@ CrossMark

Modern Asian Studies 51, 3 (2017) pp. 622—661. © Cambridge University Press 2017
doi:10.1017/50026749X16000147 First published online g4 May 2017

On Difficult New Terms: The business of
lexicography in Mao Era China*

JENNIFER E. ALTEHENGER

Department of History, King’s College London, United Kingdom
Email: jennifer.altehenger @kcl.ac.uk

Abstract

Entries in Mao Era reference works today serve as windows into the world of
words and meanings of a bygone era. Dictionaries and encyclopaedias, though,
did not speak with one voice, even under Communist Party control. Lexicography
and the question of who would get to publish on and explain the meaning of
the ‘new terms’ and ‘new knowledge’ of ‘New China’ were subject to constant
debates. Lexicographers, editors, and publishers specialized in the business of
setting up categories and, together with readers and state censors, they policed
them. Following on their heels, this article examines four moments in Mao Era
lexicography, ranging from the early years of transition to Chinese Communist
Party rule to the height of the Great Proletarian Cultural Revolution. Internal
reports and letter exchanges on the production and circulation of single-volume
encyclopaedic dictionaries show who contributed to encyclopaedic work, how it
was controlled, and why control and censorship were often far from simple. Taking
lexicography seriously as a component of the socialist information economy after
1949 sheds light on complex processes of knowledge transmission that defy simple
models of socialist state propaganda.

Introduction

In June 1956, Dushu Monthly, a periodical on publishing in the People’s
Republic of China (PRC), featured a letter by someone named Ding

*T am most grateful to Felix Boecking, Robert Culp, Feng Xiaocai, Karl Gerth,
Henrietta Harrison, Jonathan Howlett, Miriam Kingsberg, Rachel Leow, Tehyun Ma,
Rana Mitter, Barbara Mittler, Christopher Reed, Nicolai Volland, participants at
workshops in York, London, and Shanghai, as well as two anonymous reviewers for
wonderful suggestions and comments. A special thank you to Michael Schoenhals
for reading two different drafts and helping me turn this into a better article. The
Universities China Committee London, King’s College London, and the Robert Bosch
Foundation very generously provided funding.

622

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147
mailto:jennifer.altehenger@kcl.ac.uk
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1017/S0026749X16000147&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 623

Mingshi from Zhejiang Province. Ding, who worked in a bookstore in
Cicheng City, wrote to urge state publishers to compile a reliable,
up-to-date dictionary of political terms. Several of his customers had
asked for official comprehensive reference works but had to be told
that state publishers had issued no such volume. People’s need for
reference works that explained terms simply and correctly, he argued,
was pressing at a time when everyone was trying hard to educate
themselves and study theory. The only works available were single-
volume dictionaries edited by private publishers after 1949. Despite
the fact that these privately published dictionaries contained plenty of
mistakes and ideological errors, customers searched for any available
copy; finding such a dictionary was ‘like finding a treasure (ru huo zhi
bao)’. Ding was convinced that state publishers should quickly bring
out a new dictionary. Acknowledging that it might take editors time to
assemble materials, he proposed solutions to accelerate compilation.
Several previous reference works by state publishers on specialist
topics such as philosophy and party history could be mined for sources.
Publishers should also look to state periodicals with regular columns
on ‘explaining terms (mingci jieshi)’. These sources and a carefully
appointed compilation team, Ding believed, should enable a state
publisher to issue a first draft swiftly. This could then be circulated
widely, providing the much-needed study support and any revisions
could be published later as supplements.!

Dushu Monthly’s editors wanted readers to notice the letter. It covered
the bottom half of a page and was typeset in a black frame. The
image of readers seeking state-sponsored dictionaries was compelling
criticism from below.? That being said, a magazine filled with literary
criticism had a limited readership nationally. Records also do not
suggest that thousands of urban readers swarmed en masse into
bookstores in 1956 demanding dictionaries. Still, Ding’s letter recalls
a complex history of dictionary compilation and circulation—one in
which private publishers played an important role, state publishers
were trying to keep apace, dedicated bookstore clerks worried about
the quality of reading materials on their shelves, and customers went

"“Qing kuai chuban youguan zhengzhi lilun de mingci cidian’ [‘Please quickly
publish a dictionary on political and theoretical terms’], Dushu Yuebao, vol. 6, 1956,
PO .

For similar examples of early People’s Republic of China readers’ letters and the
issue of ‘criticism from below’, see K. Gerth, ‘Compromising with consumerism in
socialist China: transnational flows and internal tensions in “socialist advertising™’,
Past and Present, vol. 218, Supp. 8, 2013, pp. 221-2.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

624. JENNIFER E. ALTEHENGER

looking for anything that promised to explain the meaning of the
words and terms that surrounded them in daily life. Encyclopaedic
dictionaries were silent mediators of language and meaning; they had
a market and enjoyed a sizeable and mostly urban readership during
the early decades of Chinese Communist Party rule.

Until today, the entries in Mao Era reference works serve as windows
into the world of words and meanings of a bygone era. Dictionaries
and encyclopaedias, though, did not speak with one voice, even under
Communist Party control. Lexicography and the question of who
would get to publish on and explain the meaning of the words and
terms of ‘New China’ were subject to constant debates. ‘Setting up
categories and policing them,” Robert Darnton writes, ‘is ... serious
business.” Lexicographers, editors, and publishers specialized in this
business of setting up categories and, together with readers and state
censors, they policed them. Following on their heels, as far as possible,
shows how this diverse network of people made sense of the emerging
socialist world and how they thought one should understand the
changing ‘conceptual grids’ of the People’s Republic of China’s ‘new
society’.! Their discussions, letter exchanges, and reports contribute
to explaining the economy of information under Mao, how it was
controlled, and why control and censorship were far from simple.

Customers of New China’s bookstores could purchase a multitude
of different kinds of reference works. Single-volume encyclopaedic
dictionaries on ‘new terms’ (xin mingeci) and ‘new knowledge’ (xin
zhishi) and later handbooks for newspaper readers, both the focus of
this article, occupied a special position among the available reference
works. Neither succinct dictionary nor elaborate encyclopaedia, they
‘broke down the information into much smaller units and presented
terse summaries of key factual information and/or conceptual
definitions by combining the functions of a dictionary and an
encyclopaedia’.’ Encyclopaedic dictionaries promised readers help
as they rearranged their ‘mental furniture’, telling them how to
understand that which they did not know and how to unlearn and

3 R. Darnton, The Great Cat Massacre and Other Episodes in French Cultural History, Basic
Books, New York, 1984, p. 193.

*B. Elman, On Their Own Terms: Science in China, 15501900, Harvard University
Press, Cambridge, Massachusetts, 2009, p. 3, discusses the ‘conceptual grid’ during
imperial times.

> M. Dolezelova-Velingerova and R. Wagner, ‘Introduction’, in Chinese Encyclopaedias
of New Global Knowledge, 1870-1930: Changing Ways of Thought, M. DoleZelova-
Velingerova and R. Wagner (eds), Springer, Heidelberg, 2014, p. 5.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 625

relearn that which they thought they knew. These volumes were
supposed to be consulted in conjunction with propaganda materials,
new textbooks, newspapers, magazines, and theoretical works. This
made them attractive to readers who looked for handy explanations to
information they came across in their daily lives. Lexicographers who
compiled entries took, or at least claimed to take, their ‘new terms’
and ‘new knowledge’ directly from the columns of local and national
newspapers, magazines, policy announcements, political speeches,
theoretical works, current affairs reports, and contemporary popular
culture.® Production consequently differed from the compilation of a
multi-volume encyclopaedia. Revisions were turned over more quickly
and terms were included that could spark controversy about whether
they should feature in any respectable reference work. In a climate
in which the political control of cultural production became more
coordinated by the month, and mere factual errors in lexicography
could be construed to reflect editors’ ideological leanings, explaining
new terms was a risky business and continuous supervision, essential.’

Conceptual and political histories of language in the People’s
Republic of China have richly illustrated how the Chinese Communist
Party-controlled state manipulated language through powerful
institutions such as the central Propaganda Department, the
national Publishing Administration, and the Ministry of Culture, and
how this, in turn, affected political processes and social change.?

® This article’s use of terms such as ‘information” and ‘knowledge’ follows Ann M.
Blair, who differentiates between data, information, and knowledge. Data, she writes,
‘requires further processing before it can be meaningful’, whereas knowledge ‘implies
an individual knower’. ‘Information’, conversely, ‘typically takes the form of discrete
and small-sized items that have been removed from their original contexts and made
available as “morsels” ready to be rearticulated’. Cf. A. M. Blair, Too Much to Know:
Managing Scholarly Information before the Modern Age, Yale University Press, New Haven,
2011, p. 2.

"The changing political climate of cultural production and publishing in the
early 1950s is discussed in N. Volland, ‘Cultural entrepreneurship in the twilight:
the Shanghai Book Trade Association, 194557, in The Business of Culture: Cultural
Entrepreneurs in China and Southeast Asia, 1900-65, C. Rea and N. Volland (eds),
University of British Columbia Press, Vancouver, 2015, pp. 234-58. For an
institutional history of People’s Republic of China private publishing, see Zhu Jinping,
1949-1956 Zhongguo gongchandang dui siying chubanye de gaizao [The CCP’s Transformation
of the Private Publishing Industry, 1949—1956], Zhongyang dangxiao chubanshe, Beijing,
2008.

% «Conceptual history’ here is understood according to the definition provided by
R. Koselleck, Begriffsgeschichten: Studien zur Semantik und Pragmatik der politischen und
sozialen Sprache, Suhrkamp, Frankfurt/M., 2006, pp. g—102. On language politics in
the People’s Republic of China, see P. Link, An Anatomy of Chinese: Rhythm, Metaphor,

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

626 JENNIFER E. ALTEHENGER

Studies of propaganda and political communication have described
the production cycles of state publishing and have traced the
dissemination of information and its reception by different audiences
across China. Increasingly, scholars have broken down the binary
between state and society, highlighting how mid-level cultural
producers—writers, artists, editors, and publishers—carved a space
for themselves in the new state, working with state authorities and
also continuing production patterns developed in the first half of
the twentieth century. Lexicography and the production as well as
circulation of single-volume encyclopaedic dictionaries are a small but
important puzzle piece in this larger history of post-1949 language,
epistemology, taxonomy, and politics.’

This article explores four moments in Mao Era lexicographical
work. Between 1949 and 1951, Shanghai’s many small private
publishers brought to the market a flurry of reference works,
including encyclopaedic dictionaries. State authorities, still setting
up office, had to find ways to contend with this lexicographical
jumble, always championing their responsibility to protect the
innocent and gullible reading ‘masses’. One encyclopaedic dictionary,
Chunming Bookstore’s Dictionary of New Terms, eventually became
a reference bestseller of the early 19xo0s. Its particular trajectory
tells us much about editorial process and the history of a privately
published reference work that enjoyed state patronage at a time
when state publishers would not bring to the market a comparable

Politics, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, 2019; E. J. Perry and
Li Xun, ‘Revolutionary rudeness: the language of Red Guards and rebel workers in
China’s cultural revolution’, in Twentieth Century China: New Approaches, J. Wasserstrom
(ed.), Routledge, London, 2003, pp. 221-36; G. Peterson, The Power of Words: Literacy
and Revolution in South China, 1949-95, University of British Columbia, Vancouver,
1997; M. Schoenhals, Doing Things with Words in Chinese Politics: Five Case Studies,
University of British Columbia, Berkeley, 1992; M. Schoenhals, Talk about a Revolution:
Red Guards, Government Cadres and the Language of Political Discourse, Working Paper
Series on Language and Politics in Modern China No. 1, East Asian Studies Center
Indiana University, Bloomington, 1993; M. Schoenhals, ‘Demonizing discourse in Mao
Zedong’s China: people vs non-people’, Totalitarian Movements and Political Religions,
vol. 8, no. 3—4, 2007, pp. 465-82; N. Volland, ‘The control of the media in the People’s
Republic of China’, Ph.D. thesis, University of Heidelberg, 2009; R. Wagner, Inside
a Service Trade: Studies in Contemporary Chinese Prose, Harvard University Asia Center,
Cambridge, Massachusetts, 1992; Ji Fengyuan, Linguistic Engineering, Language and
Politics in Mao’s China, University of Hawaii Press, Honolulu, 2003.

9 A similar point has been made by Siu-yao Lee, ‘Defining correctness: the tale
of the contemporary Chinese dictionary’, Modern China, vol. 40, 2014, pp. 426-50.
Following an insightful introduction to the dictionary’s post-49 history, Lee focuses
mostly on its post-1978 development.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 627

volume, despite customer demand. By the early 1960s, lexicographers
commissioned by state authorities busily tried to revise and publish
a new edition of the single-volume encyclopaedic Dictionary of New
Knowledge. Publication eventually was aborted during the printing
process and letters written by its editor show why state compilation
was so difficult. Starting in 1965 and published until 1969, the
People’s Liberation Army’s Newspaper Readers’ Handbook quickly rose
to prominence, achieving in structure and content what Chunming’s
Dictionary of New Terms had once provided and the failed Dictionary of
New Knowledge had aspired to. The problem as it transpired in the late
1960s was no longer how to ensure state control in general, but who of
the many different agents of ‘the state’ would get to commission prints
and control production of a volume ostensibly marked for ‘internal
reference’ only. These four moments are not linked in one causal chain.
They are loosely related by their shared engagement with a taxonomic
idea, a lexicographical project, an epistemological challenge, and an
editorial problem, all of which focused on meeting readers’ needs,
adhering to political demands, and solving the dilemmas of a desire
for stable meanings in unstable times.

Commercial mavericks: early encyclopaedic dictionaries

Years before a People’s Republic of China seemed a likely
outcome of two decades of war with Japan and civil war, urban
readers across the country consulted encyclopaedic dictionaries as
a regular part of everyday life.!” The market for reference works
flourished in Republican China and Shanghai became the centre for
their commercial publishers.!! Everyday encyclopaedic dictionaries
abounded on the shelves of the city’s many bookstores. Works such
as the Encyclopaedic Dictionary of New Knowledge (Xin wenhua cishu),
published in 1929 by the Commercial Press, or volumes such as

' Hong Shaohua, Renlei zhishi de xin gongju: Zhong Ri jindai baike quanshu yanjiu [A
New Tool of Human Knowledge: A Study of Early Modern Encyclopaedias in China and Japan],
Beijing Tushuguan Chubanshe, Beijing, 1996; M. Lackner, I. Amelung, and J. Kurtz
(eds), New Terms for New Ideas: Western Knowledge and Lexical Change in Late Imperial China,
Brill, Leiden, 2001.

"' For a study of Republican Era publishing, see Leo Ou-fan Lee, Shanghai Modern:
The Flowering of a New Urban Culture in China, 1930-1945, Harvard University
Press, Cambridge, Massachusetts, 1999; C. Reed, Gutenberg in Shanghai: Chinese Print
Capitalism, University of Hawaii Press, Honolulu, 2004.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

628 JENNIFER E. ALTEHENGER

the 1994 Completely Revised Everyday Gyclopedia (Chongbian riyong baike
quanshu) became staples in many urban households.'> Many of
these reference works combined elements from traditional Chinese
reference works (leishu) with encyclopaedic patterns imported from
Japan, Europe, and the United States of America. The Chinese
tradition of reference works had encompassed a great variety of
compendia, from governmental to philosophical, and had also included
materials for everyday use.”” Many Republican lexicographers
combined this with a political mission to educate readers in citizenship
and help them establish a sense of national identity. Modernization
models posited encyclopaedias as aids to the democratization of
knowledge and declared that the goal of lexicography was to
popularize new terminologies.!* Making knowledge accessible and
helping readers deal with changing epistemologies—be they political
or more quotidian—through publications thus had a long history in
China, as did the attempt to make a profit from their sales.
Historians studying lexicography and encyclopaedias have argued
that times of political or social transition spur encyclopaedic
production.’” As Wagner and DoleZelovad-Verlingerova have
illustrated, this holds true for twentieth-century China.'® In
the transitions from late imperial to Republican China and
the instabilities of the Beiyang and then Nationalist government, the
market for reference works thrived. Publishers continued to make
use of political instability from early 1949 on when Communist
rule of China became probable. With most publishers still operating

2B, Mittler, ‘China’s “new” encyclopaedias and their readers’, in DoleZelova-
Velingerova and Wagner, Chinese Encyclopaedias; B. Mittler, ‘Useful new knowledge for
everyone to digest: the Xin wenhua cishu, 1928’, in Hidden Grammars of Transculturality:
Shifling Powers of Encyclopedic Writing, B. Mittler and M. Herren-Oesch (eds), Springer,
Heidelberg, forthcoming.

" Chen Pingyuan and M. M. Dolezelova-Velingerova (eds), Jindai Zhongguo de
baike cishu [Early Modern Chinese Encyclopaedias], Beijing Daxue, Beijing, 2007; also
C. J. Brokaw, Commerce in Culture: The Sibao Book Trade in the Qing and Republican
Periods, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, 2007, p. 411; B. Elman,
‘Collecting and classifying: Ming dynasty compendia and encyclopedias (Leishu)’, in
Qu était-ce qu écrire une encyclopédie en Chine?, F. Bretelle-Establet and K. Chemla (eds),
Presses Universitaires de Vincennes, Paris, 2007.

* Mittler, ‘China’s “new” encyclopaedias and their readers’, p. 11, fn. 27.

1 See for example R. Darnton, The Business of Enlightenment: A Publishing History of
the Encyclopédie, 1770-1800, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts,
1979; L. Proddhl, Die Politik des Wissens: Allgemeine deutsche Enzyklopidien zwischen 1928
und 1958, de Gruyter, Berlin, 2011.

' Dolezelové-Velingerova and Wagner, ‘Introduction’, pp. 15-16.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 629

from Shanghai, the city’s takeover by the People’s Liberation Army
in May that year was an important moment in the history of
lexicography. Within a couple of months following the transition to
Chinese Communist Party rule, several commercially operating and
privately owned bookstores seized on the opportunity to accompany
the ‘new society’ heralded by propaganda with the publication of
reference works that explained this society’s new terms. The economy
of information in the transition to socialism soon included single-
volume encyclopaedic dictionaries (cidian), character dictionaries
(zidian), multi-lingual reference works, specialist encyclopaedias on
medicine, science, and culture, as well as reprints and translations
of Soviet encyclopaedic materials in smaller leaflets and large
compendia. ‘How to’ guides were equally popular, covering the broad
spectrum of topics from report writing to newspaper reading, letter
composition, and other topics. And propaganda materials designed
specifically for the national mass campaigns of New Democracy were
ubiquitous.

Single-volume encyclopaedic dictionaries varied greatly in size and
circulation. Next to the popular 600-pages-strong Dictionary of New
Terms (Xin mingci cidian), published by Chunming Bookstore from
1949 to 1955 and discussed in the next section, customers could
also purchase Dadi Bookstore’s 1,500-page Comprehensive Dictionary
of New Terms (Xin mingci zonghe da cidian), published from July 1950
to January 19p1. Slightly thinner, but still substantial, was Beixin
Bookstore’s Newly Edited New Knowledge Dictionary (Xin zhishi cidian
xin bian) and Sequel to the New Knowledge Dictionary (Xin zhishi cidian
xubian) published from 1949 to early 1954 at a combined print-run of
about 120,000 volumes. Here, somewhat confusing for the reader,
the Sequel was supposed to be read and purchased in conjunction
with the Newly Edited edition. These dictionaries could be placed
in an office or on a bookshelf at home. For readers desiring a
convenient dictionary, the Guangyi Bookstore offered its 550-page,
pocket-sized People’s Study Dictionary, which was issued in three editions
at 90,000 copies from 1951 to 1953. Less successfully, but still
enjoying sizeable local circulation, were Longwen Bookstore’s Study
Dictionary of New Terms (Xin mingci xuexi cidian), published in early 1950,
and Shoudu Press’s Little Study Dictionary of Culture (Wenhua xuexi xiao
cidian), published with 10,000 copies in June 1959. Though published
from Shanghai, most of these dictionaries were sent to and sold by
affiliated bookstores in China’s metropolitan centres and provincial
capitals.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

630 JENNIFER E. ALTEHENGER

The new Communist authorities condoned and even encouraged
the publication of these dictionaries. The majority of publishers
compiling encyclopaedic dictionaries had existing links with left-wing
writers, former Chinese Communist Party underground agents, or had
operated undercover publishing materials in support of the Chinese
Communist Party. Their business status as private publishers was
therefore at first not a major impediment; rather, it symbolized
independence from the now deposed Nationalist regime. Private
publishers of encyclopaedic dictionaries were permitted to contribute
to the construction and liberation of the country, though they now
operated under the increasing control of the municipal publishing
offices.!”

Between 1949 and 1950, these publishers had a crucial advantage
over newly established state publishers. Editors had completed drafts
for the major encyclopaedic dictionaries that would dominate the
markets in the first two years after 194g—with some even in the
process of typesetting—by the time the People’s Liberation Army
marched into Shanghai in May. It merely took a few weeks of revisions
and these dictionaries could go into print. Some entries pertinent to
China under Nationalist rule had to be deleted, entries on Communist
China had to be included, and some interpretations of existing terms
had to be changed to suit a new political agenda. Most publishers,
however, presumed that they should prioritize quick production over
revisions in order to get new works to the bookstores as soon as possible.
Revisions could always be published in future editions or circulated as
addenda after publication. The early print-runs of many encyclopaedic
dictionaries thus contained many typographical and factual errors in
addition to errors that publishing officials would soon come to see as
ideologically wrong.

Critics quickly picked up on the typographical and factual mistakes
of these first print-runs and used them to launch a wider ideological
attack on the genre of privately published encyclopaedic dictionaries
as a whole. Criticisms were both internal and public. Publishing
authorities, for instance, would investigate publishers by sending
officials to the bookstores to survey stocks and question editors.
Publishers and editors had to write regular reports and self-criticisms
and submit these to the publishing office. At the same time, articles
and readers’ letters in newspapers and magazines publicly criticized

"The takeover of the municipal publishing industry is discussed in Volland,
‘Cultural entrepreneurship’.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 631

dictionaries, dealing with individual faulty entries one by one. Here,
publishers and editors would compose public self-criticisms and
apologies to be reprinted a few days later. This dual system of internal
and public criticism was useful in different ways. Public criticism
usually called for dictionaries to be either thoroughly revised or,
better still, prohibited altogether. Censorship equated with public
opinion and this portrayed publishing authorities as responsive to the
will of the people. Internal investigations, in turn, increased state
surveillance of publishers and subjected them to closer circuits of
state control. They also granted state publishing authorities greater
flexibility in dealing with publishers on an individual case-by-case
basis.

The case of Beixin Press’s New Knowledge Dictionary shows how this
process of criticism worked.!® The first edition of the New Knowledge
Dictionary was published in 19gr. It was revised and sold after
April 1949 in anticipation of Communist takeover. The brothers Li
Xiaofeng and Li Zhiyun owned Beixin Press, a May Fourth publisher
that grew out of the Beijing University New Tide Society. In the
decades after moving to Shanghai in 1927, Beixin became a well-
known left-wing press, supported by famous writers such as Lu
Xun, and soon operated on behalf of the Chinese Communist Party
underground. In 1949, its editors felt confident that they had much
to contribute to a China under Chinese Communist Party rule and
thus widely advertised their new encyclopaedic dictionary hot off the
printing press.

Despite its pedigree, the national publishing authorities soon
investigated the New Knowledge Dictionary. Beixin’s editors had revised
the dictionary twice following its 1949 publication. In February 1950,
however, the central publishing administration produced a list of five
pages itemizing 22 errors in individual entries of the latest 1949
edition.!” These ranged from errors of fact to misrepresentations of
political knowledge. An entry on ‘Free China’, for instance, associated

'® Beixin Press during the Republican Era is discussed in Cai Shuliu, ‘Beixin shuju
jianshi’ [‘A concise history of Beixin Press’]|, Chuban Shiliao [Historical Materials on
Publishing], vol. 2, 1991, pp. 91—2; Ling Shiao, ‘Culture, commerce and connections:
the inner dynamics of new culture publishing in the post-May fourth period’, in From
Woodblocks to the Internet: Chinese Publishing and Print Culture in Transition, circa 1800 to
2008, C. Brokaw and C. A. Reed (eds), Brill, Leiden, 2010, pp. 213—48.

' Hu Yuzhi, ‘Guanyu chuli Beixin shuju chuban “Xin zhishi cidian” yi shu de zhishi’,
15 March 1950, Shanghai Municipal Archives (SMA hereafter), B1-1-1904-2 to 3.
The directive is also reprinted in Zhongguo chuban kexue yanjiusuo and Zhongyang
dang’anguan (eds), Chuban shiliao [Historical Materials on Publishing], vol. 2, Zhongguo

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

632 JENNIFER E. ALTEHENGER

this term with China under Nationalist rule during the Sino-Japanese
War.? Publishing officials considered this entry dangerous because
the same term was now being used by the Nationalist government in
exile on Taiwan as a claim to continued rule of mainland China. They
also took offence with an entry on the Nationalist Habeas Corpus Act
of 1995 granting right of appeal to those sentenced under Nationalist
law. The entry had stated “This is a law to protect the people’s basic
freedoms’ and explained that people or their representatives could
file an appeal within 24 hours of a judgment if there was doubt about
whether they had committed the crimes of which they were accused.?!
Publishing officials criticized that ‘if it (the legislation) is introduced
in this way it suggests that the Guomindang still protects people’s
basic freedoms’.?? The ministry’s list was thus a basis for revision, but
also an itemization of entries that could be interpreted to betray the
counter-revolutionary leanings of their editors.

In a general report to its Shanghai colleagues, with copies sent
to Beijing and Guangzhou, Hu Yuzhi (1896-1986), the head of the
Publishing Administration, candidly expressed his opinion about the
New Knowledge Dictionary as a whole. ‘Many parts of the dictionary,” Hu
wrote, ‘distort facts and oppose people’s democracy.’””® He worried
that the dictionary’s wide circulation would only increase what
he described as a ‘deception’ of readers through misinformation.*
These concerns were not unfounded. The dictionary was widely sold
across the country, in bookshops in Beijing, Changsha, Chongqing,
Guangzhou, Kaifeng, Luoyang, and Shanghai.”> Hu ordered that the
dictionary’s distribution and sale should stop immediately, copies
should be confiscated, and the paper recycled and resold as new paper.
This solution would serve the administration in two ways. Recycling
the dictionary would destroy remaining copies, thus preventing any
further circulation, and it would be a convenient way to produce more
paper to alleviate paper shortages.

Shuji Chubanshe, Beijing, 1996, p. 100. The reprint states that the report was lost,
but it can be found in the SMA archival file.

2 SMA B1-1-1904-004 and ‘Fu: Guanyu “Xin zhishi cidian” yi shu de yanjiu
baogao’, March 1950, SMA B1-1-1904-4. Xin zhishi cidian [New Knowledge Dictionary],
Beixin Shuju, Shanghai, 1949, p. 425.

; SMA B1-1-1904-004. Xin zhishi cidian (1949), p. 571.

Ibid.

% Hu Yuzhi, ‘Guanyu chuli Beixin shuju chuban “Xin zhishi cidian” yi shu de
zhishi’.

> Ihid.

» SMA B1-1-1904-4.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 633

Within a couple of weeks, officials of the Shanghai municipal
publishing office investigated Beixin and its editor-in-chief Li
Xiaofeng (1897-1971). In response to the investigation, Li wrote
a self-criticism explaining the dictionary and press’s trajectory and
promised quick revisions.” The publishing authorities attributed
errors in the dictionary to the business’s commercial nature and
editors’ profit-driven thinking. Li, conversely, blamed errors on the
previous Nationalist government and argued that these were holdovers
from previous editions of the dictionary that had to contain these
faulty entries in order to satisfy Guomindang authorities and keep the
bookstore in operation. In short, Li presented the errors as a remnant
of the need to collaborate with the ruling regime—a remnant that
the editorial team had been unable to revise in time for the first
print-run.

Public criticism soon followed. In April, an article in People’s
Daily by Zhang Wang and Wang Cheng accused several dictionaries
and their publishers of being out for making a quick commercial
profit while providing customers with a poorly edited volume that
misled rather than informed them.?” The New Knowledge Dictionary
in particular was said to be guilty of presenting the Guomindang
government as reasonable and democratic, thus asserting a pre-
liberation orthodoxy and proliferating American imperialist ideology.
Factual errors, however, were not the dominant problem. The mostly
accurate information provided in entries no longer conformed to
the political epistemologies of their time. Editors were not merely
expected to correct factual errors, but to rethink comprehensively
what was worth knowing.

The documents do not indicate how successful the attempt to recall
copies of the criticized 1949 editions was. It is also unclear how many
copies were actually destroyed or whether they were instead locked up
in the Beixin bookstore’s storage facility.?® Just because censors and
critics poured over this edition, moreover, Beixin was not barred from
producing reference works. Publishing officials differentiated between
this faulty edition, criticism of the publisher for carelessly distributing
the dictionary, and the dictionary’s production more generally. Indeed,

% ‘Guanyu “Xin zhishi de baogao™, 10 March 1950, SMA B1-1-1904-15 to 1.

7 Renmin ribao, 5 April 1950, p. 5.

% The wide availability of this dictionary online today would indicate at least that
censorship mostly worked for copies in bookstores, but not those already sold, and
that quite a few copies were already sold by then.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

634 JENNIFER E. ALTEHENGER

Hu Yuzhi advised his Shanghai colleagues to wait for the publisher
to submit a thoroughly revised edition and, if acceptable, issue a new
sales permit.?’ Li and his colleagues must have successfully obtained
a new license for the New Knowledge Dictionary. Ruefully acknowledging
media criticism and pledging to have undergone thorough revisions,
they continued their lexicographical work for at least three more
years following the 1950 episode. The New Knowledge Dictionary, with
at least 120,000 copies published until 1959, became one of the major
encyclopaedic dictionaries of the early 1950s.

Not all privately published encyclopaedic dictionaries fared as well.
During the first half of 1951, the central government sponsored
calls for the ‘purification’ of Chinese grammar, text structure, and
vocabulary. Expressions and written language were supposed to be
standardized and aligned with the official language of the party-
state.’’ Private publishers were generally circumspect because they
published for profit. Critics maintained that this inevitably had to
lead them, to a greater or lesser extent, to favour quick publication
over purity of language, thus only serving to confuse readers most of
whom did not know how to differentiate between publishers and how
to identify faulty editions.!

The blanket accusation that many private publishers minded only
profit and worked unprofessionally concealed a larger issue about
what would actually constitute ‘new terms’ and ‘new knowledge’. One
People’s Daily article published in August 1951, for instance, argued
that many ‘new term’ encyclopaedic dictionaries really had no new
terms to offer, adding that ‘these publications follow trends, vie to be
the first, and are manufactured in a rough and shoddy way’.?? In the
case of less popular volumes, the issue of identifying ‘new terms’ worth
writing about often spelt the end to entire lexicographical projects.
Some editors of encyclopaedic dictionaries were accused publicly of
freely inventing ‘new terms’. Dadi Bookstore’s Comprehensive Dictionary

% ‘Guanyu chuli Beixin shuju chuban “Xin zhishi cidian” yi shu de zhishi’, 15 March
1950, SMA B1-1-1904-2.

% Lii Shuxiang and Zhu Dexi, Yufa xiuci jianghua [Lectures on Grammar and Rhetoric],
Kaiming Shudian, Shanghai, 1951; on national attempts to purify the Chinese
language, see R. Wagner, “Zhonggong 1940-1959 jianli zhengyu, zhengwen de
zhengce dalie’, in Wenyi lilun yu tongsu wenhua, Peng Xiaoyan (ed.), Zhongyang
yanjiuyuan Zhongguo wenzhi yanjiusuo choubeichu, Taipei, 1999; N. Volland, ‘A
linguistic enclave: translation and language policies in the early People’s Republic of
China’, Modern China, vol. §5, 2009, p. 470.

31 Renmin ribao, 16 August 1951, p. §, and 25 June 1951, p. 6.

%2 Renmin ribao, 25 August 1951, p. 3.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 635

of New Terms, only published for one year, was severely criticized for
entries on terms such as ‘American planes invading our airspace
repeatedly (Meiji liici gin women lingkong)’ or on ‘Foreign Minister Zhou
[Enlai]’s stern announcement (Zhou Waizhang yanzheng shengming)’.>>
Critics argued that these could hardly be labelled phrases. Dadi’s
editors had confused propaganda slogans with new terms; the mere
repetition of certain slogans did not make them terms.**

Public concern was channelled against privately published
encyclopaedic dictionaries and their editorsin 1950 and 1951 allowing
municipal publishing authorities to shut some publications down and
instruct some publishers to revise and reprint. Such public criticism,
however, also drew readers’ attention to the fact that state publishers
were not yet involved in publishing encyclopaedic dictionaries. If the
existing reference works of this kind were harmful to ‘new society’ and
people were told to beware, where were the new authoritative reliable
volumes? Readers’ letters noted this absence and passionate attacks
on private publishers had to concede, in a side note, that new state-
owned publishers had, as yet, little with which to replace the popular
New Knowledge Dictionary and Dictionary of New Terms. Translations of the
authoritative Soviet encyclopaedias only partially solved the problem
because they did not cover the domestic information private publishers
addressed and readers wanted. People had need of an accessible
encyclopaedic dictionary of new terms and available materials sold out
quickly.*

New democratic bestseller: Chunming Press’s Dictionary of New
Terms

Of all the single-volume encyclopaedic dictionaries published in the
early 19r0s, the Dictionary of New Terms stands out for its wide
circulation, broad popularity, and comparative longevity. Print and
sales figures alone made the Dictionary of New Terms a bestseller among
early People’s Republic of China reference works. Between September
1949 and July 1955, the Chunming Bookstore, renamed Chunming
Press in late 1951, commissioned 44 print-runs, which amounted
to 465,000 copies published and distributed to bookstores in cities

% Ihid.
5*Renmm ribao, 11 March 1951, p 5.
* Renmin ribao, 25 June 1951, p. 6

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

636 JENNIFER E. ALTEHENGER

across the country. During this time, the dictionary appeared in six
editions, each with substantial new revisions.”® Compared to most
encyclopaedic dictionaries published shortly after the Communist
takeover, the Dictionary of New Terms sustained regular publication
for a long time and circulated widely. According to Chunming’s own
statistics, based on evaluations of readers’ letters, the dictionary
mainly circulated in East, South, and North China, with some
readership in North-West, South-West, and North-East China, and
very limited readership in Inner Mongolia and Tibet. Most readers
were state officials, military personnel, schoolteachers and students, or
workers.?” Unlike other publishers that transferred their businesses to
joint state—private ownership, Chunming remained a private publisher
until 1956 when sales were stopped and bookstores were told to take
the dictionary off their shelves. Records of this dictionary’s history
show how private lexicography worked under state surveillance and
condonation, although the dictionary’s trajectory cannot be taken
as broadly representative precisely because it was one of the few
dictionaries to remain in print for so long.

The Dictionary of New Terms was Chunming’s flagship publication
after 1949. Before the late 1940s, the bookstore was not known

% Based on information provided in copies of the dictionary’s last edition,
Chunming issued the following print-runs between 1949 and 1955: 1st edn, first
published September 1949, printed five times with a total of §2,000 copies; 2nd edn,
first published June 1950, printed 14 times with a total of 95,200 copies; grd edn, first
published June 1951, printed three times with a total of §8,000 copies; 4th edn, first
published January 1952, printed nine times with a total of 29,800 copies; 5th edn,
first published April 1953, printed seven times with a total of 120,000 copies; 6th
edn, first published November 1954, printed six times with a total of 50,000 copies.
Each volume had around 600-700 pages and approximately 1,900,000 characters in
total. Cf. Xin mingci cidian [Dictionary of New Terms], Chunming Chubanshe, Shanghai,
1954.

"“Gaiban xuyan’ [‘Preface to the revised edition’], Xin mingci cidian (1954), pp- 1-2.
The precise statistics as provided in the preface are: 1. Dissemination of the dictionary
calculated by origin of readers’ letters: East China, g5.1 per cent; South China, 2g.7
per cent; North China, 19 per cent; North-West China, 8.1 per cent; South-West
China, 5.8 per cent; North-East China, 5 per cent; Inner Mongolia and Tibet, 0.7
per cent; Korean frontline, 0.7 per cent; percentage of letters that did not specify:
7.9 per cent. 2. Class status of readers writing letters: State officials, 26.6 per cent;
Military service and army, 19.g per cent; School teachers and students, 19 per cent;
Industry workers, 4.2 per cent; Peasants, bank/hospital/mass organization workers,
30.09 per cent. The evident problem with these statistics is that the editors do neither
specify how many letters were submitted nor when exactly they were received. This
information can thus only serve as a rough estimate and also as an indication of how
the editors wished readers to perceive of the dictionary’s circulation.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 637

as a publisher of reference works.®® Founded by the book trader
Chen Zhaochun from Jiangsu Province, the bookstore started out
as an alleyway press and shop with 28 employees off Shanghai’s
Fuzhou Road in 19g2. It published lucrative novels and knight-errant
fiction.” In the late 19g0s, Chen’s son, Chen Guanying, took over
business operations and published romance novels and some materials
decried as ‘pornographic’. During the Sino-Japanese War, operations
continued; cheap, low-quality entertainment sold well. In 1947, Chen
wished to make the business more respectable and recruited Hu Jitao
as editor-in-chief. Hu only joined the bookstore after the publication of
pornographic materials was stopped. Kong Lingjing, another left-wing
writer, joined the editorial board around the same time to edit its new
literary collectanea. Kong had close links to the Chinese Communist
Party underground; Mao Dun, Minister of Culture after 1949, was his
brother-in-law. Together, the new editorial board arranged a deal with
the Chinese National Association for Literature and Arts to publish
works by well-known left-wing writers.*

The bookstore enjoyed excellent patronage, at least with an eye
to eventual political change. Chen, though, was worried by these
affiliations and eventually dismissed Kong. It was during this time
that Hu Jitao was having the first edition of the Dictionary of New
Terms typeset for publication. But Chen stopped all new publications,
fearing severe criticism and paper rationing by the Guomindang
authorities.*! Shortly after Shanghai was ‘liberated’, Chen escaped
to Taiwan, taking with him parts of the bookstore’s capital and
a range of books. In Taibei, he set up the ‘Taibei Branch of the
Chunming Bookstore’. Left with few assets, so the official narrative
goes, the bookshop employees in Shanghai organized a shop committee
to manage routine work with Chen Zhaochun, the founder of
Chunming, as sole registered shareholder of the bookstore.*” The

% Yu Zilin, ‘Wo suo zhidao de Chunming shudian’ [“The Chunming Bookstore I
knew’], Chuban shiliao, vol. 4, 2011, pp. 4-8.

¥ Ibid., p. 34.

0 Ibid. The series was called ‘Collected Works on Contemporary Writers’ and
included works by Lu Xun, Guo Moruo, Mao Dun, Ding Ling, Ba Jin, Lao She, and Hu
Feng.

*'Yu, ‘Wo suo zhidao de Chunming shudian’, p. 86.

2 Chen Zhaochun remained in the city but declined to take over management
operations. He is listed as sole shareholder on the Chunming Bookstore’s registration
documents with the Shanghai Book Trade Association between 1950 and 1951,
‘Shanghai shi shuye tongye gonghui choubeihui huiyuan dengji diaocha biao’, 1 August

1950 and October 1951, SMA Sg13-4-5-29 to 33.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

638 JENNIFER E. ALTEHENGER

shop committee selected the Dictionary of New Terms as one of the first
publications to go to press. It was supposed to facilitate the transition
to socialism in Shanghai and other ‘liberated areas’, and send the
message that the bookstore wished to cooperate with the new socialist
government.*

Hu Jitao’s Dictionary of New Terms quickly became the bookstore’s
main source of income. By August 1950, Chunming’s registration
documents with the Shanghai Book Trade Association stated a
monthly sales turnover of about 8,000 volumes.*! Dictionaries
were lucrative business. Though remaining a private publisher,
the structural changes of the Shanghai publishing world affected
Chunming as well. In late 1950, the bookstore was made a shareholder
work unit of the Tonglian Bookstore (Tonglian shudian) together with
62 other private publishers.* Tonglian coordinated distribution of the
Dictionary of New Terms. Meanwhile, Hu compiled extensive revisions of
the dictionary’s first edition. Publication of the first edition had been
rushed and work on the second edition began almost immediately after
the first print-run went out in September 1949, with revised editions
published in June 1950 and June 1951.

As in the case of the Beixin Press, the Dictionary of New Terms
underwent public criticism starting in 1950. The same People’s Daily
article that attacked Beixin Press in 1950 also discussed Hu’s
dictionary.*® Though formally correct, Wang and Zhang thought
several entries were confusing. Hu had included an entry on
Rockefeller’s charity contributions in pre-1949 Beijing stating that
Rockefeller, the ‘American Petroleum King’, made generous charity
donations to people and hospitals in Beijing. Could this not be
read as an invitation for the Chinese people to feel indebted to an
‘imperialist oppressor’ and to try and repay the ‘big monopolizing
capitalist’ Entries such as these presented facts and interpretations
as ‘objective’ and ‘beneficial knowledge’ but really only benefited the

Y, ‘Wo suo zhidao de Chunming shudian’, p. 87.

* Chunming Bookstore was registered as a publisher of ‘popular reading matters’,
cf. ‘Huadong diqu gong-si ying tushu chubanye minglu’ [‘List of public and private
book publishers in the East China Region’], in Zhongguo chuban kexue yanjiusuo
and Zhongyang dang’anguan, Chuban shiliao [Historical Materials on Publishing], vol. g,
Zhongguo Shuji Chubanshe, Beijing, 1996, p. 522.

® «Chunming Bookstore/Press’ [‘Chunming Shudian/Chubanshe’], in Jinxiandai
Shanghai chubanye yinxiang ji [Collection of Impressions of Modern and Contemporary Shanghai’s
Publishing Industry], Xuelin Chubanshe, Shanghai, 1993, pp. 286-7; see also, Yu, ‘Wo
suo zhidao de Chunming shudian’, p. g8.

% Renmin ribao, 5 April 1950, p. 5.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 639

continued ‘imperialist project’ to deceive the Chinese people.*” Entries
on the commemoration day for the opening of the Suez Canal in
1869 or Buddhist festivities had no relevance to life under socialism.
Particularly outrageous were entries that mislead readers with wrong
knowledge based on rumour and superstition. Hu had included an
entry on a new ‘perfect weapon’ that the United States of America
military and the ‘imperialist warmongers’ had allegedly obtained.
Citing ‘rumours’, the entry stated that this new-style weapon only
needed a millilitre of poison in order to exterminate 20 million
people. Readers, Wang and Zhang believed, should not tolerate
editors who introduced imperialist blackmail as scientific knowledge
in dictionaries for the socialist masses.

Hu responded in writing in the People’s Daily several weeks later.
Thanking readers for their comments, he explained that a new
edition of the dictionary was already underway.’ Criticism did
not abate. A year later, in 1951, a report at the first national
publishing administration’s conference in 1951 mentioned Hu’s
dictionary as part of a wider criticism on private publishers’
encyclopaedic dictionaries.’” In June that year, a reader’s letter in
Tianjin’s Dagongbao’s nationally influential ‘Reading and Publishing’
column listed the dictionary’s faulty entries and explained these as
epistemological errors that derived from editors’ poor ideological
training. Hu submitted a lengthy self-criticism to the Shanghai
publishing office, explaining that old, unrevised versions of the
dictionary were accidentally being distributed for sale.”” He blamed
the dynamics of publishing and economic constraints, yet he did
not explain why the copies had not been recalled. Economic profit
mattered and Hu could not afford to recall volumes if not forced
by publishing authorities. It seemed better to issue a self-criticism
and refer to the difficulties of producing a satisfactory dictionary
given the constant progress and development of society than to recall
voluntarily.’!

Hu was removed from his post sometime in the early summer of
1951. Kong Lingjing returned as editor-in-chief. Chunming Bookstore

" Ibid.

*® Renmin ribao, 6 May 1950, p. 4.

9 Wei tigao chubanwu de zhiliang er douzheng’ [‘Struggle to raise the quality
of published materials’], in Zhongguo chuban kexue yanjiusuo and Zhongyang
dang’anguan, Chuban shiliao, p. 227.

% Chunming shudian baogao, 6 June 1951, SMA B1-1-1904-85 to 6.

°! Chunming shudian baogao, 2 June 1951, SMA B1-1-19o4-37 to 40.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

640 JENNIFER E. ALTEHENGER

was re-registered as Chunming Publisher and a fourth revised edition
of the dictionary came out in January 1g52. By then, 165,000 copies
of the first three editions had sold and circulated, most of which
could not be recalled. The editorial transition from Hu to Kong
symbolically severed ties between old and new editorial boards and
old and new dictionary editions. If we are to believe Feng Zikai, the
well-known artist and an expert on music, then Hu and his dictionary
had a reputation among people working in the publishing field for a
‘specific working style’ that many disliked. Feng did not give many
details in his letter to Kong, but he did mention that the many
consecutive editions of the dictionary that Hu had brought to the
market seemed remarkable not because they were thoroughly revised,
but because so little seemed to change between editions making
this a costly affair for readers and an unnecessary waste of printing
paper.”?

When Kong took over the reins, he was therefore confronted with
a colossal task. A new edition of the dictionary had to come to the
market swiftly to try to eclipse previous versions. All sections should
be scrutinized and revised. And new readers were needed to aid in this
project. Kong asked Feng Zikai, for example, to look over the new and
revised edition’s sub-section on ‘Art and Music’, which was part of the
section on ‘Literature and Arts’. Having looked over the manuscript,
Feng at first, in early August 1951, told Kong that ‘not only does it
lack “new” words, but the “old” words are chaotic and unstructured’.
Words that should be included were not, while words that readers
did not need to know were. Explanations were ‘inappropriate’ and the
only way to improve the section would be to revise it fundamentally.”®
One can speculate on how bad things really were for a few weeks
later, in late August, and, seemingly overwhelmed with other tasks
and weakened by health issues, Feng wrote again to Kong, this time to
explain that the work of looking through books, collecting information,
selecting appropriate information, and annotating entries really was
terribly time-consuming. Feng now thought that there would be
‘no harm’ in printing the section as it was and then changing it
later. After all, a section on ‘Arts and Music’ really was not so
important.’*

2 Letter to Kong Lingjing dated 5 August 1951, Zikai Shuxin (xia) [Zikai’s Letters),
vol. g, Haitun Chubanshe, Beijing, 2013, pp. 254-5.

% Thid.

M Letter dated 1 August 1951, Zikai Shuxin (xia), pp. 256-7.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 641

How were the different editions of this encyclopaedic dictionary,
which sold well before and after the change in editors, structured
and why might this dictionary have enjoyed such popularity? Both
editors sought to distinguish the Dictionary of New Terms from other
volumes, stressing its authoritative presentation of ‘new’ information,
terms, and knowledge. In 1949 and 1952, respectively, Hu and Kong
emphasized that their editions responded to the arrival of a ‘new age’
(xin shidai).>> New terminology, so both argued, was more important
than ever before, as readers were trying to grapple with this new
age and attempting to decipher new terms while reading newspapers,
magazines, and books. Hu, in particular, emphasized readers’ ‘misery’,
as they felt lost, not knowing where to find explanations for the new
terms that now marked their lives. Both editors maintained that their
dictionaries were for the ‘common reader’ (yiban duzhe), reassuring
readers who bothered to read the preface that the dictionary was
for them and would provide a guide to the language of everyday
socialism. At the same time, such statements could be read as an
explanation to censors that the editors had tried their utmost. Both
then explained that the terms selected for inclusion in the dictionary
had beendivided into three categories: completely new terms; part new
and part old terms, which had acquired new meaning after political
criticism; and old terms, which included commonly used terms that
had not been abolished.”® Both editors struggled with definitions of
the ‘new’ and tried to follow the division between ‘new’ and ‘old’
society, or ‘pre-liberation’ and ‘post-liberation’ China advocated by
Chinese Communist Party publications. This mirrored ambiguous
political language and amplified editors’ inability to render clear
definitions of what really was new about many of the terms they had
selected.

Entries were divided into thematic sections. The Dictionary
of New Terms specialized in geopolitical, institutional, technical,
scientific, cultural, geographical, and biographical information.”’ In

% Bianji dayi’ [‘Guiding principles of the edition’], Xin mingei cidian, Chunming
Shudian, Shanghai, 1949, and ‘Bianji dayi’ [‘Guiding principles of the edition’], Xin
mi@gm’ cidian, Chunming Chubanshe, Shanghai, 1952, p. 2.

**Ibid. Kong took over the precise wording from Hu for this section and changed
one term in the third category of ‘old terms’. Hu had called those old terms included
in the dictionary ‘original’ (yuanyou) whereas Kong used the phrase ‘often seen’ (chang
Jjian).

" Both dictionaries were divided into ten sections. In 1949, these ten sections were
entitled: ‘international’, ‘politics’, ‘economics’, ‘society’, ‘philosophy’, ‘science’, ‘arts’,

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

642 JENNIFER E. ALTEHENGER

the dictionary’s taxonomy, geopolitics and international relations
took pride of place. Through this and the individual entries, readers’
everyday lives became part of a geopolitical network.”® Between 1949
and 1952, however, editorial teams substantially revised this section.
In 1949, the section began with an entry on the United Nations,
giving a neutral description of the organization’s structure. In 1952,
the revised entry situated the People’s Republic of China in an
emerging post-war world order alongside the growing Cold War and
used polemical language that reinforced the division between the two
ideological camps. In this edition, the first entry was on the World
Peace Council (Shijie baowei heping dahui), a world congress directed
by the Communist Information Bureau, the successor organization of
the Comintern. The World Peace Council had raised the Stockholm
Appeal in 1950 that had been widely propagated and signed across
China.”® The entry emphasized the council’s condemnation of the
atomic bomb and of United States of America’s invasion of Korea.
With the first entry, readers were placed in the socialist camp of the
early Cold War and could read further entries on international socialist
federations and mass organizations that followed the discussion of the
World Peace Council. The United Nations only featured on page nine
of the section and the revised entry now explained the ‘imperialist’
takeover of the United Nations through the United States of America
government and ridiculed the ‘Jiang Jieshi counterrevolutionary
government’ in the United Nations.®” Knowledge of the terms to
describe the socialist world, and its ‘imperialist’, ‘capitalist’, and
‘warmongering’ counterpart, was key to joining the socialist masses in
China.

Domestic politics came second and were thus situated in the
global geopolitical context. The 1949 section on politics began with
an entry on communism, followed by socialism, New Democracy,
internationalism, anarchism, syndicalism, and National Socialism.®!

‘geography’, ‘people’, and ‘commonly used terms’. In 1952, the order of sections had
been slightly rearranged: ‘international’, ‘politics’, ‘economics’, ‘history’, ‘geography’,
‘society’, ‘philosophy’, ‘science’, ‘literature and arts’, and ‘people’.

%8 M. Szonyi, Cold War Island: Quemoy on the Front Line, Cambridge University Press,
Cambridge, 2008, pp. 1-12.

% H. Harrison, ‘Popular responses to the atomic bomb in China, 1945—55’, Past and
Present, vol. 218, Supp. 8, 2013, pp. 106-10.

éoXin mingei cidian (1952), p. 9.

%' Xin mingci cidian (1949), p. 1002. The pages of the 1949 edition were not
consecutively numbered; every new section began with a page 1.1 have adopted the

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 643

The 19r2 edition extended this list of information on important
ideologies, starting with the entry on communism, followed by war
communism, socialism, scientific socialism, utopian socialism, and
National Socialism.”?> The 1949 section on society began with an
entry on the primitive man, followed by entries on ethnology and
racial prejudice®; the same section in 1952 began with a discussion
of class, class character, class conflict, class contradictions, and
the definitions of individual classes.®* In the 1952 edition, Kong
and his editorial team also tried to contextualize propaganda and
socialist cultural production for their readers. A section on ‘Literature
and Arts’ explained the class character of literature and arts, and
described propaganda plays, operas, novels, newspapers, magazines,
and important books; it discussed the aim of these works, how to read
them, and how to include this knowledge in everyday cultural life.%
Media and contents of state propaganda were thus contextualized for
everyday consumption.

Selecting information sources was crucial and both Hu and Kong
explained how entries had been compiled. Reliable sources were
supposed to legitimize the dictionaries as part of the state’s accredited
chains of information transmission. In 1949, Hu explained that he
had consulted national and international newspapers, magazines,
and books published until summer 1949, shortly before the volume
went into press. For the editions that followed after 1949, Hu’s and
Kong’s editorial team had to consult many other sources such as
propaganda pamphlets, films, radio broadcasts, posters, and cartoons.
Terms now included political slogans and vocabulary from ongoing
mass-mobilization campaigns. Kong conceded that these slogans did
not technically count as ‘terms’, but argued that they were nonetheless
crucial to political life in China. Yet slogans such as ‘combining
suppression and lenience (zhenya yu kuanda xiang jiche)’, a key slogan
of the 1951 Campaign to Suppress Counterrevolutionaries were a
challenge.%® This particular slogan, though widely advocated, had led

numbering system of the 1952 dictionary, which means that a page number ‘1002’
refers to section 1 of the dictionary and then the relevant page number within that
section, here page 2.

52 Xin mingei cidian (1952), pp. 10013,

6? Xin mingci cidian (1949), pp. 4001-3.

% Xin mingci cidian (1952), pp. 5OO1-2.

% Thid.

% An analysis of how the phrase was incorporated into the campaign is provided
in J. Strauss, ‘Morality, coercion and state building by campaign in the early PRC:

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

644_ JENNIFER E. ALTEHENGER

to much confusion, as local cadres were unsure how much lenience was
adequate and how to establish which counter-revolutionaries should
be treated more harshly and for which reasons.®’

Canonizing slogans in a dictionary was a risk for editors. Inclusion of
these terms was among the reasons why people bought the dictionary.
Readers used these entries to make sense of propaganda posters
and other materials in their neighbourhood and at work. Wanting
to satisfy readers, Chunming’s editors were more daring than state
lexicographers and more willing to include ambiguous political slogans
in their compilation of ‘objective’ knowledge. They knew that these
slogans could change meaning by the time that a print-run was
on the market and they also knew that state authorities might see
this decision as yet another example of how private publishers acted
irresponsibly, only to sell more copies.

This tension between the wishes of readers, editors, and censors
manifested clearly in discussions about the dictionary’s section on
‘people’ with its convenient biographical entries. The 1949 ‘People’
section included entries on figures in military and politics across the
spectrum of Cold War international politics, experts in academia, and
people in literature and arts famous at home and internationally. After
this first edition, editors expanded the section to include new entries on
heroes, model workers, and reactionaries. Organized by stroke order,
Mao Zedong only featured on page two of the section in 1949. Page one
began with an entry on Yu Yifu, chairman of the people’s government
in Heilongjiang province.® In the 1953 edition, the author Ding Ling
took pride of place and Mao appeared on page four.%’ Lexicographical
order was a poor reflection of political hierarchy.

Biographies included the living and the dead, making this one of the
most vulnerable sections of the entire dictionary. It also made it one
of the most popular sections, for it gave context to unfamiliar names
prominently featured in newspapers, on the radio, and elsewhere.
Entries on living individuals were almost immediately out-dated.
Entries on the dead could be subject to posthumous reinterpretation.’’

regime consolidation and after, 1949-1956’, in The History of the PRC (1949-1970),
J. Strauss (ed.), The China Quarterly Special Issues New Series No. 7, Cambridge
University Press, Cambridge, 2007, pp. 50-1.

7 Thid., p. 51.

% Xin mingci cidian (1949), p. 9oo1.

% Xin mingci cidian (1953), p. Q004.

"Most European dictionaries avoided this problem of dealing with ‘live
biographies’. As Madeleine Herren notes, ‘Generally speaking, in European

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 645

The section was therefore a bone of contention. Publishing authorities
would have preferred to expunge it entirely from the dictionary.
In June 19r0, the East China Military Commission’s News and
Publishing Bureau wrote to the Shanghai Municipal News and
Publishing Office about this section. Chunming had requested the
office to check some biographical entries before the second edition
went into print and officials had detected several mistakes. They
suggested deleting the section altogether in order to avoid having
mistakes pop up as soon as the dictionary was published. By the time
Hu Jitao was informed, the new edition of the dictionary had left
the printers. Rather than recalling the volumes, he decided to issue
addenda with revisions to all bookstores that had received copies for
sale.”! Despite the advice from national level, the ‘People’ section
remained in the dictionary until the 1954 edition. Even then, the 1954
edition retained many of the entries, now tucked away in thematic
sections.

After the upheavals of the first two years, the dictionary remained
popular and sold well.”? In September 1955, however, the Ministry of
Culture took steps to shut production down. All sales were temporarily
suspended. Officially, the Ministry decided to halt the publication
because of mistakes in the seventh print-run of the 1954 edition. The
problem lay not with entries on domestic issues, but with entries on
foreign relations. These were crucial to an encyclopaedic dictionary
on ‘new knowledge’, yet were as much subject to quick changes
as biographical entries. In the case of the Dictionary of New Terms,
attention fell on the entry on ‘Yugoslavia’. But this was not a case
of inflammatory information that had to be deleted; Tito found no
mention in the entry, nor did the history of Yugoslavian socialism.
The only reference to political affairs was a reference to the country
as the Socialist Federal Republic of Yugoslavia, and a brief mention
that the Red Army had liberated the country in 1944.”> What the

encyclopaedias, the admission price for a biographical article is death’. Cf. M. Herren,
‘General knowledge and society: an accurate and popular view of the present improved
state of human knowledge’, in Allgemeinwissen und Gesellschaft: Akten des internationalen
Kongresses iiber Wissenstransfer und enzyklopidische Ordnungssysteme, vom 18. bis 2 1. September
2003 in Prangins, P. Michel, M. Herren, and M. Riiesch (eds), Shaker, Aachen, 2007,
492, fn. 12.

''Letter from the East China Military Commission’s News and Publishing Bureau,
10 June 1950, SMA B1-1-1904-30.

?In 1955 alone, 45,000 copies were printed in five print-runs between January
and July. Xin mingci cidian, Chunming Chubanshe, Shanghai, 1955, front matter.

8 Xin mingci cidian (1954), p. 6096.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

646 JENNIFER E. ALTEHENGER

Ministry of Culture objected to was the absence of information about
Yugoslavian socialism, especially now that the People’s Republic of
China and Yugoslavia had assumed diplomatic relations following
Nikita Khrushchev’s visit to Belgrade in May 1955. Entries on India,
Burma, Cambodia, and Indonesia, too, were felt to be disruptive to
diplomatic contacts. New knowledge was not merely supposed to be
factually accurate; it had to adequately mirror the sentiments of its
time—an impossible task for lexicography, especially when it came
to explaining foreign affairs under Mao. Most entries it seems were
scrutinized when their subject matter became the focus of current
affairs, not as a matter of regular screening processes.

Kong wrote to the ministry offering revisions and addenda, and
asked whether he would then—as before—be reissued a sales permit.”*
Ministry officials, in a letter sent in February 1956, argued that
this was not merely about individual entries, but about the wealth
of out-dated information, which did not merit a full revision; sales
should be stopped and bookstores should take remaining copies off
their shelves.”” Shanghai publishing authorities were puzzled by this
decision. They wrote to the Shanghai propaganda department to ask
whether they could at least sell the remaining stocks and offered
to remove the entire section on foreign affairs from all remaining
copies—some 10,000 in total stored at the distributer and at the New
China Bookstore warchouse.’® Pleading their case, they wrote: “This
book still has many entries which continue to be of value as references,
readers demand such volumes and branches [of the bookstore] have
written to demand continued supply. At present we lack a suitable
dictionary that can replace it.”’”’

Shortly after, the press was dissolved and Chunming staff
transferred to the new Shanghai Culture Press. The press brought
together staff from many formerly private publishers, including Beixin
Press’s Li Xiaofeng, who became one of the deputy directors of
the editorial department. Although it had closed Chunming, the
Ministry of Culture conceded that one should consider compiling a
new dictionary on the existing blueprint of the Dictionary of New Terms.

™ Qingshi dui Chunming ban “Xin mingci cidian” de chuli yijian’, 12 November

1955 SMA B167-1-148-7.

? Fu “Xin mingci cidian” kefou xiuzheng zai ban wenti’, March 1956, SMA B167-
1-148-13.

7ét‘Shanghai shi renmin weiyuanhui chuban shiye guanlichu baogao’ (n.d.), SMA
B167-1-148-17.

77SMA B167-1-148-17 to 18.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 647

Publishers such as Chunming had left a material legacy and a gap that
state authorities now had to contend with.

State lexicographers’ dilemmas: the Dictionary of New Knowledge

For several years, publishing authorities had skirted around the
problem of compiling encyclopaedic dictionaries. They allowed private
publishers to issue reference works and encouraged state publishers
to market pamphlet-sized translations from the Great Soviet
Encyclopaedia.’”® As the confrontations between the People’s Republic
of China and the Soviet Union worsened, party and state officials
grew increasingly suspicious of these reference works. Around the
same time, in 1957, Mao Zedong directed a group of lexicographers
to begin work on a revision of the multi-volume Cihai (Sea of Words)
as a Chinese counterpart to the Great Soviet Encyclopaedia.”’ The Cihai
compilation team was given a period of five years to edit the first full
draft, though the project would end up taking decades to complete.®’
In the meantime, in 1958, New Knowledge Press issued a new single-
volume encyclopaedic dictionary called the Dictionary of New Knowledge
(Xin zhishi cidian). The dictionary’s first and, as far as I have been able
to establish, only print-run was substantial, at 250,000 volumes."! In
the preface, the editors emphasized that the dictionary was compiled
in little more than a year, and compilation had been rushed so as to

78 On translations of Soviet encyclopaedic knowledge, see N. Volland, ‘Globalizing
knowledge in socialist China: a transnational perspective on knowledge production in
the PRC, 1949-1960’, unpublished paper, cited with the author’s permission.

™ The Cihai was first published by Commercial Press in 1986. This article cannot
discuss how the wide circulation of the Cikai affected popular interpretation of terms
after 1949, but it is highly likely that plenty of people and even libraries continued
to own copies and that these were consulted for reference. Robert Culp has worked
extensively on the history of the (ihai in Republican China and on the institutional
dynamics of the Cihai’s compilation process in the late 1950s and early 1g60s: R.
Culp, ‘Culture work: industrial capitalism and socialist cultural production in Mao-
Era China’, unpublished paper presented at the Association for Asian Studies (AAS)
annual meeting 2014, cited with the author’s permission.

8 7 onggong Shanghai shiwei guanyu xiugai Cihai wenti de yijian he qingshi’ [‘An
opinion and request for instructions by the Chinese Communist Party Shanghai
municipal committee on the subject of Cikai revisions’], in Zhongguo chuban kexue
yan}'iusuo and Zhongyang dang’anguan, Chuban shiliao, pp. 420-1.

8 The Central Publishing Administration classified the New Knowledge Press as a
‘local publisher’ (difang chubanshe). Cf. ‘Quanguo chubanshe mingdan (neibu ziliao)’
[‘List of publishers nationwide (internal materials)’], in Zhongguo chuban kexue
yanjiusuo and Zhongyang dang’anguan, Chuban shiliao, p. 320.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

648 JENNIFER E. ALTEHENGER

meet readers’ urgent demands for a comprehensive encyclopaedic
dictionary.?” Due to time pressure, it had made extensive use of
entries from the Great Soviet Encyclopaedia.®® By the time the Dictionary
of New Knowledge was published, however, the Great Leap Forward
was underway and the Sino—Soviet split was gradually manifesting. In
1959, the dictionary was slated for further revisions.

Compromises were less easy to reach and errors more difficult to
legitimize in a volume that was supposed to be state-sanctioned and
authoritative. Revising the Dictionary of New Knowledge became more
difficult with every year. Sino—Soviet relations deteriorated, the Great
Leap Forward provoked shifts in domestic leadership, and political
terms changed so fast that state publishers were under pressure to
keep up. Though the revised Dictionary of New Knowledge was never
published, letter exchanges between the revision team'’s editor, Hang
Wei, and the Shanghai publishing office’s party cell give us insight into
a failed revision and tell us much about the relationship between state
lexicographers and party officials as well as the process of composing
and revising entries.** Hang Wei was the vice editor-in-chief of the
Cihai compilation team; as such, he provided a link between the large
multi-year encyclopaedic project and this smaller revision of a single-
volume encyclopaedic dictionary that was supposed to sustain readers
until the revised Cihai became available. But, as the compilation of
the Cihai was delayed by political changes, so was the Dictionary of New
Knowledge.

Terms relating to People’s Republic of China foreign relations
were once again a problem. In mid-February 1962, responding to
developments in Sino-Soviet relations, Hang wrote to the party
cell, suggesting either to delete or revise several entries on Sino—
Soviet relations. The 1958 edition had included references to the
Declaration of Peace (Heping xuanyan) issued at the November 1957
‘Meeting on the Occasion of the Fortieth Anniversary of the Great
October Socialist Revolution’. The declaration advocated those Soviet
principles of peaceful co-existence, which the People’s Republic
of China national leadership had since renounced as revisionist.
If these entries were retained, Hang opined that they should be

82 ‘Qianyan’ [‘Foreword’], Xin zhishi cidian, Xin zhishi chuban she, Shanghali, 1958.

% Ibid.

# Madeleine Herren has called for studies of failed encyclopaedia projects. These
are as important to our understanding of reference work compilation as those volumes
that were successfully published. Michel and Herren, ‘Unvorgreifliche Gedanken zu
einer Theorie des Enzyklopddischen’, p. 54.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 649

accompanied by new entries on the 1960 Conference of World
Communist and Workers’ Parties—a meeting that precipitated
the Sino—Soviet split and led to the Soviet Union recalling its
experts from the People’s Republic of China. Some entries, Hang
thought, should be deleted altogether, such as references to
‘Soviet models” and ‘Soviet socialist labour models’. Entries that
contained brief reference to specialist fertilizers invented in the
Soviet Union should be kept, but the mentions deleted. Other
entries were more difficult. What, for instance, should be done
about the entry on Moscow’s ‘Red Square’? Hang thought it
should go.%

Terms relating to China’s domestic politics and society also caused
difficulties, though Hang did not elaborate on these as candidly.
Rather than reworking numerous entries on contemporary individuals
in literature and sciences, Hang argued that such entries should
not feature at all. Given that this had been one of the popular
features of encyclopaedic dictionaries of ‘new terms’ since 1949, the
decision favoured political security over readers’ needs or indeed the
dictionary’s claim to present ‘new knowledge’. Following the Anti-
Rightist Campaign and the Great Leap Forward, no biography was safe
to include.®® As private publishers before them, state lexicographers
had to decide whether to include political terms and slogans coined by
national leadership. The editing team was unsure, for instance, about
the phrases ‘walking on two legs’ (liang tiao tui zoulu), a slogan of Great
Leap Forward propaganda that advocated simultaneous reliance on
industry and agriculture; or the phrase ‘three fixed targets and one
reward’ (san bao yi jiang), a slogan that prepared the grounds for
the People’s Commune Movement in rural China during the late
1950s.%” Hang thought it safest to delete these, as he considered them
‘unstable terms’ (bu wending de cimu).®® But he had decided that editors
could not make this decision on their own and referred the matter
to the publishing office’s party cell as well as the municipal Party

® Letter from Hang Wei to the Publishing Office’s Party Cell, 17 February 1962,
SMA B167-1-550-2 to g, and Letter from Hang Wei to the Publishing Office’s Party
Cell, copied to the Municipal Party Propaganda Bureau (n.d.) 1962, SMA B167-1-
550-8.

85’ SMA B16%7-1-550-2 to 3.

% On such slogans, see also Kwok-sing Li (ed.), A Glossary of Political Terms of the
People’s Republic of China, Chinese University Press, Hong Kong, 1995.

® SMA B167-1-550-8.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

650 JENNIFER E. ALTEHENGER

Propaganda Bureau, with ample excuses that the editorial team’s
ideological training was simply insufficient to render a decision.

Combing through the entries of a dictionary with more than 1,500
pages and 2 million characters was painstakingly difficult. Some of
the entries that had been cleared for publication in 1961 or early
1962 could suddenly pose renewed difficulties. Revisions were to be
completed by August 1962 to allow seconded editors to return to the
Cihai team in September, but the project was delayed. When Hang was
about to send the revised draft to the printers, a new problem emerged.
The People’s Republic of China was now engaged in a military border
dispute with the Indian government. Once again, Hang wrote the
party cell for guidance on the entries relating to India.?’

His detailed list of sources illustrates the wealth of materials
available to state lexicographers. It also tells us much about the
selection of statistics and terms. First, Hang had to reassess the
Republic of India’s surface area. His research had produced conflicting
statistics. The original entry in the Dictionary of New Knowledge stated
that the surface area was 2,940,000 square kilometres. Domestic
sources including the 1959 World Knowledge Handbook (Shijie zhishi
shouce), the 1959 World Knowledge Dictionary (Shijie zhishi cidian),
and middle school geography handbooks agreed with this estimate.
The World Geography book published by the North East People’s
Government Education Department, however, gave a conflicting
number of §,560,000 square kilometres. International sources such
as volume 18 of the Great Soviet Encyclopaedia published during a
peaceful phase of Sino—Soviet relations in 1959 also gave 2,940,000
square,kilometres but newer Soviet sources such as volume 4 of the
Small Soviet Encylopaedia (Sulian xiao baike quanshu) published after 1958
or the Collection of World Maps (Shijie ditu ji) estimated 9,280,000
or 3,260,000 square kilometres. East German sources, notably the
two-volume Lexikon in Zwei Binden, A bis Z of 1958, also cited
3,280,000 square kilometres, while the 1957 Encplopaedia of Indonesia
estimated 2,949,590 square kilometres. United Kingdom, United
States of America, and Japanese encyclopaedias estimated between
3,040,000 and §,280,000 square kilometres. The only resource Hang
could not consult was Indian publications. The partition of India was

¥ Letter from Hang Wei to the Publishing Office’s Party Cell, copied to the
Municipal Party Propaganda Bureau, 21 November 1962, SMA B167-1-550-15 to
16.

9 Lexikon in Zwei Biinden A-Z, Volkseigener Verlag Enzyklopadie, Leipzig, 1958.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 651

also a problem. The original entry had referred to ‘divided India’,
which Hang now thought was a term that should be avoided, referring
instead to the construction of India and Pakistan. The response from
the party cell was clear: India’s surface area was 2,940,000 square
kilometres. India could not be larger than originally estimated because
that would have gravely affected readers looking to understand the
Sino-Indian border disputes and would have presented the People’s
Republic of China as weaker than earlier publications of the 1g50s had
stated. A ‘divided India’, moreover, was unacceptable; Pakistan was an
important ally and should be considered an independent nation, not
a second India waiting to be reunited.”! These may have been small
details but, in the larger context of Sino-Indian disputes, they could
be of utmost political import.

Contingencies, such as sudden changes in political alliances, could
influence lexicography even more than questions of basic ideological
interpretation. Publication of the dictionary was indefinitely halted
that winter because of this. With the India entry resolved, the
manuscript went to the printers. By mid-December, more than a
quarter of the copies had been printed on several thousand pages
of paper. As he surveyed the paper moulds, Hang found several other
errors and had the printers halt the machines. The publishing office’s
party cell would have to decide what to do. Hang presented them
with several options. Printing could either continue or the project
could be abandoned. If the dictionary were to be printed, one could
check all entries again and have a revised manuscript printed anew.
Alternatively, all those parts that had not yet been printed could be
thoroughly scanned for any mistakes, whereas those parts that had
already been printed should be carefully checked for major political
mistakes. If such mistakes were detected, then those paper sheets
could be replaced. Hang preferred the last solution, scanning for
major mistakes and not discarding printed pages. He argued that he
had scrutinized the whole manuscript several times and so had another
editor from the Cihai compilation team. More experts had screened the
manuscript throughout 1962. Cadres from the Shanghai municipal
party committee’s organization department had signed off, and several
entries relating to governmental affairs had been passed on to central
government ministries for approval. Hang thought that there should
really not be many further problems with the manuscript.”?

9 SMA B167-1-550-15 to 16.
% Ibid.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

652 JENNIFER E. ALTEHENGER

Financial considerations, however, were equally important.
Lexicography was expensive and had to make a profit at some point.
In this, Chinese state lexicography did not differ much from other
lexicographical projects globally.” The three-year revision of the
Dictionary of New Knowledge had cost 45,000 yuan. If production of
the dictionary were stopped altogether, all of the expenditure would
be lost. Hang argued that this would be a significant loss in light of
the Cihai editorial team’s delay in bringing out the revised version of
the Cihai. Originally scheduled to take five years, from 1957 to 1962,
it had become clear that compilation of the new Cikai would take
significantly longer and would incur considerable costs, estimated
at 1.5 million yuan.”* Political circumstances were changing more
quickly than compilation teams for either of the dictionaries could
accommodate for in writing entries, which made this a lengthy and
costly process. Since the Cihai editorial team was unable to publish
anything, Hang worried that there would be no further source of
revenue to replace the anticipated income from sales of the now halted
Dictionary of New Knowledge. It was therefore unclear who would pay for
the lost funds if publication were abandoned. He argued that the most
sensible solution would be to replace only the sheets with faulty entries
and proceed with printing the dictionaries. Then the financial losses
would be minimal and could perhaps be compensated for by a surplus
of revenue from the sale of the new dictionary. Tellingly, his report
concluded that, while the option of thorough revision was preferable,
the expected financial losses would be so significant as to warrant
a practical decision.” Ideological considerations could be traded for
financial stability.

The revised Dictionary of New Knowledge was never published. Despite
repeated attempts to rewrite entries and overcome difficulties,
the work of state-commissioned lexicographers such as Hang was
repeatedly disrupted by a succession of changes in the information
the dictionary was supposed to canonize. In the end, it appears that
the party cell decided it was safer to abandon the project entirely.
The Cihai compilation team issued an official ‘draft’ of the new
Cihai for wider internal circulation in 1965, but they fought the

% Herren, ‘General knowledge and society’, p. 492.

9% SMA B167-1-762.

% Letter from Hang Wei to the Publishing Office’s Party Cell, copied to the
Municipal Party Propaganda Bureau, 25 December 1962, SMA B167-1-550-24 to

25.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 653

same difficulties. Because that editorial team was much larger and
could coordinate closely with national propaganda figureheads such
as Zhou Yang, Kang Sheng, and Hu Qiaomu, the Shanghai publishing
authorities repeatedly looked to this editorial team whenever
something was unclear. However, proximity to national leadership
did not provide authoritative guidance. The ambiguity of terms and
their political volatility, which private publishers had despaired of,
also drove discussions in editorial board meetings of national leaders
with Cihai editorial members.”® As the discussions about the multi-
volume Cihai continued, albeit delayed and fragmented by the onset
of the Cultural Revolution, another single-volume reference work
made its appearance, commissioned and spearheaded by the military’s
publishing sector.

Out of bounds: the Cultural Revolution’s Newspaper Readers’
Handbook

In their afterword to the third edition, published in spring 1969, the
editors of the Newspaper Readers’ Handbook told readers in no uncertain
terms that this was not an ‘all-encompassing encyclopaedia’.”’ It was
a ‘political reference work’ and, for this reason, it avoided the false
calls for ‘knowledge’ and ‘objectivity’ made by the ‘agents’ of Liu
Shaoqi. Despite such affirmations, the sizeable handbook, with more
than 1,000 pages and taxonomy strongly reminiscent of the 1g5o0s
encyclopaedic dictionaries, certainly looked encyclopaedic.

It had, however, not started out that way. When the People’s
Liberation Daily Press first edited and published the Handbook in
November 1965, it was pocket-sized, with some 978 pages. Govered
in red plastic, it closely resembled its more famous sibling, the
Quotations from Chairman Mao.”® Like the Quotations, it was not
available for purchase in bookstores but circulated within the

% On Cihai revisions, see Kang Sheng, ‘Zhou Yang tongzhi jiejian “Cihai” zhengqiu
yijian gongzuo zu de tanhua jilu’ (n.d.), January 1962, SMA B167-1-550 and the file
SMA B16%7-1-762.

97 9Jidian shuoming’ [‘A few explanations’], 30 May 1969, Dubao Shouce [Newspaper
Readers’ Handbook], grd edn, 1969, p. 1011.

% The production history of the Quotations, more commonly known as the ‘Little Red
Book’, is discussed in D. Leese, ‘A single spark: origins and spread of the Little Red
Book in China’, in Mao’s Little Red Book: A Global History, A. C. Cook (ed.), Cambridge
University Press, Cambridge, 2014, pp. 23—42.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

654 JENNIFER E. ALTEHENGER

People’s Liberation Army apparatus and later non-military work
units as internal reference material.”” The newspaper handbook
format had been common for years. Throughout the 1g50s, national
and regional newspapers published handbooks as guides for their
readers, sold on the open book market. Guangming Daily’s edition
appeared in 1951, following on the heels of a similar handbook
published by Changjiang Daily in 1950.!"" Towards the late 1950s,
state-owned people’s press branches assumed this task, issuing their
own updated handbooks.'”! Such handbooks were not as detailed as
thick encyclopaedic dictionaries, but they did the trick for everyday
newspaper and periodical reading.

Despite the outward likeness to the ‘Little Red Book’, Liberation
Daily’s Newspaper Readers’ Handbook was not yet part of the cult to
venerate Mao. Written to help ‘work units conduct current political
affairs education’, it opened with a section on ‘China’s Geography,
Population, Ethnic Groups’, followed by sections on the ‘Chinese
Communist Party’, ‘National Leadership Organs’, ‘China’s People’s
Liberation Army’, ‘Democratic Parties and Mass Organisations’, ‘Sino-
Foreign Relations’, ‘Revolutionary Heroes and Collectives’, and, last
but not least, a section on ‘Common Knowledge and Terms’ sub-
divided into history, politics, philosophy, foreign affairs, and so on.
Readers looked in vain for a special entry on Mao or on any other
national leadership figure. At the end of the handbook, they could
though find lists of international news agencies, a chronology of
China’s imperial dynasties, and conversion tables for international
metrics and foreign-currency exchange rates. This format proved
popular, and reprints were commissioned across the country, including
one by the Chinese Communist Party National Defence Industry’s
Political Department in summer 1966, on which Red Guard Rebel
Troupes across the country then based their reprints.'??

9 The stamp ‘internal reference only’ is not added to the front matter of the
handbook until the 1968 version, but the early volumes contained no back matter
indicating price or circulation, which suggests that they were not circulated for open
sale.

1% Guangming Ribao bianjisuo [Guangming Daily Editorial Office], Dubao Shouce
[Newspaper Readers® Handbook], Guangming Ribao She, Beijing, 1951; Changjiang Ribao
She [Changjiang Daily Agency], Dubao Shouce [Newspaper Readers’ Handbook], Xinhua
Shudian Zhongnan Zongfendian, Wuhan, 1g950.

19! Zhejiang Renmin Chubanshe [Zhejiang People’s Press], Dubao Shouce [Newspaper
Readers’ Handbook/, Zhejiang Renmin Chubanshe, Hangzhou, 1957.

102 Reprints were clearly marked. They, moreover, replicated the foreword of the
original edition but omitted the invitation to send in letters with revision suggestions.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 655

As the Mao Cult grew to enormous proportions, so did the second
edition of the Handbook. In December 1968, with ritual study of
Mao Zedong Thought at a high point, the committee of the Nanjing
University Red Guard Congress revised the handbook. It was now
680 pages strong, no longer pocket-sized, but as large as a regular
single-volume encyclopaedia at 24 kai (approximately 17 by 19
centimetres) and clearly marked for ‘internal reference’.!” China’s
geography, population, and ethnic groups were replaced by a more
than go-page-strong entry on the ‘great teacher, great leader, great
supreme commander, great helmsman’ Chairman Mao, followed
by biographies of Marx, Engels, Lenin, and Stalin at four to six
pages, respectively. After this came an explanation of Marxism,
Leninism, and Mao Zedong Thought, followed by sections on the
Chinese Communist Party, post-liberation political movements, the
Cultural Revolution, the People’s Liberation Army, revolutionary
heroes, collectives and other people, and then all the sections of
the original 1965 handbook. Entries were extensively annotated with
quotations from the Chairman.

Pre-Cultural Revolution encyclopaedic dictionaries had emphasized
the desire for information stability. Lexicographers then tried
their best to make entries waterproof. Entire print-projects were
cancelled for this reason, as publishers worried about the longevity
of dictionaries compared to other reading matters. The editors of
the 1968 Newspaper Readers’ Handbook, by contrast, who explained
that they edited the handbook being ‘filled with supreme loyalty to
our highest supreme commander Chairman Mao’, stressed that the
handbook should be quickly revised and reprinted. To keep abreast
of developments, revise, and reprint was to show one’s loyalty to the
Chairman.'” And so they did. The next edition, with some 300 more
pages, came out only four months later and was dated to the last day
of the Ninth Party Congress, 24 April 1969. ‘Sub-cults’ had developed
under the umbrella of the Mao Cult and found representation in
the handbook. Mao’s entry, now a page stronger at 9 pages, was
followed by an entry on ‘Chairman Mao’s closest comrade-in-arms,
our respected and beloved vice commander, Lin Biao’, who was given
18 pages. Then came Zhou Enlai, with slightly more than nine pages,

1% Hongdaihui Nanjing daxue weiyuanhui (ed.), Dubao Shouce [Newspaper Readers’
Handbook], 2nd edn, 26 December 1968 (n.p.).

10* <Zaiban gianyan’ [‘Foreword to the second edition’], in Dubao Shouce, Hongdaihui
Nanjing daxue weiyuanhui (ed.).

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

656 JENNIFER E. ALTEHENGER

Chen Boda, at eight pages, Kang Sheng, at seven pages, and last in the
section on the ‘headquarters’ Jiang Qing, who, however, was allotted
ten pages of biographical entry, probably to make up for her coming
in last.!'”” The section on the Cultural Revolution swelled from 45 to
some 120 pages and, although the Ninth Party Congress had barely
concluded, the new edition already featured a section discussing the
content and identifying for readers the most crucial quotations by the
Chairman and by his ‘comrade-in-arms’ that one should henceforth
know to employ.

This was the volume that readers were told was not an
‘encyclopaedia’, but which bore all the imprints of that genre. Lengthy
narrative entries explained core concepts and words. Readers could
find in and between the pages the political taxonomy of the Cultural
Revolution, as it stood in the moment of 196¢. Despite the editors’
insistence that this knowledge was all but stable, for stability of
knowledge was a marker of Liu Shaoqi’s agents, it provided more
stability of ‘new’ political knowledge of a ‘new era’ than any other
available volume, not least because it bore the approving imprint ‘for
internal reference’ and because it originated with the highest echelons
of state authority. Hardly surprising, then, that people wanted copies,
even if these were difficult to come by. When the third edition came
out, the handbook gave an official print-run of 171,000 copies. The
actual print-run was probably much higher, as documents suggest
that, for each authorized copy, there were many more unauthorized
ones. The handbook was a successful state-published encyclopaedic
dictionary, yet who among the millions of people working for this
disaggregate ‘Chinese state’ decided on reprints was not entirely clear.

As word spread about this encyclopaedic handbook, and demand
outstripped supply, local state agents took it upon themselves to
try and find quick remedies. This was the situation in Shanghai
in 1969. In late September, officials at the Zhejiang Province Mao
Zedong Works Publishing Office notified their colleagues in the
Shanghai Revolutionary Committee’s Mao Zedong Works Print and
Distribution Office that they had only recently uncovered a regional
scheme to reprint, without authorization, the Handbook.'" In a printing

195 On the formation of ‘sub-cults’ see D. Leese, Mao Cult, Cambridge University
Press, Cambridge, 2011, p. 179.

1% Letter from the Zhejiang Province Mao Zedong Works Publishing Office to
the Shanghai Revolutionary Committee’s Mao Zedong Works Print and Distribution
Office, 25 September 1969, SMA B244-3-151-218.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 657

press in Jiaxing county, inspectors had found some 50,000 copies, of
which 25,000 copies were slated for delivery to Shanghai’s Jiangnan
Shipyard. In another printing press in Tongxiang county, an additional
12,400 copies of the handbook awaited transport to the three work
factories working under the Shanghai Construction Engineering
Office. Having dutifully sealed oft the shipments until further notice,
the Zhejiang Office now asked for instructions from their Shanghai
colleagues on what they should do with these copies.

Investigations into the Shanghai work units ensued and officials
at the factories wrote up reports trying to explain why they had
commissioned reprints, why they had failed to apply for authorization,
and where they had managed to procure all the necessary materials
and production support. From the pages of these reports emerged the
picture of an efficient personal network of local state agents, often
made up of individual personal contacts, who, in cooperation, could
accrue everything necessary for a sizeable print-run of several 10,000
copies. How exactly did they manage this?

In late May 1969, comrades in the Shipyard’s Workers’ Mao Zedong
Thought Propaganda Team heard about the Handbook and that it
had been revised twice. Rumour also had it that the teachers and
students in the Nanjing Red Guard Congress who had written up the
new edition had presented it to the members of the Ninth National
Party Congress. With such a pedigree, the Handbook seemed to contain
few ‘problems’ with regard to ‘political principle’ and promised to
be reliable. A few comrades then contacted friends and relatives in
Nanjing, trying to procure a copy in a local bookstore. When that was
not possible, they borrowed a copy from someone. With copy in hand,
they went to the factory’s political propaganda group and asked them
for help in producing more copies to give to workers so that they could
‘relate to national affairs’ and ‘raise their political consciousness and
promote work’.!”” Cadres at the propaganda group decided that there
was indeed a ‘great need’ for such a volume. As the investigation report
admitted, they then proceeded to ‘privately and without authorization’
reprint, thus not paying ‘attention to the interests of the party and the
collective’.!"®

One of the Shanghai Tobacco Presses helped produce the collotype
from the borrowed book. Two large batches of paper were procured

17 Jiangnan zaochuanchang geming weiyuanhui—fanyin “dubao shouce” jiancha
shu’, 7 October 1969, SMA B244-3-151-219.
1% Ihid. Selfishness as the antonym to loyalty is discussed in Leese, Mao Cult, p. 187.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

658 JENNIFER E. ALTEHENGER

from paper mills in which members of the propaganda group had
personal contacts. Some of this was leftover writing paper, and one of
the batches had gone into the printing statistics for another volume yet
had actually never been used. At this point, the Shipyard officials still
planned to publish only 3,000 or 4,000 copies. Then they happened
to meet a representative of the Employees’ Representative Union
of the Jiaxing printing plant that would eventually print the copies.
He had planned to reprint the Handbook in a scheme with the East
China Chemical Engineering Company, but, when he heard that the
Shipyard officials already had a collotype, he decided to publish with
them and in return help them with contacts. As the scheme went
on, more people became involved—procuring not only the collotype
and paper, but also plastic for the book covers. The Employees’
Representative Union wanted some 20,000 copies. The printing press
asked for 5,000. Then the Shipyard officials decided that they had
better err on the side of caution and print more rather than less,
which brought their count up to 25,000 and thus to the 50,000 copies
that the Zhejiang inspectors sealed off in the Jiaxing printing plant.!??

This, the Shanghai Mao Zedong Works Print and Distribution office
wrote, was not ‘politics in command’, but ‘profit in command’—a
damming indictment at the time that called for a mass criticism
session.!!” Unauthorized reprints brought unchecked ‘political errors’
and some ‘wrong historical facts’ into circulation, and the reprint of
internal materials ‘divulged party and state secrets’.!'! Selection of
materials for reprint was part of the problem. The Shipyard officials
had gotten hold of a third edition. The reprint of the Shanghai
Concrete Manufacturing Company, discovered by the Zhejiang Office
around the same time, conversely, was based on the second edition
and therefore out-dated.''” Volumes looked official and even had
the portrait badge of Mao attached to the red plastic cover—alfter
the company managed to procure 10,000 badges through a friend
at another company.'”® Yet they were dated to the summer of

"9 SMA Begq-151-219, and ‘Youguan “dubao shouce” fanyin de jingguo
qingkuang’, 7 October 1969, SMA B244-151-221.

1o Letter from the Shanghai Revolutionary Committee’s Mao Zedong Works Print
and Distribution Office to the Municipal Revolutionary Committee, 4 November
19 ‘?, SMA B244-3-151-212 to 213,

"TSMA B244-3-151-218.

"2 «Guanyu woju suoshu sange danwei zai Zhejiang “dubao shouce” deng diaocha
qin$kuang he chuli yijian’, 25 October 1969, SMA B244-3-151-224.

3 SMA B244-3-151-212 to 213,

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 659

1969, giving the appearance that this was a third edition. Other
reprints suggest that editing was involved. In one volume edited in
June 1969 by the Red Guards of the New Hangzhou University,
the entry on the Ninth Party Congress was severely truncated, the
biographies on Mao, Lin, Zhou, Jiang Qing, and others were dropped
entirely, and the section on ‘People’ was reduced to a section on

‘Counterrevolutionaries’.!'*

Conclusion

Many entries in the Handbook were of course swiftly out of step with
political developments. No new edition followed. By the mid-1g7os,
other lexicographical projects, including work for the Cihai, were
making progress again. In the meantime, some readers took it into
their own hands to fix errors in the handbook, crossing out sections or
cutting entire entries out with scissors. When Lin Biao fell from grace,
his biographical entry and any quotations were expunged. Chen Boda
disappeared from many copies. Some handbook owners even deleted,
in later years, the vicious entries on victims of the Cultural Revolution
such as Peng Zhen, Luo Ruiqing, and Lu Dingyi. Compared to the
different editions of encyclopaedic dictionaries of the 1gr0s consulted
for this article, which showed very few, if any, signs of corrections and
alterations, these were common across copies of the Handbook. Policing
words and their meanings had become everyone’s task.

A myriad of copies of all of these encyclopaedic dictionaries can be
found on markets and for sale online today. People kept their reference
works. This was the final and most difficult-to-resolve conundrum of
lexicography: the shelf life of a dictionary far outstrips that of most
other publications. As some memoirs recount, Chunming’s Dictionary
of New Terms, for example, was a readers’ favourite even after the
Cultural Revolution.'" Encyclopaedic dictionaries were products of
the ‘lexicographical business’ of their time, but such memoir snippets
suggest that they shaped information in the People’s Republic of China
long after publication ceased, adding, year after year, more—and often
undesired—variety to the world of knowledge under socialism.

" Hongweibing xin Hangzhou daxue [Red Guards of the New Hangzhou
University] (ed.), Dubao Shouce [Newspaper Readers’ Handbook], n.p., Hangzhou, 1969.
5 He Yueming, ‘Jianchi giu suo zhenli de xinsheng jilu’, Dushu zhaji, vol. g, 1989,

p- 33-

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

660 JENNIFER E. ALTEHENGER

The smaller story of single-volume encyclopaedic dictionaries
raises larger questions about the control of information, political
discourse, and knowledge under Communist rule. Following the
establishment of the People’s Republic of China, the new publishing
authorities did successfully increase state control of the country’s
publishing industry. By 1954, publishing was effectively coordinated
through the New China Bookstore and centralized distribution
outlets. Large new state publishers were in operation and many
private publishers were merged in joint state—privately owned
enterprises. Remaining private publishers, as the history of Chunming
Press showed, could be permitted to continue operations, but they
were subjected to increasing state control, paper rationing, and
censorship.!'® State authorities controlled the creation of official
terms that became central to participating in public life in ‘liberated’
China. Controlling their interpretation, dissemination, and long-term
circulation, however, was much more difficult.

The propaganda ideal, of workers and peasants reading official
newspapers, state directives, Mao’s works, or the Quotations, discussing
their content, absorbing their ideas, and then living their life
accordingly obscures an entire publishing branch—among private,
state, and military publishing sectors—devoted solely to making sense
of said documents. Encyclopaedic dictionaries assumed a role in the
explanation, contextualization, and thus interpretation of the terms
of life in socialist China. From the early days of Chinese Communist
Party rule, such reference works were players in the creation of a new
epistemology for New China and they were incorporated into chains
of propaganda and information transmission for those who consulted
their entries or, not uncommon, read them from cover to cover.

It was perhaps not accidental that private publishers pioneered
socialist lexicography about ‘new terms’ and ‘new knowledge’ at a scale
situated between small handbooks and large multi-volume compendia.
They had the experience and a network of intellectuals, many of whom
had a May Fourth inspired dedication to educate and relay knowledge.
Devoted urban customers trusted and bought their publications.
Finally, they did not have to clear publications in a long process of
communication, confirmation, and control at different levels of the
publishing and censorship hierarchy. The price for this flexibility was
the continuous possibility of being criticized and having the publishing

"8 Volland, “The control of the media’, pp. 227-86.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

ON DIFFICULT NEW TERMS 661

license revoked. This served state publishing authorities well at first. It
was easier to criticize private publishers, but let some of them continue
their work to serve customer demands, rather than taking on these
lexicographical projects and dealing with the drawn-out process of
developing stable meanings for ‘new terms’ at a time when words and
their meanings swiftly changed.

By the late 195o0s, this was no longer possible, and the example
of the Dictionary of New Knowledge illustrates some of the difficulties
of state lexicography. New terms became more difficult to explain
and canonize in dictionary format because propaganda promises
increasingly diverged from people’s lived experiences. Entries on
diplomatic relations made this most obvious, but concealed behind
these discussions were terminological and epistemological dilemmas
that were more comprehensive and more difficult to resolve. The
editors of the Handbook then turned this logic upside down and, by
adopting this format and avoiding the label ‘encyclopaedia’, they
circumvented the problem of knowledge stability. This was all about
changing and flexible knowledge. Soon, however, they too expanded
again and again to correct, embellish, and expand meanings, falling
prey to the same dilemmas that their predecessors had faced. They
called for continuous revisions, but those who tried to help reprinting
and even editing the Handbook, were sharply criticized for selfish and
‘private’ actions, bringing us unintentionally full circle back to the
dichotomy of ‘private’ versus ‘state’ lexicography that had already
marked discussions of the early 1950s. Encyclopaedic compilation was
adifficult process at all times, and certainly for any state attempting to
do so, but, under a socialist or authoritarian regime, the gap between
state claims to knowledge canonization and the simultaneous inability
to provide a definitive set of knowledge to be canonized was particularly

SCVCI”C.l 17

7B, Kassof, ‘A book of socialism: Stalinist culture and the first edition of the
“Bol’-shaia sovetskaia entsiklopediia™, Kritika, vol. 6, 2004, pp. 55-95.

https://doi.org/10.1017/50026749X16000147 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0026749X16000147

	Introduction
	Commercial mavericks: early encyclopaedic dictionaries
	New democratic bestseller: Chunming Press’s Dictionary of New Terms
	State lexicographers’ dilemmas: the Dictionary of New Knowledge
	Out of bounds: the Cultural Revolution’s Newspaper Readers’ Handbook
	Conclusion

