
ARTICLE

Disseminating and Containing Communist
Propaganda to Overseas Chinese in Southeast
Asia through Hong Kong, the Cold War Pivot,
1949–1960

Florence Mok

Department of History, Nanyang Technological University, Singapore
Email: florence.mok@ntu.edu.sg

Abstract

This article explores an understudied aspect in Asia’s Cold War history: how the Chinese
Communist Party (CCP) used Hong Kong as a Cold War pivot to produce and disseminate
left-wing literature for overseas Chinese living in Southeast Asia. It argues that the
CCP’s expanding cultural influence can be attributed to the Party’s commercial acumen.
Operating within a permissive colonial regulatory regime, the CCP expanded its control
of local and regional markets for left-wing printed materials. The content of CCP litera-
ture was inevitably propagandistic – that is, shaped by the changing demands of the
Chinese government’s foreign policy and by a need to attract foreign remittances and
accommodate socialist transformation at home. Hong Kong’s emergence as a pivot in
propaganda wars that were global in scope created tensions between the United
States and Britain, and led governments in Southeast Asia to strengthen state controls
on imported communist media. As such, this article makes an original contribution to
Hong Kong colonial history and deepens our understanding of transnational dynamics
within Southeast Asia.

When the People’s Republic of China (PRC) was founded in 1949, Hong Kong
became a Cold War pivot where conflicts between communism and capitalism
unfolded. The British colony was used as a base by both the Communists and
the Nationalists to produce propaganda to gain the support of overseas Chinese
communities.1 These twin forms of diasporic nationalism created forms of ‘glo-
bal geo-strategic thinking’ which encouraged Chinese peoples to make emo-
tional investments and financial contributions that bound them to their

© The Author(s), 2021. Published by Cambridge University Press

1 Tracy Steele, ‘Hong Kong in the Cold War in the 1950s’, in Priscilla Roberts and John M. Carroll,
eds., Hong Kong in the Cold War (Hong Kong, 2016), pp. 92–116, at p. 92.

The Historical Journal (2022), 65, 1397–1417
doi:10.1017/S0018246X21000790

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://orcid.org/0000-0002-3577-5127
mailto:florence.mok@ntu.edu.sg
http://crossmark.crossref.org/dialog?doi=https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


motherland, and to its politics.2 By 1950, overseas Chinese accounted for 6 per
cent (about 9.6 million people) of the population of Southeast Asia, and con-
trolled a ‘disproportionately large segment of the local economies’.3 With
ex-European colonies such as Burma and Indonesia becoming independent,
and colonies such as Malaya and Singapore undergoing traumatic processes
of decolonization, the loyalty of the Chinese diaspora became an important
concern for governments and civil society groups in Southeast Asia.4

In this context, Hong Kong possessed a unique position for Chinese living
inside and outside China as it allowed both information and disinformation
to be disseminated in a relatively free manner through different forms of
media.5 The government of the Republic of China, based in Taiwan and sup-
ported by the United States, treated Hong Kong as a centre for the dissemin-
ation of anti-communist and pro-Kuomintang propaganda, via newspapers,
magazines, literature, and films. The United States funded anti-communist
publications written by exile intellectuals through the United States
Information Service (USIS).6 In particular, the Asia Foundation, which was con-
nected with the Central Intelligence Agency, funded three major publishing
houses in Hong Kong, namely the United, Today’s World, and the Asia Press,
all of which supported anti-communist scholarship.7 In a similar manner,
the PRC utilized the colony as a conduit for pro-communist propaganda.8

Through Hong Kong, left-wing literature and magazines were disseminated
to overseas Chinese in Southeast Asia, which the Central People’s
Government (CPG) considered to be a ‘readily exploitable fifth column’ in
1949, able to facilitate communist expansion.9

Recent scholarship has recognized that socio-cultural development in Asia,
once considered ‘a sideshow’, is crucial to the understanding of the Cold War.10

2 Law Wing Sang, Collaborative colonial power: the making of Hong Kong Chinese (Hong Kong, 2009),
p. 137.

3 Meredith Oyen, ‘Communism, containment and the Chinese overseas’, in Zheng Yangwen,
Hong Liu, and Michael Szonyi, eds., The Cold War in Asia: the battle for hearts and minds (Leiden,
2010), pp. 59–93, at p. 59.

4 Ibid.
5 Wang Gungwu, ‘Hong Kong’s twentieth century: the global setting’, in Roberts and Carroll, eds.,

Hong Kong in the Cold War, pp. 1–14, at pp. 6–7.
6 Law, Collaborative colonial power, ch. 6; Johannes R. Lombardo, ‘A mission of espionage, intelli-

gence and psychological operations: the American consulate in Hong Kong, 1949–64’, in Richard
J. Aldrich, Gary D. Rawnsley, and Ming-yeh T. Rawnsley, eds., The clandestine Cold War in Asia,
1945–65: Western intelligence, propaganda and special operations (London and Portland, OR, 2000),
pp. 64–81.

7 Law, Collaborative colonial power, p. 133.
8 Lu Xun, ‘The American Cold War in Hong Kong, 1949–1960: intelligence and propaganda’, in

Roberts and Carroll, eds., Hong Kong in the Cold War, pp. 117–39, at p. 130.
9 Robert S. Elegant, The dragon’s seed: Peking and the overseas Chinese (New York, NY, 1959);

Stephen Fitzgerald, ‘China and the overseas Chinese: perception and policies’, China Quarterly, 44
(1970), pp. 1–37, at p. 2.

10 Michael Szonyi and Hong Liu, ‘Introduction: new approaches to the study of the Cold War in
Asia’, in Zheng, Liu, and Szonyi, eds., The Cold War in Asia, pp. 1–10, at p. 1; Odd Arne Westad, The
global Cold War: Third World interventions and the making of our times (New York, NY, 2007), p. 13;
Patrick Major and Rana Mitter, ‘East is east and west is west? Towards a comparative socio-cultural

1398 Florence Mok

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


Until recently, most studies discussing Hong Kong’s role in the Cold War have
focused on diplomatic history and communist-inspired civil actions, notably
the Chinese Communist Party (CCP)-controlled trade unions and the 1967
riots.11 Since the first decade of this century, however, there has been
increased research on the cultural Cold War, work that has sought to explore
cultural and social trends in Hong Kong, such as the political orientation of
newspapers, literature, and films, and how they were used to draw Chinese
audiences away from each other.12 This new literature has also focused on
the institutions that controlled the media.13 How the USIS financed right-wing
publications and the American network in Hong Kong have been thoroughly
examined, but how the PRC used the colony as a base to disseminate printed
propaganda to Chinese audiences in Southeast Asia remains underexplored.14

Using a transnational approach, this article examines the ‘local dynamics of
global forces’ in Hong Kong, an important Cold War pivot.15 How Hong Kong’s
cultural domain was utilized by the CCP to solicit support from overseas
Chinese deserves close examination as it has significant local, national, and
international implications. First, Hong Kong’s case offers valuable insights
into how global Cold War politics interacted with specific local context.
Since 1949, the CPG had imposed various regulatory measures to eliminate
market-oriented operations in China’s cultural industries and sought to ensure

history of the Cold War’, in Patrick Major and Rana Mitter, eds., Across the blocs: Cold War cultural and
social history (London and Portland, OR, 2004), pp. 1–22, at p. 1.

11 Chi-kwan Mark, Hong Kong and the Cold War: Anglo-American relations, 1949–1957 (Oxford, 2004);
Chi-kwan Mark, ‘Defence or decolonialization? Britain, the United States and the Hong Kong ques-
tion in 1957’, Journal of Imperial and Commonwealth History, 33 (2005), pp. 51–72; David A. Levin and
Stephen W. K. Chiu, ‘Trade union growth waves in Hong Kong’, Labour History, 75 (1998), pp. 40–56;
Benjamin K. L. Leung, ‘Political process and industrial strikes and the labour movement in Hong
Kong, 1946–1989’, Journal of Oriental Studies, 29 (1991), pp. 172–206; Robert Bickers and Ray Yep,
eds., May days in Hong Kong: riot and emergency in 1967 (Hong Kong, 2009); Ray Yep, ‘The 1967
riots in Hong Kong: the diplomatic and domestic fronts of the colonial governor’, China
Quarterly, 193 (2008), pp. 122–39.

12 Priscilla Roberts, ‘Prologue: Cold War Hong Kong: the foundations’, in Roberts and Carroll,
eds., Hong Kong in the Cold War, pp. 15–25, at p. 16; Chi-kwan Mark, ‘Everyday propaganda: the leftist
press and Sino-British relations in Hong Kong, 1952–67’, in Janick Marina Schaufelbuehl, Marco
Wyss, and Valeria Zanier, eds., Europe and China in the Cold War: exchanges beyond the bloc logic
and the Sino-Soviet split (Boston, MA, and Leiden, 2019), pp. 151–71; Law, Collaborative colonial
power, pp. 131–48; Poshek Fu, ‘More than just entertaining: cinematic containment and Asia’s
Cold War in Hong Kong, 1949–1959’, Modern Chinese Literature and Culture, 30 (2018), pp. 1–55;
Ying Du, ‘Censorship, regulations and the cinematic Cold War in Hong Kong’, China Review, 17
(2017), pp. 117–51.

13 For example, Ying Du, ‘Censorship’, pp. 118–21, pointed out that the colonial government had
the power to censor both local and imported political movies which ‘exacerbate[d] political rival-
ries’ and encouraged the use of violence to ‘overthrow the rule of law and order or the established
government’. The colonial government also sought to control left-wing journalism through legal
means, as the suspension of left-wing newspapers in 1952 and 1967 demonstrated: see Mark,
‘Everyday propaganda’, pp. 157 and 164.

14 See Law, Collaborative colonial power; Peter Hamilton, Made in Hong Kong: transpacific networks and
a new history of globalization (New York, NY, 2021).

15 Matthew Hilton and Rana Mitter, ‘Introduction’, Past & Present, 218, suppl. 8 (2013), pp. 7–28, at
p. 12.

The Historical Journal 1399

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


that only ‘good’ and ‘useful’ ideas which aligned with the regime’s revolution-
ary cause were circulated.16 However, the publishing industry in colonial Hong
Kong operated in a capitalist market over which the CCP had no political con-
trol. The CCP therefore had to adapt its united-front strategies to Hong Kong’s
political and economic environment.

Second, the dissemination of left-wing propaganda to overseas Chinese
through Hong Kong sheds light on the PRC’s foreign and domestic policies.
In the immediate post-war period, the CCP’s vigorous appeals towards the
overseas Chinese were considered suspicious by the governments in
Southeast Asia.17 However, in response to the United States’ strategy of con-
taining the spread of communism and with Sino-Soviet tensions rising, the
PRC saw the need to mobilize support within what was then called the
Third World. After the Bandung Conference of 1955, it changed its foreign pol-
icy to peaceful co-existence, which led agencies of the CCP to seek to dissem-
inate propaganda in Southeast Asia that was less overtly political and
subversive.18 This new propaganda policy also reflected domestic concerns.19

Overseas Chinese remained important targets of Chinese communist

16 William P. Alford, To steal a book is an elegant offense: intellectual property law in Chinese civilization
(Stanford, CA, 1995), pp. 56–7; Fei-hsien Wang, Pirates and publishers: a social history of copyright in
modern China (Princeton, NJ, 2019), pp. 253–4, 262, 281.

17 James Jiann Hua To, Qiaowu: extra-territorial polices for the overseas Chinese (Leiden, 2014), p. 17;
Hong Liu, ‘Opportunities and anxieties for the Chinese diaspora in Southeast Asia’, Current History,
115 (2016), pp. 312–18, at p. 313.

18 To, Qiaowu, p. 59; Fitzgerald, ‘China and the overseas Chinese’, pp. 15–17; Milton Easmen, ‘The
Chinese diaspora in Southeast Asia’, in Gabriel Sheffer, ed., Modern diasporas in international politics
(New York, NY, 1986), pp. 130–63. Some scholars argued that this was a shift from the jus sanguinis
model, which considered everyone of Chinese ancestry to be Chinese citizens, to the decolonization
model, which increasingly perceived overseas Chinese as a ‘foreign policy liability’ that strained
China’s relations with other governments. Lea E. Williams, The future of the overseas Chinese in
Southeast Asia (New York, NY, 1966), p. 65; Stephen Fitzgerald, China and the overseas Chinese: a
study of Peking’s changing policy, 1949–1970 (Cambridge, 1972), p. 14; Frank N. Pieke, ‘Four models
of China’s OC policies’, China Information, 2 (1987), pp. 8–16.

19 Historians hold different views towards the nature of the PRC’s overseas Chinese policy. Some
scholars believed that the policy was outward-facing as it was through the overseas Chinese that
the Party managed to export revolution and mobilize them to oppose their host governments.
Elegant and Lu, however, pointed out that the policy had an important domestic perspective: it
took China’s internal policies and development into consideration. See Victor Purcell, ‘Overseas
Chinese and the People’s Republic’, Far Eastern Survey, 19 (1950), pp. 194–6; Claude A. Buss,
‘Overseas Chinese and Communist policy’, Annals of the American Academy of Political and Social
Science, 277 (1951), pp. 203–12, at pp. 210–12; Elegant, The dragon’s seed; Lu Yu-sun, Programs of com-
munist China for overseas Chinese (Hong Kong, 1956), pp. 14–15. Fitzgerald acknowledged the Party’s
need to secure foreign remittances but believed that the overseas Chinese policy was ‘ultimately
concerned with external policies’: see China and the overseas Chinese, pp. 13–15. Revisionists such
as Peterson and Lim, however, have argued that China’s overseas Chinese policy was domestically
oriented and emphasized economic utilitarianism. In other words, overseas Chinese were assumed
to have an important role in contributing to China’s modernization. Lim even suggested that
qiaowu (overseas Chinese affairs) was a ‘political economy’. See Glen Peterson, Overseas Chinese in
the People’s Republic of China (New York, NY, 2012); Jin Li Lim, The price and promise of specialness:
the political economy of overseas Chinese policy in the People’s Republic of China, 1949–1959 (Leiden and
Boston, MA, 2019).

1400 Florence Mok

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


propaganda in the 1950s because China relied on their foreign remittances for
national reconstruction and modernization.20 Simultaneously, there were
increased concerns that the treatment of overseas Chinese should not deviate
greatly from the ideologies propagated in China during the socialist transform-
ation.21 This case study can therefore help us to understand how the CCP man-
oeuvred between ideological and pragmatic concerns when formulating the
propaganda.

Lastly, the surge of communist literature exported through Hong Kong
posed security problems to the capitalist bloc and led to Anglo-American ten-
sions. While the United States attempted to contain communism by isolating
the PRC, Britain recognized the newly formed regime in 1950, owing to the
need to preserve British interests in China and Asia.22 Hong Kong’s reluctance
to curb left-wing literature led to further Anglo-American divides and drove
the Southeast Asian governments to take initiatives to control the dissemin-
ation of communist propaganda. By exploring how various governments coun-
tered the surge of communist literature, the article reveals how Hong Kong
served as a transregional outpost that connected the PRC, Britain, the
United States, Hong Kong, and Southeast Asia.

This article builds on the existing literature, which has explored how
agencies of the colonial administration sought to limit the effectiveness of
pro-communist propaganda in Hong Kong. It focuses on the period from
1949 to 1960 and asks four inter-related questions: did the CCP have the cap-
acity to exploit Hong Kong’s capitalist publishing market and use it as a base
for disseminating printed propaganda? What strategies did the Chinese
Communists use to produce and disseminate communist propaganda which
targeted people of Chinese origin living in Southeast Asia? How were left-wing
literature and magazines tailored to meet the needs of overseas Chinese and
align with the PRC’s changing foreign and domestic policies? And how did
Hong Kong’s colonial government, the United States, and Southeast Asian ter-
ritories react in the late 1950s?23

With reduced resources and extensive overseas commitments, Britain began
to scale down its garrison in Hong Kong in the 1950s.24 The British colony was
militarily indefensible. To minimize the possibility of a communist attack, the
British and colonial governments sought to avoid actions which might trigger
CCP activism. They also sought to draw the United States into a commitment to
defend Hong Kong. Influenced by these geopolitical dynamics, Hong Kong
tolerated agencies of China and the United States using the colony for ‘propa-
ganda operations’.25 The colonial administration monitored communist
propaganda but did not necessarily prosecute publishers and bookstores
which printed and disseminated them. In this period, the PRC practised

20 Lim, Price and promise of specialness, p. 5.
21 Ibid.
22 Chi-kwan Mark, The everyday Cold War: Britain and China, 1950–1972 (London, 2017), p. 20.
23 How overseas Chinese received this communist literature is not covered by this article, owing

to its limited scope.
24 Mark, Hong Kong and the Cold War, p. 2.
25 Ibid.

The Historical Journal 1401

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


peaceful co-existence and intensified its domestic transformation, launching
Land Reform, the Three Antis Movement, the Hundred Flowers, and the
Anti-Rightist Campaign.26 These developments inevitably influenced commun-
ist literature for overseas audiences.27

This article uses archival records in the National Archives in London and a
few surviving Chinese Communist publications that circulated among Chinese
people living in Southeast Asia. British government records – namely CO 1030,
CO 537, and FCO 141 –which were released between 2008 and 2014, contain
substantial amounts of intelligence on communist publishing.28 The CO 1030
series comprises reports and correspondences of the Far Eastern Department
relating to British colonial possessions in East Asia. It covers insurgencies
and social, economic, and constitutional development between 1941 and
1967. The CO 537 series contains classified secret dispatches and telegrams
by the Colonial Office up to 1955, which were previously withheld from the col-
onies. FCO 141, formerly stored in the Foreign Office Migrated Archives, con-
tains information on the administration of colonies which was not passed to
successive governments after independence.

These sources are important and can complement the existing studies by
providing more nuanced insights into how to contextualize communist activ-
ities in Hong Kong during the Cold War in a transnational framework.
Although the sources can be problematic, mainly reflecting the assessments
of colonial bureaucrats regarding the extent and forms of communist activities
in Hong Kong and Southeast Asia, they were based on covert monitoring of
communist activists which involved a large amount of manpower and
resources, and they were archived in confidential government files. The situ-
ation reports also directly influenced how governments co-ordinated and
responded to the spread of communism. Although this account is provisional,
the likelihood of new intelligence and policy files being released into the public
domain by either the British or the Chinese government in the near future is
low. To extend and corroborate analysis based on the records of the British
state, Chinese published records and speeches, Chinese publications printed
in and exported through Hong Kong, and memoirs of leading left-wing pub-
lishers have also been used.

I

Decolonization and national independence posed difficult questions about
national identities for regimes in Southeast Asia, making them more suscep-
tible to radical ideologies. The surge of anti-colonial Chinese communist litera-
ture threatened colonial regimes in Southeast Asia because, as a British official

26 Fitzgerald, ‘China and the overseas Chinese’, pp. 15–17; Easmen, ‘Chinese diaspora’; Lim, Price
and promise of specialness, p. 133; Frank Dikotter, The tragedy of liberation: a history of the Chinese revo-
lution, 1945–1957 (London, 2013).

27 Lim, Price and promise of specialness, pp. 18, 134–5, 147, 223–3.
28 Compared to the files mentioned, FCO 21, FCO 40, and CO 129 are used more widely by scho-

lars who work on post-war Hong Kong.

1402 Florence Mok

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


acknowledged, the ‘insidious effect of such propaganda’ created ‘one of the
principal subversive threats’ that were particularly acute among ‘the younger
generation of overseas Chinese’.29 These overseas Chinese were a key target
audience for the CCP.30 When the PRC was first founded, it promoted ‘national
liberation struggles’ and advocated the ‘complete elimination of all Western
influence’ in Southeast Asia.31 The overseas Chinese were incorporated in
the Party’s New Democracy concept, which argued that the establishment of
a ‘united front democratic alliance based on the overwhelming majority of
the people, under the leadership of the working class’ was the prerequisite
for setting up a socialist system.32 Under this concept, the overseas Chinese
were co-opted into the political system; they formed one of the constituencies
in the planned democratic coalition and subsequently participated in the
Chinese People’s Consultative Conference.33 The inclusion of the overseas
Chinese also aided China’s reconstruction and modernization.34 After years
of political turmoil, China’s economy was ‘at the edge of total collapse’.35

Overseas Chinese became an important ‘economic utility’ as their remittances
could be utilized to save China’s economy.36

Understanding the importance of the Chinese diaspora, the CCP utilized
Hong Kong as a Cold War pivot. It established a New China News Agency
(NCNA) to co-ordinate the expansion of communist propaganda. As the
Hong Kong Police Special Branch noted, the CCP’s propaganda in the colony
‘steadily increased’.37 In particular, printed materials such as books and peri-
odicals were generated ‘in large quantities for distribution to other Southeast
Asian countries’.38 In October 1949, Leslie C. Smith, a Kemsley Press corres-
pondent in China, commented that the communist propaganda machine in
Hong Kong was ‘extremely powerful’.39 Colonial officials observed that the
importation of communist literature and magazines through Hong Kong

29 Juxton Barton, Minutes on ISD 105/01, 27 Feb. 1956, The National Archives, London (hereafter
TNA), CO 1030/188.

30 Purcell, ‘Overseas Chinese’; Buss, ‘Overseas Chinese’, pp. 210–12; Lu, Programs of communist
China, pp. 14–15; Elegant, The dragon’s seed; Fitzgerald, ‘China and the overseas Chinese’, p. 2.

31 Milton Sacks, ‘The strategy of communism in Southeast Asia’, Pacific Affairs, 23 (1950), pp. 227–
47, at pp. 233 and 247.

32 Mao Zedong, ‘On coalition government’, 24 Apr. 1945, quoted in Lim, Price and promise of spe-
cialness, p. 28.

33 Mao Zedong, ‘Overseas Chinese export money to help the war’ (海外華僑輸財助戰), 24 Apr.
1945, and ‘Some important problems of the Party’s present policy’ (關於目前黨的政策中的幾個重

要問題), 18 Jan. 1948, quoted in Lim, Price and promise of specialness, pp. 28–31, 47, and To, Qiaowu,
p. 38.

34 To, Qiaowu, p. 62; Zhang Shu Guang, Economic Cold War: America’s embargo against China and the
Sino-Soviet Alliance, 1949–1963 (Stanford, CA, 2001), pp. 54–6.

35 Zhang, Economic Cold War, p. 52.
36 Lim, Price and promise of specialness, p. 42.
37 Hong Kong Police Special Branch, ‘The Chinese Communist Party in Hong Kong’, 30 June 1949,

p. 10, TNA, CO 537/4816.
38 Ibid.
39 Leslie C. Smith to C. B. B. Heathcote-Smith, 1 Oct. 1949, TNA, CO 537/4817.

The Historical Journal 1403

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


soon became a ‘large problem’.40 Hong Kong became ‘a base for the distribu-
tion of Chinese Communist publicity material to other colonies’ where
‘Chinese communities exist’.41

II

The CCP’s policy towards Hong Kong discouraged its activists from promoting
unrest due to the colony’s special status. According to Premier Zhou Enlai, the
recovery of Hong Kong should ‘not be measured by the narrow principle of ter-
ritorial sovereignty’ but viewed as ‘part of the overall strategic arrangements
for the East–West struggle’.42 As leaving Hong Kong temporarily in the British
hands was advantageous, China’s Hong Kong policy discouraged direct con-
frontation and focused on ‘long-term planning and full utilization’.43 Hong
Kong therefore provided the CCP with a stable environment to produce mate-
rials for the propagation of communism.

By the late 1940s, the Hong Kong government had the legal authority to
suppress subversive publications using local ordinances, such as the Sedition
Ordinance and the Sedition Amendment Ordinance passed in 1938, and a
wide range of emergency regulations. However, understanding the vulnerabil-
ity of Hong Kong and the delicacy of Sino-British relations, Britain adhered to
the guiding principle of ‘firmness without provocation’ and was reluctant to
enforce these ordinances.44 This created a permissive environment for com-
munist propaganda agencies. By June 1949, the CCP owned eight printers
and nine publishing houses in Hong Kong. These printers and publishers,
supervised by the NCNA, were orchestrated by the Propaganda Section
under the Hong Kong Municipal Committee, which received ‘general guidance
and directives from over the border’.45 It was managed by the regional control,
the South China Bureau, under the CCP Politburo (see Figure 1 for the chain of
command).

Realizing that the overseas Chinese were far from a homogeneous group,
but spoke a range of different dialects and held various beliefs, these
communist-controlled printers and publishers produced specific materials tai-
lored for particular Southeast Asian countries: for example, the Sinminchu
Publishing Company, which was ‘in touch with Moscow’, disseminated Soviet
literature; the China Publishing Company produced propaganda materials for
Malaya and the Netherlands East Indies; and the Cultural Provider was

40 Barton, Minutes on ISD 105/01.
41 J. M. Martin to A. Grantham, 25 May 1956, TNA, CO 1030/188.
42 Jin Yaoru (金堯如), Fifty years of memories in Hong Kong (香江五十年憶往) (Hong Kong, 2005),

pp. 26, 33–5; Mark, Everyday Cold War, p. 39.
43 Jin, Fifty years of memories, pp. 30, 35; Wong Man Fong (黄文放), China resumption of sovereignty

over Hong Kong (中國對香港恢復行使主權的决策歷程與執行) (Hong Kong, 1997), pp. 34, 96.
44 Steve Tsang, ‘Strategy for survival: the Cold War and Hong Kong’s policy towards Kuomintang

and Chinese Communist activities in the 1950s’, Journal of Imperial and Commonwealth History, 25
(1997), pp. 294–371, at p. 298; Mark, ‘Everyday propaganda’, pp. 155–6.

45 A. G. Grantham, ‘Report on communist activities in Hong Kong for the six months ending 31
December 1949’, Jan. 1950, TNA, FCO 141/4419.

1404 Florence Mok

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


connected to Chinese Democratic League writers and promoted political litera-
ture written by them. Books and journals on economic subjects were also pro-
duced and disseminated. For example, the Economic Information Service
issued a monthly publication titled Economic Correspondence; and the
Southern Tribune printed books on industrial subjects concerning liberated
areas.46 Many of these publishers simultaneously owned bookshops in Hong
Kong, with the Life, Reader, Sinzh Joint Publishing Company comprising the
Life Bookshop, the Sinzh Bookshop, and the Reader Publishing Company.47

By mid-1949, the CCP controlled at least seventeen bookshops which were
responsible for wholesaling and retailing communist literature.48

III

In the 1950s, the CCP altered its policy towards overseas Chinese peoples. In
1951, it declared that ‘overseas Chinese affairs must be strictly distinguished
from the local revolution’ and ‘under no circumstance [should they] take
part in the local civil struggle’.49 Liao Chengzhi even asserted that ‘overseas
Chinese shall not make revolution’ and ‘they would not succeed’.50 In 1955,
the PRC announced its peaceful co-existence policy at the Bandung
Conference. The following year, it declared that overseas Chinese were free
to acquire the nationality of their country of residence. People who obtained
a new nationality were no longer considered Chinese nationals nor subject
to the PRC’s jurisdiction.51 In December 1957, Beijing ordered overseas
Chinese who remained Chinese citizens not to instigate revolutionary activ-
ities.52 Indeed, by the mid-1950s, overseas Chinese were no longer perceived

Figure 1. Chain of command of the Chinese Communist Party in Hong Kong in 1949.
Source: Hong Kong Police Special Branch, ‘The Chinese Communist Party in Hong Kong’, 30 June 1949, attached to

A. G. Grantham to Arthur Creech Jones, 27 July 1949, TNA, FCO 141/4419.

46 ‘Appendix VI. C.C.P. and pro-C.C.P. publishing houses’, attached to Hong Kong Police Special
Branch, ‘The Chinese Communist Party in Hong Kong’.

47 Ibid.
48 ‘Bookshops’, in appendix II, attached to Hong Kong Police Special Branch, ‘The Chinese

Communist Party in Hong Kong’.
49 Fitzgerald, ‘China and the overseas Chinese’, pp. 10–11.
50 Quoted in ibid., p. 11.
51 To, Qiaowu, p. 60; Fitzgerald, ‘China and the overseas Chinese’, p. 20.
52 Address from the 89th session of the National People’s Executive Conference, 30 Dec. 1957,

quoted in To, Qiaowu, p. 60.

The Historical Journal 1405

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


by the CCP as political assets.53 Instead, they became ‘a major strain’ in China’s
relations with the Southeast Asian countries, as their radicalization only exa-
cerbated hostilities towards the Chinese, which sometimes ‘had nothing to do
with communism’.54

Despite changes in its formal outreach, the CCP continued to maintain ties
with overseas Chinese because their resources were essential to China’s mod-
ernization.55 Their foreign remittance had become even more important
because the Korean War had increased national expenditure and reduced for-
eign investment substantially, and the United States had imposed economic
sanctions on China.56 This overseas Chinese policy had an underlying utilitar-
ian purpose: to focus on consolidating the revolution at home.57 To pursue this
agenda, the CCP continued to utilize Hong Kong to produce left-wing literature
for overseas circulation. A. M. MacDonald made the following observation in
1956: ‘I have just been out to Singapore, Hong Kong, Sarawak and North
Borneo and there can be no doubt that Chinese Communist literature sent
from Hong Kong is one of the main spearheads of propaganda directed at
the overseas Chinese communities.’58 This could also be attributed to
Taiwan’s escalating anti-communist efforts through the Asian Peoples’
Anti-Communist League. After Bandung, the Nationalists actively forged alli-
ances with South Korea and the Philippines and disseminated propaganda,
preaching the notion that anti-communism was ‘the sole legitimate route to
post-imperial emancipation’.59 CCP propaganda therefore had to contest that
of the Nationalists, competing for the support of the overseas Chinese.60

In 1958, the CCP activists ‘intensified their activities’ in Hong Kong’s pub-
lishing domain, which they believed could ‘strengthen their position and
extend their influence in Southeast Asia’.61 Contrasting strategies were adopted
in Hong Kong and China. Since 1949, the CPG had attempted to establish a new
state–market relationship with the publishing industries.62 As Hu Yuzhi, the
director of the Publication Bureau and deputy minister of culture,
declared, the publishing industry did not sell ordinary commodities but
‘intellectual foods’ for people and ‘cultural weapons’ that could advance

53 Fitzgerald, ‘China and the overseas Chinese’, p. 11.
54 Ibid., pp. 11–12; Oyen, ‘Communism’, pp. 87–8.
55 To, Qiaowu, pp. 61–3.
56 Ibid., p. 61; Zhang, Economic Cold War, p. 1; Lim, Price and promise of specialness, p. 69.
57 Peterson, Overseas Chinese, p. 7, argues that the overseas Chinese policy was ‘centred above all

on an economic calculus’. Lim, Price and promise of specialness, pp. 2, 4, suggests that the overseas
Chinese policy was a ‘political economy’, a ‘political practice by the Chinese party-state in service
of economic objectives’.

58 A. M. MacDonald to John Martin, 25 Apr. 1956, TNA, CO 1030/188.
59 Hao Chen, ‘Resisting Bandung? Taiwan’s struggle for “representational legitimacy” in the rise

of the Asian Peoples’ Anti-Communist League, 1954–57’, International History Review, 43 (2020),
pp. 244–63.

60 To, Qiaowu, p. 58; Easmen, ‘Chinese diaspora’.
61 ‘Communist bookshops and publishers in Hong Kong’, Oct. 1958, p. 1, TNA, CO 1030/582.
62 Wang, Pirates and publishers, p. 253.

1406 Florence Mok

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


China’s revolutionary course.63 Publishers and bookshops were therefore
required to spread communism, rather than seeking profits by selling the
most popular texts.64 To eliminate the commercial orientation of the pre-
existing print market, the state closely regulated publishers. For example, for-
mal permission from the Publishing Committee was needed if publishers
intended to reprint books.65 Private reprints were banned.66 As the case of
the Chunming Bookstore in 1951 illustrated, publishers with profit-seeking
mentalities were penalized; a public forum was held to criticize the bookstore’s
representatives, after which they were fined and pirate copies were
destroyed.67 In addition, a new remuneration system was introduced and
became widely practised, with rewards being based on labour input and the
works’ genre, quality, print run, and word count; once a print run was
exceeded, the financial returns to the author decreased progressively.68

In Hong Kong, the CCP had to deploy alternative strategies which worked
with the colony’s capitalist system. Financial inducements were given to pub-
lishers to print communist texts. Matrices of books in popular science, history,
and literature were provided to communist and left-inclined independent pub-
lishers at low prices, which, as a Colonial Office report noted, were also attract-
ive to non-aligned and right-wing bookstores because the books were ‘popular’,
often selling 1,000 copies of each title per month; if a shop obtained the right
to sell three, it could cover all its monthly expenses.69 Moreover, sellers were
allowed to circulate these books without restriction in Hong Kong and
Southeast Asia as long as they printed them in local communist-owned print-
ing houses and paid royalties to the writers.70 Furthermore, by printing texts
in Hong Kong, the burden on China’s already strained publishing industry was
eased; since 1950, the PRC had launched a campaign to combat illiteracy, which
required a ‘large amount of books and stationery’, and shortage of books
became acute – especially after 1954, when the system of planned circulation
of periodicals was adopted to restrict the amount of printing.71

The CCP also extended long-term credit to publishers and bookshops which
were willing to print and disseminate left-wing literature. The credit terms
generally ranged from three to six months. For new items, the credit period
could be further extended until all products were sold. General books, such
as Chinese and Western literature and textbooks on social and natural
sciences, were offered at wholesale price, approximately 40–50 per cent
lower than the average retail price. Commodities, such as toys, stationery,
and music instruments made in China, were also made available to these

63 Speech by Hu Yuzhi at the opening ceremony of the New China News Agency Bookstores’
headquarters, 23 Feb. 1951, cited in Wang, Pirates and publishers, p. 260.

64 Wang, Pirates and publishers, pp. 260 and 265.
65 Ibid., p. 261.
66 Ibid., p. 262.
67 Ibid., pp. 269–74.
68 Ibid., p. 281.
69 ‘Communist bookshops and publishers in Hong Kong’, p. 1.
70 Ibid.
71 Ibid.

The Historical Journal 1407

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


bookshops ‘cheaply’.72 This was an attractive package, as the average credit
period offered by right-wing publishers ranged from just one to three months,
and they could only provide a discount of less than 30 per cent to bookshops.
When bookshops purchased literature from Taiwan, they had to pay in cash;
credit was not extended.73 Right-wing publishers therefore struggled to com-
pete with left-wing publishers, and non-aligned and even right-wing book-
shops started disseminating left-wing literature. This indicates that the CCP
not only utilized Hong Kong’s capitalist environment to its advantage but iron-
ically did so better than the ‘capitalist’ Nationalists whom they opposed.

Pro-communist bookshops had a further advantage because they could
republish and sell old classics, with about 90 per cent of the books published
before 1949 now under the regime’s control. Such books were bestsellers.
Classics of Chinese literature, translations of Western literature and philoso-
phy, and Chinese novels written in the Ming and Qing dynasties were ‘popular
and profitable’. They were initially withheld from circulation for fear that they
would spread ‘capitalist and feudal ideas’ but, in the 1950s, the CCP published
new, edited versions for circulation overseas. It was estimated that, on average,
left-wing bookshops in Hong Kong had over 10,000 different titles, more than
thirty periodicals, numerous art reproductions, and many Chinese cartoon
books which contained communist propaganda. These publications were
‘well printed’ and at least 30 per cent cheaper than books of similar genres
issued by the right-wing publishers.74 The right-wing bookshops, by contrast,
possessed no more than 1,200 titles; few of the authors of these were well
known, their prices were relatively high, and the quality of printing and bind-
ing was poor.75 Pro-communist bookshops thus held many commercial advan-
tages, and probably increased their market share in 1950s Hong Kong.76

In addition, the CCP set up new bookstores and publishing companies in
Hong Kong. For example, in 1958, ‘to comply with anti-imperialism and anti-
revisionism propagated in China’, the Peace Book Company Ltd, which was
‘responsible for disseminating books and political propaganda overseas’, was
established. Utilizing Hong Kong’s laxly regulated postal service, these publish-
ers and bookshops forged ties with bookshops in Southeast Asia and exported
left-wing literature through airmail.77 For example, the New Nanyang
Publishing Company in Singapore, which ‘had close relationships’ with the
Shanghai Book Company and the Sinminchu Publishing Company in Hong
Kong, would place orders on behalf of readers for politically ‘progressive’ lit-
erature which was then to be delivered to Singapore from Hong Kong.78

By the late 1950s, these commercial strategies were proving highly effective.
Between 1949 and 1958, the number of left-wing publishing houses and

72 Ibid., p. 2.
73 Ibid., p. 3.
74 Ibid., p. 2.
75 Ibid., p. 3.
76 Ibid., p. 2.
77 Xiao Zi (蕭滋), Publishing, art, and life (出版 藝術 人生) (Hong Kong, 2017), pp. 195–6.
78 Lu Hu (鲁虎), Exploring the perceptions of China in Singapore and Malaysia, 1949–1965 (新馬華人的

中國觀之研究, 1949–1965) (Singapore, 2014), pp. 60–1.

1408 Florence Mok

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


bookshops increased more than twofold, from twenty-six to sixty-six.79 By
February 1959, at least thirty-three bookshops were known to be selling com-
munist literature, and fourteen publishers and nine printing houses were even
‘deal[ing] almost exclusively in communist materials’.80 Many non-aligned and
right-wing bookshops and publishers also disseminated left-wing work for
commercial reasons. For example, the Commercial Press Limited considered
‘revising textbooks along leftist lines for Southeast Asia’ after receiving
$800,000 from the CCP. Likewise, after obtaining $100,000 credit, the
Academy Press Company started distributing communist books in Hong
Kong and Southeast Asia.81 The owner of a Nationalist bookshop accepted
credit of about $60,000 from the communist-controlled Life, Reader, Sinzh
Joint Publishing Company, because, although he opposed communism, he
reported that ‘I cannot help it, I have to eat.’82

As Southeast Asian countries prohibited the importation of communist litera-
ture, some of these Hong Kong publishers and bookstores owned multiple com-
panies, or published under different names. The Hsueh Wen Book Company, for
example, also operated the Light Publishing Company, which helped ‘facilitate
entry of its books into Malaya’; the Tsu Hsueh Publishing Company published
books under the name of the Sun Fung Publishing Company to evade bans in
Singapore, Malaya, and Sarawak; and the Rih Sin Book Company produced
books by the Youth and Children Publishing Company, which had been banned
in Malaya.83 In sum, commercial acumen, cheap credit, and opaque ownership
structures enabled the CCP to disseminate propaganda to Southeast Asia.
Chinese communist literature was therefore readily available in overseas markets.

IV

The CCP produced a wide range of literature genres in Hong Kong. Unlike the
typical literature printed in China, the books and magazines produced were
‘less coloured by obvious radical ideologies’ but they still contained core con-
cepts such as ‘the courage to struggle and change’ and ‘sympathizing with the
suppressed masses’, which were similar to ideologies in communist literature
produced in China.84 By the late 1950s, most literature printed in and exported
through Hong Kong promoted the PRC – asserting that the PRC was the sole
legitimate government – and patriotism by showcasing Chinese culture.85

79 ‘Left-wing bookshops, publishing companies and printers, October 1958’, O. H. Morris to
A. J. W. Hockenhull, 6 Nov. 1958, TNA, CO 1030/582.

80 Local Intelligence Committee, Review of communist activities in Hong Kong, 11(59), 3 Feb.
1959, attached to ‘Communist activities in Hong Kong’, governor to secretary of state, 19 Feb.
1959, TNA, CO 1030/579.

81 ‘Communist bookshops and publishers in Hong Kong’, pp. 2–3.
82 Ibid., p. 2.
83 Ibid.
84 Lu, Exploring the perceptions of China, p. 61.
85 A similar phenomenon was noted by the PRC’s ministry of foreign affairs in ‘Report by the

Medan consulate on the distribution of books, magazines, movies, and newspapers for overseas
Chinese’, 1956, archive file no. 118-0056-05, cited in To, Qiaowu, p. 174.

The Historical Journal 1409

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


References to Marxism-Leninism had largely been removed. This development
could be explained by changes to Chinese foreign policy. In 1956, under Nikita
Khrushchev, the Soviet Union commenced de-Stalinization, a shift which in
theory posed problems for Mao Zedong, who had long applied
Marxism-Leninism and adopted Stalin’s style of autocratic rule. As
Sino-Soviet tensions rose, the ‘learnings of Lenin’ and ‘revisionism’ were
removed from Chinese left-wing literature.86 The PRC also sought to improve
its relations with countries in the so-called Third World through advocating
local assimilation and discouraging the instigation of revolutions.

The CCP’s overseas Chinese policy had a utilitarian dimension, which was to
attract foreign exchange to aid China’s modernization. To incentivize overseas
Chinese to send remittances back to China, from the early to mid-1950s the
CCP imposed a ‘favourable treatment’, also known as youdai, on returned over-
seas Chinese.87 This policy was vigorously asserted in the mid-1950s.88 In
February 1955, the State Council issued a decree to declare foreign remittances,
which were often associated with the bourgeoisie, legal.89 Giving overseas
Chinese this degree of ‘specialness’ was problematic, as it emphasized the indi-
vidual rights of those receiving remittances and thus ran contrary to Mao
Zedong’s vision of socialist transformation, which called for collectivization
and the end of capitalist ownership.90 After the Hundred Flowers and
Anti-Rightist movements, to enforce ideological conformity, the CCP ordered
that returned overseas Chinese had to participate in national reconstruction
and physical labour; in 1958, youdai was formally repealed, laying the founda-
tion for China’s second five-year plan.91

Socialist transformation in China subtly altered propaganda intended for
overseas audiences. According to Xiao Zi, who worked in the communist-
controlled Peace Book Company Ltd from 1958 to 1963, to adjust to China’s
internal political development and the Sino-Soviet split, the company’s
Chinese-language books – plus those translated into English, Malay,
Indonesian, Thai, and many other languages, targeting Chinese in Southeast
Asia – became infused with ‘propaganda of anti-imperialism and anti-
revisionism’, although they did not advocate the overthrow of existing
governments.92

Three publications provide further insights into these changes. The revolu-
tionary history of modern China handout: first draft (中國現代革命史講義:初稿),
written by He Ganzhi, was first printed in Beijing in 1954. The book focused

86 Lorenz M. Luthi, The Sino-Soviet split: Cold War in the communist world (Princeton, NJ, 2008), ch. 2.
87 For example, during the Land Reform, overseas Chinese who only became landlords after they

had gone overseas were allowed to keep their private properties. For those overseas Chinese land-
lords who were involved in industrial and commercial activities, lands that were used for such pur-
poses were also exempted from expropriation. Lim, Price and promise of specialness, pp. 5, 66–7.

88 Ibid., pp. 117, 160.
89 Ibid., p. 129.
90 Ibid., pp. 5, 19, 135, 147.
91 Ibid., pp. 5, 188, 222–3; Michael R. Godley, ‘The sojourners: returned overseas Chinese in the

People’s Republic of China’, Pacific Affairs, 62 (1989), pp. 330–52, at p. 333.
92 Xiao, Publishing, art, and life, pp. 14, 195–6.

1410 Florence Mok

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


on the CCP’s activities and documented its ‘revolutionary history’ in chrono-
logical order. Having been approved by the Higher Education Bureau, it served
as teaching material in secondary education in China.93 There were various
versions of the text, which was translated into more than seven different lan-
guages, including English and Vietnamese. More than 2 million copies were
printed in total. It was extremely influential.94 The book’s first edition dis-
cussed Maoism and Leninism extensively, and presented Mao as having had
a central role in the Chinese Communist revolution. Chapters 3–8, accounting
for 20 per cent of the book’s content, were devoted to introducing Mao’s pol-
itical works, among them Analysis of Chinese society at all levels (中國社會各階層
分析), Hunan agricultural national movement investigation report (湖南農民運動考
察報告), and The strategy on opposing Japanese imperialism (論反對日本帝國主
義的策略), which accounted for 20 per cent of the book’s content.95 The strug-
gle between ‘left’ and ‘right’ within the Party was discussed, and the conclusion
asserted that Mao represented the CCP’s ‘correct path’.96

However, in the edition named The revolutionary history of modern China (中國
現代革命史), printed by Life, Reader, Sinzh Joint Publishing Company in Hong
Kong in 1958, He removed the content on Maoist and Leninist ideologies and
made substantial revisions. Mao and Stalin were mentioned less and Mao’s role
in the early CCP history was given less emphasis. Seven of his major speeches
and narratives were also taken out of this edition; instead, new narratives
which focused on China’s ‘enemies, allies, and masses’ were added.97

Although the book remained propagandistic, promoting the CCP, communism,
and Maoism, this version printed for overseas Chinese consumption was less
doctrinal compared to the 1954 edition, which was intended for domestic con-
sumption. This book thus demonstrates the tensions that existed in the CCP’s
overseas Chinese propaganda policy: to accommodate deteriorating
Sino-Soviet relations and the peaceful co-existence policy, revolutionary
ideologies, in particular Soviet-related ones, were increasingly removed; but
to align with China’s internal socialist transformation, communism was still
propagated. This highlights how the CCP juggled multiple external and
internal concerns when formulating propaganda for overseas Chinese in the
late 1950s.

The China Pictorial (人民畫報), a popular colour magazine read by overseas
Chinese and disseminated through Hong Kong, was first published in 1950.
Rather than propagating political ideologies, it focused on reporting China’s
internal achievement, people’s lives, arts, and natural landscapes, cultivating
a sense of patriotism among overseas Chinese. Internal news in China was

93 He Ganzhi (何干之), The revolutionary history of modern China handout: first draft (中國現代革命

史講義:初稿) (Beijing, 1954), preface.
94 Geng Huamin (耿化敏), ‘A model of revolutionary history writing in the 1950s: comment on

He Ganzhi’s revolutionary history of modern China’ (五十年代革命歷史書寫的典範–評何干之主

編中國現代革命史), Tribune of Social Sciences, 8 (2010), pp. 205–8, at p. 207; He, Revolutionary history.
95 Geng, ‘Model of revolutionary history’, p. 206.
96 Ibid.
97 Ibid., pp. 205–6; He Ganzhi (何干之), The revolutionary history of modern China (中國現代革命史)

(Hong Kong, 1958). The revised edition was also printed in Beijing for domestic consumption.

The Historical Journal 1411

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


not mentioned to any great extent. Although the magazine still propagated the
legitimacy of the CCP, glorified communism, and denounced imperialism, it
was often done subtly through stories and reports, without heavy-handed
indoctrination.98 For example, the issue in July 1958 included a memoir of a
former Tsinghua student during the Chinese Civil War. The student described
how the Nationalist ‘reactionary’ authorities and armies, which colluded with
the United States, suppressed the ‘law-abiding’ Chinese students. After
denouncing the ‘imperialists’, the student claimed that he was saved by the
People’s Liberation Army in December 1948. Only with the rescue of the CCP
did students feel more ‘settled and calm’ and achieve ‘materialistic security’.99

The emphasis on the CCP’s social and economic achievement was another con-
stant feature of the magazine. For instance, in the March 1958 issue, new tech-
nologies that had been introduced to different regions in China, such as an
electricity generator in Heilongjiang and productive agricultural techniques
in Qinghai, were shown to demonstrate how developed the CPG was, promoting
a sense of Chinese national pride.100 Influenced by the peaceful co-existence
policy, a relatively soft approach was used, with propaganda attacking the
Nationalists and the United States rather than the colonial and post-colonial
governments in Southeast Asia.

Communist propaganda was also found in other publishing genres. The
leading pro-communist Sinminchu Publishing Company in Hong Kong pub-
lished volumes of poems written by different poets and leaders, including
Mao Zedong’s nineteen poems (毛澤東詩詞十九首) printed in 1958. The poems
in this volume evidently glorified communism and the CCP. For example,
the first two lines in ‘Qi Lu Chang Zheng’ (七律長征) described the Red
Army’s struggles during the Long March from Jiangxi in 1934–5, praising
their courage: ‘The Red Army was not afraid of difficult expeditions, thousands
of waters and mountains were just ordinary’ (紅軍不怕遠征難,萬水千山只等
閒). The hardship which the Red Army had to undergo to obtain victory in the
Chinese Civil War was similarly described in ‘Shi Liu Zi Ling San Shou’ (十六字
令三首).101 Although these poems had literary artistic values and were far
from subversive, they had pro-CCP meanings. These genres were commonly
used to promote the CCP against the Nationalists and cultivate patriotism
among the Chinese diaspora in Southeast Asia after 1955.

By the late 1950s, the dissemination of Chinese communist propaganda
through Hong Kong was alarming British colonial officials and Southeast
Asian governments.102 Singapore’s Annual report of 1958 pointed out that

98 Zhou Dong-yuan (周東元) and Qi Wen-gong (亓文公), eds., Selected fifty-year historical materials
of China’s foreign languages publishing administration (中國外文局五十年史料選編) (Beijing, 1999),
pp. 48–50.

99 China Pictorial, 23–5 July 1958, pp. 23–4.
100 China Pictorial, 28–9 Mar. 1958, pp. 38–9.
101 Mao Zedong, Mao Zedong’s nineteen poems (毛澤東詩詞十九首) (Hong Kong, 1958).
102 The actual figure of left-wing publications printed in and disseminated through Hong Kong is

difficult to trace, as many of these books and magazines were exported from Hong Kong to
Southeast Asia secretly through point-to-point posts. They were not documented in government
official trade records.

1412 Florence Mok

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


there was a ‘growing problem of the flow of a million and more
Communist-impregnated books each month from mainland China or from
Hong Kong’, which was worsened by the expansion of Chinese education
and increased literacy.103 In the first nine months of 1958, more than 14 mil-
lion copies of 36,291 publications were imported to Singapore, of which 794
publications were classified as ‘objectionable’.104 With only 2 per cent of the
publication titles deemed ‘objectionable’, the vast majority of Chinese
Communist literature was soft propaganda – that is, texts which did not advo-
cate subversion; but the subtle propagandistic effects of left-wing publications
‘tainted with communist ideology’ remained a concern for administrators.105

During the 1950s, Singapore experienced labour and communal riots that
threatened its stability, including the National Service riots of 1954, which
were triggered by clashes between the police and students from Chinese mid-
dle schools.106 Chinese nationalists in Singapore also became ‘increasingly rad-
ical and militant’.107

In this context, the circulation of pro-Chinese communist publications from
Hong Kong ‘on a large scale’ was highly problematic, with a published
Legislative Council report stating that ‘the influence of that Party [CCP] on
material imported into the Federation of Malaya is of considerable signifi-
cance’.108 In May 1958 alone, 7,266 copies of publications that were banned
under the Undesirable Publications Ordinance were imported into Malaya
from Hong Kong.109 The authorities had to contend with the commercial prow-
ess of the communist press, with non-communist suppliers unable to ‘compete
in price with those from communist-controlled sources’.110 In this situation,
the supply of communist literature to schools ‘seemed inexhaustible’.111

Local Special Branch officers ‘caught ethnic Chinese students red-handed
with Malayan Communist Party and CCP literature’.112 Easy access to
Chinese communist propaganda threatened the British policy of
‘Malayanization’ and de-Sinicization that encouraged Sinocentric identities
to be replaced by ‘Malaya-oriented’ ones.113 How did agencies seeking to

103 Government Printing Office, Colony of Singapore: annual report 1958 (Singapore, 1959), p. 11.
104 ‘Govt. gets wide power to ban publications’, Strait Budget Serial, 9 Oct. 1958, TNA, CO 1030/582.
105 ‘Communist literature in Singapore’, Legislative Assembly, Singapore, Sessional paper no. 14,

9 Mar. 1959, p. 2.
106 Daniel Wei Boon Chua, US–Singapore relations, 1965–1975: strategic non-alignment in the Cold War

(Singapore, 2017), pp. 33, 43.
107 C. M. Turnbull, A history of Singapore, 1819–2005 (Singapore, 2009), p. 254.
108 ‘The communist threat to the Federation of Malaya’, reproduction of Legislative Council

Paper no. 23, 24 Feb. 1959, p. 11.
109 Singapore Intelligence Committee, report for the period 11–25 June 1958, TNA, CO 1030/582.
110 ‘Communist threat to the Federation of Malaya’, p. 11.
111 Wen-Qing Ngoei, Arc of containment: Britain, the United States, and anticommunism in Southeast

Asia (Ithaca, NY, and London, 2019), p. 69.
112 Ibid., p. 93.
113 The policy of ‘Malayanization’ was first implemented by the Secretariat of Chinese Affairs in

1948, as the colonial government was worried that the local communities would not ‘buy into’ the
British version of ‘an independent Malaya within the Commonwealth’. It was also a response to the
failure of the Malayan Union project, which supposedly would have granted equal rights to

The Historical Journal 1413

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


counter the spread of communist propaganda contend with Hong Kong’s piv-
otal role in this supply chain?

V

In 1949, the United States established the USIS in Hong Kong to obtain Chinese
intelligence and conduct anti-communist operations targeting overseas
Chinese audiences.114 It maintained close contact with Hong Kong’s Public
Relations Office and the Hong Kong representatives in the Regional
Information Office at Singapore – part of Anglo-American ‘intelligence commu-
nities’, with the Anglo-American working relationship ‘generally close’.115 In
1952, the USIS launched the Chinese book-translation programme on a ‘full-
scale basis’. Its pamphlet programme generated 7,000 copies of pamphlets
on various political topics, such as labour and the Thought Reform scheme,
targeting Hong Kong and overseas Chinese communities.116 The Hong Kong
government also tolerated the Nationalist propaganda funded by the United
States as this tended to criticize the undemocratic nature of Chinese commun-
ism but rarely touched upon colonialism.117 In particular, Neo-Confucian scho-
lars hosted by the New Asia College explored how Confucian philosophies
could be modified to fit in with a Western way of life to harmonize with the
Cold War context.118 This ‘Cold War turn of collaborative colonialism’ benefited
the Hong Kong government, which seldom sought to limit such propaganda.119

Incidents such as the suppression of Kwok Man Yat Po in 1946 and the suspen-
sion of the Voice of America radio broadcasts in 1951 were rare.120 However,
the United States and the British government agencies had different
approaches to communist propaganda.

The colonial government adopted an approach of ‘pragmatism’ and ‘non-
provocative firmness’ towards communist propaganda.121 This stemmed from
the decision of a British government to recognize the PRC in January 1950;
thereafter, British governments were conscious that the suppression of the

Chinese-born residents. Jeremy E. Taylor, ‘“Not a particularly happy expression”: “Malayanization”
and the China threat in Britain’s late-colonial Southeast Asian territories’, Journal of Asian Studies, 78
(2019), pp. 789–808, at pp. 790–6; Sharon A. Carstens, Histories, cultures, identities: studies in Malaysian
Chinese worlds (Singapore, 2005), p. 148; Ting-hong Wong, Hegemonies compared: state formation and
Chinese school politics in postwar Singapore and Hong Kong (New York, NY, 2002), ch. 6.

114 Mark, Hong Kong and the Cold War, p. 36.
115 Ibid., pp. 178, 180.
116 Lu, ‘American Cold War’, pp. 129, 132.
117 Law, Collaborative colonial power, pp. 139–40.
118 Ibid., p. 138.
119 Ibid., pp. 145–6; Ip Lam-chong, ‘Where does “Hong Kongese” come from?’, in Law Wing Sang,

ed., Whose city? Post-war Hong Kong civic cultures and political discourse (Hong Kong, 1997), p. 33.
120 Michael Ng, Political censorship in British Hong Kong: freedom of expression and law, 1842–1997

(Cambridge, forthcoming 2022), ch. 3; Mark, Hong Kong and the Cold War, pp. 198, 204–7.
121 Tsang, ‘Strategy for survival’, p. 305; Priscilla Roberts, ‘Cold War Hong Kong: juggling oppos-

ing forces and identities’, in Roberts and Carroll, eds., Hong Kong in the Cold War, pp. 26–59, at p. 36.

1414 Florence Mok

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


production and distribution of CCP propaganda might jeopardize colonial
rule.122 The United States, by contrast, sought to contain communism, includ-
ing assisting non-communist Southeast Asian countries in their modernization
process, to ‘deny the overseas Chinese to the Chinese Communists’.123 This
Anglo-American divide persisted into the late 1950s.

In response to the rise of a communist-aligned print industry in and distri-
bution network through Hong Kong, in 1958 the United States requested the
Hong Kong government to ‘take some action to impede the production in
the colony of Chinese Communist films, books, periodicals etc.’.124 The colonial
government had the legal authority to suppress political propaganda using a
range of local ordinances. For example, the Sedition Ordinance and the
Sedition Amendment Ordinance passed in 1938 outlawed the printing of sedi-
tious publications and could result in two years’ imprisonment for the first
offence and three years for repeated offences.125 The Control of Publications
(Consolidation) Ordinance enacted in 1951 provided the government with
the power to prosecute printers and publishers who produced any publications
which ‘persuade[d] or induce[d] any person’ to ‘adhere to any unlawful society
within the meaning of the Societies Ordinance’, including the CCP.126

In practice, the colonial administration was reluctant to enforce these laws.
As P. G. F. Dalton, Hong Kong’s political adviser, had suggested, the colony was
‘a show window in the Far East for the free life’ and that ‘the rule of law’ was
‘one of our main [lines of] defence against complaints against colonialism’.127

The colonial government therefore had to observe ‘the same principles of free-
dom and justice as apply in this country’ and could not ‘prohibit the posting of
“communist literature” in general’ or set itself up ‘as judges of what may or
may not be considered subversive in other territories’.128 In other words,
‘they could not clamp down on communist literature simply because it was
communist’.129 British officials were also minded that suppression would
‘raise a storm’ in the British parliament and provoke the PRC.130 The introduc-
tion of ‘authoritarian regulations or methods for the suppression of freedom of
publication’ was therefore deemed ‘not necessarily possible or desirable’.131

Although the Hong Kong government had tried preventing the exportation
of communist propaganda from Hong Kong through ‘postal routes’ since the
mid-1950s, left-wing materials still reached Southeast Asia in large quan-
tities.132 With the colonial government taking a relatively hands-off approach,

122 Mark, Hong Kong and the Cold War, p. 197.
123 Oyen, ‘Communism’, p. 64.
124 P. G. F. Dalton to W. I. J. Wallace, 7 Mar. 1958, TNA, CO 1030/583.
125 Sedition Ordinance 1938, Hong Kong, s 4(1)–(2).
126 ‘Communist propaganda’, July 1958, TNA, CO 1030/583.
127 P. G. F. Dalton to A. J. de la Mare, 7 Mar. 1958, TNA, CO 1030/583.
128 Ibid.; P. G. F. Dalton to M. B. Hanley, 5 May 1954, TNA, CO 1030/188.
129 P. G. F. Dalton to W. I. J. Wallace, 5 Feb. 1958, TNA, CO 1030/582.
130 Dalton to de la Mare, 7 Mar. 1958.
131 A. J. de la Mare to P. G. F. Dalton, 12 Feb. 1958, TNA, CO 1030/583.
132 Taylor, ‘“Not a particularly happy expression”’, p. 796; ‘Transmission of communist literature

from Hong Kong’, 26 June 1954, TNA, FCO 141/14596.

The Historical Journal 1415

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


Hong Kong remained ‘a battleground of ideas’ which was ‘used as a base for the
production and dissemination of CPG propaganda to other colonial
territories’.133

The ambivalent British control over Chinese communist literature in Hong
Kong led the decolonizing Southeast Asian governments to strengthen their
colonial-era laws to prohibit pro-CCP imported materials. In Singapore, add-
itional power was granted to the government under the Undesirable
Publications Ordinance to ban importation of foreign publications that were
‘subversive and undesirable’.134 A blanket ban on publishers based in the
PRC and Hong Kong was introduced.135 Under the Control of Imported
Publications Ordinance enacted in late 1958, Malaya banned the importation
of books issued by twenty-nine publishing houses in Hong Kong and
China.136 Thailand prohibited the circulation of 229 Chinese-language papers
and books. British North Borneo likewise made it illegal to disseminate sixty
Chinese publications in its territory;137 a blanket ban was later imposed specif-
ically on the products of Chinese publishing houses in Hong Kong.138 As the
Local Intelligence Committee had pointed out, within a year these measures
were ‘having some effect’, although pro-communist materials were still circu-
lating in large volumes. For example, the circulation of the Red Flag in Hong
Kong and Southeast Asia had dropped from 5,000 to 3,000, and that of China
Pictorial Fortnightly from 8,000 to 5,000.139 Meanwhile, the Shanghai Book
Company in Hong Kong had to return a consignment of four cases of books
to Beijing because it was unable to market them through its branches in
Singapore and Malaya.140

VI

Hong Kong was a Cold War pivot, from which the CCP disseminated printed
propaganda to overseas Chinese in Southeast Asia. The existing scholarship
has underplayed the colony’s strategic vulnerability to such CCP activities.
From 1949, the CCP gained a stronghold in the publishing and book retail
industries in Hong Kong and created a distribution network reaching across
Southeast Asia. In contrast to the ideological and regulatory approach used
in China, the CCP utilized Hong Kong’s capitalist environment to its advantage
to expand its cultural influence – and ironically did so better than the ‘capital-
ists’ they opposed. Intelligence gathered by British agencies shows that Chinese
psychological warfare using print media was perceived as a real threat to colo-
nial and post-colonial states in Southeast Asia; not only did the number of
left-wing printers, publishers, and bookshops in Hong Kong increase, but

133 MacDonald to Martin, 25 Apr. 1956.
134 ‘Govt. gets wide power to ban publications’.
135 Taylor, ‘“Not a particularly happy expression”’, p. 798.
136 C. B. Burgess to W. I. J. Wallace, 27 Aug. 1958, TNA, CO 1030/583.
137 Ibid.
138 W. I. J. Wallace to C. B. Burgess, 25 July 1958, TNA, CO 1030/583.
139 Local Intelligence Committee, monthly report, Jan. 1959, TNA, CO 1030/582.
140 Ibid.

1416 Florence Mok

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790


Chinese communist literature imported to Southeast Asia via Hong Kong also
surged in the late 1950s.

Left-wing work disseminated through Hong Kong ranged from magazines
cultivating Chinese patriotism and asserting the legitimacy of the CCP to a
small number of books which detailed revolutionary and communist ideolo-
gies. When a surviving sample of these texts are re-read, they reveal shifts
in Chinese statecraft, and highlight tensions between different concerns at
work within the CCP: between domestic and foreign policies, and between
the promotion of radical ideologies versus the dictates of pragmatism. Most
left-wing propaganda adopted a soft approach; it was de-ideologized and was
not subversive. This reflected a peaceful co-existence policy and the practical
need to attract foreign remittances. However, the CCP also had to inform over-
seas Chinese of the socialist transformation of China.

Lastly, this article has illuminated the tensions between agencies of the
United States and the colonial administration of Hong Kong over how to con-
tain the influx of Chinese communist literature. While the United States
expected Chinese communist printed propaganda to be stringently controlled,
including via censorship, the colonial government refused to comply with such
demands for a hard-line stance against communist-aligned agencies and busi-
nesses. The colonial administration argued that it was upholding basic legal
freedoms. The Hong Kong government was also motivated by pragmatic con-
cerns. It feared that a hard-line approach would risk internal unrest in the col-
ony and cause a further deterioration in Sino-British relations. Hong Kong’s
ambivalent hands-off approach led the decolonizing Southeast Asian countries
to take initiatives to strengthen their controls on imported communist books
and periodicals, showing how Hong Kong had become a pivot in a propaganda
war waging across Southeast Asia in the 1950s.

Acknowledgements. Special thanks to David Clayton for encouraging me to pursue this research
project and offering invaluable advice on the original manuscript. I would also like to thank Oleg
Benesch, Yiyun Ding, Allan Pang, Taomo Zhou, and Victor Zhuang for reading previous drafts of
this article; it would not have been published without their constructive feedback and support.
I would like to express my sincere appreciation to the two anonymous referees and to the members
of the Hong Kong Studies Study Group, whose insightful suggestions vastly improved the article. It
was presented as a paper at the annual conference of the Society for Hong Kong Studies and in a
research seminar organized by the History Department of the University of Bristol in 2021. I would
like to thank all participants for their comments. Any remaining errors are my own.

Funding Statement. The research for this article was funded by the Association for Asian
Studies’ China and Inner Asia Council Small Grant Award. Open access to this article has been
made possible by an NAP-SUG grant (research account number 03INS001207C420), provided by
Nanyang Technological University, Singapore.

Cite this article: Mok F (2022). Disseminating and Containing Communist Propaganda to Overseas
Chinese in Southeast Asia through Hong Kong, the Cold War Pivot, 1949–1960. The Historical Journal
65, 1397–1417. https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790

The Historical Journal 1417

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790
https://doi.org/10.1017/S0018246X21000790

	Disseminating and Containing Communist Propaganda to Overseas Chinese in Southeast Asia through Hong Kong, the Cold War Pivot, 1949--1960
	I
	II
	III
	IV
	V
	VI
	Acknowledgements


