949

State—Press Relationship in Post-1997
Hong Kong: Constant Negotiation
amidst Self-Restraint

Ma Ngok

ABSTRACT Ten years after the handover, Hong Kong’s media faced
multiple pressures. There were few cases of outright prosecution of the
media, but there were subtle political and economic pressures. Co-optation
of media bosses, fear of losing advertising revenue and media takeovers by
pro-Beijing figures brought some of the media into line. This brought
editorial shift and self-censorship, as the media systematically shied away
from stories that might antagonize Beijing, underplayed negative news for
the government and gave the democrats less favourable coverage.
Interviews with journalists showed little evidence of ostensible intervention
from government officials or media bosses, but newsroom socialization and
editorial gatekeeping are effective constraints. The constitutional guarantee
of freedom of the press and the moral force of professional ethics lent the
media the room to defend and negotiate their freedom, but the pervasive
fear induced by the political environment invariably overpowered the
resistance and constrained press freedom in Hong Kong.

Ever since the Sino-British Joint Declaration of 1984 stipulated the handover of
Hong Kong to China in 1997, the press freedom of the capitalist haven has been
the centre of attention. Seeing a free press as part and parcel of their “capitalist
way of life” guaranteed “50 years unchanged” by the Joint Declaration, the
Hong Kong people were worried that the People’s Republic of China (PRC)
would exercise undue control over Hong Kong’s media after 1997. Ten years
after the handover, Hong Kong’s media were still seen as some of the freest in
Asia,' but there were warnings against self-censorship and increased state
control from local practitioners.

This article discusses the state—press relationship in Hong Kong after 1997,
based on analysis of environmental changes in past decades and interviews with
practising journalists. The state—press relationship in a society is shaped by a
combination of factors including state control, the political economy of the
media, media professionalism and actions of civil society. Hong Kong did not

1 The World Press Freedom Report by Reporters without Borders had Hong Kong ranked 18 and 34 in
2002 and 2004 respectively, both the freest in Asia. In 2003, Hong Kong’s ranking was 56, and the 2005
ranking was 59, considered less free than South Korea and Japan in both years.

© The China Quarterly, 2007 doi:10.1017/50305741007002111

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

950 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

see a marked increase in state control or legal prosecution of the press after 1997,
but the changing political economy of the media allowed economic influence to
creep in, leading to visible trends of self-censorship and editorial shift towards
conservatism. With the Chinese and Hong Kong governments intent on keeping
an image of free press in Hong Kong, the political context allows the media
professionals and the civil society to resist pressure and constantly negotiate the
scope of media freedom amidst heavy pressures of self-restraint.

State—Press Relationship in Hong Kong: A New Model
Studies on the Hong Kong media during the transition era were preoccupied
with the question “How much press freedom can Hong Kong enjoy after 1997?”
Scholars saw the mass media as inherently dependent on power, and believed the
power change after the political transition would bring a new state—press
relationship in Hong Kong.”> Some assumed that the new sovereign master
would continue the colonial strategy of co-option to control the media.* Others
predicted a gradual change of the ‘“journalistic paradigms” following the
transition.* As the PRC did not have a good record of respecting press freedom,
many envisaged more control and repression from China and media self-
censorship after 1997.°

These pre-1997 studies on Hong Kong media, by focusing mostly on the
impact of power transition on press freedom, generally failed to appreciate the
multi-faceted nature, subtlety and complexity of state—press interactions. First,
seeing state control or repression as the major if not only determinant of state—
press relations overlooked the impact of other economic, cultural and industrial
factors. Secondly, holistic constructs such as “media systems,”® defined by the
level or method of control, are more useful for comparing the extent of press
freedom across societies than for a deep understanding of the state—press
relationship within a society. In a more dynamic and interactive perspective, the

2 See Joseph Man Chan and Chin-chuan Lee, Mass Media and Political Transition: The Hong Kong Press

in China’s Orbit (New York and London: The Guilford Press, 1991); Joseph Man Chan and Chin-

chuan Lee, “Power change, co-optation, accommodation: Xinhua and the press in transitional Hong

Kong,” The China Quarterly, No. 126 (1991), pp. 290-312; Paul Lee and Leonard Chu, “Inherent

dependence on power: the Hong Kong press in transition,”” Media, Culture and Society, Vol. 20, No. 1

(1998), pp. 59-77.

Chan and Lee, Mass Media and Political Transition.

4 Joseph Man Chan and Chin-chuan Lee, “Shifting journalistic paradigms: editorial stance and political
transition in Hong Kong,” The China Quarterly, No. 117 (1989), pp. 97-117.

5 For example, see Lee Chin-chuan, “Press self-censorship and political transition in Hong Kong,” Press/
Politics, Vol. 3, No. 2 (1998), pp. 55-73; John Shidlovsky, “Government repression: grim prospects for
Hong Kong,” Media Studies Journal, Vol. 10, No. 4 (1996), pp. 45-52; Chan King-cheong, “Jiuqi
houde yanlun kongjian” (“Room for freedom of speech after 1997”), in Paul Lee (ed.), Xianggang
chuanmei xinshiji (New Perspectives on Hong Kong Media) (Hong Kong: Chinese University Press,
2003), pp. 17-34; James Sciutto, “China’s muffling of the Hong Kong media,” The ANNALS, No. 547
(1996), pp. 131-43; Stephen Vines, Hong Kong: China’s New Colony (London: Orion Business, 1999).

6 For example, Chan and Lee classified the state-press relationship by the level of inducement and
repression into four types: (a) repression ; (b) laissez-faire; (c) co-optation; (d) incorporation. See also
Paul Lee and Leonard Chu, “Hong Kong media system in transition: a socio-cultural analysis,” Asian
Journal of Communication, Vol. 5, No. 2 (1995), pp. 90-107.

w

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

State—Press Relationship in Post-1997 Hong Kong 951

state—press relationship in any society is constantly negotiated and re-negotiated,
with power holders in government, the civil society, media organizations and
professionals all playing some part in shaping it. Thirdly, proceeding from a
macro-perspective, these studies more or less assumed that state—press relation-
ships are structurally-determined, and rarely explored the insiders’ views,
especially on how control mechanisms operated in media organizations. This
void in the literature was aggravated by the paucity of studies on the state—press
relationship in post-1997 Hong Kong.

Most non-democracies do not tolerate a free press critical of the government.
This led scholars to believe that Beijing and the non-popularly elected SAR
government would suppress media freedom in Hong Kong after 1997. However,
it is in Beijing’s interests to keep the image of a free press in Hong Kong. With
economic development China’s paramount priority, it is vital for Hong Kong to
remain a free city, and free flow of information gives it a major edge over other
mainland cities. Other than developmental needs, a free press in Hong Kong also
serves symbolic and political ends as it can show Taiwan that “one country, two
systems” is a desirable formula for unification. With the Basic Law guaranteeing
major freedoms after 1997, the international community sees the preservation of
various freedoms in Hong Kong as the major benchmark by which they judge if
“one country, two systems,”” and hence the promises in the Joint Declaration, is
being upheld. This means that even if the authorities want to control the Hong
Kong press after 1997, they have to do it in a subtler way and cannot use the old-
fashioned method of repression. Pigeonholing the state—press relationship into
categories defined by the level of repression fails to capture this subtlety.

This article puts forward a new model to explain the state—press relationship
in Hong Kong. I argue that this relationship is shaped by four groups of factors:
the level and pattern of control from the government; the political economy of
the media; media professionalism; and civil society and public opinion. Changes
in power structure, government control patterns, the media ecology and the
distribution of resources among social and political actors will hence all bring
changes to a society’s state—press relationship.

Power holders in government, whether authoritarian or liberal-democratic,
always have an incentive to control the media to salvage their popularity. The
method and pattern of control varies with the nature of the regime, the legal
tools, and the resources and policies of those in power. Authoritarian regimes
rely more on coercion, intimidation or legal control, while democratic
governments depend more on co-option, economic influence, manipulation of
information and other subtler means.

The political economy approach theorizes that commercialization, the
structure of the media industry, and the state as a producer, consumer and
regulator of communication all affect news production and media operation.’
Critical scholars see the media in modern capitalism as mostly reflecting the

7 See Vincent Mosco, The Political Economy of Communication (London: Sage, 1996).

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

952 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

interests of the dominant business class. With increasing commercialization and
capitalization of the media, social or political actors who hold economic
resources (including the state) can wield a lot of influence and shape state—press
relationships in their favour.

While power holders like to control, practitioners can resist. Liberal ideologies
and Western media professional ethics both provide normative constraints on
state control of the media. Journalists who believe in liberal theories of the press
should fight against state control, and a free and vibrant civil society that
treasures freedom of speech is their best ally. Their resistance may counteract
state control and define state—press relationships.

The next sections delineate the evolution of the state—press relationship in
Hong Kong since the colonial era, by analysing how the above factors changed
over the years. They also discuss how changes after 1997 created pressures on the
media to exercise self-censorship and editorial shift

The colonial era: controlled pluralism

Any serious study of the media in the colonial era reveals that Hong Kong was
not a free press haven as commonly believed. The colonial government had in
place draconian laws that gave it sweeping powers to control, search and punish
news organizations when contents were deemed seditious or anti-government.®
Writing in 1972, Shen counted as many as 30 laws in Hong Kong that could be
used to curb media freedom.’ These laws were seldom applied, and the very few
cases in which they were used were against the leftist press.'” Many took this as
proof that the colonial government had been tolerant towards political dissent.
In reality it had been keeping a keen eye on publications that challenged colonial
rule. The media in Hong Kong were controlled by co-optation, as publishers of
pro-government newspapers were rewarded with British medals of honour, and
only a few mainstream papers could carry government advertisements. The
government also controlled news flow through the Government Information
Service,!! which orchestrated the dissemination of government information to

8 Major laws included the Seditious Publications Ordinance (enacted 1914), Printers and Publications
Ordinance (first enacted 1886, amended 1927), Chinese Publications (Prevention) Ordinance (1907),
Emergency Regulations (Amendment) Ordinance (1949), Control of Publications (Consolidation)
Ordinance (1951). See Wong, Hon-lung, “Yinshua meijie de jianguan — Xianggang chuban fali (I)”
(“Regulation of the printed media — Hong Kong Publication Law (1)), in Kenneth Leung and
Johannes Chan (eds.), Quanbofa xinlun (New Mass Communication Law) (Hong Kong: The
Commercial Press, 2003), pp. 341-69.

9 James C.Y. Shen, The Law and Mass Media in Hong Kong (Hong Kong: Mass Communications
Center, the Chinese University of Hong Kong, 1972), p. 31.

10 The two most prominent cases included the “March Ist incident” in 1952, when Wen Wei Po, Ta Kung
Pao and New Evening Post were prosecuted for “publishing libelous materials’ that “stirred up hatred
or contempt against the government.” 7a Kung Pao was found guilty and banned for six months. All
the three papers did was publish a People’s Daily article criticizing the colonial government of failing to
provide relief for fire victims. The second case was the conviction of Afternoon News, Hong Kong
Evening News and Tin Fung Daily News during the 1967 riots. The three papers actively stirred anti-
government sentiments and were convicted of sedition and false reporting.

11 Lee Chin-chuan and Joseph Man Chan, “Government management of the press in Hong Kong,”
Gazette, No. 46 (1990), pp. 125-39; Chan and Lee, “Power change, co-optation, accommodation.”

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

State—Press Relationship in Post-1997 Hong Kong 953

shape public opinion, used closed-door briefings to release information to
selected reporters, and fed the press with a daily news bulletin.'”> A lack of
professionalism, understaffing and an urge to maintain a good relationship with
the government made some papers more than happy to use government press
releases as their own stories. For example, the rightist Wah Kiu Yat Pao
(Huagiao ribao *EfFHR) reserved half a page daily to print Government
Information Service releases disguised as news."?

Hong Kong enjoyed its free press reputation largely because it had
newspapers with a full spectrum of ideological positions, ranging from the
“ultra-rightist” papers sponsored by the Kuomintang (KMT) such as Hong
Kong Times (Xianggang shibao FrisH5R) to the “ultra-leftist” papers funded by
the Chinese Communist Party (CCP) such as Ta Kung Pao (Dagong bao KAHR),
both under close surveillance by the government. As the KMT—CCP split was
the major political cleavage in Hong Kong before the 1980s, the newspapers
were preoccupied with ideological struggles between ‘“‘rightists” and “‘leftists.”
This partisan nature of the press was actually welcomed by the colonial
government, as it directed media and public attention to a political struggle
outside Hong Kong.'*

The state—press relationship in Hong Kong before the 1980s was thus a case of
controlled pluralism. As long as the media focused on affairs in China, the
ideological skirmishes between the party papers were no big problem for the
colonial government. The press was free to report on social and economic news,
but criticisms against colonialism were scarce because of statutory control and
self-censorship. With political power firmly in the hands of the government, the
mainstream media seldom thwarted the government’s will before the 1980s.

The media in political transition

The political transition kicked off by the Sino-British negotiations changed the
media environment in many ways. The politicization brought by the negotia-
tions and the rise of a Hong Kong identity mean that Hong Kong’s political
development, instead of KMT-CCP rivalry, took on prime importance. Political
power became more pluralized, as democratization and decolonization in the
1980s brought new political players into the picture, with social activists,
political groups and elected politicians competing for media attention and public
opinion support. Seeing the media as vital for propaganda, the PRC government
weaved its own web of co-option by providing banquets and gifts, appointing
media chiefs into PRC-appointed institutions, and appealing to patriotism (see
Table 1).13

12 Lee and Chan, “Government management of the press,” p. 129.
13 Ibid. p. 130.

14 Ibid.

15 Chan and Lee, Mass Media and Political Transition, pp. 57-61.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

954 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

Table 1. Major Media Owners and Executives in China's Co-optation Web

(before 1997)

Name

Cha, Louis
Chang, Wan-fung

Chiu Te-ken, Deacon

Chow, Yei-ching
Fei, Yi-min

Fong, Mona
Griffin, Nick

Ho, Man-fat
Ho, Sai-chu
Ho, Ting-kwan

Hu, Chu-jen
Kuok, Hock-nien

Lee, Cho-jat

Lee, Tse—-chung
Ma, Lik

Poon, Chun-leung
Pun, Chiu-yin

Shaw, Run-run
Shum, Choi-sang
Sze, Cheung-pang
Tsang, Tak-sing

Tsui, Sze-man

Wai, Kee-shun

Wong, Guo-hua

Wong, Wai-sing

Wong, Yat-huen

Woo Kwong-ching,
Peter

Key:
BLDC
BLCC

Position

Founder of Ming Pao Group

Former deputy editor-in-chief and hon.
director, Wen Wei Po

Director, Asia Television

Director, Television Broadcasts Ltd
Former publisher, Ta Kung Pao

Deputy chairperson, Television Broadcasts Ltd

Former principal reporter, Television
Broadcasts Ltd.

Publisher, Sing Pao (1939-2000)

Director, Tin Tin Daily News (1985-87)

Director and general manager, Television
Broadcasts Ltd

Editor-in-chief, Pai Hsing Semi-monthly

Chairman, South China Morning Post
(1993-97)

Chairperson, Hong Kong Commercial
Newspaper Co. Ltd

Former publisher, Wen Wai Pao(-1989)

Deputy publisher, Hong Kong Commercial
Daily (1997-)

Former editor-in-chief, Sing Tao Man
( Evening) Pao

Former assistant general manager,
Commercial Radio

Chairperson, Television Broadcasts Ltd

General manager, Wah Kiu Yat Pao (1985-95)

Consultant, Hong Kong Commercial Daily
Former chief editor, Ta Kung Pao

Publisher, Mirror Monthly (1997-)

Publisher, Tin Tin Daily News (1961-77)

Publisher, Ta Kung Pao

Former secretary, Asia Television Ltd

Former programme officer, RTHK

Founding chairman, Hong Kong Cable
Television Ltd

Basic Law Drafting Committee
Basic Law Consultative Committee

PC Preparatory Committee of the HKSAR

SC  Selection Committee for the First Government of HKSAR

HKAA Hong Kong Affairs Adviser

NPC  Hong Kong Deputies to the National People’s Congress

CPPCC Hong Kong Members of the Chinese People’s Political Consultative Conference

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press

Titles

BLCC, BLDC, PC

BLCC, CPPCC
(1993-98), SC

AA, CPPCC
(1988-93)

e

BLDC, NPC
(1988-93),
CPPCC (1988-93)

e

BLCC

BLCC
CPPCC (1993-98), SC
BLCC

BLCC
HKAA

CPPCC (1993-98),
PC, SC

CPPCC (1988-93)

HKAA

BLCC
BLCC

AA, SC

AA, BLCC, SC

CPPCC (1993-98), SC

AA, NPC (1993-98)
PC, SC

AA, BLCC, CPPCC
(1978-), PC, SC

NPC (93), SC

CPPCC

BLCC

BLCC

HKAA


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

State—Press Relationship in Post-1997 Hong Kong 955

The media also saw a remarkable rise in professionalism in the 1980s. Before
1970, journalism was very poorly paid and many reporters did not have any
professional training. At a time when corruption was rampant, it was not
uncommon for reporters to take bribes in reward for writing or not writing
certain stories.'® Tertiary institutions in Hong Kong began to offer journalism
degrees and diplomas in the 1960s.!” With most of the college teachers trained in
North America, the new generation of journalists was inclined to Western
theories of journalism and liberal values. A survey of journalists in 1990 showed
that 95 per cent of interviewees saw “‘objective reporting” as important, 88 per
cent saw the press as a watchdog of the government and 97 per cent saw taking
money as unacceptable.'® Rise in profitability and intense competition in the
media industry also pushed up journalists’ pay, allowing the retention of talents.

The economic take-off made the media an increasingly lucrative business.
Aggressive media bosses turned former family businesses into conglomerates.
Newspapers such as the South China Morning Post, the Oriental Daily and Ming
Pao (Mingbao Wl¥#R), all became public-listed companies that extended their
business overseas and into non-media dealings.'” The media business also
became increasingly capital-intensive and competitive. The arrival of the Apple
Daily in 1995 fundamentally changed Hong Kong’s media ecology. Before that,
the Newspaper Society of Hong Kong as a cartel fixed the price of all Chinese-
language papers and worked out agreements with distributors and retailers’
associations. Newspapers that tried to set their own prices were boycotted by the
cartel and the distributors.?’ The Apple Daily broke the cartel rules by setting the
price at two dollars, instead of five dollars as fixed by the Newspaper Society.
Combining sensationalism with a firm pro-democracy stand, the paper quickly
enjoyed the second largest circulation in the territory. With colourful printing,
bold graphics, large pictures, rich entertainment and leisure news, together with
sensational reporting and critical commentaries, the paper had “a little bit of
everything” tailored to the tastes of Hong Kong people. It was really a daily
magazine, the production of which called for large investments in reporting and
graphic staff and printing apparatus. The invasion of Apple Daily brought
diminished market shares to almost every Chinese paper. Within one year nine

16 Joseph Chan, Paul Lee and Chin-chuan Lee, Hong Kong Journalists in Transition (Hong Kong: Hong
Kong Institute of Asia-Pacific Studies, Chinese University of Hong Kong, 1996), p. 15.

17 Chinese University offered a journalism degree programme in 1965, followed by diploma courses in
Baptist College (1968), Zhuhai College (1968) and Shue Yan College (1971). A 1990 survey of
journalists showed 78% of journalists had some tertiary education. See Chan, Lee and Lee, Hong Kong
Journalists in Transition, pp. 55-57 and 29.

18 Ibid. pp. 104, 90, 131.

19 Anthony Fung, “Meiti jingzheng, yongyouquan ji zhengzhi guodu” (“Media competition, ownership
and political transition™), in Paul Lee (ed.), Xianggang chuanmei xinshiji (New Century of Hong Kong
Media) (Hong Kong: Chinese University Press, 2003), p. 80.

20 For example, in the 1970s the Kung Sheung Yat Pao (Industrial and Commercial Daily) tried to set its
price at 20 instead of 30 cents as set by the Newspaper Society. It led to objections by both the
distributors and retailers, with the latter selling the paper at 30 cents. See Fung, “Media competition,
ownership and political transition,” pp. 76-77.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

956 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

dailies and weeklies folded. The price wars among the Chinese press that
followed put less competitive papers into financial trouble.

The transition period thus saw contrasting developments that affected the
state—press relationship in Hong Kong. Decolonization and democratization led
to a more pluralized power structure, weakening the colonial government’s
control, and introduced China as a powerful player that could control the
media. Commercialization and competition brought a new political economy of
the media that made them more susceptible to economic pressures. Partial
democratization, a growing civil society and rise in media professionalism
provided new centres of resistance against state encroachment. These contrast-
ing pressures brought a much more pluralized press, with different media taking
up a wide variety of political positions during the transition era.

Post-1997 trends of change

At the statutory level, while the SAR government inherited most of the
draconian colonial laws, the media after 1997 were almost free of legal
prosecution. These laws co-existed with many liberal provisions in the post-1997
statutory books and were embedded in the constitutional context of the Basic
Law which explicitly guarantees freedom of speech. Cheung pointed out that the
SAR judiciary was usually conservative and failed to see their constitutional
duty to protect press freedom, and so invariably made conservative verdicts
against press freedom.?' The dual nature of the legal framework means the press
will never know exactly their scope of freedom, creating an inherent pressure to
exercise self-censorship, as not too many in the media are willing to test the true
legal limits in court.”

Hong Kong media were also quick and firm in resisting legal control and
police intrusion after 1997. In 1999, a government advisory committee proposed
a press council to protect against media intrusion into privacy. The media feared
the body could be used to curb their freedom, and 11 newspapers and three
major professional organizations joined together to set up their own press
council as a self-regulating professional body to pre-empt the government
proposal. Incorporated in 2000, the Press Council receives and listens to
complaints, and can give a public verbal censure but not impose penalty or
fines.”® In 1999, the police raided the Apple Daily to search for evidence
connected to a bribery case in which an Apple reporter bribed police officers to
get information. In July 2004, officers from the Independent Commission
Against Corruption raided seven newspapers to search for evidence related to
a fraud case. Both incidents aroused public outcries and strong objections
from the media, and those involved took court actions to retrieve the

21 Anne S.L. Cheung, Self-Censorship and the Struggle for Press Freedom in Hong Kong (Norwell: Kluwer
Law International, 2003).

22 Ibid.

23 The authority of the Council was much affected because the Oriental Daily and the Apple Daily, the two
papers with largest circulations, did not join.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

State—Press Relationship in Post-1997 Hong Kong 957

seized material, citing the right to protect press freedom and sources of
information.

The fight against national security legislation in 2002-03 was the most
remarkable case of resisting legal control after 1997. According to the Basic
Law, the SAR government should enact laws on its own to forbid treason,
secession, sedition, subversion, theft of state secrets and offences that threatened
the national security of the PRC. Space does not allow a thorough discussion of
the government’s proposed bill,** but critics found it overbroad, with key terms
so vaguely defined that it could be abused by the authorities to curb freedom of
speech or peaceful dissidence. Journalists feared that the law could be used
against them, or at least it would instill a “chilling effect,” inducing journalists to
acquiesce and toe only the government line. A survey of journalists in December
2002 showed 59 per cent opposed to the legislation. About 10 per cent said they
would quit the profession if the bill was enacted, and 34 per cent said they would
“consider doing s0.”?*> A petition by the Hong Kong Journalists Association
(HKJA) was supported by 26 international media and human rights groups and
859 local journalists.

Selected newspapers played a major role in stirring opposition against the bill,
culminating in the 500,000-strong demonstration on 1 July 2003, which
effectively forced the government to withdraw. The Apple Daily and Next
Magazine were relentless in attacking the government throughout the debate,
and both openly called on the public to join the 1 July protest. A survey of the
participants in the demonstration showed that about 50 per cent usually read
Apple Daily, showing its strong opinion leadership.?’” The owners of the Hong
Kong Economic Journal (Xinbao 15¥R), the most influential financial daily in
Hong Kong, said they would consider selling or folding the paper if the bill was
passed, raising eyebrows in the business community.®

While legal control met strong resistance, political control took other forms.
Co-option by Chinese authorities continued unabated after 1997 (see Table 2).
Media executives and owners were appointed “advisors” to the central
government or granted ‘“Bauhinia medals,” equivalent to pre-1997 British
badges of honour. Co-option brought editorial shifts to some newspapers, most
notably the Sing Tao Duaily News (Xingdao ribao /25 H#) and Oriental Daily
News (Dongfang ribao %77 H14%), both pro-KMT papers before the 1980s.>
After their bosses were granted SAR honours and made NPPCC delegates, the
two papers became strong critics of the democrats.

24 See Ma Ngok, “Civil society in self-defense: the struggle against national security legislation in Hong
Kong,” Journal of Contemporary China, Vol. 14, No. 44 (2005), pp. 465-82.

25 Apple Daily, 21 December 2002, p. A6.

26 Hong Kong Economic Journal, 25 November 2002, p. 8.

27 Joseph Chan and Robert Chung, “Shuineng fadong wushiwanren shangjie?” (““Who can mobilize
500,000 people on to the streets?”’) Hong Kong Economic Journal, 15 July 2003, p.9.

28 Sing Tao Daily News, 5 July 2003, p. A6; Ming Pao Daily News, 4 July 2003, p. A6.

29 Both papers used the “Republic of China” calendar system until the 1980s. That is, instead of using ““1
January 1975 on the header, both used ““1 January the 64th year of the ROC,” which was a political
gesture of identification with the KMT regime.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

958 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

Table 2: Media Personnel in PRC and SAR Co-optation Web (after 1997)

Name Media position Titles

Cha, Louis Founder, Ming Pao Group GBM 1998

Chan, Wing-kee Chief Executive, Asia Television (2002-) NPC (1998-2003),
CPPCC (2003-08),
GBS 2000

Aw Sian, Sally Publisher, Sing Tao Jih Pao (-1999) CPPCC (1998-2003)

Chan, Suk-mei Director, News and Public Affairs BBS (2000)

Department, Commercial Radio
Chang, Wan-fung Former deputy editor-in-chief and hon. CPPCC (1998-2003)
director, Wen Wei Po

Cheung, Man-yee Director of broadcasting (1986-99) SBS (2002)
Chiu Te-ken, Deacon Former director, Asia Television Ltd CPPCC (1998-2003)
Fong, Mona Deputy chairperson,Television Broadcasts SBS (2000)
Ltd
Fung Siu-por, Chairman, Hong Kong Economic Times ~ GBS (2003)
Lawrence (Holdings) Ltd (1988-)
Ho, Tsu-kwok Chairperson, Global China Group CPPCC (1998-2008)

Holdings Ltd, chairperson, Sing Tao
Media Holdings, Ltd (2001-)

Ho, George Chairperson, Commercial Radio (-1992) GBS (2001)
Lee, Cho-jat Chairperson, Hong Kong Commercial CPPCC (1998-2008),
Newspaper Co. Ltd (-2003) SBS 1998
Leung, Nai-pang Director, Television Broadcasts Ltd GBS (2000)
(2003-)
Lo, Wing-hung Executive director, Global China Group  BBS (2004)
Holdings Ltd (2001-)
Ma Ching-fat, Ricky Director, Oriental Press Group Ltd BBS (2003)
Ma, Lik Deputy publisher, Hong Kong Commercial NPC (1998-2008)
Daily (1997-)
Shaw, Run-run Chairperson, Television Broadcasts Ltd GBM (1998)
Sze, Cheung-pang Consultant, Hong Kong Commercial Daily CPPCC (1998-2008),
BBS 2003
Tsang, Tak-sing Former chief editor, Ta Kung Pao NPC (1998-2008)
Tsui, Sze-man Publisher, Mirror Monthly CPPCC (1998-2003),
GBM 1997
Wong, Guo-hua Publisher, Ta Kung Pao CPPCC (1998-2008)
Wong, Po-yan Chairman, ATV (1988-) GBM (1998), NPC
(1998-2003)
Wong Raymond, Assistant general manager, Television SBS (1998)
Roy Broadcasts Ltd (1994-2004)
Woo Kwong-ching,  Founding chairman, Hong Kong Cable GBS 1998, CPPCC
Peter Television Ltd (1998-2008)
Zhang, Guo-liang Director and publisher, Wen Wei Po CPPCC (2003-08)
Chow, Yei-ching Director, Television Broadcasts Ltd GBS (2004)
Key:
NPC Hong Kong Deputies to the National People’s Congress
CPPCC Hong Kong Members of the Chinese People’s Political Consultative Conference
GBM Grand Bauhinia Medal
GBS Gold Bauhinia Star
SBS Silver Bauhinia Star
BBS Bronze Bauhinia Star

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

State—Press Relationship in Post-1997 Hong Kong 959

The post-1997 media market was increasingly competitive, with the conventional
media facing challenges from cable and satellite television, 24-hour news on CNN
or local pay television, web broadcasting and other new media.’® Cut-throat
competition and the post-1997 economic downturn in Hong Kong brought
financial difficulties to many media. Cost-saving was the order of the day, as pay
cuts and lay-offs drove out many experienced journalists and put immense pressure
on those who survived. The media became more market-driven, with sex, violence
and sensational “infotainment” the chief marketable commodities. Serious news-
gathering, capital intensive but seldom audience-attracting, gave way to the sort of
sensationalism that sold papers, and media professionalism suffered.!

Capitalization of the media also meant the media owners had more
investments at stake, heightening the influence of commercial factors.*> With
rising mainland economic influence in Hong Kong, an anti-government stand
could mean commercial misfortune. The centrist Ming Pao claimed the State
Council’s Hong Kong and Macau Office had instructed that organizations of
the Bank of China group in Hong Kong should not place advertisements in a
blacklist of 19 newspapers and magazines, including Ming Pao itself. Apple
Duaily’s outspokenness meant that it had almost no advertisements from real
estate developers and China-funded enterprises in Hong Kong, and obstructions
to its public listing of the Next Media Group.*

The difficult media environment also enabled pro-Beijing businessmen to take
over troubled media such as Sing Tao and Asia Television (ATV). With its
owner Sally Aw in deep financial trouble after 1997, in 1999 some 50.4 per cent
of the stakes of the Sing Tao Group were sold to Charles Ho, son of a tobacco
tycoon and a NPPCC delegate after 2003. ATV, a terrestrial TV channel with a
limited number of viewers, had not been profitable since the 1980s. After its
owner Lim Por-yan got into financial trouble after 1997, a consortium formed
by Chan Wing-kee (Chen Yongqi B 7kAi) and Liu Changle ($/4=4%) bought its
shares. Chan is a NPC delegate while Liu has extensive links with the People’s
Liberation Army, and his purchase was mostly funded by the Bank of China. In
August 2002, the Guangdong government allowed ATV to be broadcast legally in
the Pearl River Delta region, giving a boost to its advertising potential. This drove it
to tailor its programmes to suit the mainland audience, bringing a notable editorial
shift towards conservatism. In June 2007, CITIC Guoan, a subsidiary of CITIC,*

30 The most recent challenge was the launching of three dailies that were freely distributed, causing a
sharp drop in circulation of many Chinese newspapers.

31 For impact of Apple Daily on the Hong Kong media environment, see Chin-chuan Lee, “The paradox
of political economy: media structure, press freedom, and regime change in Hong Kong,” in Chin-
chuan Lee (ed.), Power, Money and Media: Communication Patterns and Bureaucratic Control in
Cultural China (Evanston: Northwestern University Press, 2000), pp. 306-11; Leung Lai-kuen, Pingguo
diao xialai (Fall of An Apple) (Hong Kong: Subculture, 2006).

32 Chin-chuan Lee, “The paradox of political economy,” p. 310.

33 Leung Lai-kuen, Fall of An Apple, pp. 170-74.

34 The CITIC (China International Trust and Investment Corporation), set up by then PRC vice-
president Rong Yiren in 1979, was one of the first China-funded enterprises that engaged in overseas
investment. By the end of 2006, it owned 44 subsidiaries all over the world, with a total assets value of
RMB 929 billion.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

960 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

bought 15 per cent of the shares of ATV, the first time a mainland enterprise became
a significant shareholder in Hong Kong’s electronic media.

Views from Within: Self-Censorship and Editorial Shift

The above changes reshaped the post-1997 state—press relationship in a subtle
manner. The media were still free to report on government misdeeds, and
criticisms of government scandals and policies were sometimes vehement.
However, insiders’ views revealed significant self-censorship and editorial shift
after 1997. The following analysis was based on interviews with 15 practising or
former journalists in 2005, who had worked in a total of 19 media organizations
with different political stands. About one-third of them currently serve at
management level, with quite a few having worked in more than one media
organization, which allows them to compare experiences in different organiza-
tions and in different ranks. (For background of the interviewees see Appendix.)

Self-censorship

The 1997 Annual Report of HKJA warned that “it is self-censorship, rather
than direct intervention, that will be more likely to undermine freedom of
expression in the future.”* Chin-chuan Lee defines self-censorship as a set of
editorial actions ranging from omission, dilution, distortion and change
of emphasis to choice of rhetoric devices by journalists, their organizations
and even the entire media community in anticipation of currying reward or
avoiding punishments from the power structure.*® It manifests in the media’s
tendency to dodge political controversy, shift editorial tone in line with Beijing
policy, fire high-risk contributors, disseminate writing guidelines for sensitive
stories and place sensitive stories in obscure positions.>” A survey in February
2005 showed that 39 per cent of citizens believed that the Hong Kong media
practised self-censorship, with 68 per cent believing that the media had
reservations about criticizing the Chinese government.*®

HKIJA'’s reports after 1997 were packed with cases of alleged self-censorship.
For example, in November 2000 famous China-watcher Willy Lam resigned
from South China Morning Post (SCMP). An article by Lam in May 2000
criticized Beijing for interfering in Hong Kong affairs by openly supporting
Tung Chee-hwa’s (Dong Jianhua # i #) re-election bid. His article brought a
rebuttal from SCMP owner Robert Kuok, who chose to write to SCMP’s
“Letters to the editors” page to make his views known. In November Lam was
relieved of his reporting duties at the China desk, although he could keep his
column, and he resigned in protest. In 2002, after being dismissed by SCMP,
Lam’s former colleague Jasper Becker claimed in the Washington Post that

35 HKIA, The Die is Cast, p. 4.

36 Chin-chuan Lee, “Press self-censorship and political transition,” p. 57.

37 Ibid.

38 Public Opinion Program, University of Hong Kong, press release on 24 February 2005, on the public’s
appraisal of the media, available at http://hkupop.hku.hk.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

State—Press Relationship in Post-1997 Hong Kong 961

SCMP had become more pro-Beijing after Kuok bought it in 1993.% He said
that SCMP reporters began to avoid reporting anti-government activities in
China, and reports on Tibet, falun gong (i%#&2)) or worker unrest were left to
the agencies. “Copy was edited to make it more and more bland. Anything
personal about China’s leaders was taken out.” “The China editor urged us to
attend more official briefings and stick closely to what officials said.”*°

Another HKJA investigation was into the case of Paul Cheung, the managing
editor of Metro Finance Radio, who was fired in 2002. He lodged a complaint to
HKIJA, claiming that his dismissal was due to disputes with superiors over self-
censorship. Cheung cited six cases of self-censorship at Metro, concerning
withholding reports on falun gong, and reports unfavourable to C.E. Tung and
Hong Kong Electric.*' His superiors said in defence that the decisions were
normal editorial judgement. After hearing evidence from six other former or
serving Metro reporters, HKJA concluded that the situation involved multiple
individuals exercising self-censorship.**

My interviews with practising journalists showed that Taiwan independence,
separatism in China and falun gong® had become minefields which journalists
tried to avoid after 1997. A television producer told of the rules of thumb in
handling China news in his channel. “There should be no direct attacks on
central leaders, but it was okay to report on crime, disasters or economic fraud.
Chen Shui-bian’s (7K i) face and messages were to be minimized; same as the
Dalai Lama’s.” Producers from two different television channels told of
reporters who were interested in reporting on Tibet or Xinjiang separatist
activities, but eventually gave up. The reporters knew the story needed to be very
careful and ‘“balanced,” and they were sure it would be thoroughly vetted or
edited to avoid political incorrectness, to the extent that it would not be
worthwhile or meaningful.

A former television reporter told of cases of self-censorship involving falun gong.
In early 2004, the morning news of her channel showed a 30-second clip of Li
Hongzhi (Z53#t &), the spiritual leader of falun gong. She said the editor on duty was
under attack for the whole morning, and in the noon newscast the footage was cut
without explanation. She also said that during pro-democracy rallies in Hong
Kong, their television camera would avoid falun gong placards or banners, and
reporters would avoid interviewing falun gong participants in the rallies.**

39 As a Malaysian businessman who made his fortune from the sugar business, Robert Kuok was
commonly seen as having good connections with the Chinese government.

40 Jasper Becker, “Why I was fired in Hong Kong,” Washington Post, 4 May 2002.

41 Hong Kong Electric is a subsidiary of Hutchison Whampoa Group, which is the owner of the Metro
Broadcast Corporation.

42 Hong Kong Journalist Association, Report by the Ad Hoc Group to Inquire into the Complaint of Paul
Cheung, available at http://www.hkja.org.hk/ben_act/download/PCHEUNG%20Report.doc.

43 The falun gong was banned in 1999 as an “evil cult” (xiejiao) after its practitioners staged a 10,000-
people protest outside Zhongnanhai. However, the falun gong Hong Kong chapter has been operating
as a legally registered society in Hong Kong since 1999.

44 After 1999, falun gong practitioners in Hong Kong strongly accused the central government of
persecuting their fellow practitioners on the mainland. Since then they have become active participants
of pro-democracy and anti-government rallies.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

962 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

A television reporter who had served as a Beijing correspondent said she was
supposed to report on official news and government press conferences only.
When she covered overseas visits by top Beijing leaders, the instruction was she
should not ask politically sensitive questions that might embarrass the leaders.*
Another former Beijing correspondent revealed that her superiors did not allow
her to cover the funeral of former reformist leader Zhao Ziyang (#1%F%) in early
2005, because ‘“‘it was dangerous getting there.” The reporter did not see any
danger as reporters from all over the world were in Zhao’s house. She tendered
her resignation shortly after she came back to Hong Kong.

A common form of self-censorship was to minimize criticism of Tung Chee-
hwa. Interviewees who worked in conservative newspapers*® said they would
usually underplay government scandals and policy mistakes (and sometimes
ignored them), and overplay positive news about the government or the
economy.*’ The bottom-line was to avoid a “purely negative” story about the
government. If the news itself was negative, the reporter needed to find a
commentator who would make positive comments. A reporter who used to work
in a conservative paper said that when former financial secretary Antony Leung
was embroiled in the “Lexusgate” scandal,*® she was instructed to ask pro-
government politicians the question: “Do you think the mistake was
unintentional?” The interviewees duly obliged and said it was an unintentional
mistake.

A lot of self-censorship was done in the name of ‘““balance reporting.” A
television reporter said the first thing she learnt in office was that political news
needed to be ‘‘balanced,” meaning the airtime of conservative and pro-
democracy views should be roughly the same. Reporters from different media
said there would be pressure from seniors if the views were mostly pro-
democracy in a story (but it would be all right if they were predominantly
conservative). The balance was sometimes “artificial.” A television editor said
his superiors considered a report of an anti-government demonstration to be
“unbalanced” (since all participants were anti-government) and ordered
reporters to ask opinions from bystanders who were critical of the protest.
The reporters gradually learned the trick and would include interviews with
critical bystanders in later reports on demonstrations.

45 “Politically sensitive questions” usually include Tiananmen, human rights problems in China, Tibet,
etc.

46 “Conservative papers’” here denotes those that adopt a conservative stand on democracy, but are not
CCP-funded. For the purposes of this article, they include Sing Tao Daily, Oriental Daily, the Sun,
Hong Kong Economic Times and Sing Pao.

47 The exception was of course the anti-government Apple Daily, which might do things the other way
round: it overplayed government misdeeds and scandals, and underplayed its achievements and praises.
It should also be noted that the level of restriction for different organizations was different, although it
is difficult to compare which was more restrictive.

48 1In February 2003, it was revealed that financial secretary Antony Leung had bought a luxury car (a
Lexus) before he announced in his budget a new tax levied on luxury cars, thus evading some $180,000
of tax. This soon became a major personal scandal for Leung and a scandal for the government.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

State—Press Relationship in Post-1997 Hong Kong 963

Self-censorship is a tricky thing. It is difficult to prove how many stories were
“censored,” since the censored items never appeared in the news. It is also
difficult to draw an objective line between self-censorship and editorial
judgement. Some interviewees at management level agreed that sometimes they
could not tell if their careful choice of wording or “balanced reporting”
belonged to the realm of self-censorship or regular editorial practice. Some said
it was possible that their judgement had been biased by the current political
situation, and the self-censored practices had already been internalized as
normal journalistic practices.

A television producer told a story which showed the subtlety of self-
censorship. After the July 2003 rally, he did a feature on youth political
participation. He filmed a play directed and acted by teenagers, in which some
teenagers were rallying and then collectively chanted “Down with Tung Chee-
hwa!” During editing he found the clip too long and decided to cut away the few
seconds of anti-Tung chant at the end. “Was it really because the clip was too
long? Or was it already an act of self-censorship? It could be that I
subconsciously avoided the anti-Tung chant to avoid trouble. 1 really can’t
tell.”” Of course, if it had become part of his subconscience, the journalist would
not be able to tell.

Editorial shift

If self-censorship is hard to determine objectively, editorial shift for some media
after 1997 was more unambiguous. Since the 1980s, the Hong Kong media had
gradually changed their attitude towards the PRC government from non-
acceptance to grudging acceptance and then a positive view.*” A content analysis
of the editorials of five major newspapers in 1997 showed that the Chinese
government was portrayed in a much more positive light than the Hong Kong
government (see Table 3).%°

During the debate on political reform in Hong Kong in early 2004, a content
analysis of 14 newspapers found that 55 per cent of the news items were in
favour of Beijing’s position, while only 15 per cent supported the democrats. The
Apple Daily was the only newspaper that had more items favourable to the
democrats (50 per cent) than to Beijing (12.7 per cent), with 90 per cent of its
editorials supporting the democrats (see Table 4). Apart from CCP-sponsored
papers such as Ta Kung Pao and Wen Wei Po (Wenhui bao ), the Oriental
Duily, Sing Bao (Cheng bao 1§3R), Sing Tao and The Sun all lent overwhelming
support to Beijing, with almost no news items favourable to the democrats.’! A
content analysis of four major papers during the 2004 Legco election showed

49 Chan and Lee, “Shifting journalistic paradigms.”

50 Kenneth W.Y. Leung, “How free is the press of Hong Kong: 1997 and after?”” in Larry Chow and Fan
Yiu-kwan (eds.), The Other Hong Kong Report 1998 (Hong Kong: Chinese University Press, 1999), p.
132.

51 Hong Kong Journalists Association (HKJA) and Article XIX, Beijing Turns the Screws.: Freedom of
Expression under Attack (Hong Kong: Hong Kong Journalists Association, 2004), pp. 15-17.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

964 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

Table 3: Positions of Editorials in Five Major Newspapers

Content Positive Negative Neutral Mixed Sub-total
China 29 (36.3%) 11 (13.8%) 5028%)  25(16.4%) 80 (8%)
Hong Kong 57 (15.0%) 213 (38.0%) 138 (77.5%) 66 (43.4%) 560 (56.2%)
Taiwan 0 (0%) 5 (71.4%) 0 (0%) 6 (3.9%) 7 (0.7%)
China + Hong 30 (39.5%) 13 (17.1%) 13 (7.3%) 21 (13.8%) 76 (7.6%)
Kong
Others 57 (33.1%) 59 (34.3%) 22 (12.8%) 34 (19.8%) 172 (17.2%)
Total 173 (17.3%) 301 (30.2%) 178 (17.9%) 152 (15.2%) 997 (100%)
Source:

Kenneth Leung, "How free is the press of Hong Kong: 1997 and after?” in Larry Chow and Fan Yiu-kwan (eds.), The Other
Hong Kong Report 1998 (Hong Kong: Chinese University Press, 1999), p. 133.

similar differential treatment. The Oriental Daily News had almost no positive
news items on the Democratic Party (DP) throughout the campaign. The Apple
Daily had more favourable coverage of the democrats, while the SCMP and the
Ming Pao tended to steer the middle course.>

Reporters who worked in conservative newspapers told how their daily
practices systematically marginalized anti-government voices, especially those of
the DP. A reporter said her paper’s unspoken rule was that pro-government
parties such as the Democratic Alliance for the Betterment of Hong Kong
(DAB) would be given more prominent coverage, while DP news would be
downplayed (unless it was negative). She told of cases when she wrote a largely
balanced story on the DP with both positive and negative points, but found the
positive ones edited away. After covering a DAB campaign event in the 2004
election, she decided the event was not newsworthy, but her superiors told her
to write a story anyway. On a night when the DP and DAB held similar
campaign events, the DAB story was twice the length of the DP one, and in a
much more positive light. A reporter who worked in another conservative paper
remembered how reporting instructions were different when candidates of the
DP and DAB were involved in similar scandals during the 2004 Legco
campaign. The DAB’s scandal received ordinary coverage with little follow-
up reporting, while her superiors directed her to ask many pointed questions
of the DP candidate, followed by a much more voluminous coverage in the

paper.

From Macro- to Micro-Pressure: Newsroom Socialization and
Resistance

Although much has been said about co-option, changing ownership and
economic pressure, the interviewed journalists had little evidence of overt
control from the SAR government, the central authorities or the media owners.

52 Justice and Peace Commission of the Hong Kong Catholic Diocese, “Xin wen chuanmei zai xuanju
zhong de yiti sheding” (“Agenda setting of news media in the election’), unpublished research report.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

ssaud Aissaaun abplgquied Aq auluo paysiiand L1 1Z00£00L£S0€05/£101°01/B10"10p//:sdny

Table 4: Newspapers' Coverage during the “Patriotism” Debate

Newspaper

democratic camp

HK
Commercial
Daily

Ta Kung Pao

Wen Wei Po

The Sun

Oriental Daily
News

Sing Pao Daily
News

Sing Tao

HK Economic
Times

HK Daily News

Ming Pao Daily
News

South China
Morning
Post

HK Economic
Journal

The Standard

Apple Daily

Total

Source:

Support

0 (0%)

0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)
1 (4%)

0 (0%)

2 (3.4%)
8 (25%)

10 (22.2%)
12 (21.1%)

8 (19.5%)

10 (23.3%)

3 (10%)
51 (50%)
105 (15%)

News items

Neutral/
uncertain

1 (5.6%)

17 (14.2%)
5(9.4%)
14 (25.9%)
5 (20%)

7 (31.8%)

15 (25.4%)
11 (34.4%)

19 (42.2%)
15 (26.3%)

27 (65.9%)

17 (39.5%)

19 (63.3%)
38 (37.3%)
210 (30%)

Support
Beijing camp
17 (94.4%)

103 (85.8%)
48 (90.6%)
40 (74.1%)
19 (76%)

15 (68.2%)

42 (71.2%)
13 (40.6%)

16 (35.6%)
30 (52.6%)

6 (14.6%)

16 (37.2%)

8 (26.7%)
13 (12.7%)
386 (55%)

N

18

12
53
54
25

22

59
32

45
57

41

43

30
102
701

Editorials and commentaries

Support
democratic camp

0 (0%)

0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)

0 (0%)

0 (0%)
1 (4.8%)

2 (25%)
1 (9.1%)

4 (44.4%)

3 (37.5%)

7 (70%)
30 (90.9%)
48 (29.6%)

Neutral/uncertain

0 (0%)

0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)

0 (0%)

6 (37.5%)
16 (76.2%)

3 (37.5%)
8 (72.7%)

4 (44.4%)

5 (62.5%)

0 (0%)
3.(9.1%)
45 (27.8)

Support
Beijing camp
8 (100%)

14 (100%)
10 (100%)
5 (100%)
5 (100%)

4 (100%)

10 (62.5%)
4 (19%)

3 (37.5%)
2 (18.2%)

1 (11.1%)

0 (0%)

3 (30%)
0 (0%)
69 (42.6%)

Hong Kong Journalists Association and Article XIX, Bejjing Turns the Screws: Freedom of Expression under Attack (Hong Kong: Hong Kong Journalists Association, 2004), p. 16.

N

8

16
21

10

162

buoy BuoH /661-150d Ul diysuoie|py Ssald—a1e1s

596


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

966 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

The most common form of government pressure came from the Government
Information Service and government information officers, who would invariably
call news directors, editors or reporters if they were not happy with certain
reports. The interviewees claimed they seldom worried about these image
management exercises. A couple of reporters claimed that Hong Kong and
Macau Office officials met news directors on a regular basis and pressured them
to toe a conservative line, but these could not be substantiated. Interviewees at
the management level admitted such meetings, but said the officials usually
talked about broad principles — such as that Hong Kong should focus on
economic development, social harmony was paramount and so on — and did not
talk about news practices. They also said they never saw media owners
intervening into daily operations.

If there was no overt control from the authorities or the media owners, why
were there visible editorial shifts and self-censorship? How were the pressures in
the macro-environment translated into behavioural changes at the micro-level in
the newsroom?

When asked this question, some reporters thought the management was only
second-guessing the views of the media owners or the central government, and
was playing safe when facing politically sensitive issues. The lower levels then
second-guessed their superiors, creating a vicious circle that imposed self-
restraint on the press. Interviewees at the management level usually denied self-
censorship and pressures from owners or government officials, although some
admitted they would be more careful in handling news in some areas.”> A deputy
news director explained editorial shift towards conservatism after 2004 by
“change in political climate.” “As the overall sentiment is now less confronta-
tional and anti-government, we would give less coverage to radical views.”
Interview data do not allow me to penetrate this decision-making black-box of
how influence was exerted at the top level. It is also difficult to tell objectively if
the news controllers consciously change their editorial policy because of
pressure, or if they have already internalized certain political values as normal
journalistic practices.>*

At the operational level, control within the media organization was achieved
through newsroom socialization. The interviewed reporters said there was no
written editorial policy on treatment of politically sensitive issues, on differential
treatment to parties or on taboos and editorial slants,” but they would learn it
in the newsroom “by bits and pieces.” Sometimes senior journalists would tell
them the norm, sometimes their superiors would give them “instructions,” or
say those were instructions from above. Some said they acquired the norm by
“watching the end products” after editing. If they ““stepped out of line”’ once or

53 Anne Cheung’s interviews of journalists in 1998-99 had a similar finding. See Cheung, Self-Censorship
and the Struggle for Press Freedom, p. 179.

54 See also ibid. ch. 9.

55 Note that the interviewed journalists covered about 20 media organizations which includes a wide range
of political positions.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

State—Press Relationship in Post-1997 Hong Kong 967

twice, and saw their copy edited, they would write in a way to avoid editing in
the future, which in effect brought them into line. A television reporter said:
“When you have been on a policy beat for a certain time, and suddenly the boss
sent somebody to do a story that belonged to your beat, you know you have
done something wrong.” “If some others get a lot of work, and you observe their
stories, then you will learn how to do it to get your story on the cast.” Reporters
in conservative newspapers admitted that gradually they would habitually
include fewer pro-democracy views in their stories, thus ‘“‘internalizing” the
practice. A reporter said she did not have a strong feeling of bias during her two-
year service in a conservative paper, but now that she had left, sometimes she
found it “outrageously biased.”

The editors served as gatekeepers. Reporters who worked for conservative
newspapers said that while in some cases they thought the stories they wrote
were fair to both political camps, they found the editor’s headlines clearly
biased, to the extent that they did not match the theme of the story. It was quite
common for editors to remove contents positive to the democrats, and editors in
electronic media sometimes cut away pro-democracy sound-bites or stories on
the grounds of “insufficient airtime.”

Reporters responded differently to these control mechanisms. Some experi-
enced journalists said they would usually not resist the superiors “at this stage of
their career.” One reporter said that since she respects her immediate supervisor
she would sometimes oblige because she did not want to put her supervisor in a
difficult position. As the above cases show, some quit conservative media to look
for organizations with more autonomy, or even quit the profession. The
interviewees mostly agreed it was difficult for junior reporters to resist orders as
they had little bargaining power or knowledge to argue against their superiors’
decisions. Most interviewees concurred that arguing with superiors about the
line of reporting or resisting orders were rare occurrences in today’s newsrooms.

There were journalists who would try their best to enlarge or negotiate the
realm of freedom. One reporter said she would try the boldest way of reporting
to test the limits of the organization. If the superior did not explicitly say
something was forbidden, then she would try what was in her mind. Some forms
of resistance were subtler. A couple of television reporters said since pro-
democracy sound-bites were usually cut on the grounds of insufficient time,
they would put the sound-bite in the middle of the story, making it awkward
for the editors to cut it. Resistance did sometimes serve to enlarge the freedom
of frontline journalists. A Metro editor said while there were many instructions
from above in the past, after the Paul Cheung complaint the pressure subsided,
as the management was somewhat embarrassed. It showed that public opinion
and pressure of professional ethics could still play a role in maintaining
media autonomy. Of course, not too many journalists are willing to risk their
jobs by defying self-censorship orders to protect the freedom of fellow
professionals.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

968 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

Conclusion

Table 5 summarizes the evolution of the state—press relationship in Hong Kong
over the years. Compared with pre-1997 days, the economic and co-optional
pressure is higher after 1997, which, together with intense media competition,
brought greater pressure on media organizations and frontline journalists. On
the other hand, the constitutional protection in the Basic Law, public support
for freedom of speech and the political need of the government to maintain the
image of a free press all give support to resistance by the media. With overt
control infeasible both legally and politically, the control has to be subtle and
ambiguous, which allows room for media practitioners to resist and negotiate
their autonomy.

The normative constraint of media ethics and market competition pressures
somehow explain the ambiguous and conflicting state of affairs in the post-1997
media. When there are ostensible encroachments, the media felt they needed to
stand up to maintain the integrity and image of a free press.’® As the media
organizations have to compete for an audience, even the conservative media
would not want to be seen as government mouthpieces. Ostensible rules of
editorial bias or newsroom control are avoided. Political correctness is ensured
in the name of professional pretexts of “balanced reporting” or “insufficient
time” and the subtle means of newsroom socialization. Just as this author and
other writers find it difficult to prove objectively that there is self-censorship,
media supervisors can ensure a professionally secure position that is defensible
in front of their fellow professionals and the larger community. This ambiguity
in turn allows journalists room to manoeuvre.

Ten years after the handover, public perception on media freedom in Hong
Kong has been impaired. In a 2007 survey of the population, about half of the
respondents believed Hong Kong’s media practised self-censorship and 61 per

Table 5: Evolution of State—Press Relationship in Hong Kong

Pre-1980s Transitional era Post-1997
Government control Tight statutory Loosening, with Legal control
control + numerous sources uncertain +
co-optation of influence stronger co-option
Media professionalism ~ Weak Stronger and growing Strong but declining
Media competition Low, protected Growing Intense
by cartel
Civil society and public Weak Moderate and Strong
opinion growing
Political economy Moderate control Moderate control Strong influence
from state
State—press relationship Controlled Pluralism Self-restraint
pluralism

56 Note that in the ICAC raids, even the Ta Kung Pao and other conservative papers that were searched
criticized the government for infringing press freedom, citing the professional need to protect sources of
information.

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

State—Press Relationship in Post-1997 Hong Kong 969

cent believed that the media are apprehensive about criticizing the central
government. A survey of journalists in January 2007 showed that about 30 per
cent admitted practising self-censorship themselves, with 58 per cent considering
that press freedom had deteriorated since 1997.%’

While the pressure is immense, the state—press relationship in post-1997 Hong
Kong has a dual nature. The press is largely free from state prosecution and
repression, and the media community was also quick to resist new statutory
controls. However, a multitude of political and economic pressures brought self-
censorship and an increasingly partisan press. The political imperative of Beijing
and the SAR government to maintain Hong Kong’s image as a free city, public
expectation of a free press and the normative constraint posed by media ethics
mean that public outcries against encroachment on the press and resistance
against self-censorship (like the Paul Cheung case) sometimes served to defend
or enlarge media autonomy.

A key link in the chain of influence is psychological. To some, a contagious
fear induced by the political ambience was being constantly reproduced in the
newsrooms, driving journalists to refrain from fully exercising their freedom, for
fear of bringing unknown punishments. A television reporter/producer gave me
an interesting story:

One day I had a dream. A new supervisor walked in. She called a meeting the first day in
office, and she walked around the room, looking at us and said, “All I want to do is to
make you fear.” I looked back at her, and said, “Fear what?” Then I woke up. And 1

asked myself, “Fear what?” I realize when you are asking this very question, you are
already playing their game. They just want you to be afraid. Fear what?

As a 20-year-old journalist said to the author: “Defending press freedom is a
daily affair.” To him, there have always been many political forces that try to
control or influence the press, both before and after 1997, from the government
or from outside it, and it is up to the media community to resist and defend their
own freedom. Sometimes the media succeed (as in the case of Article 23) because
of civil society support and legal protection; sometimes media autonomy is
enhanced because of the moral force of professional ethics (as in the Paul
Cheung case). In many other cases the forces of control overpower the
resistance, but for the time being these forces have not yet brought a totally
subservient press in Hong Kong. There is still a lot of room for the post-1997
SAR media community and individual professionals to negotiate their freedom;
the difficult part is to overcome the fear.

Epilogue
The writing of this article was in itself an exercise of self-censorship by this
author. Most of the interviews were done with the promise of anonymity, and

57 HKIA, Shrinking Margins: Freedom of Expression in Hong Kong Since 1997 (Hong Kong: Hong Kong
Journalists Association, 2007).

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

970 The China Quarterly, 192, December 2007, pp. 949-970

many interviewees were quite concerned that their names would be disclosed in
my article. Some of them worried that their views or cases would hurt either
their career or the careers of their colleagues. As a result of this concern, some of
the more instructive cases of self-censorship or editorial control have not been
included in the article because their description would allow insiders to identify
the interviewees. The concern of the interviewed journalists reflected the
pervasive fear or at least uneasiness among journalists in Hong Kong regarding
the freedom they can enjoy. I dared not put the question, “Fear what?” to my
interviewees, but I consider their anonymous representation in this article to be
necessary and be of interest to the interviewed journalists and to the study of

press freedom in Hong Kong.

Appendix: Background of Interviewed Journalists

Code

(S O R

— = 0 00 3 O

— o

12
13
14
15

Rank and media

Newspaper and TV reporter

TV producer and sub-editor

TV reporter and producer

Radio and TV reporter

Newspaper and weekly magazine
reporter

Newspaper reporter

Former TV reporter

Newspaper reporter and writer

Radio reporter and editor

TV reporter (more than one station)

Reporters and editors for five
organizations (including radio,
newspaper and TV stations)

Newspaper reporter

Newspaper and TV reporter

TV and radio reporter

Newspaper reporter

Journalism bachelor
or masters degree

Yes
Yes
Yes
Yes
No

Yes
No
Yes
Yes
Yes
Yes

Yes
No
Yes
Yes

https://doi.org/10.1017/S0305741007002111 Published online by Cambridge University Press

Years of
experience

2
15
15
10
12

4

8
21
12
10
21

AN B W


https://doi.org/10.1017/S0305741007002111

