizhi Dadong Dabei
gongsi shuixian hetong jiaoshe, March 1930–February 1931, 000163; Chen Jianguo 陳建國, Fuzhou dianxin
zhi 福州電信志 [Telegraph in Fuzhou] (Fuzhou: Fuzhou dianxinzhi chuban weiyuanhui, 2000), 333–34.

63Chen Jianguo, Fuzhou dianxin, 333–34.
64
“Quanguo dianju zhigong daibiaotuan duiyu qingyuan tongyi dianzheng xuanyan” 全國電局職工代表

團對於請願統一電政宣言 [Declaration of workers of the Ministry of Communications on the unification
of telecommunication in China], Shen bao 申報, February 14, 1929, 11.

128 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


current payment scheme of telegraph services, which had amassed a substantial internal
debt by allowing officials to send telegrams on credit.65

Both institutions claimed authority for wireless construction. For a while, a dual wire-
less development system existed, leaving foreign interest groups and companies con-
fused about who was the right person to approach. While the Marconi Company
contacted Zhang for wireless contracts, the wireless section of the Eastern Extension
Telegraph chose to deal with the telegraph administration of the Ministry of Communi-
cations.66 The division continued for a year, until the Ministry squeezed the Committee
out of the market to lead the centralization of China’s wireless services. The ministry’s
victory was nevertheless unsurprising. Still in its infant stage, wireless technology often
relied on the existing cable networks to complete information transmission. The Minis-
try, which controlled most of the cable-based networks in China, had great advantages
over Zhang’s committee to make the connections.
Yet the brief division of wireless control in Nanjing dragged these British-supported

cable companies into a quagmire of competition with rivals from the United States,
Germany, and Japan. Despite the Ministry of Communications’ long-term cooperation
with British-related firms, in November 1928 the Committee of Reconstruction con-
cluded deals with the Radio Corporation of America for international wireless connec-
tions from Shanghai to America and Europe. Another deal was made with the German
Transradio Company to open wireless traffic from China to central Europe.67 These
two wireless routes directly challenged the three cable companies’ position in monopo-
lizing China’s international communications. It should be noted that such contracts incor-
porated both business and political calculations. Marconi’s representative, in another bid
for a high power wireless station in Nanjing, discovered that although Marconi’s price
was the lowest, Chiang Kai-shek had intervened and demanded that “regardless of
price or any other considerations, the contract must go to Germany.”68 Indeed,
Chiang’s plan to diversify wireless providers had increased China’s leverage at the nego-
tiation table against the three cable companies which were mainly supported by the
British Empire. Chiang’s preference for German companies could also be explained
by his long-term interest in German military thought and strategies, as well as his
closest mentor Zhang Jingjiang’s deep connections with German interests in Shanghai.69

The biggest blow to the cable companies, nevertheless, came from the lack of support
from the British government. The Great Northern and Eastern Telegraph intended to
claim “perpetual landing rights” as leverage in their negotiations. Yet the British Lega-
tion refused to support the existence of such rights and warned the companies not to
embark on “a barren controversy.”70 British diplomats also refused to link the submarine
cable negotiations with the abolition of extraterritoriality, the subject of a major

65
“Wuxian guanli quan wenti” 無線管理權問題 [The problem of wireless control], Shen bao 申報,

March 4, 1929, 16.
66Consul General Sir S. Barton to Sir. M. Lampson, July 14, 1928, FO 371-13176/63, 1-2, FOFC.
67Chinese Wireless, copy of letter from Great Northern Telegraph Company, November 16, 1928, FO 371-

13176/104, FOFC.
68Proposed wireless station at Nanjing, FO 371-14718/27, FOFC.
69William C. Kirby, Germany and Republican China (Stanford: Stanford University Press, 1984), 44.
70Cable companies’ rights in China, FO 371-14187/160, 239, FOFC.

Circuits of Power 129

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


diplomatic dispute between China and Britain in the early 1930s. Unable to take advan-
tage of the foreign powers’ extraterritorial negotiations, representatives of the Great
Northern were deeply concerned that the government was no longer behind the
company as before.71 British Minister Lampson explained that conditions had
changed, and heavy-fisted action was no longer applicable.72 Indeed, faced with rising
nationalism, British diplomats, with the approval of the Cabinet, began to pursue a mod-
erate policy so as to create a peaceful environment conducive to the expansion of trade in
China.73 Beyond that, the British government was also reluctant to fight for the outdated
cable telegraph, at a time when wireless technology was fast on the rise.
While the multinational rivalries in China’s telegraph communication market provided

Nanjing an opportunity to reduce the three cable companies’ leverage in negotiations,
this international strategy also created trouble. When Sino-Japanese relations started to
sour, in 1931, the three companies postponed signing the final contract, hoping the
delay would open opportunities for changes. Meanwhile, Japan refused to negotiate
with China over its control of the Shanghai–Nagasaki line, which provided the three
companies a pretext to extend their cable rights. Nanjing tried to separate the three com-
panies’ cables from those controlled by Japan, explaining that the Japanese cables were
operated by the government not private companies, such as Great Northern, Eastern
Extension, and Commercial Pacific.74 Meanwhile, the Ministry of Communications
was busy collecting funds through a national bond to clear its debt with the three com-
panies. This left the companies little room for procrastination. They eventually signed
the new contract in 1933 after the debt was paid (See Figure 2).75

LAST STRAW: WESTERN CABLE COMPANIES BETWEEN CHINA AND JAPAN

The traffic rights of the Great Northern, Eastern Extension, and Commercial Pacific com-
panies within Chinese territory were constrained after the cable negotiations in the early
1930s. Shanghai became the only port where these companies connected China’s domestic
telegraph lines with international submarine cables. Traffic volume decreased continuously
during the 1930s, due to restrictions of the Nanjing government, political instability, low
performance of international trade, and competition from telephone and radio telegraph ser-
vices.76 The outbreak of the Sino-Japanese War boosted the cable telegraph traffic briefly,
because of the high demand for war information. But the business plummeted after Japan
occupied Shanghai in 1937. Cable infrastructure was frequently destroyed, and political
pressure from the Japanese authorities constrained the telegraphic services. While strug-
gling to compromise with the Japanese so as to continue business in the occupied

71Minutes of interview, Shanghai, May 6, 1930. FO 371-14781/245, FOFC.
72Minutes of interview, Shanghai, May 6, 1930.
73Edmund Fung, The Diplomacy of Imperial Retreat: Britain’s South China Policy, 1924–1931 (Hong Kong:

Oxford University Press, 1991).
74Feizhi Dadong Dabei gongsi shuixian hetong jiaoshe, February 1933–June 1934, file no. 020000003139A,

Academia Historica, 000201-000202, 000236.
75Feizhi Dadong Dabei gongsi shuixian hetong jiaoshe, February 1933–June 1934, file no. 020000003139A,

Academia Historica, 000201-000202, 000299.
76Report of the directors of the Great Northern Telegraph Company, 1933, p. 8; 1934, p. 8; 1935, p. 6; 1936,

p. 7, no. 10619 Korrespondancejournal, indgående, Danish National Archives (hereafter DNA).

130 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


region, the companies were also pushed by the Chinese government to confront the Japa-
nese authorities. Here, the Western background of the three companies failed to protect
them. Instead it subjected them to exploitation and opposition from both sides.
Upon occupying Shanghai, Japan immediately exercised information control. On

November 28, 1937, the Japanese authorities took over several Shanghai telegraph
offices previously operated by China’s Ministry of Communications. Foreign cable com-
panies were not spared either. On January 6, 1938, the Japanese authorities started to
place Japanese censors in the cable companies to check telegrams sent abroad.77

Although the three companies reported this to their respective legations, the consuls
general responded that they were “not in a position to prevent such censorship under
force majeure.”78 Meanwhile, the Guomindang government in exile in Changsha
pushed the three companies to take strong actions against the Japanese authorities,
warning them not to encroach upon China’s “sovereign rights” by accepting Japanese
censorship.79

FIGURE 2 Cable landing license of the Great Northern Telegraph Company, 1933

Source: Danish National Archives, 10619 GN Store Nord A/S, 1922–1971 Bilag til
bestyrelsesprotokoller.

77
“The Japanese Censorship in Shanghai,” Journal de Shanghai, January 8, 1938, in D2398, Shanghai

Municipal Police Archives (SMPA).
78Shai, joint 18, 6/1’38, no. 2-0426, DNA.
79
“Shai, joint 487, 13 December 1937”; “Shai’s joint 75, 17.1.1938,” DNA no. 2-0426.

Circuits of Power 131

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


Worse than the censorship was the rivalry between China and Japan for the cable com-
panies’ share of terminal rates. Although the Guomindang government had abandoned
Shanghai, it requested that the companies strictly observe contracts and continue to
pay the Chinese government its share of traffic fees. Meanwhile, Japanese authorities
pressed the companies to deposit the funds in the Yokohama Specie Bank controlled
by Japan. Any transfer of funds from the companies to the Chinese authorities required
prior Japanese permission.80 Without effective means to resist Japanese demands, the
companies complied, hoping a cooperative attitude would protect their business.81 The
Chinese government in return stopped repaying outstanding loans to the Marconi
Company, which had merged with the Eastern Extension in 1929.82 It demanded that
unpaid loans should be charged from China’s share of terminal rates in Shanghai. This
neutralized the Nationalist government’s loss of telegraphic revenue while putting pres-
sure on the cable companies to confront the Japanese.83

However, the companies’ compromise did not bring about a friendly commercial envi-
ronment as they had hoped. As more and more international telegrams were forced to go
through Japan, the companies suffered losses on traffic to Hong Kong andManila. More-
over, Japanese officers demanded that the Great Northern reduce its share of the terminal
rate from Shanghai to Nagasaki, and from Shanghai to Manchukuo. While the compa-
nies’ rates had been based on the gold franc so as to avoid local inflation, the Japanese
authorities forced the three companies to fix their exchange rates in Japanese currency,
again to the detriment of the companies’ revenue.84 In addition, the Japanese authorities
established the Central China Telecommunications Company and demanded the three
foreign companies send all documents regarding international telegraph to its Shanghai
office, and to update the address of their registered customers on a daily basis. This vir-
tually amounted to the implementation of full administrative control of the three compa-
nies.85 On March 28, 1938, the “Reformed Government of the Republic of China”
supported by the Japanese was established in Nanjing. The government claimed that it
would not recognize any treaties or contracts with the Nationalist government.86 In
January 1939, the collaborationist regime approached the companies, pressing them to
cancel agreements with the Nationalist government or face closure.87 In August 1939,
H.P. Krogh, manager of the Great Northern Telegraph, was shot dead outside his
home. It was rumored that he paid the price for refusing to abide by the rules of
Japanese censorship.88

Meanwhile, the Guomindang government instigated protests among the Chinese
workers in the three companies to push for a harder line against the Japanese authorities.

80Japanese authorities and the local telegraph companies, December 26, 1938, D 2398, SMPA.
81
“Shai, joint 7, 4/1’38”; “Shai’s joint 83/84, 19/1,” DNA no. 2-0426.

82
“British Wireless Merger: Huge Communications Combine Established in London,” North China Daily

News, April 13, 1929.
83
“Shais joint 332 1/6’38,” DNA no. 2-0426.

84See “Service from Tokyo,” December 16, 1938, Shanghais T.I. 3/39. Bilag 2; “The Central China Tele-
communications Co.” December 17, 1938, Shanghai T. I. 3/39. Bilag 3, DNA no. 2-0426.

85FRUS (1938), 441.
86
“Shais 397 30/3 (?) 1938,” DNA no. 2-0426.

87
“Shai’s 75, 17/1/39,” DNA no. 2-0426.

88
“Mystery Still Surrounds,” China Weekly Review, September 2, 1939, 7.

132 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


In November 1939, the Chongqing government claimed to increase monthly payments
for workers of the cable companies, although no funding was authorized to make this
happen. The telegraphic revenues in Shanghai, from which the companies’ salaries
would be drawn, were controlled by the Japanese. The new wage plan was stalled by Jap-
anese officials, who saw it as unnecessary. Having requested payments in vain, local tele-
graph workers blamed the Japanese authorities together with managers of the companies
for withholding pay legitimately earned by staff members. To calm the situation, the
companies had to use their funds elsewhere to meet the workers’ demands.89 As
strikes continued to disrupt operations, the three companies arranged with the Russian
Emigrant’s Committee in Shanghai to hire Russian boy scouts to deliver telegrams, in
place of Chinese workers.90 The strategy to a certain degree increased their bargaining
power against workers, but it further exacerbated tensions between foreign managers
and Chinese staff.
The three companies were fully aware of the danger of running a business during

wartime and were secretly exploring ways of moving out of Shanghai. In 1940, the
Foreign Office in London instructed the Great Northern and Eastern Extension compa-
nies to investigate the possibility of transferring all properties to the British controlled
area.91 Eastern Extension welcomed the idea and moved two cable ships jointly owned
by the Great Northern and Eastern Extension to Hong Kong.92 But the Great Northern
Telegraph was not keen on moving. As a Danish company, the Great Northern enter-
tained the hope that it would enjoy concessions from Japanese authorities, on the basis
of Denmark’s neutral position in the war. Given the animosity between Britain and
Japan, leaders of the companyworried that sidingwith theBritish government was a suicidal
move, legitimizing Japan to confiscate the company’s properties immediately.93

The Danish connection, nevertheless, failed to protect the Great Northern from Japanese
suppression. Germany’s occupation of Denmark in April 1940 encouraged Japan to take a
harder line on the Great Northern Company. In June 1940, the Japanese Ministry of Com-
munications took over the company’s operation of the Shanghai–Nagasaki line. This
further constrained the connections betweenGreat Northern Telegraph’s Chinese terminals
to the outside world.94 In January 1941, the Great Northern lost its rights to send or receive
messages beyond China.95 Meanwhile, Japan centralized its control of China’s domestic
telecommunications through three institutions—the Central China Telecommunications,
the North China Telecommunications, and the International Telecommunications. All
traffic was required to go through routes under their supervision.96 In 1942, Japan took
over the entire operations of the three cable companies in China and moved many of
their cables to South Asia to support its communications during the Pacific War.97 This

89Shai’s 1251/52.11.11.1939; Shai’s 1259. 14.11.1939, no. 2-0426, DNA.
90
“Cable Delivery Men Resume Work,” North China Daily News, April 9, 1941, 59.

91F2854/2854/10, Transfer of Danish property in China to the British flag, April 21, 1940, FOFC.
92F2854/2854/43, Edward Wilshaw to Campbell Stuart, May 21, 1940, FOFC.
93F2970/2854/10, Mr. Hayter’s telegram, April 1, 1940, FOFC.
94
“Japan Take Over Gt. Northern Cable,” North China Daily News, May 15, 1940, 248.

95
“Japanese Control over Cables Seen,” North China Daily News, December 4, 1940, 371.

96
“Japanese Control over Cables Seen,” 371.

97Shanghai youdian zhi bianzuan weiyuanhui上海郵電志編纂委員會, Shanghai youdian zhi上海郵電志

(Shanghai: shehui kexueyuan chubanshe, 1999), 90.

Circuits of Power 133

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


brought the three companies’ decades of operation in China to an end. Towards the end of
the war, the three companies approached the Nationalist government and expressed their
interests in resuming cable business after the war. But the government declined their appli-
cations, insisting that the outgoing cable should be controlled by the Chinese.98

CONCLUS ION

The Republican period in Chinese history is generally considered a transitional time that
connects the Qing Empire and the People’s Republic of China. Ridden with domestic
struggles, disputes with foreign powers, and traumatic wars, it is a time when China
was led by weak governments on the verge of survival. But these weak governments
managed to defend China’s borders and reclaim aspects of its national sovereignty. As
William Kirby points out, the Qing fell but the empire remained, and became the basis
of the Chinese national state after 1949.99 Research on diplomacy during the Republican
era in part explains the transition. But diplomacy alone, which focuses on relationships
between states, is sometimes insufficient to understand how the process took place and
why certain negotiations were successful while others failed. Moreover, diplomatic
history tends to take a binary vision of “Chinese” and “Western” actors. The historical
reality was that foreign relations in this era were “all penetrating, all permeating, all pre-
vailing … ultimately forcing their way into every part of Chinese society.”100 Issues of
sovereignty rights were usually associated with internal domestic rivalries, business
interests, and power plays that cut across national borders. This article challenges the
conventional “China” and “Western” divide, by examining political confrontations
based on pragmatism, self-interest, and power maneuvers within particular domestic
and international constraints.
The internal struggles of the Communications Clique plagued cable rights negotiations

during the early Republican period, while the rapid turnover of leadership in the Ministry
of Communications weakened the connections between different layers of the institution.
Personal loyalty was temporary, and the drive to acquire private interests was high. The
rivalry between old and new leadership groups as well as tensions between central and
peripheral members of the clique created both opportunities and difficulties for the
foreign cable companies to extend their landing privileges. The advent of wireless tele-
graph technology opened new ways for the government to resist the cable companies’
pressure by inviting more foreign entities into the competition for the Chinese market.
Meanwhile, the navy, the army and the Ministry of Communications were also keen
to seize control of this new technology, each pursuing its own agenda with foreign
partners.
Motivated by nationalism, the newly established Nanjing government was keen to

reclaim China’s cable sovereignty. It pushed hard for limiting foreign companies’
cable privileges through new contracts. Yet sticking to the Nationalist party’s line

98Correspondence of the Ministry of Communications, August 7, 1944, from Danmai gongsi shengqing
yanchang shuixian denglu an 丹麥公司申請延長水線登陸案 (Danish Company applied for extension of
cable license), 1944 July–1949 January, file no. 020000004728A, Academia Historica.

99Kirby, “The Internationalization of China,” 437.
100Kirby, “The Internationalization of China,” 433.

134 Shuge Wei

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26


proved to be ineffective at the negotiation table when practical issues, such as insolvency
and the lack of alternative international communication channels, remained unsolved.
Meanwhile, the government continued to invest in wireless technology. The rivalry
between military and the state over wireless networks gave rise to a diversified multi-
power competition in China’s wireless development. The new technology, although
unable to replace submarine cables in international communications, put pressure on
the foreign companies to compromise with Nanjing, compounded by declining
support from the diplomatic circle.
The volatile environment during the Sino-Japanese War, together with pressure from

both sides of the conflict, eventually forced the foreign companies to give up their busi-
ness in China. Instead of protecting them, their Western background was used as a target
by China and Japan to exert influence in the Japanese occupied region. The companies
faced severe censorship from the Japanese authorities and assassination of their key
leaders. The enforced change of currency and traffic routes further burdened the
revenue of the companies. Meanwhile, worker strikes, partly instigated by the Chongqing
government, continued to plague their operations. The three companies were eventually
pushed out of China’s market at the end of World War II.
The recovery of rights and sovereignty issues have been traditionally examined from

the perspective of “revolutionary diplomacy.”101 The rise of nationalism was regarded as
a main drive behind the treaty revision campaigns. This study provides a different per-
spective that demonstrates how a weak China was able to restore its cable sovereignty.
It suggests that ideologies, such as imperialism and nationalism, provided the rhetoric
for diverse interest groups to advance their own agendas. It was the inter-connections
of interest groups, and the intricate domestic and international power balance that
deterred the foreign cable companies from extending their privileges in China. It was
partly due to the lack of a central power, and the efforts of various groups to entangle
the cable issue in a complex international power struggle, that allowed China to
reclaim its cable rights.

101Tang Qihua唐啟華, Bei “feichu bu pingdeng tiaoyue” zhebi de Beiyang xiuyue shi, 1912–1928被“廢除

不平等條約”遮蔽的北洋修約史, 1912–1928 [Treaty revision campaign of the Beiyang government, 1912–
1928: out of the shadow of the “abrogation of unequal treaties”] (Beijing: Shehui kexue wenxian chubanshe,
2010), 10.

Circuits of Power 135

ht
tp

s:
//

do
i.o

rg
/1

0.
10

17
/jc

h.
20

18
.2

6 
Pu

bl
is

he
d 

on
lin

e 
by

 C
am

br
id

ge
 U

ni
ve

rs
ity

 P
re

ss

https://doi.org/10.1017/jch.2018.26

	Circuits of Power: China's Quest for Cable Telegraph Rights 1912–1945*
	INTRODUCTION
	CABLE RIGHTS DURING THE LATE QING PERIOD
	CABLE RIGHTS AND INTRA-FACTIONAL STRUGGLES UNDER THE BEIYANG GOVERNMENT
	WIRELESS AGAINST WIRE: THE START OF A NEW GAME
	THE NANJING GOVERNMENT'S NEGOTIATIONS FOR CABLE RIGHTS
	LAST STRAW: WESTERN CABLE COMPANIES BETWEEN CHINA AND JAPAN
	CONCLUSION


