
Book Reviews 673 

Television and Presidential Power in Putin's Russia. By Tina Burrett. BASEES/Rout-
ledge Series on Russian and East European Studies. London: Routledge, 2011. xx, 
295 pp. Appendixes. Notes. Bibliography. Index. Figures. Tables. $155.00, hard 
bound. 

Tina Burrett's book was written before Vladimir Putin's controversial election to a 
third term as president and before the unprecedented wave of anti-Putin protests that 
followed. It is a mark of the extent and durability of the control that Putin exerts over 
television broadcasters that little of what Burrett says about the Kremlin's influence 
on them is rendered invalid by the events of 2012. Moreover, Burrett's account of the 
process by which Putin acquired that influence does much to explain why he persists 
in attributing such importance to television's role in securing it. 

The book charts Putin's relationship with national television during his first two 
terms. It is structured around news coverage of key elections: the 2000 presidential 
election, the 2003 State Duma elections, and the 2004 presidential election. There 
are also chapters on Putin's early struggle with the oligarchs, and on agenda setting 
and editorial practices on NTV and Channel 1. The book concludes with a chapter 
treating Putin's second term and centering on coverage of major events (benefits re­
form; Beslan; the 2004 Ukrainian presidential election; the 2007 Duma and 2008 
presidential elections). Conceived within the framework of elite theory, it shows how 
Putin, having wrested control of national broadcasting from the oligarchs, used tele­
vision to shape public opinion but also to establish domination over political elites, 
setting them against one another to his advantage. Methods include interviews with 
key players in the Moscow media and political elites, and a content analysis of news 
agendas on Channel l's Vremia and NTV's Segodnia bulletins—two approaches rarely 
found in Russian media studies, and very much to be welcomed. The interviews in 
particular provide a compelling insight into the constraints and contradictions con­
straining Russian broadcasters. Burrett is right to stress that the tension between 
commercial and political imperatives is prime among them. 

Burrett's analysis is refreshing in other ways. First, while making no bones about 
the ruthlessness with which Putin has exploited television to bolster his position, and 
drawing attention to the public relations disasters to which his heavy-handed manip­
ulation has led, Burrett remains admirably even-handed. She makes judicious use of 
comparisons with western media systems, showing that, although they are expressed 
in an extreme form in Russia, many features of the relationships between elites and 
broadcasters apply elsewhere. She recognizes, too, that Putin's centralizing instincts 
have never guaranteed mastery of the airwaves and that conceiving of the Russian 
media as subject to a homogenized "state control" mechanism "risks... a false read­
ing of the wider political system that has developed since 2000" (2). She is careful 
to emphasize the part played by factional conflicts, demonstrating how, rather than 
suppressing all alternative opinion, Putin permitted limited plurality, "allowing him 
to co-opt a broad range of political positions, whilst retaining his manoeuvrability 
between . . . competing elites" (3). Here, the content analysis of subtle differences 
between NTV and Channel 1 news agendas is of continuing relevance (perceptions 
of blanket uniformity in Russian broadcasting remain misguided). Burrett argues 
convincingly that the Kremlin later deployed restricted pluralism in a new context, 
invoking the "inoculation" principle—admitting dissident voices to the broadcasting 
peripheries in order to prevent the full-blown "disease." 

At its best, then, Television and Presidential Power offers a convincing, if not al­
together novel, challenge to prevailing models of "transition societies." A few issues 
of scope and methodological consistency limit the extent of that challenge. The con­
tent analysis, although insightful, is based on a two-week sample and would require 
sustained development to do justice to its explanatory potential. Similarly, the elite 

https://doi.org/10.5612/slavicreview.72.3.0673 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.5612/slavicreview.72.3.0673


674 Slavic Review 

theory model falls away somewhat in the second half of the book which tends to rely 
on summaries of more traditional secondary source material on Putin's consolida­
tion of control over the media. Moreover, by overplaying the elite dimension, Burrett 
risks abstracting Russian television's relationship with power away from other salient 
factors such as the growing influence of transnational and new media sources of in­
fluence. Also sidelined is the role of broader sociocultural currents in shaping both 
the public opinion whose endorsement Putin craves and the output of the television 
channels that can ill afford to ignore them, including the relatively unconstrained 
non-news programming that dominates schedules and viewer preferences alike. 

Nonetheless, this book will surely establish itself as a major point of reference for 
scholars and students of Russian media and society, and of the politics of postcom-
munist transition. 

STEPHEN HUTCHINGS 
University of Manchester 

https://doi.org/10.5612/slavicreview.72.3.0673 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.5612/slavicreview.72.3.0673

