
RESEARCH ARTICLE

John Garang On Air: Radio Battles in Sudan’s
Second Civil War

Danielle Del Vicario

University of Oxford

(Received 20 October 2020; revised 14 August 2022; accepted 7 October 2022)

Abstract
This article explores radio broadcasting and monitoring by and about Sudan People’s Liberation
Movement/Army (SPLM/A) leader John Garang during Sudan’s second civil war, focusing on the core
period of Radio SPLA broadcasting (1984–91). Through oral history, memoirs, and international moni-
toring reports, the article analyzes radio conversations between Garang and his critics — northern
Sudanese, southern Sudanese, and international — to argue that radio battles directly shaped the struggle
for political authority between Garang and the Sudanese government, and within the SPLM/A elite. Radio
allowed Garang to speak to a dispersed audience within and beyond Sudan, presenting an alternative his-
tory of Sudan, publicizing his vision of a New Sudan, and asserting his pseudo-sovereign control of SPLM/
A-held territory. However, Radio SPLA did not exist in a vacuum; Garang’s rivals responded on govern-
ment and international radio to criticize his leadership in targeted, personal terms. Radio thus powerfully
mediated between personal, national, and international politics during the SPLM/A’s liberation struggle.

Keywords: South Sudan; Sudan; Ethiopia; Northeastern Africa; civil wars; media; biography; oral narratives

In February 1985, the recently founded clandestine Radio SPLA broadcast a speech made by John
Garang, leader of the Sudan People’s Liberation Movement/Army (SPLM/A) then at war with the
Sudanese government, to ‘a youth gathering organized by the movement’. Speaking in Arabic,
Garang emphasized the need to ‘unite Sudan’ and the importance of Radio SPLA for the movement:

We started Radio SPLA. [applause] … We set up this radio so that Numayri, or someone else
in Khartoum, does not tell us lies again. This radio is a big weapon and besides it is a political
success … We have achieved these successes both in the political and military spheres.1

Over the next seven years, Garang used Radio SPLA to promote his non-secessionist idea of a ‘New
Sudan’, condemn the ‘lies’ of the Sudanese government, and claim political legitimacy locally and
internationally. Eschewing the widely used idea of a ‘southern problem’, which located Sudan’s
dominant political divide between north and south, he invoked a deep history of ‘neglect and
oppression by successive Khartoum-clique regimes’.2 In turn, the government’s Radio

© The Author(s), 2022. Published by Cambridge University Press

1Federal Information Broadcast Service, Daily Report Middle East and Africa, FBIS-MEA-85-029, ‘SPLA-SPLM Leader
Addresses Youth Meeting on Goals’, Radio SPLA (Arabic), 8 Feb. 1985. Unless otherwise stated, Radio SPLA broadcasts
cited were originally broadcast in English.

2British Broadcasting Corporation Summary of World Broadcasts (SWB), online via Nexis UK, Part 4: The Middle East,
Africa and Latin America, ME/7800/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s appeal to the people’, Radio SPLA, 10 Nov. 1984. For dis-
cussion of the ‘southern problem’, see J. Willis, ‘The Southern Problem: representing Sudan’s southern provinces to c. 1970’,
The Journal of African History, 56:2 (2015), 281–300; S. Manoeli, Sudan’s ‘Southern Problem’: Race, Rhetoric and
International Relations, 1961–1991 (Basingstoke, 2019).

The Journal of African History (2022), 63(3), 309–327
doi:10.1017/S0021853722000597

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://orcid.org/0000-0001-6558-7285
http://crossmark.crossref.org/dialog?doi=https://doi.org/10.1017/S0021853722000597&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


Omdurman and the Sudan News Agency (SUNA) tried to discredit Garang as nothing more than
an ‘outlaw’ or ‘terrorist’.3 By late 1986, Radio SPLA’s broadcasts had provoked the government into
launching a new radio station, rife with anti-Garang material, which broadcast on the same frequen-
cies and at the same time as Radio SPLA. Five years later, two top SPLA commanders attempted to
overthrow Garang by denouncing his leadership through the movement’s internal radio system, fol-
lowed by an interview with the British Broadcasting Corporation (BBC)’s Colin Blane. Their attempt
to remove Garang failed but precipitated a major SPLM/A split which led to intense southern
infighting, civilian devastation, and the government’s recapture of significant territory held by
the SPLM/A.

Radio was a key domain in which Garang’s leadership was constituted and contested between
1984, when Radio SPLA went on air, and 1991, when the SPLM/A lost its transmitter in
Ethiopia and the SPLM/A split into rival factions. Through oral history, memoirs, and international
monitoring reports, I analyze radio conversations between Garang and his critics — northern
Sudanese, southern Sudanese, and international — to argue that radio battles directly shaped the
struggle for political authority between Garang and the Sudanese government, and within the
SPLM/A elite. Radio SPLA’s years on air were formative in Sudan’s second civil war (1983–
2005) and in Garang’s rise to Sudanese and global prominence. Remembered equally for his polit-
ical charisma and for his acts of alleged dictatorship and brutality, it is difficult to overemphasize
Garang’s centrality to debates about Sudan’s conflicts and to internal SPLM/A power struggles.4

From the formation of the SPLM/A in 1983, his emergence as chairman and commander-in-chief
was contested and, throughout the war, he faced numerous internal challenges to his leadership.5

Notwithstanding these challenges, he developed a larger-than-life persona as the SPLM/A’s elo-
quent, PhD-educated figurehead and remained its most important personality until his premature
death in a helicopter crash in 2005, an event which has only amplified political debate about his life
and legacy. He continues to offer a complicated touchstone for South Sudanese politics and recent
years have seen a proliferation of historical work — much of it partisan — on Garang and his pol-
itical thought.6

However, there are few academic studies of the media through which Garang’s near mythical
stature was cultivated, both at home and abroad, or indeed of SPLM/A media output more gener-
ally. One recent exception is Christopher Tounsel’s work on Christian discourse and imagery in the
popular SPLM/SPLA Update, published in Nairobi from 1992, which considers the power of com-
parisons between Garang and Moses.7 Before 1992, however, the SPLM/A’s print media had limited
circulation.8 Whereas Radio SPLA is ubiquitous in memories of the civil war, the earlier SPLA/
SPLM Newsletter and aborted Newsudan magazine do not figure in South Sudanese or expatriate
accounts. Indeed, while other state and anticolonial radio stations in Africa drew content from

3SWB ME/8453/A/1, ‘Sudan reports defections from SPLA: Role of army’, Radio Omdurman, 18 Dec. 1986; SWB ME/
8345/A/1, ‘Sudan’s Mahdi says Garang uses terrorism’, Sudan News Agency (SUNA), 21 Aug. 1986.

4For insider critiques of Garang, see L. Akol, SPLM/SPLA: Inside an African Revolution (4 edn, Khartoum, 2018);
A. Wantok, Invasion of the Nile Valley 3100BC-1804AD (Ongata Rongai, Kenya, 2019); and D. Joak, The Rise and Fall of
the SPLM/SPLA Leadership (North Charleston, SC, 2015).

5R. Bayissa, ‘The Derg-SPLM/A cooperation: an aspect of Ethio-Sudan proxy wars’, Ethiopian Journal of the Social Sciences
and Humanities, 5:2 (2007), 24–9; D. Johnson, The Root Causes of Sudan’s Civil Wars: Peace of Truce (2 edn, Woodbridge,
2011), 65–6, 91; A. M. Arop, Sudan’s Painful Road to Peace: A Full Story of the Founding and Development of SPLM/SPLA
(Charleston, SC, 2006), 199–211.

6For pro-Garang accounts, see L. Deng, Power of Creative Reasoning: The Ideas and Vision of John Garang (Bloomington,
2013); F. Deng, Visitations: Conversations with the Ghost of the Chairman (Trenton, NJ, 2020). For more neutral studies, see
K. Garang, ‘Political ideology and organisational espousal: a political-historical analysis of Dr. John Garang de Mabior’s “New
Sudan Vision”’, Modern Africa: Politics, History and Society, 7:2 (2019), 10.26806/modafr.v7i2.258; E. Thomas, South Sudan:
A Slow Liberation (London, 2015), 114–25.

7C. Tounsel, Chosen Peoples: Christianity and Political Imagination in South Sudan (Durham, NC, 2021), 99–100, 110–12.
8Interview with Atem Yaak Atem, phone, 15 Jun. 2021.

310 Danielle Del Vicario

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


print publications, the reverse was true of the SPLM/A.9 The SPLA/SPLM Newsletter and Newsudan
reproduced speeches and news from Radio SPLA.10 Radio SPLA was the movement’s foremost out-
let for news and propaganda in the early years of the war, and thus deserves close attention.

Two works on Radio SPLA offer groundwork for this article. Wendy James has given an import-
ant overview of the rise of Radio SPLA and its shift from more ‘homely’ broadcasts to a ‘harsher
political style’ which engaged directly with the claims and counterclaims of the Sudanese govern-
ment.11 Sebabatso Manoeli’s diplomatic history of Sudan’s ‘southern problem’ has demonstrated
the effectiveness of the SPLM/A’s ‘“New Sudan” discourse’ — which adopted a materialist approach
to history to explain Sudan’s political problems as the result of underdevelopment in all ‘margin-
alized’ areas — in undermining an older narrative of southern exceptionalism.12 She also offered
preliminary insight into Garang’s emphasis on the ‘importance of the SPLM’s propaganda produc-
tion’ and the significance of Radio SPLA in allowing Garang ‘to show his “internationalist” view’.13

Building on the work of Manoeli and James and a growing literature on antigovernment broad-
casting, I make three contributions to the study of clandestine radio in Sudan and more widely.
First, I elaborate on the relationship between radio diplomacy, physical warfare, and territorial sov-
ereignty, arguing that Garang used radio to simultaneously broadcast a non-secessionist stance
domestically and internationally, and to advertise the SPLM/A’s control of southern Sudan’s air-
space. Beyond Sudan, scholarship on clandestine broadcasting has demonstrated how liberation
movements used radio to challenge colonial and minority governments. Radio uniquely allowed
movements in exile to ‘address their supporters instantly and directly behind enemy lines’.14

Unbounded by borders, radio was also key to diplomacy. Clandestine broadcasters targeted inter-
national listeners and received training, money, and broadcasting time from Pan-African or Cold
War sponsors.15 As Matthew Connelly has demonstrated for the FLN in Algeria, and Paul
Sturges et al. for SWAPO in Namibia, these diplomatic battles could be more important to antic-
olonial struggles than physical warfare.16

Following African states’ transitions to independence and majority rule, government media
monopolies continued to provoke challenges from clandestine and ‘diasporic’ broadcasters.17 Like
anticolonial movements, these broadcasters — including Radio SPLA — used radio to contest gov-
ernment narratives and cultivate international support. However, I emphasize that, for Garang,
radio diplomacy was never far removed from military action. In his study of the Indochina War,
Christopher Goscha highlights how information technology, including radio, was central to

9A. Reza, ‘Reading the radio-magazine: culture, decolonization and the PAIGC’s Rádio Libertação’, Interventions, 24/6
(2021), 13; J. Brennan, ‘Communications and media in African history’, in J. Parker and R. Reid (eds.), The Oxford
Handbook of Modern African History (Oxford, 2013), 501.

10Interview with Atem Yaak Atem, 15 Jun. 2021; SPLM Information Department (London office), Newsudan, pilot issue
(Oct. 1986), 8; SPLA/SPLM Department of Information, SPLA/SPLM Newsletter, 6:86 (15 Aug. 1986), 5.

11W. James, ‘The multiple voices of Sudanese airspace’, in R. Fardon and G. Furniss (eds.), African Broadcast Cultures:
Radio in Transition (Oxford, 2000), 201.

12Manoeli, Sudan’s ‘Southern Problem’, 158, 165.
13Ibid. 157–8.
14S. Lekgoathi, T. Moloi, and A. Saíde, ‘Radios of the liberation struggle in southern Africa’, in S. Lekgoathi, T. Moloi, and

A. Saíde (eds.), Guerrilla Radios in Southern Africa: Broadcasters, Technology, Propaganda Wars, and the Armed Struggle
(Lanham, MD, 2020), 1.

15R. Heinze, ‘SWAPO’s Voice of Namibia as an instrument of diplomacy’, in Lekgoathi, Moloi, and Saíde (eds.), Guerrilla
Radios, 137; M. Chikowero, ‘Broadcasting Chimurenga - Engineering a postcolonial Zimbabwe’, in Lekgoathi, Moloi, and
Saíde (eds.), Guerrilla Radios, 67.

16M. Connelly, A Diplomatic Revolution: Algeria’s Fight for Independence and the Origins of the Post-Cold War Era
(Oxford, 2002), 4; P. Sturges, M. Katjihingua, and K. McHombu, ‘Information in the national liberation struggle: modelling
the case of Namibia (1966–1990)’, Journal of Documentation, 61:6 (2005), 10.1108/00220410510632068.

17See M. Moorman, Powerful Frequencies: Radio, State Power, and the Wold War in Angola, 1931–2002 (Athens, OH,
2019), 143–64; E. Ndlovu, ‘The re-emergence of diasporic radio in independent Zimbabwe’, Ecquid Novi, 35:3 (2014),
10.1080/02560054.2014.957225.

The Journal of African History 311

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


Vietnamese nationalists’ ‘consolidation and operation of their fledgling state and the projection of
its national sovereignty’.18 Radio communication allowed the Vietnamese to coordinate their war
against the French, both by waging complex military operations and immediately implementing
ceasefires signed abroad.19 Meanwhile, the Voice of Vietnam ‘announced … the transition from
one sovereignty to another: “This is the Voice of Vietnam, broadcasting from Hanoi, the capital
of the Democratic Republic of Vietnam”’.20 Similarly, the broadcasting practices of Garang and
Radio SPLA attempted to delineate new lines of national belonging through language and physical
threats to national and international actors who entered SPLM/A territory without permission.

However, local reactions to Garang’s radio presence were mixed. My second intervention high-
lights the diversity of listener experience in complex civil wars. Scholarship on listening is less devel-
oped than on broadcasting. Key studies by Marissa Moorman and Sekibakiba Lekgoathi have
captured memories of ‘clandestine listening’ in Angola and South Africa, where anticolonial and
anti-apartheid broadcasts allowed listeners to explore new political ideas and maintain a connection
with movements in exile.21 These audiences listened in secret: behind closed doors, at night, or via
recordings of past broadcasts circulated on cassettes. I encountered similar stories of secret listening
in Juba, and Radio SPLA is still celebrated for educating and mobilizing SPLM/A recruits; however,
some interviewees remembered listening to Garang’s broadcasts more sceptically, pointing to one
limitation of comparing Radio SPLA to anticolonial radio. Ethnically divisive rhetoric in Sudan’s
southern regional government in the early 1980s, the violent consolidation of Garang’s leadership
in the SPLM/A, and SPLM/A violence against civilians were all reasons to doubt the movement.
Moorman has described listeners’ nuanced engagement with antigovernment broadcasting during
Angola’s postindependence civil war, depicting more varied attitudes towards rebel messaging
than in her discussion of anticolonial radio. I build on Moorman’s recognition of critical listening
in civil wars to disaggregate Garang’s audience and show that personal experience determined how
listeners heard Radio SPLA.

My third intervention argues that radio battles mattered as much to personal politics within the
SPLM/A as they did to the SPLM/A’s war with the government. While recent scholarship has
included more focus on ‘social histories of [guerrilla radio] stations’ and the experiences of individ-
ual broadcasters, little attention has been paid to how internal rivalries within antigovernment
movements shaped broadcasting policy and radio’s political effects.22 One informative study, albeit
one that focuses on competition between rather than within resistance movements, is Ali
Hlongwane’s analysis of broadcasting by South Africa’s PAC in exile. Hlongwane highlights the
PAC’s underrepresentation vis-à-vis the ANC’s Radio Freedom in scholarship on anti-apartheid
broadcasting, revealing a bias toward the radio presence of movements which later captured state
power, and a tendency to underestimate dissonance within opposition broadcasting.23 While
Garang’s rivals never operated their own station, they criticized him on government and inter-
national radio. Through a mix of international monitoring reports and oral history, described in
the next section, I show that radio was central to Garang’s emergence as the national and inter-
national voice of the SPLM/A and also that radio, by nature difficult to control, offered a platform
for Garang’s southern Sudanese opponents to challenge his authority in an international arena.

18C. Goscha, ‘Wiring decolonization: turning technology against the colonizer during the Indochina War, 1945–1954’,
Comparative Studies in Society and History, 54:4 (2012), 799.

19Ibid. 799, 813.
20Ibid. 811.
21M. Moorman, ‘Guerrilla broadcasters and the unnerved colonial state in Angola (1961–74)’, The Journal of African

History, 59:2 (2018), 251–5; S. Lekgoathi, ‘The African National Congress’s Radio Freedom and its audiences in apartheid
South Africa, 1963–1991’, Journal of African Media Studies, 2:2 (2010), 143–50.

22Lekgoathi, Moloi, and Saíde, ‘Radios’, 3.
23A. Hlongwane, ‘In search of PAC footprints in broadcasting’, in Lekgoathi, Moloi, and Saíde (eds.), Guerrilla Radios,

230–55.

312 Danielle Del Vicario

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


Sources

In the absence of a Radio SPLA archive, I use monitoring reports produced by BBC’s Summary of
World Broadcasts (SWB), accessed via the Nexis UK database, and, to a lesser extent, the American
Foreign Broadcast Information Service (FBIS).24 Like other colonial and foreign archives produced
to serve interests outside Africa, SWB and FBIS reports present obvious methodological problems in
scope and format. As international monitoring is closely tied to intelligence and foreign policy, the
frequency of Garang’s appearance in these reports usefully reflects British and American interest in
his emerging impact on Sudanese politics, echoed in American Central Intelligence Agency (CIA)
assessments which draw on SWB/FBIS intelligence.25 However, the reports offer only a partial
record of Radio SPLA broadcasting. While Radio SPLA broadcast in English, Arabic, and several
Sudanese languages, the material available from SWB and FBIS includes a limited number of
non-English broadcasts. Out of over 1,000 monitored Radio SPLA broadcasts, SWB summarized
only 96 in Arabic, 45 in Latuka, 20 in Bari and none in any other languages. In addition, the mon-
itoring reports include only English translations or summaries, without audio recordings or original
transcripts, and the monitoring content skews towards political and military events, omitting cul-
tural programming and songs.26 Despite these limitations, international monitoring reports remain
useful for studying Garang’s English-language speeches. Like other liberation movements, Garang
and Radio SPLA staff were aware of the amplifying effect of international monitors.27 These
speeches reveal how Garang signalled his unionist stance to Sudanese and international constituen-
cies and how he asserted his political influence by both publicizing peace negotiations and issuing
military threats.

I compensate for the shortcomings of the SWB and FBIS records through material from my wider
research on Garang, including SPLM/A memoirs, primary documentary and audiovisual sources,
and interviews with 135 participants, 30 of whom directly discussed radio.28 Key interviews with
Radio SPLA’s director, Atem Yaak Atem, allowed me to recover a broad picture of Radio SPLA’s
programming and vision. Atem has lived outside of South Sudan for several years and does not
hold a government position, which allows him space for an independent view. In his own writings,
Atem has reflected critically on Radio SPLA and continued to do so during our interviews.29 Wider
interviews on Garang’s life before forming the SPLM/A allow me to situate Garang’s use of radio in
relation to his longstanding interest in information management and his concern that southerners
prove their capacity and professionalism. Following Mhoze Chikowero’s call to focus on the agency
of broadcasters rather than the specifics of radio as a technology, I emphasize how Garang, Atem,
and others used radio to break the Sudanese government’s discursive monopoly on the emerging
war and to challenge government stereotypes that southerners were parochial and backward.30

The combination of oral history and foreign monitoring reports also offers insight into how
Garang, his southern Sudanese opponents, and the Sudanese government monitored and responded
to each other’s broadcasts, referencing international broadcasters in the process. Monitoring and
responding to rival stations were key strategies of clandestine broadcasters, including the SPLM/

24The Nexis UK interface allows for efficient analysis and organization of broadcasts. FBIS reports are cited only where
they provide additional information unavailable from SWB.

25Freedom of Information Act Electronic Reading Room (FOIA), Directorate of Intelligence, ‘Sudan: Roots and Future of
the Southern Insurgency’, Feb. 1986, 7. On the history of SWB and links with Anglo-American intelligence, see S. Bardgett,
F. Kind-Kovács, and V. Kuitenbrouwer, ‘The act of listening: radio monitoring, 1930–1990’, Media History, 25:4 (2019), 391–
3; A. Webb, ‘The sound of revolution: BBC monitoring and the Hungarian uprising, 1956’,Media History, 25:4 (2019), 450–2.

26Cf. Moorman, Powerful Frequencies, 151.
27Interview with Atem Yaak Atem, 15 Jun. 2021. Cf. Heinze, ‘SWAPO’s Voice of Namibia’, 147.
28The number of interviews with listeners was limited by Covid-19 travel restrictions and the difficulty of conducting

remote research in South Sudan. Interviewees were offered pseudonymity or anonymity.
29A. Y. Atem, Jungle Chronicles and Other Writings: Recollections of a South Sudanese (2017), 230.
30Chikowero, ‘Broadcasting Chimurenga’, 65.

The Journal of African History 313

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


A and Sudanese government.31 Some of this back-and-forth is captured in SWB reports, as are
moments when Radio SPLA criticized the BBC for spreading false information. These interwoven
layers of broadcasting and monitoring show how Garang and his opponents navigated radio’s inter-
national space to engage in personal politics. The next section offers an overview of Radio SPLA and
the individual attitudes of Garang and Radio SPLA staff towards broadcasting and monitoring. I
then discuss listener reactions to Garang; the rise of Sudanese government counter-broadcasts;
and, finally, how the convergence of SPLM/A, government, and foreign broadcasts shaped
Garang’s local and international profile.

Radio SPLA

Broadcasting on shortwave from Ethiopia, Radio SPLA was on air from October 1984 until the over-
throw of Ethiopian President Mengistu Haile Mariam and the SPLM/A’s concomitant loss of its
Ethiopian bases in May 1991.32 Between October 1991 and February 1993, Radio SPLA broadcast
sporadically from various locations, but never on the pre-1991 scale.33 From the start, Radio SPLA
director Atem Yaak Atem, who finished an M.Ed. at the University of Wales on radio broadcasting
in Sudan immediately before joining the SPLM, intended for the station to act as a counterpart to the
government’s highly partisan Radio Omdurman.34 He wanted Radio SPLA ‘to be credible’; they would
not broadcast the type of ‘complete lies’ typical of Radio Omdurman.35 Both Atem and former pre-
senter Rebecca Joshua Okwaci explained that Radio SPLA’s objectives were education and ‘awareness
raising’. To this end, Radio SPLA explained the SPLM/A’sManifesto which framed Sudan’s conflict in
terms of a ‘marginalizing’ political system, rather than a north-south divide. Atem remembered,

Now the message as far as Radio SPLA was concerned was to make sure that we identified the
enemy. Who was the enemy? The oppressor. Not necessarily an Arab, not necessarily a
Muslim, but somebody using Islam and Arabism to exclude others.36

For Okwaci, the importance of clarifying the identity of the enemy was mirrored by efforts to frame
the struggle as being for the people:

You don’t want the public to say, ‘oh some people are making noise, some people are fighting
for no reason.’ It was on their [the public’s] behalf … And therefore education, orientation,
sensitization, informing the people that the revolution is yours and therefore we are just
doing it on your behalf, these are issues at stake.37

As Okwaci went on to explain, this required targeted programming for different audiences, from
soldiers to youth to women, and in different languages.

Language policy was an important part of Radio SPLA’s self-positioning as a representative
broadcaster. News was broadcast daily in English and Khartoum Arabic. Juba Arabic was used
for some programs, including Al Qaid ma’ al Thuwaar, discussed below.38 In addition, Radio

31E.g. ibid., 79–80.
32SWB ME/7782/A/1, ‘Clandestine radio broadcasting to Sudan: Radio SPLA’, editorial report, 24 Oct. 1984.
33SWB ME/1748 E1, ‘Clandestine, unofficial and satellite broadcasts’, special supplement, 23 Jul. 1993.
34A. Y. Atem, ‘The role and problems of broadcasting by radio with special reference to the Sudan’ (unpublished M.Ed.

thesis, University of Wales, 1984).
35Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021.
36Ibid.
37Interview with Rebecca Joshua Okwaci, Juba, 15 Aug. 2019.
38Khartoum and Juba Arabic are distinct. See C. Leonardi, ‘South Sudanese Arabic and the negotiation of the local state,

c. 1840-2011’, The Journal of African History, 54:3 (2013), 10.1017/S0021853713000741.

314 Danielle Del Vicario

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


SPLA broadcast in a number of what they called ‘national’ languages: Dinka, Nuer, Shilluk, Latuka,
Bari, Heiban, and Zande. The small number of Latuka and Bari programs monitored by SWB com-
mented on the war and encouraged listeners to join the SPLM/A. Atem explained that the national
language broadcasts drew on the same source material as the English and Arabic programs, but also
included unique commentaries (sometimes by a senior SPLM/A figure who spoke the language) and
poetry.39 Atem recalls that Radio Omdurman used ‘to disparage anything southern’ and to refer to
their languages in derogatory terms as rutana or lahaja, meaning ‘dialects’.40 Beyond simply offer-
ing a way to reach a wider audience, the use of local languages was therefore an explicit policy of
reclaiming a media space from which many had long been marginalized, a point highlighted in
Radio SPLA’s national language broadcasts.41

For his part, Garang had recognized the importance of radio as a tool of publicity and diplomacy
as early as 1972, if not before. As a student at Grinnell College in Iowa, US in the late 1960s, Garang
purchased a shortwave radio set to listen to Voice of America (VOA) and the BBC to stay abreast of
events on the African continent, given the dearth of global coverage in Iowan media.42

Subsequently, in an open letter addressed in January 1972 to Joseph Lagu, leader of the rebel move-
ment which fought the government in Sudan’s first civil war, Garang highlighted the importance of
radio broadcasting in what many have since seen as a prophetic rejection of the peace negotiations
then taking place in Addis Ababa:

We are poor people engaged in a just war against petty oppression that has made us and left us
so poor: ‘underdeveloped’ is the jargon. We cannot afford radio broadcasting and press facil-
ities, indeed potent weapons available to the Khartoum administrators of oppression. The
negotiations (in the event of their inevitable collapse and failure) would provide us with the
necessary broadcasting and press facilities to monitor our struggle to our people and to all peo-
ples of the world.43

With Sudan’s return to war in 1983, Garang was intent on utilizing these ‘potent weapons’ to max-
imum advantage and did so via an Ethiopian transmitter, thanks to strong Ethiopian support for
Garang personally and the SPLM/A as a whole.44 Garang’s vision for Radio SPLA was such that
he delayed the graduation of the Jarad (Locust) battalion because he wanted the launch of Radio
SPLA to ‘coincide with their operations, so that their victories … should be announced over the
radios’.45 Like anticolonial broadcasters, Garang sought ‘to project an image of an unstoppable lib-
eration force’.46 Moreover, simply having the radio station— and broadcasting languages other than
Khartoum Arabic and English — signalled SPLM/A capacity, diversity, and professionalism, which
Garang had tried to cultivate among his southern colleagues in the 1970s by encouraging them to go
to university.47

In production and content, Garang was omnipresent on Radio SPLA. Most obviously, Radio
SPLA aired speeches given by Garang in English and Arabic. Speeches in English were generally

39E.g. SWB ME/8497/A/1, ‘SPLA warns of attack on Juba’, Radio SPLA (Bari), 17 Feb. 1987.
40Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021.
41SWB ME/8597/A/1, ‘Sudanese rebel radio explains policy of broadcasting in local languages’, Radio SPLA (Bari), 16 Jun.

1987
42Interview with Muzong Kodi, phone, 11 Jun. 2021.
43‘Captain John Garang’s 1972 letter to General Joseph Lagu of Anyanya One’, 24 Jan. 1972, in P. Wël, The Genius of Dr.

John Garang: Letters and Radio Messages of the Late SPLM/A’s Leader, Dr. John Garang de Mabior, Volume II (Kongor, South
Sudan, 2012).

44Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021; Bayissa, ‘Derg-SPLM/A’, 27.
45Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021; see also Atem, Jungle, 265–6.
46D. Moyo and C. Chinaka, ‘Spirit mediums and guerrilla radio in the Zimbabwe war of liberation’, in Lekgoathi, Moloi,

and Saíde (eds.), Guerrilla Radios, 97.
47Interview with Lual Deng, video call, 19 May 2021.

The Journal of African History 315

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


scripted, sometimes with assistance from Atem or others, and marked important occasions like
regime changes (of which there were several during Radio SPLA’s years on air), anniversaries, or
holidays.48 These speeches targeted educated Sudanese in both Khartoum and the south, as well
as an international audience.49 The Arabic speeches, by contrast, were recordings of more spontan-
eous occasions of Garang speaking to recruits, officers, or in newly ‘liberated’ areas.50

In the speeches captured by SWB and FBIS, Garang offered a national frame for the Sudanese
conflict — articulated from March 1985 as the ‘New Sudan’ — and rejected the idea of a ‘southern
problem’.51 Given the anti-secessionist stance of the OAU and Ethiopia’s own war against secession-
ist movements, Garang’s unionist stance made diplomatic sense. However, the fact that Garang
advocated strongly for unity in an Arabic speech to ‘a youth gathering’ (likely Jarad [Locust] bat-
talion recruits in western Ethiopia) replayed over Radio SPLA in February 1985 shows that Garang’s
belief in the New Sudan was more than geopolitical opportunism.52 In his political writing and
speeches beyond radio, Garang narrated a unifying history for the SPLM/A, focusing on
Sudanese diversity dating back to ancient history.53 His speeches on Radio SPLA continued this
but focused more on recent events, establishing a usable past in real time. Rather than dwelling
on southern grievances towards a generalized ‘Arab’ enemy, Garang expanded on the SPLM/A
Manifesto to delineate the failures and abuses of successive ‘Khartoum clique regimes’.54 Garang
also emphasized Sudan’s economic problems, ‘compounded and exacerbated by the war which
the regime is determined to escalate’.55 He presented the SPLM/A as the solution to Sudan’s under-
development and in-built discrimination, the ‘vanguard’ or ‘catalyst’ of a wider, historically rooted
‘mass’ revolution.56

One way in which Garang broke from an older discourse which pitted the ‘Arab North’ against
the ‘African South’ while maintaining a historically recognizable enemy was by emphasizing con-
tinuities of policy and personalities among Khartoum’s ruling elite. Despite the alleged revolutions
signalled by the overthrow of President Jaafar Nimeiri in 1985, the partial elections of 1986, the
civilian coalitions of the late 1980s, and finally Omar al-Bashir’s military coup of 1989, Garang
drew explicit links across the politics of successive regimes, referring to each with derogatory nick-
names. From the start of the war, he criticized Nimeiri’s ‘one-man no-system dictatorship’.57 When
Nimeiri was overthrown, Garang referred to the generals of the Transitional Military Council
(TMC) as either ‘the gang of four’ or ‘May II’, highlighting their involvement as generals in
Nimeiri’s recently overthrown ‘May regime’.58 When Prime Minister Sadiq al-Mahdi allied with
Hassan al-Turabi and Ahmad Ali al-Mirghani in 1988 to form a Government of National Unity,
Garang called them ‘the government of national disunity’ or ‘the unholy trinity’, accusing them
of rejecting the SPLM/A’s peace initiatives and viewing ‘death and human suffering’ as ‘mere

48Atem, Jungle, 247–51; Akol, SPLM/SPLA: Inside, 87–9.
49Interview with Atem Yaak Atem, 15 Jun. 2021.
50Ibid.
51SWB ME/7909/A/1, ‘SPLA leader’s “address to the Sudanese people’, Radio SPLA, 22 Mar. 1985; SWB ME/8203/A/1,

‘SPLA’s Garang says Lakes Province a “liberated area”’, Radio SPLA, 7 Mar. 1986; SWB ME/0536/A/1, ‘Sudan SPLA leader
on coup d’etat and new regime’s attitude to peace process’, Radio SPLA, 14 Aug. 1989.

52FBIS-MEA-85-029, ‘SPLA-SPLM leader addresses youth meeting on goals’, Radio SPLA (Arabic), 8 Feb. 1985.
53See ‘Don’t get derailed from your own history, Dr. John Garang speaking on the history of the Sudan, 1988’, in P. Wël,

The Genius of Dr. John Garang: The Essential Writings and Speeches of the Late SPLM/A’s Leader, Dr. John Garang de
Mabioor, Volume I (Kongor, South Sudan, 2012); South Sudan Music Videos, ‘Dr John Garang’s speech’, YouTube, uploaded
8 Nov. 2018, https://youtu.be/ebLLRx8UgUY [27 May 2021].

54SWB ME/7800/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s appeal to the people’, Radio SPLA, 10 Nov. 1984; SWB ME/7962/A/1,
‘Garang address to Sudanese people: views on new Khartoum regime unchanged’, Radio SPLA, 26 May 1985.

55SWB ME/0204/A/1, ‘Sudan Garang says SPLA is “stronger than ever before”’, Radio SPLA, 12 Jul. 1988.
56SWB ME/7922/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s threat to continue struggle’, Radio SPLA, 9 Apr. 1985; SWB ME/0537/A/1,

‘SPLA’s four-point peace plan’, Radio SPLA, 15 Aug. 1989.
57SWB ME/7909/A/1, ‘SPLA leader’s “address to Sudanese people”’, Radio SPLA, 22 Mar. 1985.
58SWB ME/7922/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s threat to continue struggle’, Radio SPLA, 9 Apr. 1985.

316 Danielle Del Vicario

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://youtu.be/ebLLRx8UgUY
https://youtu.be/ebLLRx8UgUY
https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


statistics’.59 Finally, when Sadiq was overthrown in a military coup led by Omar al-Bashir, Garang
referred to Bashir’s government as simply ‘the junta’, emphasizing Sudan’s history of military coups
and asking who would guarantee that a peace agreement between the SPLM/A and Bashir ‘will not
be cancelled by some Umar two who may take over tomorrow?’60 Beyond simply demonizing the
government, these nicknames underwrote a usable history of minority rule and oppression, defined
not by southerners’ abuse by ‘the Arabs’ but by successive governments’ ‘sectarianism’, ‘warmonger-
ing’, and dictatorship.

In addition to speeches, Radio SPLA played interviews with Garang conducted by other news
sources and, even when not sharing his direct words or voice, announcers referred to Garang con-
stantly. According to Atem, this focus on Garang was not an explicit production policy but resulted
from wider structural and political constraints within the movement. Atem explained that he tried
to avoid a ‘personality cult’ or ‘hero-worship culture’ but ‘was unable to prevent it happening’.61 In
Atem’s opinion, one of the programs to blame was Al Qaid ma’ al Thuwaar, or ‘The Leader with the
Revolutionaries,’ intended by Atem as a way ‘to make sure that the leadership should be introduced
to the public … so that they could also talk, as individuals, as members of the leadership’.62 At the
time, the SPLM/A’s Political Military High Command (PMHC) consisted of five members, includ-
ing Garang. However, the presenter assigned to the program used it as an opportunity to ‘endear
himself with Garang’, ignoring the other leaders; this resulted in disagreements between the pre-
senter and Atem, and an overemphasis on Garang.

Moreover, Radio SPLA existed alongside — and in interaction with — the movement’s internal
radio communication. Despite the SPLM/A’s initial lack of trained personnel, the movement devel-
oped an effective communication and signaling apparatus.63 For most of the war, long-range radio
was the main means of communication, particularly given the size of the territory in which the war
was waged and the difficulty of overland travel. Between 1986 and 1991, Garang did not convene
any formal meetings of the PMHC.64 As the war progressed, Garang made several major changes
to military structures and tactics, which he announced by internal radio. These feature prominently
in the writings of Lam Akol, an alternate member of the PMHC and co-leader of Garang’s
attempted overthrow in 1991, as evidence of what Akol paints as Garang’s authoritarian and arbi-
trary leadership.65 The 1991 split is analyzed in more detail below, but here it is worth making some
more general points about the importance of internal radio communication in making Garang
known to his commanders and troops.

The most obvious role of long-range radio was the exercise of military authority and, in general,
communication from the field back to Garang’s office was tightly controlled. On at least one occa-
sion, Garang chided Akol for copying a radio message about the need for a PMHC meeting to all
members: ‘Whereas I agree with the recommendation, message is unprocedural. The repeated to all
High Command members is at best unnecessary’.66 In addition to fostering resentment among Akol
and others, this military hierarchy directly shaped the content of Radio SPLA, which received its
news from commanders in the field radioing to Garang’s office in Addis Ababa.67 Garang then

59SWB ME/0204/A/1, ‘Sudan Garang says SPLA is “stronger than ever before”, Radio SPLA, 12 Jul. 1988.
60SWB ME/0536/A/1, ‘Sudan SPLA leader on coup d’etat and new regime’s attitude to peace process’, Radio SPLA, 14 Aug.

1989.
61Atem, Jungle, 349.
62Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021; see also Atem, Jungle, 349.
63M. D’Agoôt, ‘Reappraising the effectiveness of intelligence methods of a violent non-state sovereignty: a case-study of the

SPLA insurgency in the Sudan (1983 – 2005)’, Intelligence and National Security, 36:3 (2021), 398.
64Johnson, Root Causes, 91; Ø. H. Rolandsen, Guerrilla Government: Political Changes in the Southern Sudan during the

1990s (Uppsala, 2005), 29.
65Akol, SPLM/SPLA: Inside; L. Akol, SPLM/SPLA: The Nasir Declaration (Lincoln, NE, 2003).
66Sudan Archive, Durham, UK (SAD) 985/4/29, Radio message, John Garang de Mabior to Lam Akol Ajawin, info:

William Nyuon Bany and Salva Kiir Mayardit (7 Jul. 1990). Also reproduced in Akol, SPLM/SPLA: Inside, 385.
67Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021

The Journal of African History 317

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


passed the news to Atem and his team, after edits to remove undesirable information like the num-
ber of SPLA casualties; indeed, although Radio SPLA often referred to an SPLM ‘spokesman’, this
was in fact simply material prepared by Garang himself.68 Unlike more participatory practices of
radio production which can foster ‘strong relationships between radio hosts and their audience’,
Garang’s close control over Radio SPLA exacerbated tensions within the PMHC.69

Garang also used long-range radio to make announcements ‘to all units’, through which, as one
interviewee put it, he ‘became famous’.70 These messages were read out by political commissars in
the training camps, as part of recruits’ ‘general political education’.71 In addition to offering military
updates, messages played a role in what members of the SPLM/A refer to more generally as ‘boost-
ing morale’. Few messages to all units survive from before 1991 but one from Garang to William
Nyuon Bany and for the information of all units from September 1990 comments,

Singer Mohammed Wardi, a strong sympathizer of the Movement, arrived Ethiopia on 25/9/90
… He will sing in Addis Ababa and Dire Dawa in solidarity with the SPLM/A. He will donate
half of the proceeds of his parties to SPLM/A’s wounded heroes … Above is for your informa-
tion and to underline the appeal and broad support the SPLM/A enjoys all over the Sudan as
underlined by this famous Sudanese artist.72

The lighter, more uplifting tone of this message reflects a different side of Garang’s leadership, as
projected to general troops.

The founding of the SPLM/A had seen a bitter leadership contest between Garang and an older
generation of politicians and former guerrillas who wanted to rekindle the fight for southern seces-
sion, as Garang himself described on several occasions.73 That Garang was never the default leader
of the nascent movement made his prominence on both internal and external radio, and the link
between the two, all the more important. Garang’s emergence as the singular voice of the SPLM/
A marked a significant departure from the fractured leadership of the southern guerrilla movement
of Sudan’s first civil war. The following sections discuss how his broadcasts shaped popular opi-
nions about him within Sudan and how they prompted government counter-broadcasts.

Garang’s audience

A dominant nationalist narrative celebrates Radio SPLA’s role in mobilizing support for the SPLM/
A and countering government propaganda, but the reality of audience reactions to Garang’s
speeches was more complex. Moorman has highlighted that, during Angola’s civil war, listeners
of the anti-government Radio Vorgan ‘were not just echo chambers; they recognized propaganda,
“heard between lines”’.74 Recognizing the varied and nuanced listening of radio audiences is par-
ticularly important in the Sudanese context, where Garang was simultaneously introducing new
political theories and attempting to win over a diverse population, including victims of SPLM/A
violence against civilians and northerners not traditionally aligned with the secessionist stance tou-
ted by southern rebels during Sudan’s first civil war. In garrison towns like Juba, the experience of

68Interview with Atem Yaak Atem, 26 Sept. 2021.
69A. Mbodj-Pouye, ‘Radio and the road: infrastructure, mobility, and political change in the beginnings of Radio Rurale de

Kayes (1980-early 2000s)’, The Journal of African History, 62:1 (2021), 144.
70Interview with Anyanya veteran, Juba, 27 Jul. 2021.
71Manoeli, Sudan’s ‘Southern Problem’, 194.
72Akol, SPLM/SPLA: Inside, 387.
73SWB ME/0537/A/1, ‘Sudan; SPLA leader on coup d’etat and new regime’s attitude to peace process’, Radio SPLA, 14

Aug. 1989; SPLM, ‘This Convention Is Sovereign’: Opening and Closing Speeches by Dr. John Garang de Mabior to the
First SPLM/SPLA National Convention (1994), 22.

74Moorman, Powerful Frequencies, 149.

318 Danielle Del Vicario

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


listening was not only intimate — in the sense of ‘broadcasting into the private space of the home,
into the ear and head of the listener’ used by Moorman — but personal, determined by listeners’
lived experiences.75

Radio SPLA was widely listened to in southern Sudan and Khartoum, as well as among the
Sudanese diaspora in East Africa, though listenership in rural areas was less than in towns. Its
broadcasting time, 3pm-4pm, features prominently in accounts of the war and interviewees describe
how silence would fall as everyone tuned it, including northerners and, according to ‘a story going
the rounds during those years’, President Bashir himself.76 Individual and general accounts report
the importance of Radio SPLA in encouraging youth to join the movement and combatting false-
hoods propagated by the government.77 However, experiences of listening and opinions of Garang
varied widely, particularly in Juba which remained under government control throughout the war
and suffered from intense security reprisals against suspected SPLM/A collaborators.

In SPLA camps, listening was often communal but, in Juba, people listened ‘discreetly’, alone or
in small groups at home.78 For SPLM/A sympathizers and those fed up with ‘mistreatment [in Juba]
by the Arabs’, radio was an important link with the rebel movement.79 The intimacy of radio listen-
ing under these circumstances is captured in Victor Lugala’s semi-fictional novel, White House,
which tells the story of Riti, a young photojournalist for the Juba Times who listens to the rebels’
‘daily broadcasts religiously but in hiding’ and lives in constant fear of security attention and his
sister’s and girlfriend’s possible sexual relationships with security officers.80 Throughout the
story, sex, radio-listening, and security are closely intertwined, suggesting the penetration of security
into the most personal parts of people’s lives. Torn by paranoia, Riti throws his radio into a pit
latrine in fear he will be discovered by security but is nevertheless apprehended and ferried to
the infamous ‘White House’, where suspected collaborators were tortured and/or killed. Riti is even-
tually released, but the story’s conclusion reveals he was arrested for possessing a photograph of
Garang, found in his office desk. The final paragraphs describe Riti remembering ‘what the rebel
leader once said on the radio: “Anger is the best weapon for a freedom fighter”’.81

This depiction of Radio SPLA’s importance and Garang’s capacity to inspire is common, but is
countered by accounts from listeners less sympathetic to Garang and the SPLM/A. One listener
remembered,

Life was very difficult. In Torit, when the SPLA crossed to Lafon… they crossed there and they did
a lot of atrocities to the people there, raping and all this and that. People coming from there [to
Juba] giving us horrible stories altogether. It scared people you know?… So when we were in Juba
of course, they used to broadcast this and this and that. John Garang was also encouraging his
people, ‘Oh you see, you come join this – because tomorrow those who are holding these offices,
you are the ones who are going to hold these offices. See this gun? The gun will give you food and
anything.’ So this is what he was preaching when we was training the SPLA, you know?82

Filtered through accounts of SPLA abuses against civilians, Garang’s messages were, for this listener,
overly military and violent, encouraging harmful behavior.

Radio SPLA’s songs were another polarizing factor in listeners’ opinions of Radio SPLA and of
Garang’s leadership. One SPLA soldier from a minority ethnic group remembered that, in training

75Moorman, ‘Guerrilla broadcasters’, 260.
76Interviews with Federico Vuni, UK, 20 Apr. 2019; Kosti Manibe, phone, 1 Jun. 2021.
77Interview with John Okech Okello, Juba, 7 Aug. 2019; Arop, Sudan’s Painful Road, 92.
78Interviews with Kosti Manibe; Otim David Okot, Juba, 2 Aug. 2019.
79Interview with Otim David Okot.
80V. Lugala, White House (Perth, 2017).
81Ibid.
82Interview with ‘Michael’, phone, 17 May 2021.

The Journal of African History 319

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


camps, SPLA recruits were encouraged to compose songs in their own languages to ‘boost morale’.83

The songs were learned by fellow recruits from different ethnic backgrounds and, for this inter-
viewee, contributed to inter-ethnic community in the camps.84 However, when recorded and played
over Radio SPLA, these songs shaped popular opinions of Garang in complicated ways. Particularly
in the early years of the war, most songs not in Juba Arabic were in Dinka and Nuer, as these groups
were then the majority in the SPLA.85 In addition, many were composed in the Dinka tradition of
ket, ‘meaning to compose a song against somebody’.86 The targets of these insults were the govern-
ment and ‘the South Sudanese political figures who were collaborating … or assumed to be collab-
orating with the government’.87 These songs, which echoed Garang’s wider rejection of the southern
elite whom he claimed cared only about jobs and personal advancement, were, according to one
interviewee, off-putting for many civilian listeners.88

Interviewees also listened to foreign stations like the BBC, where Garang remained a strong pres-
ence. They mentioned specific reporters—most frequently Robin White— and emphasized Garang’s
skill in manipulating questions to offer entertaining and insightful interviews.89 Like with Radio SPLA,
however, some listeners resented the BBC’s overemphasis on Garang. In 1986, the BBC conducted an
audience survey in Sudan, at a time of expanding media freedom following Nimeiri’s overthrow.90 The
survey was directed by Mohamed and Margaret Mohamed-Salih, anthropology professors at the
University of Khartoum, whose final-year students were trained to independently question respon-
dents in their home areas.91 The survey was limited to select urban areas and mostly educated
male respondents but nevertheless offers insight into opinions about Garang.92 The only southern
city included in the survey was government-held Juba but, in an attempt to ‘complement the [sur-
vey’s] quantitative information’, the BBC’s Francois Delauzun conducted qualitative interviews with
25 ‘opinion leaders’ and about 30 ‘ordinary people’ in Khartoum.93 The opinion leaders included
prominent professionals and politicians from the south and Nuba Mountains. The ‘ordinary people’
included ‘refugees’ settled ‘on the outskirts of Omdurman’. The report does not list the refugees’ place
of origin, but they likely came from the south, Darfur, or Nuba Mountains: the ‘peripheries’ described
by Garang. Based on these interviews, Delauzun reported,

Our coverage of the war in the South did not seem to satisfy most listeners. This is not because
it was seen to be biased, but rather incomplete. Southerners particularly resented the concen-
tration of the coverage on John Garang and the SPLA. Although they acknowledged that
Garang had a very efficient propaganda machine, they felt that the BBC should not fall for
it and ought to give a broader perspective of events in the South.94

Though far from comprehensive, this report aligns with my interviewees’ comments on Garang’s
wide-reaching radio presence and its ambiguous effect on listeners with reservations about the

83Interview with Lemi Logwonda Lomuro, phone, 21 Sept. 2021.
84Ibid.
85Interview with Atem Yaak Atem, 15 Jun. 2021.
86Ibid. See also discussion of ket in F. M. Deng, The Dinka and Their Songs (Oxford, 1973), 199–201.
87Interview with Atem Yaak Atem, 15 Jun. 2021.
88Interview with Jacob Akol, video call, 15 Jun. 2021. See also SPLM/A, Manifesto (1983), ch. 4.
89Interviews with Otim David Okot; Timothy Tot Chol, Juba, 10 Aug. 2019; Akol Miyen Kuol, Nairobi, 7 Sept. 2019. On

foreign journalists as ‘public figures’, see A. Fiedler and M. Frère, ‘“Radio France Internationale” and “Deutsche Welle” in
Francophone Africa: international broadcasters in a time of change’, Communication, Culture & Critique, 9 (2016), 78.

90Article 19, ‘Sudan: Press freedom under siege’ (London, 1991), 1.
91BBC Written Archive Centre (WAC), Caversham, E3/1 416/1, International Broadcasting Audience Research, ‘The BBC

in Urban Sudan, Summer 1986’, Jan. 1988, D4.
92Ibid. 3.
93Ibid. D1, D8-D9.
94Ibid. D9.

320 Danielle Del Vicario

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


SPLM/A. Listeners’ attention to the BBC also shows that Radio SPLA did not exist in a vacuum, a
fact of which Garang and Radio SPLA staff were well aware.

Garang’s radio diplomacy and government counter-broadcasts

Throughout the war, Garang listened devotedly to Radio Omdurman and international broadcasters
covering Sudan, in order to understand events in Khartoum.95 He also used Radio SPLA to engage
directly with the claims of the Sudanese government.96 In the process of drawing parallels across
historical cases of poor governance and oppression, Garang emphasized continuity in his own pol-
itical program, referring frequently to past speeches as evidence of his consistency.97 Central to this
was his proclaimed commitment to ‘dialogue’, defined in the wake of President Nimeiri’s overthrow
in April 1985 as an inclusive process to be ‘undertaken by all democratic and patriotic forces in the
country so that a national democratic consensus is reached on the fundamental issues’.98 To this
end, radio served not only as a discursive platform but as a tool to make public a series of negotia-
tions with various groups in Khartoum.

The culminating event of the one-year transitional period was a conference held in Koka Dam,
western Ethiopia, between the SPLM/A and various Sudanese political groups in March 1986.
Whereas peace negotiations in Sudan’s first civil war had been conducted largely in secret,
Radio SPLA broadcast a recording of Garang’s opening address and a reading of the final declar-
ation, which encompassed Garang’s idea of a New Sudan and delineated a framework for a future
national convention.99 While the Koka Dam Declaration did little in the way of ending conflict on
the ground, it was a public turning point in how the war and any prospective dialogue were
framed, and a symbolic victory for Garang. Over the following months and years, Garang inte-
grated the declaration seamlessly into the SPLM/A’s usable past and his vision of a New
Sudan, using it as a benchmark for specifically national dialogue.100 When the April election
established Sadiq as prime minister in a coalition government, Garang used the Koka Dam
Declaration — to which Sadiq’s Umma party was a signatory, but his two main coalition partners
were not — as a central reference point in increasingly heated radio debates about possible
dialogue.101

This was part of a wider set of strategies to establish the SPLM/A’s international legitimacy,
though the movement’s success in doing so was mixed. In parallel to Garang’s discursive posturing
about dialogue, radio broadcasting played a direct role in ‘the shaping of warfare and its moral rhet-
oric’.102 Garang used radio to frame the military acts of the SPLA and establish it as a force which
both the government and international actors would have to recognize. Garang was never shy about
using military force to highlight his control of people and territory and, by extension, his claim to
political legitimacy. Following Nimeiri’s overthrow, he announced to ‘the generals’ in Khartoum
that without the SPLM/A’s support, ‘[t]he oil will not flow; water will not flow in the Jonglei
canal; vehicles will not move in war zone one [southern Sudan]; the air will continue to be danger-

95Interview with Lemi Logwonda Lomuro.
96James, ‘Multiple voices’, 200.
97For example, SWB ME/0536/A/1, ‘Sudan SPLA leader on coup d’etat and new regime’s attitude to peace process’, Radio

SPLA, 14 Aug. 1989 refers to speech given 27 May 1985.
98SWB ME/7963/A/1, ‘Garang address to Sudanese people’, Radio SPLA, 27 May 1985.
99SWB ME/8215/A/1, ‘Sudanese rebel leader addresses conference in Ethiopia, Radio SPLA, 21 Mar. 1986; ME/8220/A/1,

‘Sudanese rebel leader addresses conference in Ethiopia’, Radio SPLA, 25 Mar. 1986; ME/8221/A/1, ‘Declaration of Sudanese
groups’ meeting in Addis Ababa’, Radio SPLA, 28 Mar. 1986. See also J. Garang and M. Khālid, The Call for Democracy in
Sudan (2nd edn, London, 1992), 118–44.

100SWB ME/8537/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s statement on uprising anniversary’, Radio SPLA, 6 Apr. 1987.
101SWB ME/8263/A/1 ‘John Garang reaffirm’s [sic] SPLM’s willingness to meet new government’, Radio SPLA, 17 Apr.

1986.
102James, ‘Multiple voices’, 198.

The Journal of African History 321

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


ous for air transport’.103 In subsequent radio speeches between mid-1985 and mid-1986, Garang
made intermittent threats about shooting down planes. When the SPLA captured Rumbek in
March 1986, just two weeks before the scheduled Koka Dam conference, he announced,

Rumbek town is, of course, very heavily defended all around, with many anti-aircraft guns and
launchers, both SPLA’s and those captured, and any relief flights into the town must first be
cleared by SPLA general headquarters and then co-ordinated with the field commander …
Any other plane whether military or civilian will be shot down without prior warning.104

Beyond a vindictive threat of violence, this statement asserted that the SPLM/A must be treated as a
legitimate diplomatic actor with pseudo-sovereign territorial control. Garang’s message was clear: to
reach the south, you must go through the SPLM/A and its increasingly important humanitarian
wing.

Later that year, the SPLM/A followed through on its threat. On 15 August 1986, the SPLM/A
announced a flight ban via Radio SPLA and international press release, claiming Sadiq ‘planned
… to launch a major offensive against SPLA forces’ and to ‘use the food of the International
Food Relief to support his offensive’.105 The following day, the SPLM/A shot down a civilian
Sudan Airways flight taking off from Malakal, killing all on board. On 18 August, the SPLM/A
proudly claimed responsibility for the attack. Although Garang himself did not speak, Radio
SPLA relayed a ‘warm message of congratulations’ from PMHC member Arok Thon Arok to
Garang on ‘the shooting down of the enemy plane … by the gallant SPLA forces of Fashoda
Battalion’.106 On 19 August, Radio SPLA broadcast a statement blaming Sadiq for the incident, say-
ing he did not heed the SPLA’s ‘magnanimous advice’.107

In response, Radio Omdurman broadcast a vitriolic statement by the minister of culture and
information condemning ‘Garang and his gang’:

To make John Garang understand that the road to peace cannot be founded on the heads of
innocent women and children and the unarmed, this government cannot share a platform with
pirates and highway robbers.108

This marked the beginning of an era of more personalized radio attacks focused directly on Garang.
Over the next week, government media described Garang as a ‘terrorist’, ‘criminal’, and ‘outlaw’,
someone whose ‘immorality’ demanded that dialogue be stopped and that the SPLA ‘be dealt
with in the language of war’.109 On one hand, by shooting down a civilian plane and publicly claim-
ing responsibility, Garang and the SPLM/A had given the government the discursive fodder it
needed to drop the pretense of peace negotiations. On the other, Garang had linked radio discourse
with action, reinforcing the power of his personal warnings and those of Radio SPLA more
generally.

103SWB ME/7922/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s threat to continue struggle’, Radio SPLA, 9 Apr. 1985.
104SWB ME/8203/A/1, ‘SPLA’s Garang says Lakes province a “liberated area”’, Radio SPLA, 7 Mar. 1986.
105Bodleian Library Special Collections (BLSC), Oxford UK, MS.Oxfam.PRG.3/3/1/36, SPLM/SPLA press release, 15 Aug.

1986.
106FBIS-MEA-86-160, ‘SPLA Radio broadcasts congratulations’, Radio SPLA, 18 Aug. 1986.
107SWB ME/8343/A/1, ‘SPLA blame Mahdi for shooting down of plane: More planes will be attacked’, Radio SPLA, 19

Aug. 1986.
108SWB ME/8343/A/1, ‘Sudanese minister on shooting down of plane: proof of Garang’s “criminal acts”’, Radio

Omdurman, 19 Aug. 1986.
109SWB ME/8345/A/1, ‘Minister threatens guerilla warfare against Garang’, SUNA, 21 August 1986.

322 Danielle Del Vicario

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


In a press conference about the Malakal incident, Sadiq denounced ‘John Garang’s radio’:

Mahdi described what is being broadcast by Garang’s radio station as ‘empty talk’ … its object-
ive is to launch a psychological war. Mahdi stressed that the security situation in southern
Sudan’s four cities, which Garang threatened to shell, is calm.110

Ironically, Sadiq’s attempt to publicly discredit Garang and Radio SPLA suggest that he perceived
Garang’s ‘empty talk’ as a real threat. Indeed, youth listening in Khartoum and Juba explained that
the government’s constant denigration of Garang made them more aware of his importance.111

In late September, the government began broadcasting a program on the same frequency and at
the same time as Radio SPLA. Tellingly, SWB and FBIS first described it as an ‘anti-Garang broad-
cast’, before labelling it the People’s Armed Forces Program (PAFP) and renaming it National Unity
Radio on 23 October 1987.112 A monitor’s summary on 29 September 1986 described that Radio
SPLA had changed from its usual frequency of 9705 kHz to 9530 kHz, but that PAFP then began
operating on 9530 kHz as well, ‘causing mutual interference’.113 According to SWB comments
upon first hearing PAFP, their broadcasts even began with the signature military jingle used by
Radio SPLA.114 Within the SWB reports on PAFP’s broadcasts, one program stands out: a commen-
tary by members of the Anyanya-II, a group of southern secessionists who clashed with Garang’s
SPLM/A early in the war, though many later joined the SPLM/A. Titled ‘the Voice of Peace, the
Voice of Anyanya II’, the program featured pro-government Anyanya-II members who badmouthed
Garang and his Ethiopian, Cuban, and (alleged) Soviet backers.115 While this was not the first time
that the government used the Anyanya-II as the peaceful, accommodating antithesis of the SPLM,
the Voice of Peace commentaries signal an overt strategy of discrediting Garang, mirroring the gov-
ernment’s material tactics of arming southern militias against the SPLA.116

PAFP broadcast in Arabic, suggesting the government was targeting domestic listeners more than
the international community. Voice of Peace broadcasts described desertions from ‘Garang’s
camps’, splits within his movement, and Radio SPLA’s lack of credibility.117 By using Anyanya II
commentators, these broadcasts challenged Garang’s authority through fellow southerners. In
later years, PAFP featured news of splits between Garang and senior SPLM/A leaders, including
Kerubino Kuanyin Bol, Arok Thon Arok, and Joseph Oduho.118 Based on real divisions in the
movement, these broadcasts had the potential to be much more damaging for Garang’s reputation.
It is hard to know how this government propaganda was interpreted by listeners; however, by tra-
cing government attempts to discredit Garang, jam Radio SPLA broadcasts, and reveal rifts between
Garang and his commanders, we see the government’s increasing concern about the idea of Garang
circulating within Sudan and beyond, and Garang’s power to disrupt the status quo. Having long
controlled Sudanese media, the government reacted to Radio SPLA by expanding its efforts to div-
ide southern opinion and to silence or undermine Garang.

110SWB ME/8345/A/1, ‘Sudan’s Mahdi says Garang uses terrorism’, SUNA, 21 Aug. 1986.
111Interview with Sunday Beiag, Nairobi, 6 Sept. 2019; focus group with Equatorian youth, Nairobi, 5 Sept. 2019.
112SWB ME/8375/I, ‘Anti-Garang broadcast heard on former Sudanese rebel radio frequencies’, 27 Sept. 1986; FOIA, cable

from FBIS London to Rutlaab/FBIS Washington, ‘FYI: Anti-Garang radio broadcasting on Radio SPLA frequency’, 25 Sept.
1986.

113SWB ME/8376/i, ‘Pro and anti-SPLA radio continue broadcasting on same frequencies’, 29 Sept. 1986.
114SWB ME/8375/I, ‘Anti-Garang broadcast heard on former Sudanese rebel radio frequencies’, 27 Sept. 1986.
115SWB ME/8420/A/1, ‘Sudanese anti-SPLA radio broadcasts Voice of Anyanya II programme’, editorial report, 19 Nov.

1986.
116Johnson, Root Causes, 67–9.
117SWB ME/8401/A/1, ‘Anti-SPLA radio claims despondency among Garang’s forces’, PAFP, 25 Oct. 1986.
118SWB ME/0058/A/1, ‘Sudan anti-SPLM radio reports interview with defectors on “split” in movement’, National Unity

Radio, 23 Jan. 1988; SWB ME/0174/A/1, ‘National Unity Radio calls on SPLA to reject Garang’s leadership’, National Unity
Radio, 6 Jun. 1988.

The Journal of African History 323

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


International radio and the SPLM/A split

In addition to the government’s PAFP broadcasts, between October and early December 1986,
Radio Omdurman was responsible for a series of rumors claiming that Garang had been killed.
Notably, these broadcasts and Radio SPLA’s reactions also implicated the BBC, first in spreading
misinformation of Garang’s demise and subsequently in helping prove that Garang was alive
through an interview conducted by BBC correspondent Mike Wooldridge. The exchanges these
rumors generated aptly demonstrate the ways in which Sudanese actors not only spoke to an inter-
national audience but drew foreign broadcasters into debates about truth-telling.119

Original BBC broadcasts from October 1986 are not available but, on 17 October, Radio SPLA
accused both Radio Omdurman and the BBC of spreading misinformation about Garang’s death:

The spokesman pointed out that rumours broadcast over Radio Omdurman and the BBC say-
ing that Col Dr John Garang de Mabior had been killed in a fight with his deputy, Lt-Col
Carabino [sic] Kuanyin Bol, who was claimed to have been subsequently killed himself, was
[sic] completely fabricated. The spokesman said that the rumour is part of Khartoum’s propa-
ganda campaign aimed at misinforming and misleading the Sudanese public.120

Two later broadcasts monitored by SWB provided more detail, claiming Garang had been killed in
Jabal Boma in eastern Upper Nile. The first claimed as its source an eyewitness who had defected
from the SPLM/A and the second internal SPLM/A radio communications intercepted by the
Anyanya-II.121 According to a SUNA summary, Sadiq himself commented on Garang’s alleged
death, claiming he had heard different reports but that ‘his absence is noticeable. His recordings
that are broadcast are old’.122 Sadiq went on to highlight ‘that what is certain is that there are dif-
ferences within the Garang group’, claiming these had to do with both tribe and ideology.123

The international confusion caused by these conflicting reports is captured in the communica-
tions of Oxfam staff trying to operate in southern Sudan who, as late as 3 December, were unsure of
whether Garang had been killed. Notably, it was an interview with BBC’s Mike Wooldridge which
proved definitively that Garang was alive, followed by a wider press conference in Addis Ababa.124

The SPLM/A capitalized on the occasion, making jokes about Garang’s ‘resurrection’ and turning
the confusion against the government. Replying to a reporter’s question that maybe he had been
wounded, Garang joked about ‘disrob[ing]’ and affirmed, ‘No, I was not wounded in any way.
As I said before, this was disinformation, distraction’.125 He went on to decry Khartoum for spread-
ing rumors, framing such behavior as a clear detriment to the peace process agreed to in Koka Dam.

On this occasion, Garang had the last word, speaking to a domestic and international audience
about his commitment to truthfulness and dialogue. The incident reveals Garang’s awareness of
radio’s international networks and his ability to manipulate these to reinforce his personal credibil-
ity and highlight the government’s duplicity. However, the power of radio rumors — no matter how
unfounded — also points to the complications of projecting leadership in the contested space of the
ether. Garang did not have a monopoly on international broadcasters and, in 1991, the most sig-
nificant internal threat to Garang’s leadership was precipitated by the combination of an internal

119Cf. Connelly, Diplomatic Revolution, 133–5.
120SWB ME/8394/A/1, ‘Sudanese rebel radio denies reports of Garang’s death, SPLM split’, Radio SPLA, 17 Oct. 1986.
121SWB ME/8422/A/1, ‘Reported death of John Garang’, SUNA, 19 Nov. 1986; SWB ME/8436/A/1, ‘Sudan’s Anyanya II

rejects Islamic-Christian committee; Garang rumours’, SUNA, 2 Dec. 1986.
122SWB ME/8430/A/1, ‘Sudanese prime minister comments on southern question, Ethiopia’, SUNA, 28 Nov. 1986.
123Ibid.
124BLSC MS.Oxfam.PRG.5/3/1/10, Nick Winer to Tony Vaux, ‘South Sudan’, 3 Dec. 1986.
125SWB ME/8439/A/1 ‘John Garang’s news conference in Addis Ababa’, Radio SPLA, 8 Dec. 1986 and SUNA in Arabic, 9

Dec. 1986.

324 Danielle Del Vicario

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


message to all SPLA units and a BBC interview with Garang’s would-be usurpers: Riek Machar and
Lam Akol.

In late May 1991, the SPLM/A lost their main training and refugee camps in western Ethiopia
following the overthrow of President Mengistu. They also lost the Radio SPLA transmitter, a blow
from which the broadcaster never meaningfully recovered. As hundreds of thousands of refugees
returned in disarray to Sudan, Nasir near the Sudanese-Ethiopian border became a hub for inter-
national relief.126 Both Machar and Akol were in Nasir by 8 June, where they planned their attempt
to replace Garang.127 Akol had previously represented the SPLM/A in Nairobi and was known
within the BBC.128 In late August, Akol sent a message directly to Colin Blane, BBC’s East
Africa correspondent. Blane remembers an anonymous messenger walking into his office in
Nairobi to leave a message inviting him to Nasir ‘where [he] might find something of interest’.129

Blane discreetly checked around and, realizing no one else in the Nairobi press industry had
received a similar invitation, decided the tip was worth pursuing for a potentially exclusive story.
On 28 August, Blane took a humanitarian flight to the Sudanese-Kenyan border and proceeded
to Nasir the following day. There, he met and interviewed Garang’s would-be usurpers, focusing
on Akol and Machar as more eloquent speakers than their co-conspirator Gordon Kong. He
returned to Nairobi on 30 August where he broke the news in a short voice report, soon followed
by a longer feature including the interviews with Akol and Machar.

Two days earlier, Akol and Machar had sent an internal message to all units announcing, ‘In
order to save the movement from the imminent collapse [sic], it has been decided to relieve
John Garang from the leadership of the SPLM/A’.130 The BBC report relayed their message to a
wider audience, including SPLA soldiers who had missed the initial dispatch. The internal message
to all units — which borrowed from Garang’s own communication tactics — and Blane’s BBC
broadcast combined to have significant impact. Although Garang was then in Torit, some 300
miles from Nasir, he reacted quickly to the report by contacting Blane directly. Blane recalled,

I wrote a voice report … and that prompted a very very fast response from John Garang
denouncing the report and denouncing me. But since the next thing I did was to broadcast
chunks of the interviews, then Garang couldn’t carry on saying that I hadn’t spoken to Lam
Akol or Riek, because he could hear them, they were out there. And the story was out
there. And you know, that was how, from my point of view, how fast and strong the impact
was. I mean, Garang responded and it was clear that the split was real.… And you couldn’t
pretend otherwise because I had the leaders of the crew on tape.131

In Blane’s telling of events, Garang was immediately aware of the broadcast’s implications. Blane’s
face-to-face interviews with Akol and Machar in Nasir — and the power of their voices on inter-
national radio — gave weight to Garang’s alleged replacement. Unable to turn to the defunct
Radio SPLA, Garang reacted to his attempted overthrow with an internal radio message to all
units and a corresponding press release signed by nine of the ten PMHC members who had not
defected, with a note beside the tenth saying that he had given his support via radio because he
could not be in Kapoeta in person.132

126Sudan Open Archive (SOA), online, Mark Cutts (for SCF UK), ‘The mass exodus of Sudanese refugees from camps in
western Ethiopia and programmes for their rehabilitation in southern Sudan’, July 1991, 14-15, 21.

127Akol, SPLM/SPLA: Nasir, 1–4.
128Interviews with Lucy Hannan, Nairobi, 19 Mar. 2018, and Colin Blane, phone, 26 Apr. 2018.
129Interview with Colin Blane.
130Radio message, Riek Machar to SPLA high command and all units, 28 Aug. 1991. Reproduced in Akol, SPLM/SPLA:

Nasir, 290–3.
131Interview with Colin Blane.
132Akol, SPLM/SPLA: Nasir, 14; SAD 985/3/7, Press statement by SPLM/SPLA, 31 Aug. 1991.

The Journal of African History 325

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


Although there was no initial military component to Garang’s so-called overthrow, the split rap-
idly solidified, precipitating a period of devastating inter-southern violence. If other factors were at
play — Machar’s close relationship with international humanitarians and the Nasir faction’s back-
ing from Khartoum — Akol’s direct message to Blane and Garang’s reaction to Blane’s voice report
reveal the important role of international broadcasters in the radio battles of the second civil war. In
the search for political legitimacy, SPLM/A leaders interacted directly with individual correspon-
dents like Wooldridge and Blane and cited their broadcasts to support their own agenda or
denounce the BBC for its lack of objectivity. These radio battles had real effects, not only in giving
Garang a voice to speak nationally and internationally, but in opening Garang to reports which
blurred the line between local and global critique. Throughout the 1990s, the SPLM/A suffered fur-
ther fragmentation, though Garang kept control of the ‘SPLM/A-Mainstream’. Without its
Ethiopian transmitter, Radio SPLA never recovered and propaganda battles during this period
shifted from the airwaves to print media as the SPLM/A factions issued press releases denigrating
their opponents and published more sophisticated newsletters from Nairobi and London.133 They
would, however, still cite internal radio messages in disputes about truth and authority and, as new
peace processes and Operation Lifeline Sudan (a United Nations-coordinated relief intervention
launched in 1989) legitimated the SPLM/A factions’ presence in Kenya, Garang and other promin-
ent SPLM/A figures engaged more directly and frequently with international media and foreign
diplomats.

Conclusion

Radio broadcasting played an understudied role in the development of Garang’s public profile and
influence during Sudan’s second civil war. Reading archives in combination with oral histories for
the acts of interpretation through which various actors gave value to Garang’s sonic presence offers
a ‘real-time’ view of Garang’s rise to local and international prominence. Radio allowed Garang to
speak to a dispersed audience within and beyond Sudan, presenting an alternative history of the
Sudanese state and publicizing his vision of a New Sudan. Through Radio SPLA’s convergence
with the SPLM/A’s two-way radio communications, which further amplified Garang’s voice and
directly shaped the content of Radio SPLA, Garang quickly dominated the wartime soundscape.
For many domestic listeners, Garang’s presence on Radio SPLA stands out as an important source
of inspiration during the war; however, experiences of listening were shaped by place and personal
experiences, and songs and speeches which originated in SPLA training camps were often poorly
received by civilian listeners. Nevertheless, Garang succeeded in shifting the dominant narrative
of the war from southern secession to national reform. In addition, through a mixed strategy of dia-
logue and military action, he established himself as someone who had to be taken seriously. The
intensification of government counter-broadcast strategies after the Malakal incident — with spe-
cific attempts to muzzle and discredit Garang’s radio voice — betray the government’s increasing
fear about the power of Garang’s broadcasts. By nature transnational and conversational, these
radio battles did not confine themselves to dialogue between the SPLM/A and the Sudanese govern-
ment, but implicated BBC broadcasting in wider disputes about truth-telling.

Debates over the airwaves also shaped the internal politics of the SPLM/A in significant ways.
Garang’s aural presence — on internal radio, in songs, and on Radio SPLA — was resented by
the Nasir faction leaders and, in 1991, Colin Blane’s BBC interviews with Akol and Machar played
a role in precipitating the era’s biggest internal threat to Garang’s leadership of the SPLM/A. Radio
thus powerfully mediated between personal, national, and international politics. Studying the war’s
sonic events in this way allows for an analysis of Garang’s rise to power rooted not only in the

133From 1992, SPLM/A-Mainstream published the weekly SPLM/SPLA Update and SPLM/A-Nasir published the roughly
bi-weekly Southern Sudan Vision.

326 Danielle Del Vicario

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597


concrete events of guerrilla warfare and diplomacy but in the actions and attitudes of individual
actors who broadcast, listened, and monitored. This approach, focused on war’s moral contests
and claims to truth, offers a lens for understanding the centrality of personas in the SPLM/A’s lib-
eration war.

Acknowledgements. I thank Jocelyn Alexander, Zoe Cormack, my anonymous reviewers, and the editors for feedback
which has improved this article. I presented a version of this paper to the University of Oxford’s Northeast Africa Forum
in October 2021 and am grateful for the feedback I received, especially from Atem Yaak Atem and other interviewees
who attended. Thank you to William Mogga, Justin Muortat, and Douglas Johnson for help arranging interviews; to the
Oxford African Studies Centre, Merton College, and the Rajiv Kapur and Dacre Trusts for financial support; and to the
British Institute in Eastern Africa in Nairobi for providing a location to host focus groups. Author email: danielledelvi-
cario@gmail.com.

Competing interests. The author declares none.

Cite this article: Del Vicario D (2022). John Garang On Air: Radio Battles in Sudan’s Second Civil War. The Journal of
African History 63(3), 309–327. https://doi.org/10.1017/S0021853722000597

The Journal of African History 327

https://doi.org/10.1017/S0021853722000597 Published online by Cambridge University Press

mailto:danielledelvicario@gmail.com
mailto:danielledelvicario@gmail.com
https://doi.org/10.1017/S0021853722000597
https://doi.org/10.1017/S0021853722000597

	John Garang On Air: Radio Battles in Sudan s Second Civil War
	Sources
	Radio SPLA
	Garang's audience
	Garang's radio diplomacy and government counter-broadcasts
	International radio and the SPLM/A split
	Conclusion
	Acknowledgements


