
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 19 | Issue 12 | Number 2 | Article ID 5604 | Jun 15, 2021

1

Imperial Japanese Propaganda and the Founding of The Japan
Times 1897-1904

Alexander Rotard

 

Abstract:  Founded in 1897 as a semi-official
government organ by Zumoto Motosada with
the  support  of  Itō  Hirobumi  and  Fukuzawa
Yukichi, The Japan Times  played an essential
role, as the first English-language newspaper to
be  edited  by  Japanese,  in  shaping  Western
understandings  of  Japan  and  Japanese
modernisation in  the late  19th to  early  20th
centuries.  The  Japan  Times  framed Japanese
‘modernisation’  in  the  language  of  Western
civil isation,  thus  facil itating  Japan’s
rapprochement  with  the  Western  Powers
(particularly with Great Britain) in the late 19th
century by presenting Japan as a ‘civilised’ (i.e.,
Western)  nation-state.  The  paper  played  an
equally important role in manipulating Western
public  discourses  in  favour  of  Japan’s
expansionist  ambitions  in  Asia  by  framing
justifications  for  Japanese  foreign  policy  in
concepts of Western civilisation.

Keywords:  Meiji-era  Japanese  propaganda,
The Japan Times, Zumoto Motosada, Japanese
Imperialism,  Anglo-Japanese  rapprochement,
colonisation  of  Korea.

. 

 

Zumoto Motosada, founder of The Japan Times1

 

Introduction

 

Despite  The  Japan  Times’  critical  role  as  a
Japanese Government  propaganda organ,  the
paper has been greatly understudied in both
the Japanese and English literature. Japanese-
language  studies  of  The  Japan  Times  and
Zumoto Motosada exist in small number2  but
thorough research into The Japan Times’ role
as a promoter of Meiji Government propaganda

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

2

has  yet  to  be  undertaken  in  English  or
Japanese. 

Research into Meiji-era Japanese propaganda
has  a  rich  historiography  in  Japan.  Among
other  important  studies3,  Ōtani  Tadashi’s
pioneering work4  in the ‘external propaganda
research’5  field  (対外宣伝研究-  taigai  senden
kenkyū),  Ariyama  Teruo’s  research  into  the
relationship between empire and information6

and Katayama Yoshitaka’s in-depth analysis of
anti-Russian sentiment in the Japanese media
coverage of the Russo-Japanese war7 have been
essential to this paper. Ōtani and Ariyama have
been particularly helpful in clarifying the role
of the unambiguously named ‘Gaikoku shinbun
sōjyū’  (外国新聞操縦-Foreign  Newspaper
Manipulation Programme) that was established
in 1894 by Foreign Minister Mutsu Munemitsu
in order to increase support for Japan’s foreign
policies through the manipulation of Western
journalists, newspapers and news agencies by
foreign  advisors  to  the  Meiji-government
(oyatoi  gaikokujin)  and  Japanese  chargés
d’affaires  to  Western  nations8.  

This  research,  however,  deals  insufficiently
with the role of The Japan Times.  Instead, it
focuses  predominantly  on  the  Japanese
Government Foreign Newspaper Manipulation
programme,  which,  it  argues,  lost  its
significance after Japanese newspapers became
able  to  enter  contracts  with  Reuters  news
agency in early 1897. However, as this study
will  show,  The  Japan  Times  functioned  as  a
Meiji-Government  propaganda  organ  which
sought to increase support for Japan’s foreign
policies and therefore deserves equal scrutiny.

English-language  examinations  of  Meiji-era
Japanese propaganda focus predominantly on
the role of Western oyatoi gaikokujin9 and have,
largely,  overlooked  the  role  of  Japan  Times
propaganda10.  Furthermore,  English-language
studies  of  Zumoto  Motosada  and  his
propaganda  activities  are  equally  lacking11.
Japanese propaganda and the management of

the Korean press has been well examined by
the Korean-language research12 . Furthermore,
Korean-language  studies  of  Zumoto’s
propaganda  activit ies  have  also  been
conducted, however, they are largely limited to
investigations of his role as chief propagandist
at  The  Seoul  Press,  the  English-language
propaganda organ of the Resident-General of
Korea13 and generally under-examine his role at
the Japan Times. 

This  paper,  thus,  aims  to  expand  on  the
abovementioned research to demonstrate The
Japan Times’  role as a central mechanism of
Meiji  Government  propaganda  by  clarifying
Zumoto  Motosada’s  financial  and  ideological
connections  to  the  Japanese  Government  as
well as to prominent intellectual and Japanese
‘modernisation’ theorist Fukuzawa Yukichi and
numerous  Government-affiliated  zaibatsu  and
newspapers. It will also detail the propaganda
activities  of  Zumoto Motosada in  Korea,  and
will  analyse  his  motivations  for  starting  an
English-language  newspaper  as  well  as  the
paper’s  raison  d’être  as  outlined  in  the
inaugural  issue  of  The  Japan  Times.  

The  role  of  The  Japan  Times  in  the  Anglo-
Japanese rapprochement and the justification
of Japan’s colonisation of Korea, however, will
be analysed in a subsequent, related study.

 

The  Japan  Times  as  a  Meiji-Government
Propaganda Organ

Zumoto Motosada was born in Kurosaka village
in the Hino district of Tottori prefecture (鳥取県
日野郡黒坂村)  on  4th  December  1862  (文
久(Bunkyū) 2),  the first  child of  Kashiramoto
Yasugorō  (頭本保五郎)(mother  unknown)14.
Zumoto’s  birth  name  was  Kashiramoto
Mototarō (頭本元太郎), however he adopted the
pseudonym  ‘Zumoto  Motosada’  after  leaving
middle  school15.  He  was  the  eldest  of  four
siblings- a younger brother, Kumajirō (熊次郎)
and, under him, three younger sisters (names

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

3

unknown)16. He was married to a woman named
Kuni(くに)  about  whom  very  little  is  known
other than she gave birth to a son, Motoichi
and, was killed in a Tokyo fire-bombing raid on
4th May 1945,  two years  after  the  death of
Zumoto  Motosada in  Tokyo on  5th  February
1943 (82 years)17.

In 1875,  at  13 years old,  he entered Tottori
middle  school(鳥取中学)  but  was  unsatisfied
with the education provided and in 1877, at 15,
he moved to Aichi Prefectural Middle School18

in  Nagoya  (名古屋の愛知県中学校)  where  he
remained for a year and a half19.  The school
curriculum placed  a  heavy  emphasis  on  the
study of language and many of the classes were
taught in English by foreign teachers,  which
was exceptionally rare during the early Meiji
period20.  This  was  Zumoto’s  first  experience
studying in English, however he excelled in his
studies, demonstrating an outstanding aptitude
for language21.

It was at Aichi Prefectural Middle School where
he first met Yamada Sueji who was employed
as a teacher and dormitory superintendent at
the  school.  According  to  Kawaguchi  Yasuko,
Zumoto  was  often  unwell,  suffering  from
ischemia for which he was treated with daily
prescriptions of beef, eggs, milk and red wine22.
This treatment, however, was expensive and as
Zumoto was not  from a well-off  background,
Yamada Sueji covered the costs his family could
not23. In 1887 Yamada Sueji went on to work at
the Japanese shipping firm Nippon Yūsen and
subsequently co-founded The Japan Times with
Zumoto in 1897, becoming its first president. 

 

Yamada Sueji, co-founder and
first President of The Japan Times24

 

After graduating from Aichi Prefectural Middle
School  Zumoto  entered  Tokyo  University
Preparatory  School（大学予備門）in  1878  to
study agriculture,  however,  he left  after  two
years  to  attend Sapporo Agricultural  College
(札幌農学校),  the  predecessor  of  Hokkaido
University.  He  entered  Sapporo  Agricultural
College in March 1880 at the age of 1825. His
classmates  included diplomat,  statesman and
under-secretary of the League of Nations Inazō
Nitobe  (1862-1933),  author  Uchimura  Kanzō
(1861-1930) and founder of Nihonjin magazine
Shiga  Shigetaka (1863-1927)26.  All  classes  at
Sapporo Agricultural  College were conducted
in English and as a result, Zumoto was able to
master the English language. He took J. Cutter
and  J.  Summers’  English  language  and
literature classes through which he developed a
strong  interest  in  Western  literature.  It  was

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

4

during his time at Sapporo Agricultural College
that Zumoto first decided to found an English-
language  newspaper.  Zumoto  explains  his
biggest influences in his 1932 Itō Kō to Kenpō
Seiji  (‘Viscount  Itō  and  Constitutional
Government’):

 

While  at  Sapporo Agricultural  College,  I
discovered  Mazzini  who  played  an
important  role in the Italian reformation
[unification] comparable to the leaders of
the  Meiji  restoration.  Not  only  did  his
thought inspire the reformation, he played
a direct role in its  execution.  His works
appeared  regularly  in  American  journals
which I read and became deeply interested
in27. 

 

Concerning  Mazzini’s  influences  on  his  life,
Zumoto summarises as follows:

 

Mazzini insisted that ‘the nation-state has
a mission from God. In order to fulfil this
mission, Italy must become independent.’
When I read this, I wondered ‘if this is so,
then what is Japan’s mission?’ I then wrote
about the matter and as I did, I came to
realise  that  Japan  has  several  missions.
With great anguish I began to ponder for
what  purpose I  had been born into  this
world and came to the conclusion that, as I
had  succeeded  most  in  the  study  of
languages,  I  would use my languages to
devote myself somehow to the nation-state
and decided to found an English-language
newspaper28.

 

Zumoto  explained  his  desire  to  found  a
newspaper  to  Professor  Cut ter  who
immediately  introduced  Zumoto  to  Francis

Brinkley the chief editor of The Japan Mail29.
Zumoto worked for Brinkley for two years from
1884  to  1886  as  a  translator  and  reporter.
While  at  The  Japan  Mail,  Zumoto  frequently
read,  translated  and  wrote  about  Itō
Hirobumi’s  writings  on  constitutional
government and as a result developed an in-
depth knowledge of Itō ’s political aims. It was
through  Zumoto’s  translation  work  that  Itō
Hirobumi  first  discovered  Zumoto.  In  1884,
Zumoto  was  approached  by  Itō  Miyoji,  Itō
Hirobumi’s secretary and a central figure in the
manipulation of foreign newspapers and news
agencies. Itō Miyoji offered Zumoto a position
to  work  directly  under  Itō  Hirobumi  as  a
translator but Zumoto declined the offer on the
grounds  that  ‘As  I  have  other  ambitions
[presumably the establishment of an English-
language newspaper],  I  have  no intention of
becoming a government official.  Despite this,
Itō Hirobumi requested a meeting with Zumoto
and  the  pair  met  in  Autumn  1886.  Zumoto
described the meeting as follows

 

Viscount  Itō  also  requested  I  become  a
government  official.  As  previously,  I
explained that I had other ambitions and
therefore I couldn’t work as a government
official.  However,  after  asking numerous
questions I stated that ‘I cannot work as a
true government official but if you would
permit  me  to  continue  writing  for  The
Japan Mail, I will work for you to the best
of my ability.’ This is when I first became a
government  official  working  under  Itō
Miyoji30.

 

In  Itō  Kō  to  Kenpō  Seiji  (‘Viscount  Itō  and
Constitutional  Government’),  Zumoto  states
that,  ‘I  met  with Brinkley  and discussed the
situation, explaining my intention to continue
working  for  the  Mail .  Brinkley  gladly
accepted31.’ From 1886, Zumoto began working
as  Itō  Hirobumi’s  translator  and  public

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

5

relations secretary while continuing to work as
a translator and writer for The Japan Mail. 

As  Peter  O’Connor  has  already  clarified,  Itō
Hirobumi  greatly  valued  the  power  of
newspapers in influencing international opinion
about  Japanese  interests32.  This  can  be
demonstrated through his efforts to control the
Korean  media  after  becoming  first  Resident-
General of Korea (detailed below), however, as
additional evidence for this, in the Autumn of
1896 Itō funded his secretary, Zumoto, to travel
to Europe and America to study the newspaper
industry33. Zumoto returned to Japan in January
1897. During his trip, he was shocked by the
dearth of knowledge about Japan in the West
but he lacked the capital required to establish a
newspaper. It was in this regard that Zumoto’s
teacher from Aichi prefectural middle school,
Yamada Sueji played an essential role.

Yamada  began  his  professional  life  as  an
educator but left education to begin work as
the manager of the Pusan branch of Mitsubishi
shipping  in  Korea  before  becoming  an
executive at Nippon Yūsen Kaisha (Japan Mail
Shipping)  that  was  formed after  the  merger
between Mitsubishi and Kyōdō Unyu Gaisha (共
同運輸会社) in 1885.34Nippon Yūsen Kaisha was
one of Japan’s leading steamship companies of
the time and,  through Yamada,  the company
became  a  key  funder  of  The  Japan  Times35.
 Yamada was able to secure further funding for
the  paper  after  consulting  his  relative
Fukuzawa  Yukichi  about  Zumoto’s  plans  to
found  an  English-language  newspaper.
According to Hasegawa Shinichi, upon hearing
these  plans  Fukuzawa  was  delighted  and
exclaimed that ‘it is ecstatic news for the nation
that you two have formed such a plan (君たち
がこういう計画を樹ててくれたことは国家のた
めに欣快にたえない)3 6  . ’  Fukuzawa  then
explained  the  plans  to  Iwasaki  Yatarō  the
contemporary head of the Bank of Japan (and
founder of Mitsubishi) who agreed to finance
the  paper.  In  total  Fukuzawa  was  able  to
acquire  capital  from  five  major  companies

including  Mitsui,  Mitsubishi,  The  Bank  of
Japan,  Shōkin  Bank  and  Nippon  Yūsen37.  

Fukuzawa’s connection to The Japan Times is
significant. In his Datsu-A-Ron (‘Leaving Asia’)
published  in  the  Jiji  Shinpō  in  1885,  he
famously laid out his vision for Japan to align
itself  with the West  and distance itself  from
Asia, which he viewed as uncivilised38. He was
strongly  in  favour  of  the  Sino-Japanese  war
(1894-1895)  and also  provided support  (both
financially  and  ideologically)  to  pro-Japanese
Koreans such as Kim Okgyun (chief architect of
the 1884 failed coup d’état in Korea) during the
1880s as a means of destabilising Korea and
bringing it under the influence of Japan. This
considered,  it  is  reasonable  to  assume,  from
Fukuzawa’s support of The Japan Times,  that
he  v iewed  the  paper  as  an  excel lent
opportunity for Japan to align itself  with the
West  and  justify  Japanese  influence  over  its
neighbouring states.

Zumoto  founded  The  Japan  Times  and  The
Japan Times Weekly (daily and weekly editions
respectively)  on  22nd  March  1897  as  head
writer  and  editor-in-chief.  He  positioned
Yamada Sueji as president and employed Aichi
Prefectural  Middle  School  and  Sapporo
Agricultural  College  classmates  Takenobu
Yoshitarō  and  Nakanishi  Miezō  as  assistant
editor  and  manager/factory  co-ordinator
respectively. Zumoto wrote the vast majority of
articles  and  Yamada  was  responsible  for
financing  the  organisation39.  

The  paper’s  relationship  with  the  Japanese
Government  can  be  further  demonstrated
through an examination of The Japan Mail for
which  Zumoto  continued  to  work  while
employed  as  Itō  Hirobumi’s  secretary.  

The  Japan  Times  was  not  the  only  English
language newspaper to receive subsidies from
the  Japanese  Government.  The  Tokio  Times,
owned and run by E.H. House from 1877 to
1880 and The Japan Mail owned and edited by
Francis Brinkley were also subsidised by the

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

6

Japanese Government40. Together, these semi-
official  Government  organs  functioned  as  a
network of Japanese Government propaganda
which aimed to influence international opinion
in a pro-Japanese direction.  This  section will
focus  on  The  Japan  Mail  as  it  was  directly
connected  to  The  Japan  Times  through
Zumoto’s  employment  at  The  Japan  Mail.
Though Brinkley  denied this,  it  is  clear  that
dur ing  the  mid-1870s,  the  Japanese
Government had subscribed to 500 copies of
The  Japan  Weekly  Mail,  The  Japan  Mail’s
weekly edition41. Edward Hoare indicates that
the  Japanese  Government  may  also  have
assisted Brinkley with payments through which
he was able to subscribe to Reuters telegrams.
‘From 1883 until the late 1890s, only the Mail
was  able,  or  willing,  to  do  this42.’  Peter
O’Connor  has  also  made  clear  that  Brinkley
received ¥10,000 a year from both the Japanese
Foreign  Office  as  well  as  the  Nippon  Yūsen
Kaisha  (Yamada  Suej i ’s  employer)  in
subventions  for  the  Japan  Mail 4 3 .

Brinkley’s  articles  were  consistently  pro-
Japanese.  It  indiscriminately  championed  all
Japanese  Government  policies,  arguing
favourably  for  Japanese  military  and  naval
expansion  as  well  as  supporting  policies
towards Korea and China, even going so far as
dismissing  reports  in  other  English-language
papers  of  Japanese  atrocities  in  Korea  as
‘iniquitous  falsehoods’  drummed  up  by  ‘the
hostile orchestra’ of The Japan Herald,  Japan
Gazette and Kobe Chronicle44. The Japan Mail’s
consistently  pro-Japanese  line  raised  deep
suspicions  among  his  contemporaries  that
Brinkley  was  in  Japanese  Government  pay.
Robert  Young,  a  Japanese  Government  critic
and founder of  the Kobe Chronicle  regularly
decried  Brinkley’s  constant  promotion  of
Government  policy  in  his  columns  and  his
obituary  in  1922  made  clear  that  ‘none  of
Robert  Young’s  opinions  was  stronger  than
this, that paid advocacy is not a proper function
of  the  Press45.’  Brinkley  had  equally  fiery
journalistic battles with Australian J.H Brooke,

editor of  the Japan Herald,  the first  English-
language  newspaper  in  Japan.  Politically
critical of Japan, it was, according to Harold S.
Williams,  to  counter  Mr  Brooke  that  the
Japanese  authorities  subsidised  Brinkley’s
Japan  Mail46.

 

 

Francis Brinkley,
the pro-Japanese owner of The Japan Mail47

 

Given the fact that Zumoto was still engaged
with translation and writing work at The Japan
Mail  when he was hired by Itō in 1886, it is
inconceivable  that  he  was  unaware  of  the
financial  and  ideological  links  between  The

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

7

Japan Mail and the government. In 1897, the
same  year  The  Japan  Times  was  founded,
Brinkley  was  made  permanent  Tokyo
correspondent  for  The  Times  of  London,
arguably the most authoritative newspaper in
Great  Britain  at  the  time,  having  been  an
occasional  correspondent for the paper since
188548. His articles for The Times were equally
pro-Japanese  and,  from  1897  onwards,
promoted Japanese policy towards Korea and
Russia,  defended  the  removal  of  extra-
territoriality in 1899 and constantly reassured
British readers of the sincerity of the Japanese
‘modernisation’  program49.  From  1897,
therefore,  Brinkley’s  pro-government
propaganda  was  now  being  sent  directly  to
British readers through The Times. 

The connection between The Times  and The
Japan  Mail,  however,  had  already  been
es tab l i shed  by  the  p rev ious  T imes
correspondent, Major-General Palmer, a good
friend  of  Brinkley’s.  The  Times  therefore
advocated similar  policies  to  The Japan Mail
over several years, leading a contemporary to
indicate  that  despite  their  professed
independence of each other, ‘the Times’ letters
are the reverberation and distant echoes of the
Mail’s thunders…[T]here is one voice only, and
that is the voice of the scholarly editor of the
Japan Mail…’50.

In addition to its connections to the Japanese
government and its relationship with the semi-
official government organ The Japan Mail, The
Japan  Times ’  importance  to  the  Meij i
Government  can  be  demonstrated  by  a
government source that confirms that on 27th
June 1898 Zumoto was promoted by Itō in the
Japanese court rank system from senior sixth
grade to junior fifth grade51. The source states
that  in  accordance  with  ‘Article  two  of  the
internal rank progression regulations’ (敘位進
階内則第二条), Zumoto, who was employed as
secretary  to  the  Prime  Minister,  progressed
from senior sixth grade to junior fifth grade.
This  demonstrates  two  important  points.

Firstly,  that  Zumoto  was  employed  as
‘secretary  to  the  Prime  Minister’  during  the
third Itō administration (January to June 1898)
and secondly, that Zumoto was awarded a rank
progression by Itō after the establishment of
The  Japan  Times  that  Zumoto  himself  had
promoted as a trustworthy and reliable source
of information52. From this, it is reasonable to
assume that Itō viewed the The Japan Times as
important  or  beneficial  to  the  Japanese
government.  

Considering  the  financial  and  ideological
connections between Zumoto and Itō, Yamada
and  Fukuzawa  and  the  various  government-
affiliated  zaibatsu  of  the  period  as  well  as
Zumoto’s  propaganda  activities  in  Korea
(discussed  below)  and  his  professional
relationship with The Japan Mail, it is clear that
The  Japan  Times  functioned  as  a  Meiji
Government organ within a wider network of
Japanese  government-subsidised  English-
language newspapers that can reasonably be
described as semi-official propaganda organs.

 

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

8

The front cover of the inaugural issue
of The Japan Times, 22nd March 189753

The Japan Times information sources and
readership

Few  sources  exist  that  confirm  where  The
Japan  Times  sourced  its  information.
Nevertheless, as detailed above, it is clear that
from its establishment in February 1897, The
Japan  Times  entered  into  a  contract  with
Reuters  news  agency.  In  March  1898,  G.
Blundell,  the Reuters representative in Japan
sent  a  letter  to  Foreign  Minister  Nishi
Tokujirō54.  In the letter,  Blundell  expresses a
desire  to  provide  the  Japanese  Government
with  the  same  Western  news  distribution
service that ‘Reuters is providing to The Japan
Times.55 ’ Very few Japan Times articles were

attributed to  sources.  However,  it  is  evident
from this source that The Japan Times  made
use of Reuters reports as source material until
at least March 1898.

Moreover,  under  the  above-detailed  Foreign
Newspaper  Manipulation  programme
numerous  Western  newspapers  were
manipulated into distributing news favourable
to  Japan.  The  articles  of  such  pro-Japanese
newspapers were frequently reproduced in The
Japan  Times  to  confirm  the  Japanese
government  line.  As  such,  The  Japan  Times
recycled  pro-Japanese  art ic les  from
newspapers that had been manipulated under
the  Foreign  Newspaper  Manipulation
programme  and  presented  them  as  reliable
information sources. 

As  for  The  Japan  Times’  readership,  an
important source is an advertisement for The
Japan Times  that appeared in the Jiji  Shinpō
every day from 2nd to 7th March 189756. The
advertisement states that ‘The Japan Times is a
newspaper  that  is  essential  not  only  to
politicians,  merchants and manufacturers but
to  anyone  who  requires  information  from
overseas57’ (「『ジャパンタイムズ』は、政治家、

商業家、製造家等は勿論、苟も外国の事情に通
ぜんと欲する人々のために必要欠くべからざる
新聞なり」) . Furthermore, it claims that ‘The
Japan  Times  ’  should  be  permanently
distributed widely to clubs, hotels, centres of
commerce and schools overseas’ (「『ジャパン
タイムズ』は、広く世界各国に於けるクラブ、
ホテル、商業会議所、学校などに永久播布すべ
し」). From this, it is evident that The Japan
Times targeted members of the elite in Japan as
well as abroad.

The same advertisement stated the prices and
advertising costs of The Japan Times and The
Japan Times Weekly at the time of the paper’s
establishment.  These  prices  and  advertising
costs were also present in every copy of  The
Japan Times itself. The Japan Times cost five
sen  per  copy ,  one  yen  for  a  month ly
subscription  and  ten  yen  for  a  yearly

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

9

subscription58.  In  order  to  advertise  in  The
Japan Times, the paper charged one yen per
week for an inch at minimum and four yen per
month59. In comparison with the prices of six
other Japanese newspapers in June 1898, it is
clear  that  The  Japan  Times  was  relatively
expensive. It is most likely, therefore, that The
Japan  Times  targeted  high-earning  readers,
and,  from  the  fact  that  it  was  an  English-
language paper, it is likely that the majority of
these  targeted  readers  were  affluent  foreign
residents in Japan.

Table One  

Prices and Advertising Costs of Six Newspapers
from June 1898

Newspaper
Prices（sen）

Advertising
Costs（sen）Per

Copy
Per
Month

Tokyo Asahi
Shinbun 1.5 33 25

Jiji Shinpō 2.5 50
Front page
30
Others 25

Yorozu Chōhō 1 24 45
Hōchi Shinbun 1.5 35 25
Yomiuri
Shinbun 2 35 20

Nippon
(Shinbun) 2 40 25

 

Source: Yamamoto.T. 1967. ‘Meiji 30 nendai
zenhan no “Tōchō” “Jiji” no dokushasō

——shōkō dokushasō wo chūshin ni——’,
Hitotsubashi Kenkyū, vol.14, p.6.

 

Furthermore, it is clear from advertising in The
Japan Times from 1904, that seven years after
its establishment, The Japan Times prices had
increased to 1.5 yen for a monthly subscription,

8 yen for a sixth month subscription and 15 yen
for a yearly subscription60. 

 

The  Colonisation  of  Korea  and  the
Propaganda Activities of Zumoto Motosada

In November 1905, the Korean Empire (大韓帝
国 )  was  forc ib ly  t rans formed  in to  a
‘protectorate’ of the Empire of Japan after the
ratification  of  the  Japan-Korea  Treaty  of
1905(第二次日韓協約) and as a result lost the
ability  to  control  its  diplomatic  affairs.  A
Residency-General  was  established  and  Itō
Hirobumi was appointed as the first Resident-
General of Korea in December 1905. 

Prior  to  Korea  becoming  a  ‘protectorate’  of
Japan,  the  Japanese  government  used  The
Seoul  Press  Weekly,  a  weekly  newspaper
founded in  January 1905 in  Seoul  by British
journalist John Weekly Hodge, to disseminate
propaganda about the colonisation of Korea61.
According  to  Peter  O’Connor,  the  Japanese
Foreign  Ministry  entered  an  agreement  with
Hodge in August 1905, which stipulated that
the  Japanese  Government  would  pay  Hodge
¥350  per  month  to  publish  material  which
portrayed Japan’s role in Korea in a positive
light62.’  Itō  Hirobumi  regularly  monitored
developments  in  the  West  and  read  English
newspapers daily. As previously stated, he also
placed great importance on the influence of the
media6 3.  After  his  appointment  as  first
Resident-General in December 1905, Itō moved
rapidly to acquire the rights of The Seoul Press
Weekly  from Hodge in  order  to  counter  the
‘anti-Japanese’  English-language  newspaper
the  Korea  Dai ly  News  that  had  been
established by the pro-Korean British journalist
Ernest Bethell in 190464. O’Connor clarifies that
‘from his office in Seoul, Itō gave opportunities
in  news  management  to  some  of  the  most
capable journalists and media entrepreneurs of
the day’65. These journalists included Itō’s close
confidant66  and  future  editor  of  The  Japan

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

10

Times  after  Zumoto’s  resignation,  Russell
Kennedy (further evidence to demonstrate The
Japan  Times’  status  as  a  semi-official
Government  organ)  as  well  as  Zumoto
Motosada67 who had travelled to Korea in early
1906. In January 1906, Zumoto organised the
acquisition of The Seoul Press from Hodge by
the office of the Korea Resident General68 and
the paper was expanded from a weekly to a
daily  newspaper69.  The  Seoul  Press,  thus,
became  the  official  English-language
propaganda  organ  of  the  Residency-General.  

 

 

Itō Hirobumi as first Resident-General of Korea
with the Crown Prince of Korea Yi Un70

 

After the acquisition, Zumoto was employed as
the  president  of  The  Seoul  Press.  In  this
capacity Zumoto played an essential role as an
English-language promoter of Japanese colonial
rule  in  Korea71.  Zumoto’s  importance  to
Japanese  colonial  policy  in  Korea  can  be
demonstrated through an analysis of a letter72

Zumoto  received  on  10th  July  1904  from
Thomas Cowen73  who had been a Times  war
correspondent  during  the  Sino-Japanese  war
(1894-1895). 

After his time as a foreign correspondent for
The Times, Cowen became head writer for The
Japan  Gazette,  a  Yokohama-based  English-
language paper in Japan. He was subsequently
hired  by  Zumoto  as  a  writer  for  The  Japan
Times74.  Further,  according  to  Cowen’s
obituary that appeared in The Daily Mail on 3rd
July 1906, Cowen also had an editorial role at
The Japan Times75, possibly as ‘English Literary
Editor’76 responsible for vetting and approving
phraseology  and  language  issues.  It  is
reasonable to  assume,  therefore,  that  Cowen
may have played an important role in refining
the structure and articles of The Japan Times to
better  suit  foreign  audiences.  In  the  months
leading  up  to  the  Russo-Japanese  war  of
1904-1905, Cowen was also hired by the British
newspaper The Daily Chronicle which sent him
and fellow Japan-based British journalist Ernest
Bethell  to  Korea as  special  correspondents77.
Bethell,  however  soon  left  the  paper  as  he
disagreed  with  its  pro-Japanese  policy  and
began meeting  with  Korean nationalists  who
offered him Korean Government funding and
access  to  printers  to  found  the  Korean
nationalist  English-language  newspaper  the
Korea Daily News78.  As is  apparent from the
source  below,  Cowen,  unlike  Bethell,  was
exceptionally  pro-Japanese  and  played  a
collaborative role in the Japanese occupation of
Korea by betraying Bethell and informing the
Japanese authorities of Bethell’s plans. 

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

11

He  chose  to  reveal  these  plans  to  his  ex-
employer  Zumoto  who  he  presumably  knew
was  wel l -connected  to  the  Japanese
Government  through  The  Japan  Times.  The
letter reads as follows: 

 

I have another big order on my hands to
start a paper here called the Korea Times,
with  a  lot  of  support  from  the  Korean
Court,  the  policy  to  be  Korea  for  the
Koreans and anti-Japanese. As you know, I
am not of that way of thinking, but I was
drawn  into  the  scheme  on  the  opposite
policy,  and  now  I  find  that  the  palace
intriguers will go on with the scheme, with
or  without  me.  So  if  I  now decline  the
editorship, some other man will be put in. I
think it better for me to remain an editor
and get the control into my hands. I can do
some good thus,  and it  would  keep out
others, for Seoul is not big enough for two
papers. At any rate, either I run the paper
according to my convictions, or I leave it
alone and the palace people will do it their
way. Of course, what I tell you is private79.

 

The letter continues, 

 

It may be a matter of some importance. If
Mr. Hayashi [presumably Gonsuke] has not
yet left Tokyo for Seoul, you might ask his
opinion.  If  he thinks it  does not  matter,
then there is nothing more to say. But if he
thinks he would prefer to have the Korea
Times  support  him,  instead  of  opposing
him,  perhaps  he  might  do  something.
There  is  no  press  law  in  Korea;  and  a
paper run by a foreigner can say anything,
and the Korean papers can quote from it,
without risk. So there may be any amount
of trouble80.

 

From this source,  it  is  clear that Cowen not
only provided Zumoto with information about
The  Korea  Times  and  its  ‘anti-Japanese’
position  but  that  Cowen  intended  the
information  he  provided  to  remain  private,
presumably meaning that he was aware of its
importance  to  the  Japanese  Government  in
their  attempt  to  undermine  the  Korean
Government.  Given  the  sensitivity  of  the
contents of the letter,  it  is clear that Cowen
trusted  Zumoto  and  the  pair  had  a  close
relationship.  Further,  the source is  revealing
about  Zumoto’s  views  on  the  question  of
Japanese  expansionism  in  Korea.  Cowen
describes  the  policy  of  The Korea  Times,  as
‘Korea for the Koreans and anti-Japanese’ and
then states, ‘As you know, I am not of that way
of thinking.’ This can be interpreted as support
for  the  Japanese  colonisation  of  Korea  and,
more significantly, that Zumoto was aware of
Cowen’s support for the policy. This suggests
that  Zumoto  shared  Cowen’s  pro-Japanese
views  on  the  Japanese  colonisation  of  Korea
and can, therefore,  be interpreted as further
evidence for Zumoto’s close relationship with
the Japanese Government

 

Cowen’s letter is dated July 1904 meaning it
was  written  during  the  Russo-Japanese  war
through  which  the  Japanese  Government
formalized  its  Korean  colonisation  policy.
Furthermore,  the  letter  demonstrates  that
Zumoto  had  a  political  relationship  with
Hayashi Gonsuke, ambassador to Korea during
the Russo-Japanese war.  Hayashi  was  a  pro-
imperialist  who  played  an  essential  role  in
transforming  Korea  into  a  ‘protectorate’  of
Japan .  Cons ider ing  Zumoto ’s  c lose
relationships  with  pro-imperialist  Japanese
politicians, it is reasonable to assume that he
played  an  important  role  in  promoting  the
colonisation of Korea in his capacity as editor-
in-chief of The Japan Times and, from 1906, as

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

12

editor  of  the  English-language  propaganda
organ  of  the  Residency-General,  The  Seoul
Press. 

 

After 1909, Zumoto travelled to America where,
with  Japanese Government  subsidies,  he  and
other  influential  journalists  including  Honda
Masujirō,  Yamagata  Isoo  and  Baba  Tsunego
founded  a  news  agency  called  the  Oriental
Information Bureau in New York, which began
publishing  a  newspaper  called  the  Oriental
Review81. According to O’Connor, the Oriental
Information Bureau functioned as ‘an early hub
of the Foreign Ministry network on the East
coast of the United States82’ and the Oriental
Review  attempted  to  shift  American  public
opinion in a pro-Japanese direction83.

 

It is also apparent from photographic evidence
that  Zumoto  accompanied  the  Japanese  and
British  allied  forces  in  the  1914  siege  of
Tsingtao.

Zumoto (back row, first from the right) with
foreign military observers and

Lieutenant General Mitsuomi Kamio (first row
center?) in Tsingtao in 191584.

The Japan Times’ ‘Raison D’être’

 

In the editorial of the first issue of The Japan
Times on 22nd March 1897, Zumoto lays out
his new newspaper’s position on international
affairs85.  The  editorial,  entitled  ‘Our  “Raison
D’etre”’[sic],  emphasises  that  Japan  is  a
misunderstood yet friendly nation of the West
and outlines several ambitions for his fledgling
newspaper.

Firstly,  Zumoto  explains  that  the  lack  of
opportunities for contact between Japanese and
foreign  residents  of  Japan  has  bred  mutual
misunderstandings  and  resentments  between
the two communities and lays out his ambition
to  nurture  closer  relationships.  Zumoto
attributes  this  divide  to  the  system  of
extraterritoriality.  He  explains

 

The  anomalous  system of  exterritoriality
under which aliens have so long lived in
this  country  has  kept  them socially  and
geographically apart from the nation, the
intercourse between the two being mostly
confined  to  the  ordinary  purposes  of
business86.

 

Zumoto  argued  strongly  against  this  system,
exclaiming that 

 

The existence of this unfortunate, and, to
the  Japanese,  extremely  humiliating
institution,  together  with  the  vexing
discussions  and provoking incidents  that
have constantly taken place in connection
with it, must answer in a large measure for
whatever  estrangement  there  may
be between the Japanese and foreigners87.’

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

13

 

It  is  evident  from this  passage  that  Zumoto
envisioned  a  role  for  The  Japan  Times  as  a
promoter  of  the  revision  of  the  system  of
extraterritoriality as stipulated by the unequal
treaties with the Western powers.

 

Additionally,  Zumoto explains in the editorial
that there is a need to overcome the linguistic
and  cultural  barriers  that  exist  between
Japanese and foreign residents. He states that
‘To  understand  a  people  properly,  the  first
essential is a thorough mastery of its language
and  an  intimate  acquaintance  with  its
literature.’88  He  explains  that  while  business
transactions  are  possible  with  a  mutually
limited linguistic and cultural awareness, ‘for
social purposes such a makeshift is provokingly
insufficient,  and  very  often  leads  to  much
mischief. Holding conversation through such an
imperfect medium, the parties usually separate
without making the slightest progress toward
mutual  understanding.89’  He,  however,
expresses doubt that the revision of the system
of  extraterritoriality  alone  would  solve  this
issue  and  offers  The  Japan  Times  as  an
essential and trustworthy intermediary for the
promotion  of  mutual  understanding  between
the communities:

 

Such  being  the  position  of  affairs,  the
importance of some public organ honestly
endeavouring to explain things and smooth
the way between foreigners and Japanese
cannot be too strongly urged. If there has
ever  been  a  rea l  wan t  f o r  a  new
journalistic enterprise, we may fairly claim
that such has been the case with the Japan
Times90.

 

Zumoto explains that an additional purpose of

The Japan Times is to inform English-speaking
nations of the developments of modern Japan.
Zumoto expresses how surprised he was on his
recent visit to Europe and America at the lack
of  information available  on Japan.  He claims
that those he encountered with an interest in
Japan ‘complained of the utter impossibility of
gett ing  access  to  rel iable  sources  of
information’ and concludes that ‘the real Japan
has still to be revealed.’ He, thus, positions The
Japan  Times  as  a  remedy  to  this  problem,
explaining the paper’s aim 

 

to furnish reliable data for the future use
of more capable hands, and at the same
time to place before those practical men of
business  interested in  the Eastern trade
trustworthy  and  up-to-date  facts  and
figures about the economic activity of the
Japanese nation.91

 

Finally, Zumoto expresses the desire to utilise
The Japan Times as a tool to clarify Japanese
international ambitions to the Western Powers.
He complains that linguistically Japan is ‘at a
great disadvantage vis-à-vis the Powers of the
West’ as the former has a wealth of means to
make an estimate about the aspirations of the
latter  yet  ‘no  such  facility  is  offered  in  the
converse  case.’  He  compares  Japan’s  global
status to that of ‘a dumb actress, leaving the
audience  to  attach  to  her  motions  whatever
meaning it may please them to choose’. It was,
therefore,  through  The  Japan  Times  that
Z u m o t o  s o u g h t  t o  g u i d e  W e s t e r n
understandings of Japan and in so doing obtain
for Japan ‘the recognition of  the enlightened
states  as  an  acknowledged  member  of  their
family92.’

 

As previously discussed, the readership of The
Japan  Times  at  the  turn  of  the  twentieth

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

14

century  was  composed  predominantly  of
foreign  residents  in  Japan  who  sought  an
English-language  source  of  Japanese  news.
However, it is also clear from a Japan Times
article  entitled ‘Our Financial  Prospect’  that,
from its establishment,  The Japan Times  was
also  directly  targeting  readers  overseas  by
shipping copies directly to Western nations free
of  charge93;  a  highly  expensive  strategy  for
which The Japan Times received criticism from
one of its contemporaries. It is not clear from
this  article  which  newspaper  criticised  The
Japan Times  however,  there  is  detail  on  the
nature of the criticism94. It is apparent that the
newspaper  was  concerned  about  how  The
Japan  Times  could  fund  such  an  expensive
program and  speculated  that  the  paper  was
being funded by the Japanese Government95. In
response,  The  Japan  Times  article  dismissed
these claims as false accusations. It states that
‘Because copies of the Japan Times are to be
permanently  sent  abroad  free,  it  is  at  once
concluded that the paper must depend upon a
Government subsidy96.’  Then argues that ‘We
were  not  aware  that  it  is  unprecedented  or
unnatural to make great sacrifices for the sake
of giving a new paper a good foothold. 

The  Mainichi  Shinbun  made  a  similar
accusation on 20th April 189797. The newspaper
correctly argued that ‘The Japan Times, edited
by Mr. Motosada Zumoto, was established with
capital  supplied  by  the  Sage  of  Mita,  Mr.
Fukuzawa98.’ The Mainichi Shinbun accusations
were,  however,  aggressively  denied  by  The
Japan Times on the following day. It claimed ‘a
more  erroneous  paragraph  has  never  been
penned even by the most irresponsible section
of our press. It is scarcely necessary to state
that  no  grain  of  truth  is  contained  in  our
contemporary’s allegations99.’

The  Japan  Times,  thus,  received  strong
criticism  from  its  contemporaries  that
suspected  the  paper  of  being  a  Japanese
Government organ and therefore that its claims
to impartiality and reliability were fabrications.

While  ostensibly  The  Japan  Times  portrayed
itself  as  an  independent  source  of  reliable
information  with  honest  ambitions  to
strengthen ties between Japanese and foreign
residents as well as between Japan and foreign
nations100, the reality was quite different. The
Japan  Times  was  founded  with  Japanese
Government capital during a period at the end
of the 19th century when arguments proposing
the  need  for  Japan  to  gain  independence
through  the  revision  of  the  unequal  treaties
were  gaining  momentum.  Tensions  escalated
rapidly  after  Foreign  Minister  Okuma
Shigenobu attempted to negotiate a new treaty
with the Western Powers in 1888. The treaty he
negotiated was viewed by nationalist hardliners
as  too  conciliatory  and  as  a  result  he  was
attacked  in  1889  by  a  member  of  the
ultranationalist Genyōsha and had his right leg
blown  off  by  a  bomb.  Further,  international
tensions  developed  after  the  1891  failed
assassination attempt of Russian Crown Prince
Nicholas Alexandrovich by Tsuda Sanzō, known
as the Ōtsu incident.

According to Hasegawa Shinichi, this sequence
of  violent  events  led  the  Western Powers  to
view  Japan  as  an  uncivilised  nation  with
deficient laws and as a result  they were not
satisfied with the notion of  foreign residents
sharing courts with Japanese or the Japanese
right  to  increase  taxes  for  foreigners;  views
that  were  reflected  widely  in  the  foreign-
managed  English  language  press101.  Japan’s
u n e q u a l  s t a t u s  w i t h  t h e  W e s t  w a s
demonstrated  fur ther  by  the  Tr ip le
Intervention. However, on 20th February 1897
Foreign  Minister  Ōkuma  made  a  speech
declaring  Japan’s  intention  to  secure  equal
rights with foreigners. This was the very year
The Japan Times was founded.

The revision of the unequal treaties was clearly
a priority for Zumoto. Equalising the status of
Japan and the West was framed in The Japan
Times  as  essential  to  securing  a  stronger
connection between the Japanese and foreign

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

15

community  domestically  as  well  as  closer
international relations between Japan and the
West.  However,  it  is  the  contention  of  this
paper that this portrayal was merely one part
of a wider Meiji-era international propaganda
campaign, of which The Japan Times  was an
integral part, to align the West with Japan as a
means of justifying to the World, above all the
imperial  powers,  Japanese  territorial
expansionism.  

 

Conclusion

This  paper  has  demonstrated,  through  an
analysis of  the motivations and affiliations of
the  founder  of  The  Japan  Times,  Zumoto
Motosada, as well as the paper’s financial and
ideological  connections  to  the  Japanese
Government,  pro-imperialist  intellectual
Fukuzawa  Yukichi  and  the  semi-official
government organ The Japan Mail the role of
The Japan Times  as  a  central  mechanism of
Meiji government propaganda. It has built on

the  existing  Japanese-language  research  on
Meiji-era  government  propaganda,  which
emphasized the role of the Foreign Newspaper
Manipulation  Programme,  by  demonstrating
the close relationship between The Japan Times
and the Meiji government. Additionally, it has
expanded  the  scope  of  the  English-language
research on Meiji-era Government propaganda
by shifting the focus from the role of  oyatoi
gaikokujin  to  demonstrate  the  importance  of
the Japanese-edited Japan Times102. 

Having established The Japan Times as a Meiji
Government propaganda organ, a subsequent
paper will demonstrate the role of The Japan
Times in the 19th-20th century Anglo-Japanese
rapprochement  and  the  international
justifications for the colonisation of Korea. 

This  paper  draws  on  an  earlier  Japanese
language  study  by  the  author  that  was
published  in  Nikkan  Sōgo  Ninshiki  in  2020.

Alexander Rotard is a doctoral student at Hitotsubashi University Graduate School of Social
Sciences. He has published work on settler identity and colonial violence in colonial Algeria
as well as the role of Japan Times propaganda in the 19th-20th century Anglo-Japanese
rapprochement. He is currently working on his doctoral thesis which examines the role of
Japan Times propaganda in the international justification of the colonisation of Korea. Email:
sd181027@g.hit-u.ac.jp

Notes
1 Ito, S. 2017, ‘Lineage dates back to Edo Period’, The Japan Times, 22nd March, p.8.
2 For example, Hasegawa, S. 1966, Jyapan taimuzu monogatari: Bunkyū gannen (1861) kara
gendai made (The Japan Times Story: From the first year of Bunkyū (1861) to the present
day), Tokyo: Jyapan taimuzu sha.  Hasegawa, S. 1958, ‘Jyapan taimuzu kokusaihan no
tokusyoku to sekai ni okeru hankyō: Shinbun kyōkai syō wo ukeru’ (The features of the Japan
Times international edition and its global impact: Until reception of The Japan Newspaper
Publishers and Editors Association Award), Shinbun kenkyū, vol. 87.  Yajima, A. 2015, ‘Ashida
Hitoshi to jyapan taimuzu- 1930 nendai ni okeru nihon no taigai senden no ichi sokumen’ (The

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://hit-u.academia.edu/AlexanderRotard
https://apjjf.org/mailto:sd181027@g.hit-u.ac.jp
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

16

Japan Times under the Presidency of Hitoshi Ashida), Meijō Hōgaku, vol. 65, no.1.2. 
Shirayama, E. 2008, ‘Kokusai jya-narisuto Zumoto Motosada to taiheiyō mondai chōsakai’
(Zumoto Motosada and the Conference of the [sic] Pacific Relations), Kindai nihon kenkyū,
vol. 25.  Matsunaga, T. 2010, ‘Zumoto Motosada ni okeru hasshinkei eigo media no kiseki’
(Evolution of utterance-type [sic] English language media by Zumoto Motosada), Lifelong
Education and Libraries, vol. 10.
3 For example, Matsumura, M. 1987, Nichiro Sensō to Kaneko Kentarō – Kōhō gaikō no
kenkyū (Kaneko Kentaro and the Russo-Japanese War- Public Relations Diplomacy Research),
Tokyo: Shinyūdō.  Ineno, T. 1988, ‘Makino Nobuaki to nichro sensō’ (Makino Nobuaki and the
Russo-Japanese War), Gunma kenritsu jyoshi daigaku kiyō, vol. 8. Woodhouse, E. 1988,
Nichiro sensō wo enshutsushita otoko morison (Morrison, witness to the Russo-Japanese war),
Tokyo: Tōyō keizai shinpōsha.
4 Ōtani, T. 1994, Kindai nihon no taigai senden (Modern Japan’s external propaganda), Tokyo:
Kenbun syuppan.
5 In Japanese, the term ‘senden’- propaganda or advertising, can be divided in two categories:
‘external propaganda’ (taigai senden), which refers to Japanese Government propaganda that
targeted nations outside Japan, in particular Western nations, and ‘internal propaganda’
(tainai senden) which targeted Japanese citizens. In English, both categories can be termed
‘propaganda’, however, this paper uses the word ‘propaganda’ only to refer to external
(taigai) propaganda.
6 Ariyama, T. 2013, Jyōhō haken to teikoku nihon I- Kaitei ke-buru to tsūshinsya no tanjyō
(Information Hegemony and Imperial Japan 1- Undersea Cables and the birth of News
Agencies), Tokyo: Yoshikawa Bunkyū.  Ariyama, T. 2013, Jyōhō haken to teikoku nihon II-
Tsūshin gijyutsu no kakudai to sendensen (Information Hegemony and Imperial Japan 2- The
Expansion of Telecommunication Technology and Propaganda Wars), Tokyo: Yoshikawa
Bunkyū. 

Ariyama, T. 2016, Jyōhō haken to teikoku nihon III- Higashi Ajia denshinami to chōsen tsūshin
shihai (Information Hegemony and Imperial Japan 3- The East Asian Telegraph Network and
the control of Korean media), Tokyo: Yoshikawa Bunkyū.   
7 Katayama, Y. 2009, Nichiro sensō to shinbun- ‘Sekai no naka no nihon’ wo do ronjita no ka
(The Russo-Japanese War and Newspapers- How was ‘Japan as a world power’ discussed?),
Tokyo: Kōdansha.
8 Ibid.
9 Hoare, J.E. 1999, ‘Captain Francis Brinkley (1841–1912): Yatoi, Scholar and Apologist’,
Hoare, J.E. (ed.) Britain & Japan: Biographical Portraits, Vol. III, London: Routledge. Meißner,
K. 2016, ‘Responsivity within the Context of Informal Imperialism: Oyatoi in Meiji Japan’,
Journal of Modern European History, vol. 14, no.2.
10 While Peter O’Connor’s 2010 The English-language Press Networks of East Asia, 1918-1945
(2010) deals with The Japan Times and the propaganda activities of Zumoto Motosada, his
analysis is brief or included as background information.
11 Mark E. Caprio (2011) studies The Seoul Press (‘Marketing assimilation: The press and the
formation of the Japanese-Korean colonial relationship’, Journal of Korean Studies, vol. 16,
no.1.25) but fails to mention Zumoto or his propaganda activities at The Japan Times. Other
English-language studies of Zumoto are almost 100 years old: Harry Emerson Wildes’ 1927

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

17

Press Freedom in Japan and Charles Nelson Spinks’ 1939The Background of the Anglo-
Japanese Alliance.
12 For example, Chong, Chin-sok’s 1987 ‘Ernest Thomas Bethell and his newspapers: the
Daehan Maeil Sinbo and the Korea Daily News: the Korean problem in Anglo-Japanese
relations, 1904-1910’, Nanam Publications.
13 Yi, S. & Park, I. 2008, ‘Souru puresu (The Seoul Press) to chosen shokuminchi tōchi shihai
no ikkōsatsu' (An examination of The Seoul Press and the Colonial Occupation of Korea),
Bulletin of Tokyo Gakugei University, Humanities and Social Sciences I, vol. 59.
14 Kawaguchi, Y. 1986. ‘Kyōdo no eigaku senkakusha Zumoto Motosada’ (Zumoto Motosada, a
local pioneer of English-language learning), Tottori jyoshi tanki daigaku kenkyū kiyō, vol.15,
p3. 
15 Ibid, p.1.
16 Ibid, p.3.
17 Endō, K. ‘Kashiramoto Motosada’, Chapter 25- ‘Kengai ni ashiato wo nokoshita hitobito’
(People who have left footprints outside the prefecture), Dainihen Kako no Hino chō（The Hino
of the Past－Second Edition), p.651.　
18 This school was founded in 1874 as ‘Aichi National School of Foreign Language’ (官立愛知
外国語学校)but its name changed to ‘Aichi National School of English’ (官立愛知英語学校)and
then ‘Aichi Prefectural middle school’ (愛知県中学校). (Kawaguchi Yasuko. 1986, Kyōdo no
eigaku senkakusha Zumoto Motosada (Zumoto Motosada, a local pioneer of English-language
learning), Tottori jyoshi tanki daigaku kenkyū kiyō, vol.15, p3-5.)
19 Shirayama, E. 2008, ‘Kokusai jya-narisuto Zumoto Motosada to taiheiyō mondai chōsakai’,
pp.235.
20 Ibid, 4-5.
21 Ibid, 3.
22 Ibid, p.6.
23 Ibid, p.6.
24 Ito, S. 2017, ‘Lineage dates back to Edo Period’, The Japan Times, 22nd March, p.8.
25 Shirayama, E. 2008, ‘Kokusai jya-narisuto Zumoto Motosada to taiheiyō mondai chōsakai’
(Zumoto Motosada and the Conference of the [sic] Pacific Relations), pp.235-236.
26 Ibid.
27 Zumoto, M. 1932. Itō Kō to Kenpō Seiji (Viscount Itō and Constitutional Government). Self-
published, p.2. Author’s translation.
28 Ibid, pp2-3. Author’s translation.
29 Hasegawa, S. 1966. Jyapan taimuzu monogatari, p7.
30 Ibid, pp4-5. Author’s translation.
31 Ibid, p.8. Author’s translation.
32 O’Connor, P. 2010. The English-language Press Networks of East Asia, 1918-1945,
Folkestone: Brill, p.33.
33 Shirayama, E. 2008. ‘Kokusai jya-narisuto Zumoto Motosada to taiheiyō mondai chōsakai’
(Zumoto Motosada and the Conference of the [sic] Pacific Relations), p.236.
34 Hasegawa, S. 1966. Jyapan taimuzu monogatari, p6.
35 Ibid, p.9.
36 Ibid.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

18

37 Ibid.
38 Fukuzawa, Y. 1885, ‘Datsu-A-Ron’, Jiji Shinpō, 16th March.
39 Hasegawa, S. 1966. Jyapan taimuzu monogatari, p6.
40 O’Connor, P. 2010. The English-language Press Networks of East Asia, 1918-1945, p.31.
41 Hoare, J.E. 1999. Hoare, J.E. (ed.) Britain & Japan: Biographical Portraits, Vol. III, p.103,
（Original source: London and China Express 9th September 1897）
42 Ibid.
43 O’Connor, P. 2002, ‘The Japan Chronicle and its three editors, Robert Young, Morgan Young
and Edwin Allington Kennard, 1891-1940’, Cortazzi, H, ed. 2002. Britain & Japan:
Biographical Portraits, Vol. IV, London: Routledge, p.459.
44 Ibid, p.337.
45 Ibid.
46 Williams, H.S. 1958, Tales of Foreign Settlements in Japan, Vermont: Tuttle, p.163.
47 Brinkley, F. & Kikuchi, D. 1912, A History of the Japanese People from the Earliest Times to
the End of the Meiji Era, London: The Encyclopaedia Britannica Co., p.1.
48 Hoare, J.E. 1999. Hoare, J.E. (ed.) Britain & Japan: Biographical Portraits, Vol. III, p. 103.
49 See ’The Far East- Russians and Japanese in Korea’ 24th September 1897, ‘The Far East’
5th November 1897, ‘Japan- On the Eve of the New Treaty Era’ 9th June 1899.
50 London and China Express, 9th September 1887 cited in Hoare, J.E. 1999. Hoare, J.E. ed.
Britain & Japan: Biographical Portraits, Vol. III, p. 103.
51 JACAR（Japan Center for Asian Historical Records）Ref. A10110601400, Meiji 31nen 6 gatsu
27 nichi (27th June 1898). Sei roku i kun yontō Ariga Nagao hoka ichimei jyoi no ken (Senior
Sixth Grade Fourth Order of Merit, Ariga Nagao another person Advancement of court rank).
Daijyōkan-naikakukei, Jyoi saikasho-Meiji 31 nen- Jyoi maki no yon (Records Concernign
Daijyōkan/Cabinet - Records on Ratification of Conferment of Ranks- 1898 - Advancement of
court rank Volume 4) (kokuritsu kōbun shokan-National Archives of Japan).
52 ‘Our Raison D’Etre’, 1897, The Japan Times, 22nd March, p.2.
53 The Japan Times Archive, 22nd March 1897 issue.
54 JACAR（Japan Center for Asian Historical Records）Ref. B08090014100, Nisshin seneki ni
saishi gaikoku shinbun sōjyū kankei zassan (Miscellaneous about operation of foreign
newspapers during Sino-Japan War)- Eikoku no bu, Gaimushō Kiroku, (Diplomatic Archives of
the Ministry of Foreign Affairs-Great Britain Section)p.80.
55 Ibid.
56 ‘Jyapan Taimuzu Shinbun’, 1897, Jiji Shinpō , 2nd-7th March.
57 Ibid.
58 Ibid.
59 Ibid.
60 ‘The Japan Times’, 1904, The Japan Times, 6th January.
61 Yi, S. & Park, I. 2008, ‘Souru puresu (The Seoul Press) to chosen shokuminchi tōchi shihai
no ikkōsatsu’ (An examination of The Seoul Press and the Colonial Occupation of Korea),
p.122.
62 O’Connor, P. 2010, The English-language Press Networks of East Asia, 1918-1945, p.33.
63 Ibid.
64 Caprio, M.E. 2011. ‘Marketing assimilation: The press and the formation of the Japanese-

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

19

Korean colonial relationship’, Journal of Korean Studies, vol. 16, no.1-25. p.6.
65 O’Connor, P. 2010. The English-language Press Networks of East Asia, 1918-1945, p.33.
66 Ibid.
67 Ibid.
68 Ibid.
69 Yi, S. & Park, I. 2008, ‘Souru puresu (The Seoul Press) to chosen shokuminchi tōchi shihai
no ikkōsatsu’ (An examination of The Seoul Press and the Colonial Occupation of Korea),
pp.122-123.
70 United States Library of Congress Prints and Photographs division, Prince Itō and Crown
Prince of Korea, Digital ID cph.3b20130.
71 Yi, S. & Park, I. 2008, ‘Souru puresu (The Seoul Press) to chosen shokuminchi tōchi shihai
no ikkōsatsu’ (An examination of The Seoul Press and the Colonial Occupation of Korea),
p.121-130. 
72 National Institute of Korean History, ‘Kankoku kyūtei ni oite kikan shinbun hakkō no
keikaku nikansuru ken’(Concerning the Establishment of a Korean Palace News Organ)
（Gaimudaijin Komura Jyūtarō hatsu, zaikan tokumei zenken taishi Hayashi Gonsuke ate
bunsho, 1904/10/7- Letter from Foreign Minister Komura Jūtarō to ambassador extraordinary
and plenipotentiary Hayashi Gonsuke 7th October 1904）Chūkan nihon kōshikan kiroku, 22
kan (Records of the Japanese Embassy in Korea, Volume 22)(Korean history database).
Cowen’s letter to Zumoto is attached to this document.
73 Hasegawa, S. 1966. Jyapan taimuzu monogatari (The Japan Times Story), p12.
74 Ibid.
75  ‘Death of Mr T. C. Cowen’, 1906, The Daily Mail, 3rd July, p.3.
76 ‘Our Raison D’Etre’, 1897, The Japan Times, 22nd March, p.2.
77  ‘UK journalist Bethell established newspapers in 1904’, 2010,The Korea Times, 11th May.
78 Ibid. As Chong Chin-Sok indicates in Britain and Japan: Biographical Portraits, Vol. VIII.
‘Ernest Bethell’, pp.481-482, the Korea Daily News had a Korean-language sister paper called
the Daehan Maeil Sinbo that also encouraged opposition to Japan. Being a Korean-language
paper, it had a wider reach in Korea than its English counterpart and was consequently
targeted by the Japanese government which petitioned Britain to deport Bethell and close
down his papers. 
79 National Institute of Korean History, ‘Kankoku kyūtei ni oite kikan shinbun hakkō no
keikaku ni kansuru ken’ (Concerning the Establishment of a Korean Palace News Organ).
80 Ibid.
81 Joya, M. ‘Personality Profiles of Men Behind Paper’s Destiny’, 1962, Japan Times, 22nd
March.
82 O’Connor, P. 2010. The English-language Press Networks of East Asia, 1918-1945,
Folkestone: Brill. p.33.
83 Ibid., pp.75-76.
84 National Diet Library Digital Collections, Taishō san nen nichidoku seneki shashin chō,
Tokyō kaikōsha Taishō 4 nen (Japanese-German war Photograph Album 1914, Tokyo
Kaikōsha, 1915).
85 ‘Our Raison D’Etre’, The Japan Times, 1897, 22nd March 1897, p.2.
86 Ibid.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

http://loc.gov/pictures/resource/cph.3b20130/
http://loc.gov/pictures/resource/cph.3b20130/
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2010/05/117_65191.html
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 19 | 12 | 2

20

87 Ibid.
88 Ibid.
89 Ibid.
90 Ibid.
91 Ibid.
92 Ibid.
93 Our Financial Prospect’, The Japan Times, 1897, 22nd March, p.2.
94 Ibid. (As there is no reference to which contemporary newspaper made the criticism, it is
impossible to cite it here.)
95 Ibid.
96 Ibid.
97 Untitled Article, The Japan Times, 1897, 20th April, p.2.
98 Ibid.
99 Ibid.
100 ‘Our Raison D’Etre’, The Japan Times, 1897, 22nd March, p.2.
101 Hasegawa, S. 1966. Jyapan taimuzu monogatari, p2.
102 Although The Japan Times was the first Japanese-edited English-language newspaper, it
did have a staff of native English speakers such as Thomas Cowen who would sub-edit the
paper. 

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 17 Mar 2025 at 11:31:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core

