Journal of African History, 62.1 (2021), pp. 5-28. © The Author(s), 2021. Published by Cambridge University Press
doi:10.1017/50021853721000049

5

THE BEARERS OF NEWS: PRINT AND POWER IN
GERMAN EAST AFRICA*

Fabian Krautwald
Princeton University

Abstract

Historians have drawn on newspapers to illuminate the origins of modern nationalism and
cultures of literacy. The case of Kiongozi (The Guide or The Leader) relates this scholarship
to Tanzania's colonial past. Published between 1904 and 1916 by the government of
what was then German East Africa, the paper played an ambivalent role. On the one
hand, by promoting the shift from Swahili written in Arabic script (ajami) to Latinized
Swahili, it became the mouthpiece of an African elite trained in government schools. By
reading and writing for Kiongozi, these waletaji wa habari (bearers of news) spread
Swahili inland and transformed coastal culture. On the other hand, the paper served
the power of the colonial state by mediating between German colonizers and their
indigenous subordinates. Beyond cooptation, Kiongozi highlights the warped nature of
African voices in the colonial archive, questioning claims about print's impact on
nationalism and new forms of selfhood.

Key Words
East Africa, Tanzania, colonial intermediaries, media, literacy, nationalism.

Newspapers have become central to studying the history of colonialism. To historians
facing limited and biased archives, they promise to recover the voices of the colonized.
Read in this way, newspapers have yielded insights on the development of new conceptions
of selfhood, grassroots social movements, and the emergence of modern prose.” Benedict
Anderson famously argued that the adoption of vernacular print languages inspired ‘ima-
gined communities’ that geared modern nationalism towards the ideal of the nation state.*

I would like to thank the editors and anonymous reviewers of The Journal of African History as well as
participants of Princeton University’s African History Workshop (13 Oct. 2017) and the Greater
New York Area Workshop on African History at Columbia University (2 Mar. 2018) for helping me to
clarify my argument. Attendees of the workshop Print Cultures and the Making of a Colonial Public
Sphere at Yale University (31 Mar. to 1 Apr. 2017) graciously shared their knowledge with me. I am also
indebted to James Brennan, Katrin Bromber, Jacob Dlamini, Andreas Eckert, Jorg Haustein, Isabel
Hofmeyr, John Iliffe, Emmanuel Kreike, Yusufu Q. Lawi, Michelle Moyd, Morgan Robinson, and
Thaddeus Sunseri. All translations are by the author.

1 K. Barber (ed.), Africa’s Hidden Histories: Everyday Literacy and Making the Self (Bloomington, IN, 2006);
J. Uchida, ‘The public sphere in colonial life: residents’ movements in Korea under Japanese rule’, Past &
Present, 220:1 (2013), 217-48; J. Dubrow, Cosmopolitan Dreams: The Making of Modern Urdu Literary
Culture in Colonial South Asia (Honolulu, 2018).

2 B. R. Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (rev. edn,
New York, 2006).

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press

@

CrossMark


https://orcid.org/0000-0002-7780-8388
http://crossmark.crossref.org/dialog?doi=https://doi.org/10.1017/S0021853721000049&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

6| VOL. 62, NO. 1 THE BEARERS OF NEWS

In contrast, scholars of Asian and African print cultures have shown that vernacular news-
papers could imagine far more heterogenous communities.’> The case of German East
Africa contributes to these debates about newspapers, subaltern voices, and nationalism.
Between 1904 and 1916, the colonial government published a Swabhili newspaper called
Kiongozi (The Guide or The Leader). Although German teachers retained editorial control,
Africans wrote the bulk of the newspaper’s content. Under German rule, Swahili was made
the sole language of administration. Scholars have surmised that the resulting spread of the
language contributed to the emergence of supra-tribal identities, which benefitted the suc-
cess of anticolonial nationalism after 1945.* But while African nationalists gradually
adopted Swahili in the interwar period, speaking the language had little to do with the
idea of a nation before the First World War.> Anderson himself noted that reading back
the origins of postcolonial nationalism risks treating ‘languages in the way that certain
nationalist ideologues treat them —as emblems of nation-ness’. What is more important
is how languages may have fostered ‘particular solidarities’.®

This article explores whether Kiongozi encouraged such solidarities and how they might
have shaped subsequent Tanzanian history. Kiongozi played an ambivalent role that
reflected the contradictions of colonialism writ large. On the one hand, the newspaper con-
vened a community of educated Africans by promoting the shift from Swabhili written in
Arabic script, called ajami, to Latinized Swahili. The paper’s African authors and readers
were teachers, administrators, and soldiers trained at government schools such as Tanga,
where Kiongozi was published. After completing their education, graduates entered
government service and were spread thinly across the vast territory. By offering this
small diaspora a forum, the paper fostered a culture of literacy that — as British officials
recognized — prepared the ground for Tanganyika’s interwar press.” Kiongozi formed part

3 V. Dharwadker, ‘Print culture and literary markets in colonial India’, in J. Masten, P. Stallybrass, and
N. Vickers (eds.), Language Machines: Technologies of Literary and Cultural Production (New York,
1997), 108-33; L. Hofmeyr, P. Kaarsholm, and B. F. Frederiksen, ‘Introduction: print cultures,
nationalisms, and publics of the Indian Ocean’, Africa, 81:1 (2011), 1-225 D. R. Peterson and E. Hunter,
‘Print culture in colonial Africa’, in D. R. Peterson, E. Hunter, and S. Newell (eds.), African Print Cultures:
Newspapers and their Publics in the Twentieth Century (Ann Arbor, MI, 2016), 1—45; E. Hunter and
L. James, ‘Introduction: colonial public spheres and the worlds of print’, Itinerario, 44:2 (2020), 227—42.

4 W. H. Whiteley, Swabili: The Rise of a National Language (London, 1969), 6tn12; E. Hunter, Political
Thought and the Public Sphere in Tanzania: Freedom, Democracy and Citizenship in the Era of
Decolonization (New York, 2015), 39.

5 The history of Swabhili has to be understood ‘outside of the teleological history of anti-colonial nationalism’.
M. Robinson, ‘The idea of the upelekwa: constructing a transcontinental community in Eastern Africa, 1888-
96’, Journal of the History of Ideas, 81:1 (2020), 85-106, 106.

6 Anderson, Imagined Communities, 133. Emphasis in original.

7 The National Archives of the UK, Kew (NA) CO 691/62, dispatch by Governor H. Byatt to Secretary of State
for the Colonies, 9 Mar. 1923, 301-5, 303. On Tanganyika’s press, see, among others, J. F. Scotton,
‘Tanganyika’s African press, 1937-1960: a nearly forgotten pre-independence forum’, African Studies
Review, 21:1 (1978), 1-18; K. Bromber, ‘Ustaarabu: a conceptual change in Tanganyikan newspaper
discourse in the 1920s’, in R. Loimeier and R. Seesemann (eds.), The Global Worlds of the Swabhili:
Interfaces of Islam, Identity and Space in 19th and 20th-Century East Africa (Berlin, 2006), 67-81;
M. Suriano, ‘Making the modern: contestations over muziki wa dansi in Tanganyika, ca. 1945-19671’,
African Studies, 70:3 (2011), 393—414; J. R. Brennan, Taifa: Making Nation and Race in Urban Tanzania
(Athens, OH, 2012); Hunter, Political Thought; E. Hunter, ‘Modernity, print media, and the middle class

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I |7

of a rare effort to cultivate a vernacular language of colonial government.® In the German
colonies, no other government newspaper was published in the vernacular.” German rule
in East Africa has rightly been viewed as an oppressive regime that provoked widespread
resistance and upended local cultural life."® But German rule also accelerated the inland
expansion of coastal Swahili culture through its ‘mutual assimilation’ with European
and African elements.'” By reading and writing Latinized Swahili, the paper’s waletaji
wa habari — its bearers of news — became trailblazers of this process. Indeed, early colo-
nial newspapers such as Kiongozi illuminate a pivotal chapter in East Africa’s social and
cultural history.

On the other hand, Kiongozi served the power of the colonial state. Max Weber defined
power as ‘every chance within a social relationship to impose one’s own will even against
resistance, regardless of what this chance is based on’."* In this sense, German colonialists
based their power primarily on military force and corporal punishment.*? The bearers of
news exercised some of this violence. Kiongozi aided them in fulfilling their duties.
Teachers employed the newspaper as study material, administrators followed the latest
decrees published in it, and African soldiers (askari) used its wanted posters to identify
deserters. When the peoples of the south of the colony attempted to shake off German
rule during the Maji Maji war of 1905—7, the bearers of news justified the execution of
rebels and the famine caused by a German scorched-earth campaign. However, this
dependence on force reflected the inherent weakness — not the omnipotence — of the colo-
nial state. Drawing on Pierre Bourdieu’s notion of ‘symbolic power’, Michael Pesek has
highlighted that German rule remained fragile and tried to compensate for its inability
to maintain control with symbolic practices such as shauri (public councils) and military
pageantry.'* Bourdieu understood language as a symbolic system of communication

in colonial East Africa’, in C. Dejung, D. Motadel, and J. Osterhammel (eds.), The Global Bourgeoisie: The
Rise of the Middle Classes in the Age of Empire (Princeton, 2019), 105-122.

8 Other examples include Malay in the Dutch East Indies and Swabhili in the Belgian Congo. See J. Hoffman, ‘A
foreign investment: Indies malay to r9or’, Indonesia, 27 (1979), 65—92; J. Fabian, Language and Colonial
Power: The Appropriation of Swahili in the Former Belgian Congo, 1880-1938 (Berkeley, 1991).

9 See W. Kiilz, ‘Die Presse in den deutschen Kolonien’, Koloniale Monatsblitter, 16:6 (1914), 263-73;
D. Spennemann, ‘Government publishing in the German Pacific 1885-1914’, The Journal of Pacific
History, 52:1 (2017), 68—95; C. Schifer, ‘The right to write in German colonies of the early twentieth
century: pugnacious settler newspapers, anxious governors and African journalism in exile’, Cultural and
Social History, 15:5 (2018), 681-98.

10 M. M. Mulokozi, ‘Revolution and reaction in Swahili poetry’, Kiswabili, 45:2 (1975), 127—40; C. Pike, ‘History
and imagination: Swahili literature and resistance to German language imperialism in Tanzania, 188 5-1910’, The
International Journal of African Historical Studies, 19:2 (1986), 201—33; A. J. Biersteker, Kujibizana: Questions
of Language and Power in Nineteenth- and Twentieth-Century Poetry in Kiswahili (East Lansing, M1, 1996);
G. Miche (ed.), Kala Shairi: German East Africa in Swabili Poems (Koln, 2002).

11 J. lliffe, Tanganyika under German Rule, 1905-1912 (Cambridge, 1969), 187. Swahili poetry constituted one
dimension of this process. See K. Askew, ‘Tanzanian newspaper poetry: political commentary in verse’,
Journal of Eastern African Studies, 8:3 (2014), 515-37; K. Askew, ‘Everyday poetry from Tanzania:
microcosm of the newspaper genre’ in Peterson, Hunter, and Newell, African Print Cultures, 179-223.

12 M. Weber, Wirtschaft und Gesellschaft, Volume I (2nd exp. edn, Tibingen, 1925), 28.

13 See, for instance, ]. Koponen, Development for Exploitation: German Colonial Policies in Mainland
Tanzania, 1884-1914 (Hamburg, 1995).

14 M. Pesek, Koloniale Herrschaft in Deutsch-Ostafrika: Expeditionen, Militdr und Verwaltung seit 1880
(Frankfurt, 2005).

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

8| voL. 62, NO. 1 THE BEARERS OF NEWS

structured by unequal power relationships.”® In this view, symbolic power consists in the
‘invisible’ means that achieve the acquiescence of subjects in their own domination. Key to
acquiescence are ‘instruments of knowledge and communication’ that enable members of
one social group to control another.”® By promoting Latinized Swahili, Kiongozi became
an instrument of knowledge and communication that asserted the symbolic power of the
colonial state.”” Externally, it did so by touting the superiority of European knowledge
over that of subject societies. The waletaji wa habari directed their audience to embrace
compulsory education, colonial medicine, and German rule. Writing in Swahili lent a ver-
nacular hue to the civilizing mission and identified its enemies as the washenzi, the illiterate
barbarians of the interior. Internally, Kiongozi mediated between German colonizers and
their African subordinates. While the former could construct and control the voices of their
interlocutors through censorship, the latter could demonstrate their allegiance to the colo-
nial project. In the wake of Maji Maji — when defections had cast doubt on the loyalty of
African intermediaries — the paper thereby helped to stabilize a precarious colonial state.

Yet Kiongozi’s assertion of colonial power neither went unchallenged nor did it neces-
sarily reflect a genuine commitment to German rule. Bourdieu emphasized that the effect-
iveness of symbolic power depends on the mutual recognition of symbols by rulers and
ruled. Such a homology of symbolic practices was never attained in German East
Africa."® Counternarratives continued to challenge the authority of German colonizers —
whether in the form of students flunking school, patients trusting traditional healers, or fol-
lowers of the Maji medicine taking up arms. Beyond cooptation, Kiongozi exposes the
warped nature of African voices in the colonial archive. The only extended study of the
paper claimed that the waletaji wa habar’s support for colonialism reflected the success
of German cultural colonization.” In contrast, Emma Hunter and Harri Englund have
warned against reducing government-owned colonial newspapers to artefacts of subaltern
mimicry.*® Recent scholarship has illustrated that colonial intermediaries not only abided
by orders, but also pursued their own agendas.*" Similarly, Kiongozi allowed the bearers
of news to demonstrate their loyalty through literacy, mirroring other arrangements of
cooptation across colonial Africa.** Scholars such as Walter Ong have suggested that

15 P. Bourdieu, Language and Symbolic Power (Cambridge, MA, 1991), 167.

16 Bourdieu, Language, 167.

17 On the importance of Swahili and government education for German rule see M. Wright, ‘Local roots of
policy in German East Africa’, The Journal of African History, 9:4 (1968), 621-30.

18 Bourdieu, Language, 164, 170; Pesek, Koloniale Herrschaft, 27.

19 H. Lemke, ‘Die Suaheli-Zeitungen und -Zeitschriften in Deutsch-Ostafrika’, (unpublished PhD thesis,
University of Leipzig, 1929).

20 E. Hunter, ““Our common humanity”: print, power, and the colonial press in interwar Tanganyika and
French Cameroun’, Journal of Global History, 7:2 (2012), 279—301; H. Englund, ‘Anti anti-colonialism:
vernacular press and emergent possibilities in colonial Zambia’, Comparative Studies in Society and
History, 57:1 (2015), 221—47.

21 N. R. Hunt, A Colonial Lexicon of Birth Ritual, Medicalization, and Mobility in the Congo (London, 1999);
B. N. Lawrance, E. L. Osborn, and R. L. Roberts (eds.), Intermediaries, Interpreters, and Clerks: African
Employees in the Making of Colonial Africa (Madison, WI, 2006); M. R. Moyd, Violent Intermediaries:
African Soldiers, Conquest, and Everyday Colonialism in German East Africa (Athens, OH, 2014).

22 See D. Robinson, Paths of Accommodation: Muslim Societies and French Colonial Authorities in Senegal and
Mauritania, 1880-1920 (Oxford, 2000); H. J. Sharkey, Living with Colonialism: Nationalism and Culture in
the Anglo-Egyptian Sudan (Berkeley, 2003).

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I |9

literacy makes its bearers more rational, empathetic, and modern. Critics of this ‘great div-
ide’ thesis contend that reading and writing carry no intrinsic cognitive qualities and have
to be understood as culturally variant practices.*> Africanist historians have bolstered this
view, emphasizing that literate cultures draw on oral ones and vice versa.** Whereas advo-
cates of a ‘great divide’ overestimate literacy’s capacity to shape consciousness, their critics
often ignore how a rhetoric of rationality may legitimize relations of power founded on lit-
eracy.”® Reading Kiongozi did not make its audience more rational. Rather, the teaching of
Latinized Swabhili formed part of an ideology that discounted the rationality of interior
African societies. Kiongozi’s appeals against washenzi ‘nonsense’ were epistemic attacks
against subaltern challenges to the introduction of ‘rational’ education, medicine, and gov-
ernment. In this respect, the newspaper helped to inaugurate a secular rhetoric of authority
that persisted under British rule and after independence in conflicts between supposedly
enlightened, literate bureaucrats and recalcitrant, illiterate peasants.*® Consequently,
claims that colonial newspapers engendered new forms of selthood and community should
consider authors’ subaltern position as much as how literacy perpetuated existing, or cre-
ated new, social hierarchies.*” Studying Kiongozi enriches our understanding of the history
of print in largely illiterate societies, the role of colonial intermediaries, and the relationship
between vernacular languages, colonial rule, and nationalism. To illuminate these relation-
ships, the article first examines Kiongozi’s origins and role in promoting Latinized Swabhili.
Second, it analyzes the paper’s authors, structure, and readership. Finally, it considers how
the newspaper contributed to the assertion of colonial power in the wake of Maji Maji.

LANGUAGE AND PRINT

Three factors shaped the creation of Kiongozi: its affiliation with the government second-
ary school at Tanga, a shift in the colony’s language policy, and the desire to better control
the state’s African intermediaries. Paul Blank, the headmaster of Tanga school, founded
Kiongozi in 1904.*® The school was the colony’s highest institution of learning for
Africans. Its aim was to train the clerks, teachers, and translators necessary to consolidate
colonial rule. Founded in 1892, the school was the brainchild of German East Africa’s first

23 W. J. Ong, Orality and Literacy: The Technologizing of the Word (New York, 1982); J. P. Gee, Social
Linguistics and Literacies: Ideology in Discourses (5th edn, New York, 2015).

24 D. R. Peterson, Creative Writing: Translation, Bookkeeping, and the Work of Imagination in Colonial Kenya
(Portsmouth, NH, 2004), 4; H. A. Yousef, Composing Egypt: Reading, Writing, and the Emergence of a
Modern Nation, 1870-1930 (Stanford, 2016), 5.

25 James Collins and Richard Blot explore this relationship in colonial Latin America but overstress literacy’s
impact on ‘identity’, see J. Collins and R. K. Blot (eds.), Literacy and Literacies: Texts, Power, and Identity
(Cambridge, 2003). For an interpretation that focuses more on power, see A. Rama, The Lettered City
(Chapel Hill, NC, 1996). For a cogent analysis of the ideology of print culture in a colonial context, see
A. Asseraf, Electric News in Colonial Algeria (Oxford, 2019), 27-9.

26 S. Feierman, Peasant Intellectuals: Anthropology and History in Tanzania (Madison, 1990), 22.

27 For a similar view on print’s limited ability to reflect conceptions of selthood, see S. Newell, The Power to
Name: A History of Anonymity in Colonial West Africa (Athens, OH, 2013).

28 Paul Blank was born in 1871 and served as a teacher in Berlin. After studying Swahili and Gujarati, he joined
the colonial service in 1895. See G. Lenz, Die Regierungsschulen in den deutschen Schutzgebieten (Darmstadst,
Germany, 1900), 24.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

10 ‘ VOL. 62, NO. I THE BEARERS OF NEWS

governor Julius von Soden and the German Colonial Society. Von Soden believed that the
colony required a government school that could train African clerks independent of reli-
gious schools, whose graduates often remained tied to the missions.*® Subjects at Tanga
ranged from Swahili and German to math, geography, science, and singing. The avowed
aim of this instruction was to train students in administration and to ‘educate’ them to
work. Beyond this narrow mandate, teachers considered ‘the research, enrichment, and
perfection of the linguistic treasure of the natives. . .their primary purpose’.’® Early
instruction relied on Swabhili teaching materials by the British Universities Mission to
Central Africa (UMCA), but successive headmasters developed their own curriculum
with African assistant teachers.?' Despite reservations about its ‘slightly unappealing
English-Swahili’, the school followed the orthography of UMCA missionary Edward
Steere, which was based on the Kiunguja dialect of Zanzibar.?* In 1904, Blank and
other teachers rejected calls by some district officers to align Swahili spelling with that
of German.?? Tanga was unique among government schools in the German colonies to cul-
tivate a vernacular in this way.?* Kiongozi formed part of these efforts by offering texts
that could be used in teaching and a written forum of exchange for the school’s graduates.

The creation of Kiongozi also cemented a shift from ajami towards Latinized Swahili. At
the beginning of German rule, the language was already widespread as a result of the
nineteenth-century caravan trade and had been written in Arabic script for centuries.?’
Colonial officials in Berlin initially aimed to make German the language of administration.
In contrast, administrators on the ground pragmatically embraced ajami.>® Some mission-
aries and officials objected to using Arabic script because they feared it would spread
Islam.?” The shift away from ajami began in 1899, when Governor von Liebert decreed
that official correspondence had to be written in Latinized Swabhili. In 1906, government
schools restricted the teaching of German to higher grades in favor of Swabhili. Governor
Rechenberg justified this step by arguing that mastering the language constituted a necessary
precondition to learning German.>® The government’s move relied on previous efforts of
the Church Missionary Society (CMS) and the UMCA. Since the 1840s, their European

29 G. Taddey, ‘Die Griindung der ersten deutschen Schule in Ostafrika’, Zeitschrift fiir Wiirttembergische
Landesgeschichte, 43 (1984), 415-22, 416.

30 Tanzania National Archives, Dar es Salaam (TNA) Go/57, letter from Blank to Government, 13 May 1903,
27-29, 29.

31 TNA Go/58, letter from District Officer Tanga to Government, 2 Oct. 1910, 34—5; TNA Go/57, letter from
Blank to Government, 21 Dec. 1904, 52-5, 54.

32 TNA Go/57, letter from Blank to Government, 13 May 1905, 27-8.

33 See the debate following TNA Go/56, letter from Gotzen to District Officers, 14 Mar. 1904, 114.

34 Lenz, Regierungsschulen, 5-7, 13.

35 J. Mugane, The Story of Swabhili (Athens, OH, 2015), 97-106, 175-90.

36 M. Wright, ‘Swahili language policy, 1890-1940’, Swabhili, 35 (1965), 40-8.

37 A. Brumfit, ‘The rise and development of a language policy in German East Africa’, Sprache und Geschichte in
Afrika, 2 (1980), 219-332, 275. Similar concerns existed in West Africa. See A. D. Lienau, ‘Reframing
vernacular culture on Arabic fault lines: Bamba, Senghor, and Sembene’s translingual legacies in French
West Africa’, PMLA, 130:2 (2015), 419—29.

38 German Federal Archives, Berlin-Lichterfelde (BArch) R 1001/991, letter from Governor Rechenberg to
Colonial Department, 23 Feb. 1907, 117.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I

missionaries and African adherents had developed Swahili orthographies in Latin script.®
But the government’s pivot also aimed to deny the colonized potential leverage against
their rulers. German Protestant missions — which only embraced Swahili after 1908 due
to concerns over its association with Islam — criticized what they considered ‘a superficial
make-belief education’ in German that would breed ‘a vain, demanding, and easily dissa-
tisfied race’.*°

Kiongozi was meant to prevent the emergence of such a ‘dissatisfied race’. After the
Abushiri rebellion of 1888—9, when coastal Muslim elites resisted German encroachment
on the slave and ivory trade, the administration coopted its former adversaries by employ-
ing them based on the administrative system of the Busaidi Sultanate. While aristocratic
maliwali (governors) oversaw towns, maakida (magistrates) acted as intermediaries
between subsidiary majumbe (village headmen) and superior German district officials.
Under Zanzibari rule, maakida had been community leaders who maintained order and
organized public events.*' The Germans professionalized the office of akida, making it
part of a civil service career that began with serving as a government teacher and ended
with becoming a liwali.** Maakida usually had no allegiance to their area of posting
and became effective albeit feared tax collectors. Resentment against their efficiency con-
tributed to the outbreak of Maji Maji. But because some maakida and majumbe had coop-
erated with the rebels, the loyalty of African intermediaries was called into question.*?
Consequently, the government sought to increase control over African officials and
improve their rapport with German superiors. Thus, Headmaster Blank explained that
Kiongozi ‘offered the possibility to become more and more familiarized with the intellec-
tual features, the mindset, and the character of the natives’.#* For German colonialists,
the newspaper became an instrument to study and control African intermediaries when
their loyalty had seemingly been compromised. In this way, the newspaper contributed
to the consolidation of German rule after Maji Maji.

A SCHOOL NEWSPAPER

By 1904, Tanga had become the training center for the colony’s administrative elite. Two
of Kiongozi’s most prolific authors illustrate the close relationship between school and
newspaper. Alfred Juma was a Mbondei from Usambara who had been educated by the

39 M. Robinson, ‘An uncommon standard: a social and intellectual history of Swahili, 1864-1925 (unpublished
PhD thesis, Princeton University, 2018), 567, 62-98.

40 TNA Go/57, letter from Committee of German Protestant Missions to Colonial Office, Dec. 1904, 74-80, 76;
on German missions see Brumfit, ‘Language policy’, 281-306.

41 lliffe, Modern History, 209; J. Glassman, Feasts and Riot: Revelry, Rebellion and Popular Consciousness on
the Swahili Coast, 1856-1888 (Portsmouth, NH, 1995), 158-6T1.

42 lliffe, Modern History, 210.

43 L. Wimmelbiicker, ‘Ansichten eines “regierungstreuen Eingeborenen”: Mzee bin Ramazani iiber den Krieg in
Songea’, in F. Becker and J. Beez (eds.), Der Maji-Maji-Krieg in Deutsch-Ostafrika: 1905-1907 (Berlin, 2005),
130.

44 Reichskolonialamt, Jahresbericht iiber die Entwickelung der Schutzgebiete in Afrika und der Siidsee 1905/06
(Berlin, 1907), 21.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press

IT


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

I2 | VOL. 62, NO. I THE BEARERS OF NEWS

UMCA at Magila and at Kiungani College on British-controlled Zanzibar.#> After teaching
at different mission schools, Juma transferred to Tanga in 1898, becoming Headmaster
Blank’s assistant and, ultimately, the colony’s longest-serving African government teacher.
Meanwhile, the Muslim poet Mwabondo Mwinyi Matano was a scion of the Shambaa
dynasty of Kilindi and hailed from Mnyanjani. After attending primary school for six
years as an adult, he was trained by Blank and became an assistant teacher in 1904. In
1908, he was promoted to government teacher. Four years later, he was assigned school
supervisor, a position he held until 1916.4

Juma, Matano, and the other waletaji wa habari produced a fully-fledged newspaper.
From the beginning, they offered advice on a wide array of subjects, ranging from agricul-
ture and home construction to European timekeeping.#” This didactic streak was reflected
in Kiongozi’s name, which meant ‘guide on a road, director’ and ‘leader of a caravan’.*® In
December 1909, Kiongozi adopted a full newspaper format of 44 x 32 ¢cm with an average
of four to six pages.*® Over the years, the paper’s structure remained largely unchanged.
Issues opened with announcements and ordinances. Then followed editorials written
under the pseudonym ‘Kiongozi’ or by individual authors. Turning the page, readers
could study the didactic column of ‘Shauri njema’ (good advice), enjoy the fiction and
poetry of ‘Baraza’ (place of public audience or reception), or catch up on ‘Habari za
dunia’ and ‘Habari za nchi’ (world and local news). The subsequent entertainment section
offered riddles and games.’° In the ‘Majibu kwa’ (answers to) section, which was renamed
‘Mfuko wa barua’ (postbag) in 1910, the editors communicated with correspondents, pro-
spective and current subscribers, and readers interested in purchasing books published by
Tanga’s printing press.’" Issues closed with advertisements for German and African busi-
nesses and job offers.’* Africans were central to every aspect of producing the newspaper.
Between April and October 1906, Juma served as sole ‘responsible editor’. While perman-
ent staff at Tanga wrote major articles and helped edit the paper, the majority of contribu-
tions were sent via mail by unpaid correspondents. In its first year, Kiongozi received
submissions from 47 contributors in thirty locales. By the end of 1909, more than 300 con-
tributors who hailed from over 160 towns and villages had published in the paper,
although 82 locations had only submitted material once.’? In October 1910, the 55 most-
frequent correspondents were awarded a copy of the book Askari wa kidachi as ‘their little

45 A. Juma, ‘Maisha ya waletaji habari: 1. Alfred Juma’, Kiongozi, Jun. 1908; on Magila, see J. Willis, “The
nature of a mission community: the Universities’ Mission to Central Africa in Bonde’, Past & Present, 140
(1993), 127-154.

46 T.S. Y. Sengo and M. M. Mulokozi, History of Kiswabhili Poetry, A.D. 1000-2000: A Report (Dar es Salaam,
1995), 38; G. Hornsby, ‘A brief history of Tanga School up to 1914°, Tanganyika Notes and Records, 58
(1962), 148-150, 148; Hauptlehrer Mwabondo, ‘Sikukuu ya kuzaliwa kaiser wetw’, Kiongozi, Feb. t912.

47 A. ]., ‘Habari za nchi: Tanga’, Kiongozi, May 1906.

48 A. C. Madan, Swabhili-English Dictionary (Oxford, 1903), 158. German colonialists similarly translated
‘kiongozi’ as ‘leader’ or ‘guide’. See ‘Kiongozi’, Usambara Post, 24 Nov. 1906.

49 Lemke, ‘Suaheli-Zeitungen’, 61.

50 Mb. M.-M., “Tambo’, Kiongozi, Jul. 1908.

5T See, for instance, ‘Majibu kwa’, Kiongozi, Jan. 1907; ‘Mfuko wa barua’, Kiongozi, May 19710.

52 ‘Paul Nyanye: barbier, Tanga Ngomaplatz’, Kiongozi, Jan. 1913; Anon., ‘Karani’, Kiongozi, Mar. 1909;
S. H. Dalal, ‘“Tabora: nani anataka ukarani?’, Kiongozi, Sept. 1909.

53 Kiongozi, Apr. 1906; Kiongozi, Nov. 1906; Lemke, ‘Suaheli-Zeitungen’, 70-2.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I

present’.’* Coordinating this collective endeavor was not easy. Correspondents faced harsh
rejection: ‘Amiri Saidi, Ruvu. The news you brought were put into Kiongozi, but your story
did not fit the paper. The trash can was hungry, it swallowed your story.”>> The editor
repeatedly exhorted authors to adhere to grammar rules and to send dues only via secure
money order. He requested that ‘all of you. . . send news that are useful to everyone, and
not news of nonsense.’>® Once submissions were accepted, typesetters of Tanga’s press cast
authors’ words onto paper. By 1908, the shop employed fifty African students, who pro-
duced 2,000 copies of Kiongozi per issue.’” Finished issues were mailed to subscribers’
nearest government office and distributed by local teachers and officials. Despite the
paper’s expansion over the years, the number of German staff fell from five to three.
Those who remained were overworked and often sick in bed.’®

German teachers used the newspaper to depict Germany as a benevolent empire. Each
January and November, they celebrated the birthdays of Emperor Wilhelm II and his
wife Auguste Viktoria. In one of these elegies, ‘the German’ (‘dt.’, or daichi) argued that
Germans did not ‘honor the Kaiser by order of their masters’ but that they were grateful
to the dynasty for having brought ‘blessings and peace to all people’ in the form of
taxes and a strong military. He then asked:

And we in the country here do we also have a reason to thank him? — Yes, we do! In Germany the
bad times were more than 500 years ago; but here in our country that evil did not end long ago.
Ask your fathers and grandfathers if they knew that evil! They will tell you that they could not
travel by day without being kidnapped or killed. The big men of the past mistreated the poor
badly. The powerful approached the weak, beat them and plundered their wealth or enslaved
them. They will also tell you that often thousands and thousands of people died of hunger, the
plague or disease. . .Now our Kaiser has finished removing all this evil, and this is why we
want to thank him today.’”

African authors echoed this propaganda. Amiri Saidi claimed that

[w]hen we remember the things of the past, we talk about them, many of us thank our Kaiser who
built us good things now. Some of the old people are thankful to receive this rule. Those who are not
content are those who were oppressors and plunderers, because they are not happy under this rule.
Those that are thankful are those who were treated badly. In the past people were by themselves
selling each other. Anyone who was walking on the road, small or large, would be caught, slaugh-
tered, or sold into slavery. But now all things are abolished by the deed of Kaiser Wilhelm I1.°

54 ‘Mfuko wa barua’, Kiongozi, October 1910. They hailed from Tanga (8), Pangani (7), Bismarckburg (5),
Wilhelmstal (4), Tabora (4), Ruanda (4), Dar es Salaam (3), Bagamoyo (3), Uzumbura (3), Kilwa (2),
Songea (2), Mwanza (2), Lindi (2), Bukoba (1), Moshi (1), Morogoro (1), Kilimatinde (1), Shirati (1),
Langenburg (1), Mohoro (1), Saadani (1), and Mpapua (1).

55 ‘Mfuko wa barua’, Kiongozi, May 1913.

56 ‘Mfuko wa barua’, Kiongozi, Nov. 1911.

57 Reichskolonialamt, Jahresbericht iiber die Entwickelung der Schutzgebiete in Afrika und der Siidsee 1907/08
(Berlin, 1909), 91.

58 Oberstleutnant Gallus, ‘Die afrikanische Presse’, Zeitschrift fiir Kolonialpolitik, Kolonialrecht und
Kolonialwirtschaft, 10:1o-11 (1908), 789-842, 839; Hornsby, ‘Tanga School’, 149; TNA Go/59, letter
from Teacher Sperling to Government, 2 Jul. 1906, 33—4.

59 Dt., ‘Kwa ajili gani tunamheshimu Kaiser wetu’, Kiongozi, Feb. 1910.

60 A. Saidi, ‘Shukurani ya Kaiser Wilhelm II’, Kiongozi, Feb. 1911.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

I4 | VOL. 62, NO. I THE BEARERS OF NEWS

According to Amiri, those who resisted paying taxes were ‘fools’ because they did not real-
ize that their money was used ‘for the construction of useful things, such as bridges over
rivers, or good streets in towns and in the bush, so that we can travel with ease’.®*
Hilde Lemke asserts that German teachers could barely edit these contributions for fear
of alienating African colleagues.®> But censorship was commonplace. German teachers lim-
ited the use of Arabic loanwords prevalent in coastal dialects because they feared their use
would spread Islam.®> Tanga’s late Headmaster Sendtke admitted in retrospect that the
paper received so many submissions that he could not compile a manuscript archive.
Instead, he made a big bonfire of them every month.* German censorship probably
resembled that under British rule, when submissions to the government newspaper
Mambo Leo (Current Affairs) were ‘invariably the subject of strict scrutiny, and not infre-
quently . . . rejected, while others are submitted to correction and excision before publica-
tion’.®> Kiongozi therefore allowed German officials to construct African voices that
echoed their own propaganda. In this view, colonialism had ended slave raiding, famines,
and epidemics and brought peace and infrastructure instead. In fact, German rule proved
much more contradictory and disruptive. Officials ended slave raiding but tolerated slav-
ery’s persistence to bolster the colony’s labor supply. Famines — some of which were
caused or exacerbated by the large number of ‘punitive expeditions’ — continued to
exact large tolls. And although the colony’s persistent labor shortage created leverage
for workers, infrastructure projects often relied on forced labor.%

But the Tanga newspaper offered more than sycophancy. The waletaji wa habari
touched on some of the social effects of colonialism, such as elders’ loss of authority.
According to Matano:

These days you see a wickedness among modern children of not fearing their fathers, they play
with them very much. When the child is subdued by his father, he rebels; when his father becomes
angry and punishes him, eventually [the child] tells him: ‘I have insulted you on purpose, and if you
hit me I will go tell the master (bwana).” So, when the father is told this, he becomes scared. These
things not only concern school children, but even children who work for other masters.
Accordingly, all elders are very angry about the arrogance of their children, they are anguished,
they do not have any power due to the Europeans (wazungu).®”

Matano conceded that ‘not every child is supposed to be polite and respectful’, but since
children were a gift from God and were raised by their parents, they had to honor their

61 Ibid.

62 Lemke, ‘Suaheli-Zeitungen’, 65.

63 Reichskolonialamt, Jahresbericht 1905/06, 21. On Islam and the colonial press see J. Haustein,
‘Provincializing representation: East African Islam in the German colonial press’, in F. Becker, J. Cabrita,
and M. Rodet (eds.), Religion, Media, and Marginality in Modern Africa (Athens, OH, 2018), 70-92.

64 Lemke, ‘Suaheli-Zeitungen’, 72.

65 NA CO 691/64, dispatch by Governor Horace Byatt to Secretary of State for the Colonies, 9 Nov. 1923, 428-9.

66 See, respectively, J.-G. Deutsch, Emancipation without Abolition in German East Africa, c. 1884-1914
(Oxford, 2006), 109; ]J. L. Giblin, The Politics of Envirommental Control in Northeastern Tanzania, 1840~
1940 (Philadelphia, 1992), 121-30; T. Sunseri, Vilimani: Labor Migration and Rural Change in Early
Colonial Tanzania (Portsmouth, NH, 2002), 64, 150, 167.

67 M. M. Matano, ‘Watoto, shikeni mwendo mwema!’, Kiongozi, Sept. 1911.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I

elders.®® Meanwhile, younger men such as Eustice thought elders themselves were to
blame. He complained that:

You ask why the old customs have been abandoned? You answer: European culture (Uzungu) has
come and has changed things. Is that true? The Europeans have changed our customs, which were
good? No. The Europeans very much like to keep our old customs, which were good. Moreover,
the Europeans help us raise our children. Yes, children should be sent to school, learning about the
good progress of men and manners . . . When a child emerges from circumcision, you will see that
he does not fear people due to pride. And this pride is the downfall of children.®®

To Eustice, elders jeopardized children’s future by letting them undergo circumcision rites
rather than sending them to school. Given that many waletaji wa habari had been taught
by or were teaching in government schools, Eustice’s praise of their alleged disciplining
power is perhaps unsurprising. But government education and literacy in Latinized
Swabhili also became constitutive of the bearers of news’ status. Sendtke remembered the
satisfaction of contributors seeing their name in print.”® When Alfred Juma reflected on
his life in the pages of Mambo Leo, he stressed how ‘very honored’ he was by Blank,
his fellow teachers, and all students.”" This pride illustrates that in largely illiterate societies
literacy became what Derek Peterson has called “a socially creative activity’ that constituted
new forms of community and status.”* Literacy was no novelty on the Swahili coast. But on
the eve of German rule, books remained so rare that they were thought to hold magical
powers.”? The bearers of news’ command of Latin script allowed them to access a privi-
leged universe of knowledge. The socialization in government schools cast a long shadow.
In the 1940s, the remaining German-educated teachers at Tanga still formed a group
apart.”* The longevity of this community partly resulted from having been connected
through Kiongozs’s audience.

READERS AND LISTENERS

Kiongozi’s readership consisted of the colony’s African elite, European officials, and mis-
sionaries, as well as Indian and Arab merchants. In the Mfuko wa barua column, editors
confirmed the receipt of subscribers’ two-rupee annual dues, admonished them for their
failure to pay, or reminded them when subscriptions were about to expire. Two such
announcements in May 1910 and October 1913 read:

Ombasha Salim, Tabora; Akida Musa Mursal, Mkalama; Timoteo Tebajang, Mwanza; Balosi Ali,
Sekenke: Your Rupees have arrived, you will receive ‘Kiongozi’ for one year.”’

68 Ibid.

69 Eustice, ‘Kijana asiye funzwa’, Kiongozi, Feb. 1912.

70 Lemke, ‘Suaheli-Zeitungen’, 79.

71 A. Juma, ‘Masimulizi ya Mwalimu Alfred Juma: sehemu ya nne’, Mambo Leo, Nov. 1932, 233.

72 Peterson, Creative Writing, 6.

73 R. L. Pouwels, Horn and Crescent: Cultural Change and Traditional Islam on the East African Coast, 80o—
1900 (Cambridge, 1987), 87—9.

74 E. A. Mang’enya, Discipline and Tears: Reminiscences of an African Civil Servant on Colonial Tanganyika
(Dar es Salaam, 1984), 216—7.

75 ‘Mfuko wa barua’, Kiongozi, May 19710.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press

L5


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

16 | VOL. 62, NO. 1 THE BEARERS OF NEWS

Ahmadi Salehe, Lindi; Soli Ali Doka, Mwanza; Shehk [sic] Auman Mohamed, Malindi Zanzibar,
Mwalimu Arthur Mbezi, Korogwe; C.S. Bandali Ladaki, Arusha (Umbulu); Chizi bin Chizi,
Langoni-Sigi (Muheza) Hamisi 3 Askari [sic], Neu-Moshi; Hakum Mganga, Mwera (Pangani);
Jiwanji Ibrahimu, Pongwe; San.-Sergeant Knaak, Ujiji; Michael, Schule Bukoba; Mohamed
Ibrahim, Pangani; Nusurupia, Muheza; Rehema bin Musa, Neumoshi; Shaush Songoro, Arusha
— I am informing you that your period of receiving Kiongozi has ended, if you want to read
more news of Kiongozi, send money again.”®

Because the paper served as government gazette, officials such as Akida Musa Mursal —
who faced off Maji Maji fighters during the war — were ordered to follow the ordinances
published in it and consult its advice columns.”” Teachers such as Arthur Mbezi of the
UMCA in Korogwe followed the advice of Headmaster Blank.”® Students of government
schools such as Michael and askari such as Shaush (Sergeant) Songoro received
Kiongozi as study material.”” German readers such as Medical Sergeant Knaak received
the paper as a supplement to the settler newspaper Usambara-Post or through a separate
subscription. To help with little known words, issues included a vocabulary section.®®
Other notable subscribers included Archdeacon H. W. Woodward of the UMCA in
Zanzibar, the Catholic mission at Kurasini, merchants such as Jaffer Piran in Chole,
Mohamed Jaffer Premji in Lindi, oil factory owner Ismail Bachu in Tanga, three readers
in Nairobi, and a potential subscriber in Entebbe, Uganda.® This widespread audience
explains why, according to parliamentary reports, Kiongozi was popular enough to
cover its production costs.®> However, the city of Tanga had ‘no interest’ in continuing
the paper unless it received government subsidies, which it did in the form of official sub-
scriptions.®? In 1910, 96 government offices, military units, and metropolitan institutions
accounted for sales of 470 copies. Among these, the highest number of issues went to the
District Offices Tanga (110), Lindi (75), Dar es Salaam (28), Morogoro (25), Pangani (25),
Ujiji (17), Wilhelmstal (1 5), Bukoba (10), and Neulangenburg (8).%4

76 ‘Mfuko wa barua’, Kiongozi, Oct. 1913.

77 For such an order to maakida of Tanga, see Prussian Secret State Archives, Berlin (GStA) VI HA, NI. Schnee,
H., Nr. 62, letter from District Officer of Tanga Noetze to Akidas, 2 Oct. 1909. On Mursal, see Iliffe, Modern
History, 175.

78 Blank, ‘Tangazo kwa waalim, 31. August 1906’, Kiongozi, Sept. 1906; on Mbezi see Reichskolonialamt,
Jabresbericht iiber die Entwickelung der Schutzgebiete in Afrika und der Siidsee 1903/04: Anlagen (Berlin, 1905), 51.

79 Reichskolonialamt, Jahresbericht iiber die Entwickelung der Schutzgebiete in Afrika und der Siidsee 1908/09
(Berlin, 1910), 187; TNA Go9/84, letter from Schutztruppe Command to Government, 2 Apr. 1914, 67-8.

8o ‘Lokales’, Usambara-Post, 17 Jun. 1905.

81 ‘Mfuko wa barua’, Kiongozi, Feb. 1910; ‘Mfuko wa barua’, Kiongozi, Dec. 1910; ‘Mfuko wa barua’,
Kiongozi, Jun. 1913; ‘Mfuko wa barua’, Kiongozi, Nov. 1913; Kolonial-Wirtschaftliches Komitee (ed.),
Koloniales-Handelsadressbuch 1907 (Berlin, 1907), 27, 29. The colony’s Indian and Arab minorities barely
featured in Kiongozi. On both, see F. Raimbault, ‘Les stratégies de reclassement des élites arabes et
indiennes a Dar-es-Salaam durant la colonisation allemande (1891-1914)’, Hypotheéses, 1:4 (2001), 109-18.

82 Reichskolonialamt, Die Deutschen Schutzgebiete in Afrika und der Siidsee: Amtliche Jabresberichte 1910/11
(Berlin, 1912), T1.

83 TNA Go/6o, letter from School Inspector Ramlow to Government, 15 Aug. 1912, 108-18, 115.

84 TNA Gu/s, letter from District Officer Tanga to Government, 5§ Mar. 1910, 344—6; TNA G1/535, letter from
District Officer Tanga to Government, 15 Mar. 1910, 348.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I

Martin Sturmer has claimed that the paper reached a peak circulation of 2,500 copies
but has not offered any evidence for this claim.?S Available figures indicate that circulation
ranged between 1,200 and 2,000 copies, which appears realistic given the potential size of
Kiongozi’s literate audience.®® On the eve of the First World War, 99 government schools
employed at least 159 African teachers who served 6,100 students. Army and police askari,
a minority of whom acquired proficiency in Latin script, numbered 4,512.%” By 1911, over
one hundred maakida administered ten districts along the coast and in its hinterland.®®
Makarani, clerks educated at government schools, also read Kiongozi. Between 1905
and 1913, at least 646 graduates took up such posts.* Finally, 4,611 European men
and women lived in German East Africa around this time, over 700 of whom were colonial
officials.”® These numbers suggest that Kiongozi’s core readership consisted of roughly
1,000 African officials, askari, and mission members as well as local Europeans. A typical
correspondent-cum-reader was ‘Mr. Barnabas’, whom the ethnologist Karl Weule encoun-
tered in 1906. Originally a Makua from the interior, he had completed his education at the
government school in Lindi and worked as a clerk in the town’s post office.”*

The photograph in Fig. 1, which was taken by Walther Dobbertin, a young photog-
rapher who emigrated to East Africa in 1903, reflects how the newspaper shaped this audi-
ence while aiding the execution of colonial power.”* Taken during the First World War, it
captures a seated askari of the Schutztruppe (protection force) reading from Kiongozi to
five fellow soldiers and porters. With its choreographed composition, the photograph
could be dismissed as mere propaganda. The reader is arranged at the center, surrounded
by attentive listeners. In this way, the viewer’s eye is drawn to the newspaper’s title head.
After the loss of Germany’s colonies, the photograph served revisionist mythmaking.
General Paul von Lettow-Vorbeck, the last commander of the East African troops, repro-
duced it in his account of the war as a symbol of askari loyalty.”> However, the photograph

85 M. Sturmer, The Media History of Tanzania (Mtwara, Tanzania, 1998), 37.

86 Gallus, ‘Die afrikanische Presse’, 825; Reichskolonialamt, Jahresbericht 1907/08, 91; Lemke,
‘Suaheli-Zeitungen’, 25.

87 BArch R 1001/940, Kaiserliches Gouvernement, Handbuch fiir Deutsch-Ostafrika (Dar es Salaam, 1914), 18—
356, 10T, 58, 62. Between 1909 and 1910, for instance, 51 askari were taught to read and to write basic
‘dispatches’ in government schools. See Reichskolonialamt, Die deutschen Schutzgebiete in Afrika und der
Siidsee: Amtliche Jabresberichte 1909/10 (Berlin, 19171), TT.

88 lliffe, Tanganyika, 183—6; R. Fitzner, Deutsches Kolonialhandbuch (Berlin, 19071), 275-6, 309-T0;
Militdrisches Orientierungsheft fiir Deutsch-Ostafrika, Entwurf (Dar es Salaam, 1911), I, 115 VI, 95 X, 9;
XV, 8.

89 ‘Majibu kwa’, Kiongozi, Jun. 1907; Reichskolonialamt, Jahresbericht 1905/06, 21; Reichskolonialamt,
Jahresbericht 1906/07, 80; Reichskolonialamt, Jabresbericht 1907/08, 89; Reichskolonialamt, Jabresbericht
1908/09, 125 Reichskolonialamt, Jabresberichte 1910/11, 11; Reichskolonialamt, Die deutschen
Schutzgebiete in  Afrika und der Siidsee: Amitliche Jabresberichte 1911/12 (Berlin, 1913), 10;
Reichskolonialamt, Die deutschen Schutzgebiete in Afrika und der Siidsee: Amtliche Jabresberichte 1912/13
(Berlin, 1914), 17.

90 Reichskolonialamt, Die deutschen Schutzgebiete in Afrika und der Siidsee: Amtliche Jabresberichte 1912/13:
Statistischer Teil (Berlin, 1914), 9.

91 K. Weule, Negerleben in Ostafrika: Ergebnisse einer ethnologischen Forschungsreise (Leipzig, 1908), 448.

92 On Dobbertin, see C. Conte, ‘Power, production, and land use in German East Africa through the
photographs of Walther Dobbertin, ¢. 1910°, Journal of Eastern African Studies, 12:4 (2018), 63254,
636. However, a systematic study of the photographer’s oeuvre is still lacking.

93 P. von Lettow-Vorbeck, Heia safari!: Deutschlands Kampf in Ostafrika (Leipzig, 1920), 37.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press

17


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

18 | VOL. 62, NO. 1 THE BEARERS OF NEWS

Fig. 1. ‘Porters being read to from a newspaper’ (Triger lassen sich aus einer Zeitung vorlesen). Photograph by
Walther Dobbertin, ca. 1914. Reproduced by permission from the German Federal Archives, Koblenz,
Bild 105-DOA3120.

also demonstrates that the paper became integral to the socialization of African intermedi-
aries. Askari not only read the newspaper, but also wrote for it, although less frequently
than other correspondents.®* Kiongozi tailored advice columns on drilling and shooting
exercises to the askari.”> The Schutztruppe used the newspaper as teaching material in
askari schools.”® At the same time, the paper’s supplement helped African soldiers and
policemen to enforce the colonial order by providing them with information on runaway
slaves, servants, workers, and soldiers.’” For its audience, Kiongozi thus formed part of
what Michelle Moyd has called ‘an interactive sociocultural process between Africans
and Germans’.”®

Kiongozi’s audience also reflected the shifting nature of German power. At first, readers
were centered around the city of Tanga and its hinterland. The paper’s initial subtitle
offered ‘News for all people of the country of Tanga’. As German rule moved inland

94 Askari Salimu, ‘Habari za nchi: Tanga, mchezo wa vita’, Kiongozi, Sep. 1911.

95 Dt., ‘Asakari wa kidachi kazini’, Kiongozi, Apr. 1910.

96 TNA Go9/84, letter from Schutztruppe Command to government, Apr. 2, 1914, 67-8.

97 GStA VI HA, Nl. Schnee, H., Nr. 69, Askari. Fabndungsblatt, May 1907; Reichskolonialamt, Jabresbericht
iiber die Entwickelung der Schutzgebiete in Afrika und der Siidsee 1906/07 (Berlin, 1908), 8o.

98 M. R. Moyd, Violent Intermediaries, 23.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I

through successive pacification campaigns, more correspondents contributed from the
interior. In November 1906, the paper’s subtitle was changed to ‘News for all people of
German East Africa’. Two years later, the staff surgeon at Tanga government hospital
reported that Kiongozi was read ‘on all government stations and by all sultans of the inter-
ior, at the coast in hundreds of towns, and even in Zanzibar and British East Africa’.”®
However, many correspondents were coastal transplants and had been sent inland as clerks
and teachers."®® Frequent contributors such as Matano and Juma were always based on
the Mrima. Consequently, Kiongozi remained a newspaper rooted in coastal culture.
This was underlined when the newspaper’s print shop moved to Dar es Salaam in 1913.

Kiongozi formed part of an emerging Swahili print sphere. German East Africa experi-
enced the fastest growth of a vernacular press among all East African colonies."*" From
1896-88, and again from 1904-5, the UMCA published East Africa’s first Swabhili-
language newspaper, Msimulizi (The Reporter), in Zanzibar. By tying together mission
stations on the island with those on the mainland, Msimulizi became an important vehicle
in fostering Christian identities among former slaves and in coining what would become
standard Swahili."* Habari za Mwezi (News of the Month), which was published by
the UMCA at Magila, followed in 1895."°> Apart from its focus on mission development,
Habari served as the government’s first vernacular gazette. The UMCA newspapers prob-
ably inspired Headmaster Blank to found Kiongozi. Like Msimulizi, Kiongozi referred to
itself and readers in a direct, colloquial way. Blank expanded Habari’s local news and
entertainment sections, which probably contributed to driving the paper out of business
in 1907."°* When the Kiungani graduate Samwil Sehoza republished it one year later,
Habari contained more news, poetry, and signed contributions by Africans.'® Faced
with the nondenominational Kiongozi and a British monopoly on Christian newspapers,
German missionaries followed suit in 1910. The Protestant Pwani na Bara (Coast
and Inland) and the Catholic Rafiki Yangu (My Friend) focused on religious content,
but also included ethnographic articles, entertainment, and educational tracts.”®® At first
glance, this budding print sphere appears fragmented. Each paper was rooted in a relatively
small community. Estimated circulation ranged from about 3 50 in the case of Msimulizi to
between 2,000 and 5,000 for Pwani na Bara and Rafiki Yangu."°” Each of these commu-
nities also formulated its own vision of belonging. In Msimulizi, authors imagined

99 Gallus, ‘Die Afrikanische Presse’, 839.

100 M. M. Mndiga, ‘Habari za nchi: Tabora’, Kiongozi, Mar. 1907.

1or J. F. Scotton, ‘Growth of the vernacular press in colonial East Africa: patterns of government control’
(unpublished PhD thesis, University of Wisconsin, 1971), 32.

102 Robinson, ‘Uncommon standard’, 3.

103 Lemke, ‘Suaheli-Zeitungen’, 20.

104 Ibid.

105 See ‘Habari za mwezi’, Habari za Mwezi, Jan. 1908, 3.

106 Lemke, ‘Suaheli-Zeitungen’, 31-5, 39—40.

107 1bid., 35, 40; Robinson, ‘Upelekwa’, 1oo; Scotton gives Habari’s circulation in 1914 as 6,000, but his
citation does not bear this out. Scotton, ‘Vernacular press’, 30. In 1896, circulation amounted to 150
copies. See Archives of the Universities Mission to Central Africa, Bodleian Library, Oxford (BDL)
UMCA Box List A-F Ax (VII-VII), letter by H. W. Woodward to UMCA, 15. Jul. 1896. I am grateful
to Morgan Robinson for this reference.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press

19


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

20 | VOL. 62, NO. I THE BEARERS OF NEWS

themselves as part of a transcontinental mission community united by Swahili.’®®

Meanwhile, German Protestant missions boycotted Kiongozi because of its alleged role
in spreading Islam and catching runaway slaves.”® Religious newspapers potentially
reached the much larger audience of mission school students, who numbered over
100,000 by 1913."" All colonial newspapers had to contend with literate and oral
counter-publics that rejected the premise of the civilizing mission, as in the case of the
Muslim poet Hemedi Abdallah al-Buhriy."** But fragmentation did not preclude exchange.
Msimulizi and Habari za Mwezi provided a model for Kiongozi, which in turn inspired
Pwani na Bara and Rafiki Yangu. Some authors, such as Alfred Juma, wrote for multiple
newspapers.'** Despite being associated with Christian colonizers and missionaries,
Kiongozi, Pwani na Bara, and Habari za Mwezi were reportedly read by the region’s grow-
ing Muslim population. In 1913, for instance, the pan-Islamic Al-Najah, which was pub-
lished in Zanzibar, engaged in a dispute with Pwani na Bara and Kiongozi over the history
of slavery."*? And all five publications drew a similar boundary between their own literate
community and the mass of washenzi."'* In this way, they spread Swabhili inland and trans-
formed its association with Islam and ajami to encompass secular and Christian forms of
authority based on literacy in Latin script.

Karin Barber has argued that newspapers create publics through specific genres of text,
which address readers in novel ways."**> A public, in Barber’s view, ‘is an audience whose
members are not known to the speaker/composer of the text, and not necessarily present,
but still addressed simultaneously, and imagined as a collectivity’.”*® The bearers of news
cultivated the diverse habari genre, whose texts were concerned with conveying the knowl-
edge of ‘facts’ and preserving information for their audience.”*” They also reached beyond
the confines of print. Authors referred to German East Africa as nchi yetu (‘our country’),
suggesting a collective of German colonizers and their supposedly obedient subjects. After
the suppression of Maji Maji, Matano asserted that ‘[s]ince our country is owned by the
Germans peace has come. All people have submitted to the government and respect it.’
While reading Kiongozi, the audience heard the waletaji wa habari’s outcries at washenzi

108 Robinson, ‘Upelekwa’, to4-5.

109 Lemke, ‘Suaheli-Zeitungen’, 77-8.

110 Reichskolonialamt, Jahresbericht 1912/13: Statistischer Teil, 65.

111 Hemedi bin Abdallah bin Said bin Abdalla bin Masudi al Buhriy, ‘Utenzi wa vita vya wadachi kutamalaki
Mrima 1307 A. H.’, in Miehe (ed.), Kala Shairi, 118-88.

112 A. Juma, ‘Kuwasili Bwana Guveneri wa Dar-es-Salaam’, Habari za Mwezi, Mar. 1899, 4.

113 Lemke, ‘Suaheli-Zeitungen’, 35; B. Struck, ‘Die Entwicklung der Eingeborenenpresse in Afrika’, Deutsch-
Ostafrikanische Zeitung, 24 Oct. 1908; K. Axenfeld, ‘Geistige Kdmpfe in der Eingeborenenbevélkerung
an der Kiiste Ostafrikas’, Koloniale Rundschau, 5 (1913), 647-73.

114 See Robinson, ‘Upelekwa’, 9r1; L. Mwaimu, ‘Kuwaeleza wajinga’, Habari za Mwezi, Jun. 1908, 48;
1. Mwera, ‘Udanganyi wa mshenzi’, Rafiki Yangu, Apr. 1912; M. R. Nyangye, ‘Maana yake “mshenzi™’,
Pwani na Bara, Aug. 1914.

115 K. Barber, ‘I. B. Akinyele and early Yoruba print culture’, in D. R. Peterson and G. Macola (eds.), Recasting
the Past: History Writing and Political Work in Modern Africa (Athens, OH, 2009), 31-49, 41.

116 K. Barber, The Anthropology of Texts, Persons and Publics: Oral and Written Culture in Africa and Beyond
(New York, 2007), 139.

117 T. Geider, ‘The paper memory of East Africa: ethnohistories and biographies written in Swahili’, in
A. Harneit-Sievers (ed.), A Place in the World: New Local Historiographies from Africa and South Asia
(Leiden, 2002), 255-88, 262.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I |2I

ignorance — ‘Ala!” — and their calls for undivided attention — “Sikilizeni!”""® As Fig. 1
suggests, Kiongozi’s audience also included an unknown number of listeners. The Dar es
Salaam government school instructed students to read the paper aloud to relatives, and
reading circles probably existed in German East Africa. In interwar Tanganyika, such
groups often attracted more than a hundred listeners.”™ In contrast to Anderson,
Barber highlighted that early colonial print publics were ‘either far larger than a
linguistically-defined nation state, or far smaller’.**° But in convening publics, newspapers
also defined others as enemies and established social hierarchies."*" Kiongozi imagined
the inhabitants of German East Africa as obedient subjects. Whoever resisted the
colonizers’ purported uplift was labelled a mshenzi and would have to suffer the
consequences. Based on the administrative structure of the colonial state, the newspaper
created a far-flung audience. But beyond the pages of Kiongozi, competing registers contin-
ued to challenge the authority of German colonizers and their African intermediaries.

WORLDLY MINDS, HEALTHY BODIES

In labeling the majority of the colonized washenzi, the bearers of news recalled a central
dichotomy of nineteenth-century Swabhili culture, that between Muslim, civilized waung-
wana of the coast and the purported barbarians of inland societies.”** By framing
German propaganda in the coastal language of status, the men of Kiongozi helped to
define colonialism’s opponents. At the same time, Kiongozi allowed the bearers of news
to distinguish themselves from the washenzi by demonstrating their support for the civiliz-
ing mission. Their assertion of symbolic power illustrates that German control depended
not least on the appropriation of indigenous registers.**? In the first place, asserting sym-
bolic power meant touting the superiority of Western learning. Mansuri Zuberi, a former
government school student, confided to readers:

In old times I was very ignorant. But then I went inside of a school, with the objective of not being
a fool. My father did not like me going to school, because he does not know how a school gives
children intelligence. In school the teacher taught me good manners and the customs of school. 1
was very happy to receive these teachings. Elders, you must not keep children at home to prevent
them from going to school. Don’t you know this is ignorance? Look! Is the knowledge of today the

118 Mb. M.-M., ‘Nguvu ya dola ya kidachi’, Kiongozi, Aug. 1908; R. J., ‘Faida ya schule nini?’, Kiongozi, Nov.
1908; Kiongozi, ‘Kwa wasomaji’, Kiongozi, Dec. 1906.

119 Reichskolonialamt, Jabresbericht 1908/09, 187; A. Roberts, ‘African cross-currents’, in R. Oliver (ed.), The
Cambridge History of Africa, Volume VII: From 1905 to 1940 (Cambridge, 1986), 223-66, 233.

120 Barber, Anthropology of Texts, 153.

121 J. R. Brennan, ‘Blood enemies: exploitation in the nationalist political thought of Tanzania, 1958-1975’, The
Journal of African History, 47:3 (2006), 389—413; see also J. Glassman, War of Words, War of Stones:
Racial Thought and Violence in Colonial Zanzibar (Bloomington, IN, 2010).

122 Glassman, Feasts and Riot, 117—9.

123 Swabhili poets similarly integrated Germans into the local system of authority. See K. Bromber, ‘Ein Lied auf
die hohen Herren: Die deutsche Kolonialherrschaft in der historiographischen Swahiliverskunst der
Jahrhundertwende’, in A. Wirz, A. Eckert, and K. Bromber (eds.), Alles wunter Kontrolle:
Disziplinierungsprozesse im kolonialen Tanzania (1850-1960) (Kdln, 2003), 73-98.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

22| VOL. 62, NO. I THE BEARERS OF NEWS

same as of old? Maybe you like your children to live in ignorance their whole life. Don’t you want
them to get the knowledge of the world?**#

Apart from imparting ‘good manners’, worldly knowledge also prepared children for life in
the colonial economy. Reporting on school inspections around Tanga in October 1906,
Juma described how teachers Braune and Matano had tried to convince ‘the majumbe
and elders of the country to make an agreement with them that they must send their chil-
dren to school’. He then appealed to his readers:

We hope this intention will convince our brothers who still live in darkness to go to school [where]
they will wake up and follow this good advice. The elders will not fool around by taking their chil-
dren back. And their children will not fool around not going to school, they will go on a bad path.
You youngsters, keep it up! The Europeans have come to give out Heller [cents] in our country,
bow down and pick them up! But how will you gather them if you don’t bow down?**’

The purported beneficiaries of worldly knowledge had their own ideas about ‘bowing
down’ for small change. In Tanga, children joked that they did not attend school because
they were ‘not yet caught’. Juma did not tolerate such taunts of compulsory schooling,
which had been introduced to the district seven years earlier. He explained that only run-
away slaves, thieves, and prisoners of war were captured. Schools taught children ‘all the
ways of behaving according to norms. Because people have not yet known their tradition
of sending children to school since old times, the children are admitted to school by
order.”**® He also appealed to his readers’ sense of status: “Wherever we are when we
use our education, it will benefit us [more] at once than sitting around and behaving
like washenzi. Let us remember and hold on to these words: “The one who has knowledge
stands above the fool.””**” Juma’s report exposes that the introduction of compulsory
schooling involved both negotiation and force. When children attended class, they
expected to receive a stipend for ‘doing the work of school’.**® If monetary incentives
and worldly knowledge proved insufficient, other means were employed. In 1902, three
students who complained about being held against their will were put in chains for a
week."* Both students and teachers were punished with canes and hippopotamus hide
whips.*?>° Corporal punishment was central to government education but failed to save
German colonizers and their African intermediaries from subaltern mockery. It also
failed to keep children in school: the three students who were put in chains were punished
in part because of previous absences. Government school students were predominantly
the sons of local maakida and majumbe. The bearers of news’ appeal to their — and

124 M. Zuberi, ‘Kutoka ndani ya ujinga’, Kiongozi, Jul. 1911.

125 A.]., ‘Habari za nchi: Tanga, kuauwa schulen’, Kiongozi, Jan. 1913.

126 A.]., ‘Bado kukamatwa!’, Kiongozi, Oct. 1906.

127 A.]J., ‘Kuauwa schulen’.

128 F. Ansprenger, ‘Schulpolitik in Deutsch-Ostafrika’, in U. van der Heyden and P. Heine (eds.), Studien zur
Geschichte des deutschen Kolonialismus in Afrika: Festschrift zum 6o0. Geburtstag von Peter Sebald
(Pfaffenweiler, Germany, 1995), 59-93, 87—9.

129 TNA G9/64, complaint of Yazidi bin Jumbe, Muhamadi bin Kathi, and Hamiss bin Akida, 16 Jun. 1902,
120—4; TNA Go9/64, letter by District Officer Tanga to government, 26 Jun. 1902, 12T.

130 G. Hornsby, ‘German educational achievement in East Africa’, Tanganyika Notes and Records, 62 (1964),
83—90.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I |23

their own — sense of status illustrates how Kiongozi sought to reframe Swahili culture in
the government’s image: in place of the authority of madrassa-schooled walimu (scholars,
teachers) should stand that of government-trained officials.”3*

In no area did this epistemic challenge become clearer than in Kiongoz’s advocacy
of colonial medicine. The bearers of news called on their audience to avoid uganga (indi-
genous medicine) and to reject widespread belief in uchawi (witchcraft) as a cause of dis-
ease. First, they contended that indigenous healers only exploited patients for material
gain. Matano complained that

[many people who are sick] only use medicine of possession to drive out spirits. These things are
complete nonsense. Because you see that many people who have spirits driven out do not get bet-
ter, except that they are cheated out of their money by impostors.”>*

Second, the men of Kiongozi contrasted what they considered the private and potentially
harmful knowledge of indigenous waganga with the public and benevolent nature of the
European doctor, the bwana mganga. Matano conceded that ‘{a]Jmong the black people
of this country there are those who know disease. . .It is true they know disease by
using traditional medicine of plants and this medicine has many uses.”*?> However,
waganga kept their expertise secret and transmitted it exclusively within their families.
In contrast, Matano hailed the government for providing free healthcare:

Out of its kindness, the government has spread doctors to every place in our country intending to
treat the sick. It also built houses of the sick to tend for them and on top of this they give them
nourishment. The doctors are ordered by the government to treat all patients that arrive at the hos-
pital. This medical treatment benefits them and they themselves like to treat us very much.*3#

Finally, the waletaji wa habari again appealed to their audience’s pride. Matano claimed that
choosing European doctors separated the fool from the wise man: ‘Like the Waswabhili say,
“He who follows the imbecile is an imbecile.”’*?5 But this was easier said than done.
According to the poet and teacher Ramazan Saidi, even the waletaji wa habari were at
risk of falling for the ‘pure ignorance’ of waganga divinations. He explained that

people always say: Witchcraft is [caused by] the bones of people that have been ground. And if the
witchdoctor wants to bewitch [someone] he just orders it. And he also always utters the name of
that person that he wants to kill. And once he finds him, he kills him. Ee, my colleagues, readers
and even waletaji who hear this news, can you believe this? That poison that kills like cyclones or
lightning, and these are not ordered in this way; that it is bone meal? Come on, try [and] see that
this is great nonsense.*3¢

Although framed within colonial propaganda, Kiongozi’s objections to indigenous medi-
cine echoed concerns of African societies. Under German rule, witchcraft eradication

movements, which rejected received healing technologies in response to the upheavals of

131 On Swahili Islamic learning, see Pouwels, Horn and Crescent, 86-9.

132 Mb. M.-M., ‘Nani hapendi dawa ya bwana mganga?’, Kiongozi, Mar. 1913.

133 Ibid.

134 Ibid. On the private nature of waganga knowledge see Pouwels, Horn and Crescent, 9o.
135 Ibid.

136 R. Saidi, ‘Uchawi’, Kiongozi, Sep. 1910.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

24 | VOL. 62, NO. I THE BEARERS OF NEWS

the 1890s, emerged across the territory."?” Another concern was proper adherence to
Islam. At the turn of the century, the medical practice of Swahili walimu combined
Islamic and African influences. Under Zanzibari rule, a new generation of religious scho-
lars emerged that contested what they considered the walimu’s contamination of Islam."?®
Similarly, Saidi criticized diviners’ acceptance of bembe, little presents for performing
rituals that supposedly improved the harvest or cured illness. Although a man who believed
in the power of a local mganga informed him that this custom had existed ‘since the arrival
of the Arabs’ and was also common in Zanzibar, Saidi still considered it a washenzi prac-
tice. After confronting a mganga and being chased away, he appealed to his readers: ‘My
God, learn the customs of Europe [and] you will be trusted and become very rich.”*3°

Those who refused to embrace colonial medicine had to be compelled to do so.
Reporting on the government’s vaccination campaign against sleeping sickness, Aniseti
Musoga informed readers that

a man by the name of Uiswa, who suffered from sleeping sickness, ran away to go to his home in
Muhuru. The doctor sent an askari to go bring him back. When the askari arrived there, he told
him: “We’re going back.” This patient refused, he said: ‘Since I went to Utegi, I have not yet
returned to our home to cultivate for my mother, and I have recovered from the sickness.” The
askari wanted to force him to return. That patient took the patient slip (kipande cha wagonjwa)
and threw it at the askari. When the askari saw the great folly of that patient, he did not want him
to get well, he only wanted bad luck for him, he returned to report. Here we see many people die
because they refuse medicine. Let us hasten these imbeciles, even by force, to accept medicine, they

must regain their health rather than die like animals without medicine.*#°

Musoga’s call for the capture of ‘imbeciles’ illuminates the nature of colonial power in
German East Africa. Uiswa’s home Muhuru was located near the epicenter of the sleeping
sickness epidemic that swept the Great Lakes region in the early twentieth century.
Utegi was one of ten isolation camps in the colony where military doctors searched for
a vaccine. Dr. Scherschmidt, the local camp doctor, experimentally administered the
drug Arsenophenyltoxyl, which not only proved ineffective but even increased patients’
mortality. Unsurprisingly, Uiswa was not the only patient who eloped from Utegi.'*"
His reasons for leaving — to help his mother cultivate fields and because he felt he had
convalesced — underline that African patients engaged pragmatically with colonial medi-
cine. Treatment was sought as long as it proved feasible or effective. Colonial medicine
could be invasive and violent, but the state simply lacked the resources to compel patients
to comply."#* In this context, the bearers of news reminded themselves and other colonial
intermediaries of their duty to uphold the flailing colonial order as best as they could.

137 lliffe, Modern History, 207.

138 Pouwels, Horn and Crescent, 89.

139 R. Saidi, ‘Bembe’, Kiongozi, Jan. t911.

140 A. Musoga, ‘Ukaidi wa mgonjwa’, Kiongozi, Jan. 1910.

141 W. U. Eckart, ‘The colony as laboratory: German sleeping sickness campaigns in German East Africa and in
Togo, 1900-1914’, History and Philosophy of the Life Sciences, 24:1 (2002), 69-89, 76—7.

142 M. K. Webel, The Politics of Disease Control: Sleeping Sickness in Eastern Africa, 1890-1920 (Athens, OH,
2019), 3.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I |25

PRINT AND POWER

According to the men of Kiongozi, worldly minds and healthy bodies would enable the
colonized to prosper and distinguish themselves from the washenzi. But resistance threa-
tened this purported uplift. This threat became most apparent during the Maji Maji
war."*> While many colonial intermediaries became targets of insurgents, some joined
their ranks. At this precarious juncture, Kiongozi offered the bearers of news a space to
condemn the washenzi and reaffirm their support to the government. By providing news
from the war zone, correspondents aided German efforts to reassert control over informa-
tion in the colony. James Giblin and Jamie Monson have emphasized the importance of
information flows for the rise and spread of Maji Maji."#4 Missing issues make it difficult
to assess how frequently reports on the war were published in Kiongozi. That the news-
paper was an important medium of information can be gleaned from the fact that
Liwali Mzee bin Ramazani of Songea published his ‘News on the trouble of Maji Maji
in the country of Songea’ in the Tanga newspaper.*#® Indeed, colonial officials and obser-
vers appreciated that Kiongozi could counter ‘misinformation’."#¢

The waletaji wa habari argued that the war was a misguided insurrection (fitina) by
ignorant washenzi. Bin Ramazani explained that the maji was brought to Songea by a
Mngindo convert called Omari Waziri Kinjara:

And after reaching Ungoni, he called a group of great ones of the washenzi and told them: ‘I bring
water that comes from God. If you drink this water, you will be able to fight the Europeans and
their weapons will turn into water. And we will defeat the Europeans, we will drive them from our
country.” And the washenzi, who are people who have no intelligence, neither reflection nor
thought, then agreed to follow the words of Omari Waziri Kinjara.™#”

Echoing Kiongozi’s concern with proper adherence to Islam, the liwali was dismayed that
‘this insurrection of Maji Maji consisted not only of washenzi, but also of Muslims who
had followed their advice’."*® Meanwhile, some rebels had joined the war to contest the
interference of coastal people such as bin Ramazani in their affairs."#® Literacy in
Latinized Swahili played an important part in this conflict. Bin Ramazani noted that

143 On Maji Maji see J. lliffe, “The organization of the Maji Maji Rebellion’, The Journal of African History, 8:3
(1967), 495-512; G. C. K. Gwassa, ‘The German intervention and African resistance in Tanzania’, in
I. N. Kimambo and A. J. Temu (eds.), A History of Tanzania (Nairobi, 1969); T. Sunseri, ‘Statist
narratives and Maji Maji ellipses’, The International Journal of African Historical Studies, 33:3 (2000),
567-84; F. Becker, ‘Traders, “big men” and prophets: political continuity and crisis in the Maji Maji
Rebellion in Southeast Tanzania’, The Journal of African History, 45:1 (2004), 1-22; J. L. Giblin and
J. Monson (eds.), Maji Maji: Lifting the Fog of War (Boston, 2010).

144 J. L. Giblin and J. Monson, ‘Introduction’, in Giblin and Monson (eds.), Maji Maji, 1—32.

145 Liwali Mzee bin Ramazani, ‘Habari za fitina ya majimaji katika nchi ya Songea’, Kiongozi, Mar. 1907. A
German translation was published in December 1906 in the Usambara Post.

146 Gallus, ‘Afrikanische Presse’, 839; B. Struck, ‘Die Einheitssprache Deutsch-Ostafrikas’, Koloniale
Rundschau, 13 (1921), 164-96, 193.

147 Bin Ramazani, ‘Habari za fitina’.

148 Liwali Mzee bin Ramazani, ‘Tuitii sirkali!’’, Kiongozi, Mar. 1907.

149 Becker, ‘Traders, “big men” and prophets’, 18.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

26 | VOL. 62, NO. 1 THE BEARERS OF NEWS

every person in their right mind knows very well the sufferings that people received when they
drank the maji of the mahongo in order to become the enemies of the government. And they
have received their punishment by the government. Every man who can read should read, should
understand, should know that the government has much power! And he who knows how to read
should read, should explain [this] to people who cannot read!">°

While illiteracy allegedly provided a fertile ground for insurrection, literacy enabled its
bearers to appreciate the war’s hopelessness in the face of superior colonial power. Bin
Ramazani’s demand that the literate instruct the ignorant about the dangers of resistance
illustrates how Latinized Swahili was employed as an instrument of symbolic power meant
to achieve the acquiescence of the colonized in their own domination. Kiongozi provided
the news for this information campaign. In late 1906, for instance, Zuberi Mwinyipembe
quoted parts of a speech by Rufiji district officer Karl Grafs to all African officials and
dignitaries in Mohoro near the Matumbi Hills, one of the epicenters of the rebellion.”>"
Graf$ declared that

I think now you see the benefits of war, many washenzi are dying like leaves. They die in war, and
they die because of hunger. Near Kitschi and Matumbi, I have seen many people, men and women,
elders and children, die without sickness, only due to the misery of hunger. All this is only because
of the war. If they had not started the war first, a man could get food from cultivating; except
because of the war they don’t stay together, only hide in the bush, and many people die.”>*

Beyond the collective punishment of famine, government retribution was justified because
the rebels had attacked representatives of the state. Thus, M. Muhamadi from Dar es
Salaam explained that ‘Jumbe Kibasira, Mahawa and Mdose’ were sentenced to death
by hanging ‘because they started the insurrection’ and had ‘killed the interpreter
Asmani’. In contrast, supporters of German rule were awarded medals and promised the
colonizers’ patronage.”’?

Newspaper reports of government retribution frequently stood next to accounts of daily
life, creating a surreal effect of intense violence amid normalcy. In March 1906, a man
called Liindikemune was hanged in Mohoro ‘because he killed Jumbe Balakasi during
the war’. At the same time, the town was busy preparing for the annual floods. In early
1907, Akida Abdallah Maftaha shot himself at Kilwa Mtandura and Jumbe Muhamadi
Kaparo was hanged because both had allegedly been involved in the rebellion.
Meanwhile, an Indian wedding took place. On 20 April that year, nine people were hanged
in Mahenge for drinking the Maji medicine, while a German officer caught and shot a
leopard.”>* Kiongozi shaped a curated public sphere, in which the variables and partici-
pants of discussion were ultimately beyond the walteaji wa habari’s control. That the
men of Kiongozi did not voice opposition to the violence of colonialism does not mean

150 Bin Ramazani, ‘Habari za fitina’. Emphasis in original.

151 lliffe, ‘Maji Maji’, 496.

152 Z. Mwinyipembe, ‘Habari za nchi: Mohoro’, Kiongozi, Sep. 1906.

153 M. Muhamadi, ‘Habari za nchi: Daressalam’, Mfuasi wa Kiongozi, Nov. 1906; A. Mwinyi-Ali, ‘Habari za
nchi: Songea’, Kiongozi, Mar. 1907.

154 Z. Mwinyipembe, ‘Habari za nchi: Mohoro’, Mfuasi wa Kiongozi, May 1906; M. Akida, ‘Habari za nchi:
Kilwa’, Kiongozi, Mar. 1907; R. Ali, ‘Habari za nchi: Mahenge’, Kiongozi, Jun. 1907.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

FABIAN KRAUTWALD VOL. 62, NO. I |27

that they assented to it. The newspaper was not a space for dissent. But their dismissal of
resistance provided an unsettling background to the symbolic power they exerted through
print. Attacks by insurgents, belief in divination, and taunts by school children illustrated
that this power was neither stable nor uncontested. At heart, Kiongozi was thus character-
ized by the tension between preserving the voices of its African authors and discounting
those of the majority of the colonized. When Kiongozi’s printing press finally stopped run-
ning in 1916, Tanga school had already been closed for two years.">> Matano became a
Quranic teacher and focused on writing poetry. During the First World War, Juma appears
to have acted as a German spy and sought the arrest of anyone who opposed them."s¢
Despite their association with German rule, both published their work in Mambo
Leo.">” Such continuities illustrate that we still know little about the afterlives of
German rule under mandates and trusteeship, and, ultimately, independence.”s® British
officials recognized that Kiongozi had strengthened colonial power and a vernacular
print culture. In 1917, the head of the Intelligence Department of the British expeditionary
forces in East Africa noted that Kiongozi and ‘Khabari ya Pwani’ (he probably meant
Pwani na Bara or Habari za Mwezi)

had a wide circulation among all classes of literate natives and were a great assistance to the
Administration. They were much appreciated by the natives and much regretted when our
Administration refused to carry them on. The renewal of these papers would be a valuable meas-
ure. . .since the educated native conveys the ideas contained to his illiterate friends who are as
eager as the Athenians to tell or hear some new thing.">®

[3

In 1922, Governor Byatt noted that several Africans had asked to revive Kiongozi, ‘to
which they had for long been accustomed’. One year later, the administration published
the first issue of Mambo Leo."*® The editorial proclaimed that the new paper was the

9 I6T

‘heir’ of ‘my friend Kiongozi’.

CONCLUSION

In a Weberian sense, Kiongozi served colonial power by increasing German colonizers’
chances to impose their will against resistance. When the waletaji wa habari lauded com-
pulsory education, European medicine, and foreign rule, they outlined the conditions of
subjugation to colonial authority. The paper assisted them in enacting these conditions

155 TNA Go/61, letter from District Officer of Tanga Auracher to government, 27 Aug. 1914, 335.

156 Sengo and Mulokozi, Kiswabili Poetry, 38-9; Robinson, ‘Uncommon standard’, 242-3.

157 Gh. Mb. M. M., ‘Utokezi wa Mwalimu Mwabondo Mwinyi Matano’, Mambo Leo, Dec. 1926, 533;
A. Juma, ‘Ubora wa kutenda haki na faida yake’, Mambo Leo, Dec. 1938, 190.

158 On some of these afterlives in Cameroon and Togo see, respectively, J. Derrick, ‘The “Germanophone” elite
of Douala under the French mandate’, The Journal of African History, 21:2 (1980), 255-67; and
B. Lawrance, Locality, Mobility, and ‘Nation’: Periurban Colonialism in Togo’s Eweland, 1900-1960
(Rochester, NY, 2007), 121—47.

159 NA FO 395/64, memorandum by J. E. Philipps to Foreign Office, ‘“Africa for the African” and pan-Islam’,
15 Jul. 1917, 5-6.

160 NA CO 691/62, dispatch by Governor H. Byatt to Secretary of State for the Colonies, 9 Mar. 1923, 301-5,
302.

161 ‘Mambo Leo’, Mambo Leo, Jan. 1923, 2.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

28 | VOL. 62, NO. 1 THE BEARERS OF NEWS

in their capacity as teachers, officials, and soldiers. Moreover, Kiongozi offered the bearers
of news a space to demonstrate their allegiance to the colonial state when that allegiance
had been called into question. As an ‘instrument of knowledge and communication’, the
newspaper thereby mediated between German colonizers and their indigenous subordi-
nates. The paper’s promotion of Latinized Swahili underlines that German rule depended
on both coercive and symbolic means. By dismissing washenzi ignorance, the bearers of
news not only harnessed the coastal language of status, but also shaped a new secular
register of authority that persisted under British rule and after independence. But increasing
the colonial state’s chances of exercising power was not tantamount to realizing its will. As
much as the newspaper touted the potential scope of colonial domination, it also exposed
its limits. After all, Kiongozi’s audience constituted only one public among many that
struggled to define the meaning of the colonial encounter.

At the same time, Kiongozs’s partisanship formed the basis for its linguistic and cultural
contribution to Swahili. The paper connected the literate diaspora of government school
graduates across a vast territory. In translating the civilizing mission, the waletaji wa habari
changed what it meant to speak and write Swahili through a different script and new
genres of text. Their amalgamation of Swahili culture with Western and African elements
calls for comparisons with other literate diasporas of empire connected by language and
print. However, this amalgamation did not make Kiongozi a cauldron of supratribal iden-
tities. Rather, the paper reflected how German colonizers and their African subordinates
tied the prestige of coastal culture to new means of social advancement in government
schools and the colonial bureaucracy. The bearers of news thereby fashioned a culture
of literacy that led to the flourishing of Swahili print in the interwar period and beyond.
Kiongozi’s rich trove of news, poetry, and fiction awaits further reading.

https://doi.org/10.1017/50021853721000049 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021853721000049

