@ CrossMark

Int. J. Middle East Stud. 48 (2016), 267-292
doi:10.1017/50020743816000040

Houssine Alloul and Roel Markey

“PLEASE DENY THESE MANIFESTLY FALSE
REPORTS”: OTTOMAN DIPLOMATS AND
THE PRESS IN BELGIUM (1850-1914)

Abstract

Similar to ruling elites in Western Europe, the Ottomans were preoccupied with foreign “public
opinion” regarding their state. Historians have devoted attention to Ottoman state efforts at image
building abroad and, to a lesser degree, related attempts to influence the European mass press. Yet,
an in-depth study of this subject is lacking. This article turns to one of the prime, though largely
neglected, actors in Ottoman foreign policy making: the sultan’s diplomats. Through a case study of
Ottoman envoys to Belgium, it demonstrates how foreign “press management” evolved and was
adapted to shifting domestic and international political circumstances. Increasingly systematic
attempts to influence Belgian newspapers can be discerned from the reign of Abdiilhamid II
onward. Brokers between Istanbul and “liberal” Belgium’s thriving newspaper business, Ottoman
diplomats proved essential to this development. Ultimately, however, Ottoman efforts to counter
Belgian (and European) news coverage of the empire had little impact and occasionally even
worked counterproductively, generating the very Orientalist images they aimed to combat in the
first place.

Keywords: diplomacy; European—Ottoman relations; international history; media history;
propaganda

The steady rise and expansion of the press in the modern era has been a popular subject for
historians. More than a source of information, the press has been seen as an essential, if
not defining, component of “public opinion.” Easily manipulated by state and corporate
elites, it played (and still plays) an important role in power politics. Recent historical
studies, for instance, adopting the perspectives of world history, political economy, and/or
colonial history, have analyzed the infrastructure of the mass press and situated it within
larger processes of transnational “capitalist imperialism” to show how “the world’s first
mass medium, the popular penny press,” was instrumental to the invention of “colonial
heroes” and the popularization of European Empire.! For international historians, the
interplay between foreign policy and public opinion still represents a contentious issue.”
Long before the emergence of mass media and “new journalism” in the 1870s, the

Houssine Alloul is a PhD Candidate at the Centre for Political History, University of Antwerp, Antwerp,
Belgium; e-mail: houssine.alloul @uantwerpen.be; Roel Markey is an MA student in the Department of
Political Science, University of Antwerp, Antwerp, Belgium; e-mail: roelmarkey @hotmail.com

© Cambridge University Press 2016 0020-7438/16

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


http://dx.doi.org/10.1017/S0020743816000040
mailto:houssine.alloul@uantwerpen.be
mailto:roelmarkey@hotmail.com
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1017/S0020743816000040&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

268 Houssine Alloul and Roel Markey

free circulation of newspapers, and hence of potentially “subversive” ideas, deeply
troubled European decision makers.? Sustained “news” campaigns could impact bilateral
relations, and some newspapermen, today considered pioneers of “modern” journalism,
were able to secure powerful societal positions and influence not only the opinions
of their readership (at home and abroad), but also those of state decision makers.* A
classic example of the potential of the emerging mass press to influence international
politics is the sensationalist British reporting of the “Bulgarian Horrors” (1876), which
contributed considerably to a cooling down of the Anglo-Ottoman relationship. Yet
diplomats also saw opportunities in the press, which they sometimes used as a tool
for propaganda. Especially from the 1870s on, “‘public opinion’ in foreign countries
was . . . seen as a more and more crucial target of diplomatic activity because of its real
or perceived power to influence foreign governments and affect bilateral relations.” As a
result, several European Foreign Ministries resorted to forms of “press management.”

Investigations of public opinion and the printed press have proliferated in recent stud-
ies of the late Ottoman Empire. Historians have treated the subject from a variety of
analytical angles. Some have explored state attempts to gauge domestic popular opinion
through secret surveillance, or to control and/or suppress the local multilingual news-
paper press. Others have focused on the emancipatory power of the press for Ottoman
minorities, or described how different opposition groups in exile (e.g., freemasons, “na-
tionalists,”® or constitutionalists) utilized various strands of “political journalism.”” Still
others have demonstrated the newsprint’s critical role in processes of “othering” and/or
imperial identity construction,® or analyzed its essential part in the formation of popular
radical culture in the eastern Mediterranean.’

Historians of the Ottoman Empire have equally touched upon the question of the
foreign (mostly Western European) press, with which Ottoman imperial ruling elites
had been concerned from early on. In fact, the Istanbul government seems to have
been a forerunner in the “institutionalization” of press management. It is well known
that the Sublime Porte’s famous Translation Office (Terciime Odasi1), founded in 1821,
carefully kept track of news coverage about the empire by several of the then-leading
European dailies. In 1858, in the aftermath of the Crimean War, a separate office was
founded that provided Ottoman envoys abroad with regular “information circular[s]”
to use in countering inimical rumors in the press. The initiative proved to be short
lived.!® In 1869, however, a Foreign Ministry Press Office (Hariciye Matbuat Kalemi)
was established that monitored press commentaries of the empire’s affairs in the major
European periodicals, and forwarded informatory notes to, and compiled “press releases”
for, Ottoman diplomatic missions abroad.'! Similar initiatives by Continental European
states came later: press bureaus were founded in the Quai d’Orsay in 1879 and, around
the same period, in the Ballhausplatz in Vienna. In Rome this occurred only in 1901.'2

Some scholars of the late Ottoman Empire have suggested that the Ottomans suffered
from an “image problem”!? abroad, and that foreign policymakers in Istanbul conse-
quently tried to influence and even shape European public opinion.'# In his classic study
of Hamidian imperial ideology, Selim Deringil has labeled such strategies as “image
management” or “damage control.”'> Considering the precarious and often contested
international position of the Ottoman Empire in the 19th century, this argument is con-
vincing. Nonetheless, the historical evidence supporting such claims is often flimsy and
gives no clues as to the actual functioning of foreign press management. Most histori-
ans have also restricted themselves to the Hamidian period (1876—1908), although it is

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 269

obvious that Ottoman “public relations” strategies, which were always contingent upon
the particular and shifting geopolitical circumstances in which the empire found itself,
must have been very different during the Tanzimat era and Second Constitutional Pe-
riod. More importantly, historians have not yet explored the different national contexts
in which these putative press policies were implemented. For a better understanding
of how the Ottoman center interacted with European news media, one needs to take
into account the complexities and particularities of the local and look at such issues as
national press regulations, Ottoman diplomats’ social networking strategies, and market
forces driving the highly competitive domestic newspaper business.

In this article, we offer a case study by examining Ottoman engagements with the
printed press in Belgium. We analyze Ottoman efforts at press management in this
particular state primarily through the lens of diplomacy, a key institution of international
relations that is crucial to understanding Ottoman interactions with the wider world, and
aim to reinstate Ottoman foreign envoys as agents in their own right. We should note that
this article is not a systematic analysis of Belgian news coverage of the Ottoman Empire,
but rather attempts to assess how Ottoman diplomats interacted with and perceived
the Belgian press. Considering our analytical purposes, it is especially interesting to
investigate Ottoman press strategies in Belgium. With a constitution ensuring absolute
freedom of the press, the country was one of the most liberal of its time.'® The young
kingdom (and Brussels in particular), together with Switzerland, was also a popular
international free haven for various dissident and/or “subversive” editors, journalists,
cartoonists, and writers, who had fled political suppression and censorship back home.!”
This situation alarmed some of the “Great Powers” who interpreted the lack of censorship
as a violation of Belgian neutrality or deemed it a threat to peace on the Continent.'® The
Ottomans shared these anxieties, for among those attracted to Belgium were opponents
of the sultan’s government.

Ottoman official relations with Belgium date back to 1838, when a treaty of commerce
and amity was concluded. While this small neutral state was, in geopolitical terms, only a
secondary ally, the Ottomans had recognized its position as an industrial power. In 1849
an Ottoman legation opened in Brussels, becoming the sixth diplomatic mission in Eu-
rope, after Paris, London, Vienna, Berlin, and Athens. The country was, especially from
the 1860s onwards, a vital importer of industrially manufactured goods and, up to the
1890s, a key supplier of weapons to the Ottomans. The involvement of Belgian capital-
ists in the modernization of the Ottoman urban infrastructure (transportation and public
utilities) in the late 19th and early 20th century was massive.'® The mutual awareness by
Ottoman and Belgian state elites of such shared economic interests ensured a fairly stable
diplomatic relationship between the two countries throughout the long 19th century.

In this article we argue that Ottoman efforts at press management abroad hardly ever
resulted from forthright top-down policy, but was largely the product of the impro-
visatory labor of the empire’s diplomats, who continuously attempted to negotiate with
a multiplicity of local actors (journalists, propagandists, foreign state officials, and even
Ottoman fugitive/exiled dissidents) to prevent and counter the publication of “negative”
news reports about the empire. While some degree of systematization can be discerned
in these activities from the Hamidian period onward, the Ottomans’ sensitivity to the
foreign press was highly variable over time and largely dependent on international po-
litical circumstances and the kind of political regime in place in Istanbul. Finally, we
demonstrate that Ottoman press management attests to both the agency of the sultan’s

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

270 Houssine Alloul and Roel Markey

diplomats and, more broadly, the fluctuating, yet persistent, aspiration of conservative
imperial state elites to control “modern” public opinion, both at home and abroad.

TANZIMAT DIPLOMATS

Prior to the Crimean War, the few major Belgian dailies that included serious foreign
news reporting hardly ever published original articles on Ottoman affairs; instead, they
reproduced news bulletins on the empire from the leading French, British, German, and
Austrian papers. When such articles showed the empire in a bad light (which they most
often did), the editorial offices concerned occasionally received a response from the
Ottoman Legation in Brussels. In 1850 and 1851 the Ottoman chargé d’affaires, Eugene
de Kerckhove—remarkably a Belgian national himself and a conservative Catholic?’—
sent two letters to L’Indépendance belge, the leading liberal daily, to rectify calumnies
against the Sublime Porte. Both letters, which were published in the paper concerned,
denounced European ignorance of the Ottomans and eulogized the Tanzimat reforms.?!
In February 1853, two Ottoman officers on a special mission in the Belgian city of Liege
to survey the Ottoman military’s regular weapons orders, were so disgruntled about the
local media coverage of their “homeland” that they published a sharp thirty-three-page
pamphlet condemning biased news reporting in the European press. The authors, calling
themselves “patriots” and “soldiers [defending] the honor of their flag,” did not refer to
any particular paper, but did denounce the complicity of “certain Belgian periodicals”
in copying the lies published in other European dailies about the empire.>? Though an
isolated case, the pampbhlet illustrates the frustrations some Ottoman officials felt when
reading the mainstream European press.

As already mentioned, after the Crimean War the Ottomans shortly experimented
with a central publicity bureau that forwarded informatory notes to the Sultan’s foreign
envoys. This initiative was likely prompted by the outcome of the war, which must
have convinced some Ottoman policymakers of the political importance of sustaining
the pro-Ottoman mood that had characterized several British and French news organs
prior to and during the war.?®> But it would take another decade before a proper press
office was founded. Apart from such institutional developments, Ottoman diplomats
devised their own strategies for interacting with local papers. Although sources prior to
the Hamidian period are scarce, it is possible to sketch the basic characteristics of these
early operations in the Belgian context. In 1859, the Ottoman Armenian chargé d’affaires
Aleksan Diran Bey?* reported having forged an agreement with L’Indépendance belge.
This elite liberal paper was one of Europe’s most widely read dailies, together with
The Times and Le Temps. It had an international audience (including many diplomats)
that was particularly attracted to its extensive reporting on foreign affairs.?> Istanbul
understood the international impact of the paper. The Ottoman foreign minister Fuad
Pasha opined that L’Indépendance belge’s main “merit is that it is being read by a world
of elites.”?® The editor-in-chief Léon Bérardi agreed to publish Ottoman disclaimers,
sometimes even disguised as “correspondences [of a] friend of Turkey.” The reason
was to prevent suspicions that the daily was a mouthpiece for the Ottomans.?’ Seven
years later, Diran’s successor Faustin Glavany, an Istanbul-born Levantine, co-prepared
news bulletins about the empire in the same periodical.”® Rewards for such services
by Belgian journalists were probably largely symbolic. Bérardi, who refused to accept

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 271

money, suggested to Diran that he desired an Ottoman decoration.?® Bribery, an issue we
will return to later, also occurred. In 1856, the liberal-Catholic L’Emancipation received
a subsidy of 2,500 francs.*

If these Tanzimat-era diplomats managed to insert rectifications in some Belgian
newspapers and to establish contacts with more or less “sympathetic” journalists, by no
means did they influence the content and character of the mainstream news coverage
of the empire. Telling, in this sense, is an 1860 dispatch by Diran Bey in which he
commented on an article published in the liberal daily L’Observateur that he saw as
symptomatic of European sentiments toward the Ottomans. Diran lamented the fact
that “we do not possess the same weapons to fight our adversaries: if I had a few
thousand francs at hand, at least I would have organized a little phalanx of great pens
[writers], which I would have aligned with [our] government . . . in order to silence . . .
those [critics] whom we cannot win over.”3! Diran’s suggestion that lack of money
hindered “combating” negative publicity was not completely off the mark, for most
major editors at the time were not solely journalists, but political lobbyists too, often
depending on regular subventions from various benefactors. This was especially true for
those periodicals that did not embrace commercial advertising. The news business in
“liberal” Belgium was obviously no exception to this rule. L’Indépendance belge, for its
part, received major stipends from the exiled French Duc d’ Aumale, and thus pursued
an unmistakably Orleanist agenda when reporting on the Second Empire.

Yet Istanbul was not interested in “sponsoring” a Belgian newspaper. Fuad Pasha’s
reply to Diran’s abovementioned letter is instructive for the Tanzimat mindset. Acknowl-
edging that the systematic attacks against the empire by some European journals were
regrettable, he argued that, in the end, only the big newspapers counted and therefore
L’Observateur “should not even interest us.”*3 This pragmatic attitude is markedly dif-
ferent from the one that prevailed during Sultan Abdiilhamid’s reign, when even marginal
dailies were able to disconcert the Ottoman Palace. This is not to say that Tanzimat lead-
ers were indifferent to foreign news coverage. On the contrary, they frequently provided
their diplomats with the necessary information to curb “false” news items. But how
this was to be done was completely left to the discretion of the diplomats. During the
Cretan Uprising (1866—69), for instance, when European public opinion was markedly
anti-Ottoman, a typical informatory circular to Ottoman envoys ended by instructing
them to make use of the provided intelligence as they saw fit in order to “educate the
opinion of your environment about the real facts.”3*

Ultimately, it was not the domestic Belgian press that really troubled Istanbul, but
a foreign-owned paper published in Brussels: Le Nord. Founded during the Crimean
War and financially supported by the Russian government, this periodical became the
principal tool for Czarist and Pan-Slavic propaganda on the international scene.*> In
1857 the Sublime Porte responded by financially backing the foundation of a counter
newspaper, Le Levant: Organe des intéréts politiques et industriels de I’ Orient. Not much
is known about this biweekly except that it was headed by the French journalist Pierre
Baragnon (who would later become editor-in-chief of the semiofficial Istanbul-based
Journal de Constantinople), employed other French republican writers and journalists,
and appeared in Brussels until at least 1870. Istanbul also instructed its foreign embassies
to provide news items to the paper.*® The journal remained rather obscure and never
achieved Le Nord’s popularity.

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

272 Houssine Alloul and Roel Markey

The Ottomans dedicated more rigorous efforts to curb another hostile paper issued by
a foreigner in Brussels. In the summer of 1859 Georges (Giorgios) A. Mano, a Greek
national originally from Fener in Istanbul, announced the upcoming publication of a
biweekly periodical, L’Orient: Journal quotidien, organe des nationalités orientales,
devoted to the defense of Ottoman Christians. In a previously circulated program of
L’Orient, Mano had used a fierce anti-Ottoman rhetoric. After Diran Bey informed
Istanbul about the paper, Fuad Pasha wasted no time in preventing its circulation within
the empire. Diran was instructed to keep a close eye on Mano. After less than three
weeks, the Ottoman chargé d’affaires informed his superiors that the Greek editor had
published an “injurious article” about Sultan Abdiilmecid, and that he had immediately
complained to the Belgian Foreign Ministry. Mano received a warning from the police
that he risked eviction within twenty-four hours if he repeated his attack.’” While the
constitution allowed freedom of the press, insulting foreign heads of state had been
punishable by law since 1852.%% In such cases of libel, foreigners could be easily
intimidated.* The Belgian police’s warning to Mano apparently had some effect: in
April 1860, after only seventeen issues, the paper ceased publication.*” This swift action
reveals the Belgian authorities’ goodwill toward the Ottomans. Although most of the
actions described above testify to a desire to influence the press, they were largely ad
hoc and isolated.

THE EARLY HAMIDIAN PERIOD

In 1875 the Ottoman government decided to upgrade its Brussels Legation by appointing
Stefanaki Karatodori Effendi (1836-1907), scion of a prominent phanariot family, as
minister plenipotentiary to Belgium (Fig. 1). His promotion could not have come at a
worse time. News about the Ottoman Empire was dominated by the affairs in Herzego-
vina, where an insurrection among Christian peasants, clandestinely supported by Serbia
and Montenegro, had erupted. One year later, the Ottomans were confronted with a
revolt in Plovdiv, which they brutally suppressed. Dramatic reports reached Europe and
sparked a wave of indignation, reinforced by Gladstone’s media campaign about the
“Bulgarian Atrocities.” Meanwhile, political instability haunted the Ottoman capital:
in May 1876 Abdiilaziz was dethroned and succeeded by Murad V, who himself was
soon after removed and replaced by his brother Abdiilhamid II. In the midst of all this,
the Ottomans were at war with Serbia and Montenegro (since June 1876). An armistice
(January 1877) brought little relief, as in April 1877 it was Russia’s turn to declare
war on the Ottomans. The fighting would end in January 1878.*! From Karatodori’s
perspective, his new host country, (in)famous for its “liberal” press regime, must have
seemed an unattractive posting: many of the leading Belgian newspapers (both Catholic
and liberal) heavily condemned the Ottoman response to the insurrection in Bulgaria.*?
Moreover, the diplomat had to face incessant attacks on his government by the pro-
Russian Le Nord.** Although instructed to deny and curb the paper’s harmful articles,**
his attempts at arbitration with Le Nord remained fruitless.*

Yet, precisely in the midst of this volatile “Turkophobic” atmosphere in Europe,
Ottoman interactions with foreign news media gradually became more systematic. This
was certainly the case for Belgium: both Istanbul, through its Press Bureau, and the
Brussels Legation started to monitor the Belgian press methodically. This increased

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 273

FIGURE 1. (Color online) Stefanaki Karatodori Effendi, Ottoman representative to Belgium between 1875
and 1900, autographed portrait taken in Brussels, undated (probably around the mid-1880s).
From Algemeen Rijksarchief, Brussels, Papiers de Borchgrave, 334.

preoccupation with public opinion is palpable in the Ottoman archival record: documents
relating to media issues in Belgium are abundant for the period after 1875. As a result,
we have a fairly good view of the functioning of early Hamidian press operations,
which largely involved attempts to counter negative coverage, either by demanding
rectifications from the newspapers in question, or, if this proved ineffective, by inserting
disclaimers in dailies generally “sympathetic” to the Ottomans. This process followed a
regular pattern: “harmful” articles were singled out by the Legation or by the Ottoman
Foreign Ministry, after which the relevant editorial offices were contacted in an attempt
to counter “‘rumors.”

Instructions from Istanbul typically had an open-ended format. This was the case, for
example, during the “Balkan Crisis” (1875-78). During the initial troubles in Bosnia,
Safvet Pasha sent out a circular to all Ottoman foreign representatives:

For some time now certain European journals seem to be resolved to publish news items that are
sensational and completely false. The character of these reports is often such that they require an
immediate denial [démenti] instead of awaiting instructions, as a late rectification could weaken
the desired effect. In such cases, please deny the[se] manifestly false reports, without losing time

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

274  Houssine Alloul and Roel Markey

to gather information. Moreover, I leave it to your discernment to distinguish between those [news
items], which ought to be denied immediately, without contacting my department, and those for
which special instructions would be required.*

Although such flexible guidelines left diplomats with some latitude, their task remained
difficult. The velocity of the modern news industry meant that envoys frequently read
about “massacres” in the empire even before having received briefings from Istanbul
on the “real” circumstances surrounding the events. But, returning to Safvet Pasha’s
circular, how did Ottoman diplomatic agents distinguish between the articles calling for
a prompt denial and those necessitating prior advice from Istanbul? Which papers were
deemed important in the first place? To answer these questions, we need to probe deeper
into the activities of the Brussels Legation.

In the last quarter of the 19th century, the ideologically diverse, bilingual (French,
Flemish [Dutch]) Belgian press was rapidly expanding in quantity. To map this vast
media landscape, Karatodori and his staff roughly split up the press into two categories:
papers characterized as (more or less) sympathetic and those qualified as hostile. Taking
pride of place on the list of sympathetic newspapers was L’Indépendance belge, a long-
time “ally” of the Porte. Although the paper had lost much of its former standing,
its foreign news reporting was still considered authoritative.*” As in the 1860s, the
paper agreed to publish Ottoman denials and rectifications, and from the 1880s onward
Karatodori’s letters suggest strong ties with this daily. In 1884, for instance, the diplomat
reported having found an “outrageous” and “absurd” article in L’Indépendance belge
about the death of the former grand vizier Midhat Pasha, a particularly sensitive issue
for the Hamidian government. After a complaint, the editor-in-chief Bérardi informed
the Legation that he had already erased the article from the remaining editions of that
day (four issues appeared daily).*®

If a “negative” article did make it into the final paper edition, the Legation was al-
lowed to insert a disclaimer in a subsequent issue. Moreover, L’Indépendance belge
occasionally published articles lauding Abdiilhamid, and its foreign correspondent in Is-
tanbul was considered generally sympathetic to the Ottomans.*® However, as Karatodori
admitted, the daily did sometimes publish pieces critical of the Ottomans. When the
diplomat confronted the editors in such cases, either in writing or in person, they argued
this was due to inattention.® The extensiveness of the Legation’s relations with this
newspaper suggests bribery, a far from uncommon practice at the time.>' Leopold II, for
instance, “fed information and funds to journalists to shape [Belgian] public opinion” in
order to popularize his Congo Free State.’?> As for the influential L’ Indépendance belge,
many diplomats in Brussels suspected it had been “bought” by the Quai d’Orsay.> It is
therefore not implausible that the Ottomans also “subsidized” the newspaper. Roderic
H. Davison notes that Ottoman subventions were made to other European newspapers
since 1846, while Carter V. Findley refers to monthly, largely ineffective, payments to
Punch and Handelsblatt.>* For Belgium, we have found no evidence of bribery in the
Hamidian period. However, it is safe to assume that even if Istanbul had wanted to pay
off L’Indépendance belge, it could not have paid the high sums necessary to significantly
influence the daily’s content. In 1898, the German minister to Brussels estimated that the
French paid this newspaper allowances between 100,000 and 120,000 francs. This high
price tag was one of the reasons why the Germans never “bought” a Belgian newspaper.>

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 275

The Legation usually employed “soft tools” of diplomacy, such as the granting of
decorations, to sustain its relationship with L’Indépendance belge. Popular among wide
segments of society, these shiny gadgets were desired by some newspapermen too. On
several occasions, the Legation recommended journalists of the paper for an Ottoman
order.’® Karatodori’s exceptional networking skills formed another asset. A well-liked
figure in Brussels’s high society, he was admired by both friends and critics of the empire.
The numerous notices published in L’Indépendance belge about Karatodori’s social
activities in the Belgian capital indicate his amicable relationships with staff members.>’
Lastly, this particular liaison was likely beneficial to both parties, as L’Indépendance
belge was one of the few foreign newspapers permitted to circulate in the empire, an
exceptional privilege.”® The Belgian periodical had a wide geographical reach in the
Ottoman lands, with subscribers in cities such as Adana, Aleppo, Baghdad, Salonika,
Sivas, Smyrna, and Trabzon. Its clientele was mostly made up of European expatriates,
but some Ottoman officials and military men subscribed as well.”®

According to the Legation’s classification of the press, other “sympathetic” papers
included L’ Opinion and L’Etoile belge. All of these were situated in the Liberal camp,
a (party-)political distinction that was explicitly made by Karatodori.®” In the category
of “hostile” dailies, the Legation differentiated between those perceived as widely read
and reputable and those considered radical and marginal. The first type included, among
others, the liberal La Gazette and the liberal-Catholic Le Journal de Bruxelles. The latter
was widely (and correctly) perceived as the government’s unofficial newspaper.®' Both
papers were “well respected” and had a large readership. Aware of their importance,
the Legation tried to negotiate with the respective editorial staffs in order to move
them to more favorable dispositions toward the Ottomans. When in 1892 La Gazette
published an article entitled “Braconnage au Harem” (literally, Poaching in the Harem)
that featured the stereotypical “lustful Turk” and claimed that the Sultan’s son had
recently “trespassed” by taking one of his father’s wives, Karatodori received instructions
to “undertake the necessary steps in order to prevent similar publications and to try to
find out who the author is of this malevolent account.”®> Two weeks later, the diplomat
reported back to Istanbul that he had received the editors’ promise that they would be
“favorably disposed toward us” in the future.®® The affair shows not only that political
articles elicited indignation, but also that Orientalist fantasies about the empire were
taken seriously.

Even more sensitive were articles dealing directly with the sultan. In 1888, Karatodori
reported that Le Journal de Bruxelles had reproduced an article from the New York
Herald about Abdiilhamid’s household®* full of “absurd and injurious allegations.”
He immediately wrote a protest letter to the Belgian foreign minister, who deplored
the article, apologized, and promised to summon the editor-in-chief. An interesting
triangular correspondence developed. In a nutshell, the editor-in-chief of the paper
wrote two rather indifferent letters to the Ottoman minister explaining that the article
was published inadvertently and not with bad intent. Although he did not apologize,
the paper’s editor-in-chief did permit Karatodori to insert a rectification.®®> Afterward,
the Ottoman diplomat informed Istanbul that he had contented himself “by giving the
editorial staff a lesson in decency.” He could do nothing more as Belgium’s press
law “even allows for a license of grave insults and does not spare [anyone], not even
the [Belgian] Monarch himself,” and legal actions “almost always lead to absolutely

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

276 Houssine Alloul and Roel Markey

scandalous acquittals.”®® Indeed, Leopold II was regularly attacked in the Belgian press
and there existed a rich tradition of bold satirical criticism of the king, especially in the
form of caricatures.®” The Ottoman minister was equally right in his assessment of the
Belgian judiciary. Between the mid-1880s and 1914 only two Belgian journalists were
summoned to court, for accusations of libel against the Persian Shah Nasir al-Din and
Queen Victoria, respectively. The jury acquitted both.®® Karatodori obviously left no
doubt as to his own opinions regarding Belgian freedom of the press, but the subtext of
his message, reiterated in several other dispatches,%’ was clear: the Legation was unable
to prevent such hostile reports about the sultan. The only weapon Istanbul possessed
was to ban the newspaper from circulating in Ottoman lands.”® Even more ineffective
were attempts to resist slanderous reports pubished in overtly hostile newspapers: those
described by the Legation as “radical,” such as the far right Les Nouvelles du Jour and
the radical-liberal La Réforme. The “brutal” articles in these dailies could definitely
rouse emotions in Istanbul. The Legation argued, however, that the influence of these
dailies was minimal.”!

A particularly contentious moment for Ottoman press management occurred in the late
1880s, when the Western European public was in the grip of the fierce abolition rhetoric
of the French Cardinal Lavigerie, archbishop of Algiers and Carthage and founder of the
missionary order of the “White Fathers.” Preaching an international “crusade” against
slavery, the cardinal made a tour of several European capitals.”? Visiting Brussels in
1888, he gave an inflammatory speech in the Church of St. Michael and St. Gudula,
which was fully packed for the occasion. Calling for the abolition of slavery in Africa, he
violently targeted Islam as one of the prime forces that sustained the practice and urged
the Belgians to support their king’s “humanitarian” enterprise in his colony. His lecture
was subsequently published by various newspapers and ignited a polemic between liberal
and Catholic journalists, not only about the role of the Church in fighting slavery, but also
about Islam. While Catholic papers were supportive of Lavigerie and adopted a violent
anti-Islamic “clash of civilizations” discourse, liberal papers such as L’Indépendance
belge, skeptical of the Church’s motives in Africa, were much more moderate in their
treatment of Islam.”®

Though the cardinal did not directly attack the Ottomans, Karatodori felt compelled
to retort Lavigerie’s allegations through an open letter published on the front page of
L’Indépendance belge, in which he argued that all societies had practiced enslavement
and that one could not fault Islam as a whole for the slave trade. To enhance the authorita-
tive weight of his argument, he referred to a publication by the British Orientalist Gottlieb
Wilhelm Leitner, parts of which were reproduced in his letter. Karatodori also referred
to the Qur’an to bolster his reasoning.”* Remarkably, his tactfully composed letter drew
an immediate and fierce response from the cardinal, also published in L’Indépendance
belge. As such, Lavigerie gave the whole affair a polemical flavor and in so doing un-
wittingly confirmed the legitimacy of Karatodori’s (and thus the Ottomans’) presence in
the public debate. Lavigerie argued that the Ottomans only condemned the slave trade
pro forma and that Islam was not indigenous to Africa, but was primarily embodied
by slave-trading “Turks” and “Arabs” roaming the African interior. Islam, he insisted,
“cannot escape its responsibility [for sustaining] slavery” and “as a bishop of Africa” it
was his duty to demand that the enslavers went back to where they came from, namely
“the Muslim countries.””>

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 277

The prelate’s generic statements about the “threat” of Islam, shared by not a few
(Catholic) European opinion makers, prompted Karatodori to take up his pen once
again. By now, according to L’Indépendance belge, “this discussion between cardinal
and diplomat [has already] sparked much attention in [both] Belgium and abroad.””®
In his letter, Karatodori remarked that the slave trade had been abolished in the empire
since 1847. He included references to the Qur’an (and also the hadith this time) in
order to prove that Islam prescribed a different, more humane treatment of “slaves.”
Quotations from Mahomet et le Coran (1865) by Jules Barthélemy-Saint-Hilaire and
cultural relativist critiques of the Church’s own record of tolerating enslavement did
the rest.”” This anecdote offers a fine illustration of the individual agency of Ottoman
diplomats. Utilizing his connections with Belgian journalists, Karatodori carved out a
place for him within the “public debate” and in so doing ensured that the official Ottoman
voice was heard. That his letters were drafted in the same “humanitarian” language used
by his detractors assured that his message could gain wide resonance among a diverse
Belgian and foreign audience. Istanbul praised the diplomat for his handling of the
matter.”®

The public indignation over slavery in the wake of the Lavigerie campaign ultimately
cleared the ground for the summoning of what later became known as the Anti-Slavery
Conference (1889-90). Though originally a British initiative, it convened in Brussels.
Seventeen states participated, including the Ottoman Empire. It can be argued that
the conference was a diplomatic farce, as the global abolition of enslavement in itself
was never on its agenda (only the trade in enslaved humans was discussed), and most
participants were primarily bent on settling colonial disputes in Africa.”® For the Ottoman
Empire, whose (Muslim) elites still practiced domestic enslavement (albeit on a small
scale), the conference was not particularly welcome, for they felt it could potentially
taint the empire’s international image and threaten its sovereignty.®’ Yet, as Istanbul
had always been careful not to provoke European public opinion and to present itself
as progressive towards abolitionist causes,3! it accepted the invitation. Karatodori was
chosen as the Ottoman delegate. In April 1890, he reported that the Catholic and what he
called the “socialist and democratic” press virulently attacked the Ottomans,®? sparing
not even the envoy himself. As an illustration, the diplomat forwarded two clippings
from the radical-liberal La Réforme. The paper, skeptical of the colonial and exploitative
designs of the conference, decried the presence of delegates from enslaving “Oriental”
states (Persia and the Ottoman Empire), and noted that Karatodori had even “eulogized
[enslavement] from the perspective of the poor blacks who are exposed to lesser risks
when they are slaves of the Turkish pashas than when they are free in their [own]
countries. This Turkish minister is really a coldhearted joker.”®} Karatodori reported,
however, that the Belgian government had already responded to La Réforme’s allegations
by publishing a note in defense of the Ottomans and himself in the Journal de Bruxelles.
Liberal papers had also taken him under their wing—L’Indépendance belge, for instance,
condemned the attacks on Karatodori, and called him a gentilhomme chrétien.®* These
interventions by “friendly” Belgian periodicals were probably due to the diplomat’s
connections with government officials and newspapermen. Yet, more importantly, the
episode demonstrates the limits of Ottoman press management when faced with the
actual polyphony of the Belgian press, which included some radical, though influential,
voices, such as La Réforme.

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

278 Houssine Alloul and Roel Markey

To return to the gradual systematization of Hamidian press operations, around this
same period we can actually observe a certain “professionalization” taking place. In an
1892 report, Karatodori informed Istanbul that, compliant with their instructions, he had
instated a service de presse in his legation, which scanned newspapers on a daily basis.
In the same year, another report mentioned that the Brussels mission hired a lawyer to
advise them on press-related issues.®> It is obvious that Hamidian foreign policymakers,
just like their European peers, increasingly considered foreign “public opinion” a signif-
icant factor in international relations. This was related to evolutions in the news industry
itself, most notably the global rise of the mass press. But in the case of the Ottomans,
the dramatic outcome of the Russo-Ottoman War and the memory of having been inter-
nationally isolated prior to the war convinced some statesmen of the politico-strategic
necessity of enhancing the Ottoman image abroad. Several “domestic” issues, such as
the “Macedonian Question,” became “international” news and speculation about the
empire’s possible demise filled the newspapers. It is therefore not surprising that Istan-
bul gradually sent more directives to its envoys abroad with increasingly more specific
instructions to “deny” hostile press rumors. Abdiilhamid’s accession to the throne also
played a crucial role in forging a different engagement with and perception of the Eu-
ropean press. Hamidian censorship of the domestic multilingual Ottoman press, though
often misrepresented,® is notorious. M. Siikrii Hanioglu estimates that it “was one of the
strictest in modern times . . . more capricious than the repressive machinery assembled
by Prince Metternich.”8” But the sultan was also heavily preoccupied with international
news media. Historians have noted that he “was an assiduous if undiscriminating student
of the European press”® and extremely preoccupied with his public image abroad.®
Compared to his predecessors, Abdiilhamid was much more sensitive to Western news
coverage. Not long after his enthronement, he established personal contacts with several
foreign correspondents of major European journals in Istanbul and founded his own
press bureau in Yildiz Palace.”® But as we will see, the tragic events of the mid-1890s
would definitively tarnish the sultan’s image abroad and consequently alter Ottoman
chances for foreign press management.

ARMENIAN MASSACRES (1894-97)

After the Berlin Congress, the Great Powers forced the Ottomans to consider the plight of
their Armenian subjects, victims of political suppression, violence, and land usurpation
in the eastern provinces. The situation grew tenser as a result of the state-organized
influx of Muslim refugees from the Balkans. At the beginning of the 1890s, skirmishes
erupted between Armenian revolutionary committees and Kurdish cavalry militias, the
so-called Hamidiye regiments. Tensions reached a climax in August 1894 during the
Sasun uprising of armed Armenian villagers in the vilayet of Bitlis, which was forcefully
suppressed, triggering a spiral of violence that resulted in several massacres of Armenians
in various localities of the (eastern) Anatolian provinces and even the capital itself. These
mass killings between the years 1894 and 1897 remain a contentious issue in Ottoman
studies. Most scholars estimate the number of direct Armenian victims to be between
80,000 and 100,000.°" While there is debate about the causes, context, and consequences
of the slaughters, there is consensus about the general character of the events: they
were “pogroms” enacted by Hamidiye militias and various groups of ordinary Muslim

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 279

PETIT NOEL OTTOMAN *

Le Sultan, — Quels sont ces navires menacants, dans le lointain?
Le Grand Vizir. — ... Des jonets, Majesté, ... des présents, que I'Europe envoie au Sultan, & l'occasion de Noéll

FIGURE 2. “A Little Ottoman Christmas”—A satire on the pressure exerted by the Great Powers on
Abdiilhamid II to deal with the “Armenian Question.” From La Réforme, 16 December 1895.

civilians. The Ottoman authorities (both in the center and the provinces) mostly refrained
from intervening, at times even aiding, if not instigating, the assailants.”?

News of the killings, often sensational and harking back to age-old Orientalist pre-
suppositions of the “Turks” as barbarians and bloodthirsty religious fanatics, triggered
outrage among Western opinion makers. Although there were major differences in
the journalistic reception of the killings in Europe and North America—in Germany,
for instance, there was markedly less solidarity with the Armenians®>—almost all the
sultan’s envoys were suddenly faced with an increasingly hostile public opinion. The
London, Paris, and Washington missions in particular geared up their activity, spreading
pamphlets and/or publishing disclaimers and op-eds in the local press.*

In Belgium it was the Catholic press that devoted most attention to the massacres,
which it primarily interpreted as a religious conflict between Islam and Christendom. The
fiercest critic of Ottoman rule was Le Bien public, an ultramontane Catholic periodical.
Liberal papers stressed the lack of legal equality between Muslims and Christians,
instead of Islam, in their news coverage. Most vociferous in its criticism, however,
was the radical-liberal La Réforme, the only paper to include political cartoons about
the events (Fig. 2).% Faced with this continuous inimical news stream, the Brussels
Legation clung to its traditional allies to turn the tide: L’Indépendance belge, L’Opinion,
and, to a lesser degree, Le Journal de Bruxelles and L’Etoile belge. Thus assured of the
occasional support in Belgium’s (mostly liberal) press, the Legation, however, missed the
fact that the influence of these dailies was on the wane.?® This is clear from Karatodori’s
reports, in which he incorrectly continued to describe L’Indépendance belge as the
leading Belgian daily. As for L’Opinion, it would soon disappear altogether.”” More
importantly, the minister and his staff appear not to have established any relationships
with important low-cost newcomers such as the Catholic Le Patriote or the self-declared
independent (yet moderately liberal) Le Soir. The ever-expanding Flemish-language
press was entirely overlooked, probably due to the lack of personnel with knowledge of
the language—though surely there must have been some men in the Ottoman diplomatic
corps who read Dutch. Although in terms of readership it could not compete with the

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

280 Houssine Alloul and Roel Markey

Francophone press, the regional Flemish-language newspapers had their heyday in the
1880s and 1890s, with the foundation of important and inexpensive dailies such as the
Christian-democratic De Gentenaar, the liberal Het Laatste Nieuws, and the socialist De
Vooruit.”® Most of these included extensive foreign news sections.

L’Indépendance belge remained distant in its coverage of the Armenian massacres and
was the only daily not to critique Abdiilhamid personally.”® Le Soir, by contrast, fiercely
attacked the Ottomans and in January 1896, right after the Urfa massacre, published
a very critical reader’s letter that styled the Ottoman Muslims as “ferocious adher-
ents of Mahomet.”'%’ The correspondence between Istanbul and the Brussels Legation
poignantly illustrates how the Ottoman Foreign Ministry (and hence the Palace) dealt
with the wave of indignation and criticism in the European press. Between August 1894
and December 1896, several articles, prepared in the Ministry’s Foreign Press Bureau,
were forwarded to Karatodori to be inserted “in one of the most important papers.”'"!
Although he managed to get these published in L’Indépendance belge,'” they obviously
had little impact. Moreover, both Foreign Ministry officials in Istanbul and diplomats
in Brussels seemed in a state of denial. News reports about massacres in the eastern
Anatolian provinces were considered as fantasies, constructed by the empire’s enemies.
With respect to the Urfa massacre, Karatodori received the following instructions by
telegram: “You have done well to deny the[se] [false] reports. . . . Such racontars are
invented by our enemies in order to cause us harm. I urge you to do what is necessary to
counteract the effects caused by these odious and totally unfounded publications.”!%3

Adding to the Legation’s waning influence on segments of the Belgian press was
that the intricate triangular relationship between Karatodori, L’Indépendance belge, and
Istanbul came under considerable pressure. The editorial office increasingly complained
that it was unable to deliver its newspaper to the many subscribers in the empire due to
provincial censors.'® In 1895 alone, the Ottoman minister, seemingly desperate, sent
five requests to his superiors demanding to lift any ban on the “important” daily.'*> Two
years later, the editor-in-chief Gérard Harry sent another complaint in which he claimed
that his paper was “one of the rare big European papers . . . which appreciates [His
Majesty’s government’s] acts with a benevolence often called excessive by many of its
occidental readers [and that is] without mentioning certain of its readers from Turkey.”!%
Yet, notwithstanding several promises from Istanbul and the continued willingness of
L’Indépendance belge to support the Ottoman center—in 1898 an attaché of the Ottoman
Foreign Ministry’s Press Bureau figured among its Istanbul correspondents'®’—the
periodical continued to encounter difficulties with the Hamidian censor.

The year 1897 did not promise any relief for Ottoman decision makers. Problems
arose with Greece, which had dispatched an expeditionary force to Crete in January,
resulting in an armed confrontation with Ottoman troops. The events culminated in
a full-scale war in which the Ottomans proved victorious in September. The socialist
Le Peuple and the ultra-Catholic Le Bien Public openly supported Greek military op-
erations.'”® La Réforme took the lead, however, dramatizing its reports by including
eye-catching political cartoons of Sultan Abdiilhamid as butcher of innocent Christians
(Fig. 3). Anti-Ottoman opinions were also prevalent among other segments of Belgian
society: in March a philhellenic meeting in Brussels, attended by university students
and “socialists,” turned into a violent demonstration of around 700 people in front of
the Ottoman Legation, causing damage to the building.'"”

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 281

L'APOTHEOSE DE L'OGRE — FEERIE TRAGIQUE, par JULIO
O LY
‘_—:’ij\g s :

&
R B L RS

[

FIGURE 3. “Apotheosis of the Monster: A Tragic Feast’—A mockery of the Ottoman announcement to
implement reforms in Crete. From La Réforme, 21 February 1897.

OTTOMAN DISSIDENTS, HAMIDIAN PROPAGANDA

In the 1890s, Hamidian administrators also grew increasingly anxious about the nu-
merous newspapers, magazines, and pamphlets published in France, Switzerland, and
England by Ottoman dissidents and revolutionaries. The European public generally re-
ferred to these men as “Young Turks.” Yildiz Palace took them very seriously, deploying
considerable effort through its embassies and legations to curb their publishing activities,
to the point of buying opposition papers.''°

In 1897, it was Belgium’s turn to briefly become the focal point of international
attention as a center of anti-Hamidian opposition. In the summer of that year, the well-
known Ahmed Riza, an exile in Paris who was one of the key opponents of Abdiilhamid
II and was affiliated to the Committee of Union and Progress (CUP), had decided to
publish his journal Megveret (Consultation) in Brussels. The paper had appeared in Paris
since 1895, but in 1897 the republican government decided, under Ottoman pressure, to
prohibit its publication on French soil. The activist’s hope of finding a more hospitable
environment in “liberal” Belgium was quickly shattered. The Brussels Legation had
picked up news of his arrival and contacted both the Belgian Foreign Ministry and State
Security. The Young Turk leader was evicted by Royal Decree in December.!!! In taking
this step, the Belgian government went even further than its French neighbor. Arguably
the Riza affair presents the most “intimate” moment in Belgo-Ottoman official relations.
After all, decision makers in Brussels had chosen to reinterpret Belgium’s liberal laws on
foreign residency and the press to oust the Ottoman dissident and thereby safeguard their
connections with Istanbul. The whole affair sparked fierce debates in both parliament
and the liberal and socialist press. The Catholic government, and especially the minister

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

282  Houssine Alloul and Roel Markey

of justice, Victor Begerem, and the foreign minister, Paul de Favereau, were heavily
criticized.'?

While the government’s decision to back the sultan was primarily motivated by an eco-
nomic and diplomatic logic, judging from the parliamentary proceedings Karatodori’s
personal influence might have played a role as well. Begerem lionized the sultan’s envoy,
stating: “all will concur with me that . . . [Karatodori] counts as one of our most esteemed
and respected diplomats.” One day later he added in parliament: “we should deport Ah-
met Riza, which will please Mr. Carathéodory, who is an excellent man!” De Favereau
supported his colleague in this eulogy.''® Yet, ultimately the episode benefited Riza’s
agenda. In Belgium and beyond, he received expressions of support in the press.''* And
although Megveret effectively ceased publication in 1898, the highly successful French
version of Riza’s periodical, Mechveret Supplément Frangais, continued to appear in
Paris until 1908.!13

Whereas the Riza affair may have been the apex of Karatodori’s influence within
the Belgian establishment, an ensuing press controversy eventually brought about his
downfall. In September 1900, in a letter to Istanbul, Karatodori signaled the planned
publication of a book on the sultan “surely written by [a] treacherous expert, know-
ing everything in thorough detail.” The writer was identified as Charles Hecquard,
a French ex-consul who had served in the Ottoman Empire.!'® The book offered a
thorough analysis of the Hamidian regime, clearly based on inside information, and
openly called for the reinstatement of the deposed Murad V, the sultan’s brother. The
Legation suspected that Damad Mahmud Celaleddin Pasha, a former minister and the
brother-in-law of Abdiilhamid who had fled to Europe the year before and quickly be-
came a much-feared opposition member, was also involved in the “odious pamphlet.”
According to Karatodori, a dangerous network was behind the publication, with links
to well-connected people in Istanbul. However, Hecquard and his companions were
willing to abort the project in return for cash payment, as they faced infighting and
financial problems.!!” Istanbul often faced blackmail demands by European authors!'8
and Ottoman political dissidents in exile.!'” Karatodori contacted the Belgian ministers
of justice and foreign affairs, who conducted an investigation, interrogated the publisher,
and identified three culprits, among them Hecquard. But apart from that, the Belgian
authorities made clear to Karatodori that they could do little given the laws guaranteeing
freedom of the press.'? The diplomat therefore insisted to Istanbul that the only way to
prevent the compromising publication was through payment. He convinced Hecquard to
sell his rights to the book for 50,000 francs. Tevfik Pasha, the Ottoman foreign minister,
refused the deal, however.'?! Around mid-December the book was published under the
title L’Empire ottoman: La Turquie sous Abdul-Hamid II. Compte-rendu de la gérance
d’un empire pendant un quart de siecle. For Karatodori, there was nothing left to do but
to point out to his superiors the last two possible options: taking Hecquard to court or
buying up all of the copies.'??

Curiously, in November, even before the actual publication of Hecquard’s monograph,
Karatodori was suddenly discharged and replaced by Salih Miinir Bey, the Ottoman
ambassador to Paris (Fig. 4).'?* Miinir Bey was also put in charge of the new legation in
Bern, to which Karatodori had been appointed one year earlier. The immediate cause of
Karatodori’s replacement, as suggested by several Belgian and foreign journalists, was
likely Hecquard’s extremely critical pamphlet. Others attributed it to his unwillingness

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 283

Munir-Bey.

FIGURE 4. “Rumors of Miinir Bey’s Nomination to Brussels.” From Le Petit bleu, 18 November 1900.

or inability to effectively curtail the Young Turks’ movements in Europe,'?* or saw him
as a victim of Miinir Bey’s machinations.'>> Whatever the case may be, Karatodori’s
prompt dismissal provoked indignation in the Belgian press, another indication of his
popularity in Brussels. In socialist, liberal, and Catholic newspapers, he was described
as an eminent diplomat and gentleman who had fallen prey to the intrigues on the
Bosporus.'?¢

Although the internal complexities of the Hecquard case remain unclear, the episode
conveys a fundamental problem of Hamidian diplomacy vis-a-vis the West. La Turquie
sous Abdul-Hamid II was an antiauthoritarian pamphlet, yet ultimately a pro-Ottoman
one. It addressed the dictatorial nature of Abdiilhamid’s regime, but did not question the
Ottoman dynasty’s legitimacy as such. Nonetheless, all Ottoman official actors, includ-
ing Karatodori and the Ottoman Foreign Ministry (on behalf of the Palace), desperately
wanted to thwart its publication. Karatodori approved of extralegal measures such as
bribery, while Istanbul, in its vague and open-ended telegrams, possibly envisioned
intimidation as the most adequate solution. Pursuing the promotion abroad of an image
of a modern Ottoman state, Hamidian officials ended up doing the exact opposite. By
resorting to “undemocratic” methods, they confirmed the picture of an autocratic Ori-
ental empire. Ironically, the affair ended with the removal of precisely the diplomat who
had been most successful in counterbalancing the authoritarian image of Istanbul. As a
respected member of Brussels’ high life, Karatodori was an effective antidote to simplis-
tic Orientalist biases against the Ottoman state. His dismissal elicited many unfavorable
press comments regarding the sultan and his government—Le Soir, for instance, called
Abdiilhamid a “savage potentate”—further damaging the empire’s public image.'?’

Karatodori’s dismissal put some pressure on the relations between Brussels and Is-
tanbul. To make matters worse, “the Ottoman Foreign Ministry made the mistake of
announcing . . . the appointment of Salih Minir before applying for the agreement of
King Leopold. This was a serious break of diplomatic etiquette.”'”® As a result, the
Belgian government bluntly refused to accredit Munir Bey. The immediate consequence
was a degradation of the Ottoman Legation in Brussels, henceforth headed by a simple
chargé d’affaires—until 1905 Mihran Effendi, an Ottoman Armenian, occupied this

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

284  Houssine Alloul and Roel Markey

post. In reality Istanbul considered Miinir Bey, one of Abdiilhamid’s “most trusted advi-
sors,” its actual representative, and the former occasionally visited the Brussels Legation
incognito.'?

Although Ottoman diplomatic correspondence on the Belgian press clearly diminished
as a result of these developments, after 1900 the same trends described above continued
and at times even intensified: both Istanbul and its foreign representatives tracked “‘un-
favorable” news coverage of the empire in Belgian periodicals, and disclaimers were
published in “friendly” newspapers, usually L’Indépendance belge and Le Petit bleu,'*’
which the Legation erroneously considered “the most important of Belgium.”'*! Emin
Arslan Effendi, consul-general in Brussels, wrote that L’Indépendance belge was “the
only [paper] in Europe that is really sympathetic to us.”'*’ In reality, these Ottoman
agents, similar to Karatodori before them, misinterpreted (or willfully misrepresented?)
the Belgian media landscape. While the new penny paper Le Petit bleu slowly gained
wider recognition, L’Indépendance belge had definitely lost most of its former pres-
tige and significance, both domestically and internationally.'?* In addition, the already
strained relationship between the Legation and its old ally further soured, as the news-
paper continued to encounter problems with the Ottoman provincial authorities, which
often banned the periodical (albeit temporarily) in their respective jurisdictions.'** Ulti-
mately, L’Indépendance belge was gradually perceived as “more and more hostile,”!3
eventually prompting the Ottoman foreign minister to consider its total prohibition in
the empire.'3® As for Le Petit bleu, the Legation’s staff had personal connections with
its director, Gérard Harry, the former editor-in-chief of L’Indépendance belge. But these
relationships were not straightforward. In 1902, for instance, Miinir Bey described the
paper as “generally hostile.”'3” Le Petit Messager de Bruxelles was considered one of
the rare sympathetic dailies, yet carried little significance in the Belgian press land-
scape. It is not improbable that Mihran Effendi deliberately overestimated the position
of this paper to satisfy Istanbul.!*® Other important dailies were either not (in the case
of Flemish newspapers) or rarely (Le Peuple, Le Soir) mentioned, or they were sim-
ply characterized as hostile (Le Matin). The socialist Le Peuple was wrongly (or again
willfully?) presented to Istanbul as “generally unknown.”'%"

And yet the Hamidian propaganda machine really moved into gear after 1900, with
the Paris embassy as its hub. Miinir Bey (Pasha in 1903) disposed of considerable sums
to influence the French press,'*’ and even “succeeded in persuading a prominent French
journalist to write an extremely critical article about Damad Mahmud Pasha and his sons
in the prestigious French daily Le Figaro.”'*' In 1906 the Porte instructed Miinir Pasha
to print and distribute a brochure, prepared in Istanbul, to counteract rumors spread by
Bulgarian news media concerning the alleged maltreatment by the imperial troops of
Christian subjects in Macedonia. The ambassador replied that, for a sum of 2,200 francs,
he had ordered a thousand copies, which he would distribute “among all political milieus
in Europe. . .according to the lists prepared at the Imperial Embassy.” Twelve copies
would also be sent to each of “our [diplomatic] missions.”'#?

The Ottoman Empire, just like other European states, also employed propagandists—
writers, journalists, scholars—to publish pieces casting the Ottomans in a good light.
Earlier, we mentioned the French Baragnon, but the most famous example is probably
the notorious Hungarian Orientalist and secret informer for the British, Armin Vambéry,
who was for some time in Abdiilhamid’s pay. As for the newspaper business, there is

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 285

the peculiar case of the Ottoman Greek Nicolas Nicolaides. He started out as a fierce, if
reactionary, critic of sultan Abdiilhamid in the French-language weekly L’Orient (its title
changed various times) that he had published in Paris since 1888. His opposition paper
gained renown in Europe, so much so that in 1895 Hamidian agents invited him to “the
bargaining table with the palace,” quickly convincing him to switch sides in exchange for
money. Henceforth L’Orient would become widely perceived as the sultan’s unofficial
mouthpiece. In the autumn of 1901 Nicolaides permanently settled in Brussels, from
where he continued publishing his paper, now called L’Orient: Journal de défense des
intéréts de I’ Empire ottoman.'*? Nevertheless, Nicolaides occasionally annoyed Istanbul
because he wrote about the empire’s domestic problems too. On several instances he
received warnings that his allowance would be stopped.'** In 1905 there was even a feud
with Mihran Effendi, who complained that Nicolaideés had initiated a smear campaign
against him. The Ottoman chargé d’affaires also insinuated that L’Orient was a hoax,
with no subscribers in both Belgium and France and nowhere sold.'* This is untrue,
but it does illustrate that Hamidian propaganda attempts abroad were hardly a smooth,
top-down process.

THE 1908 REVOLUTION AND ITS AFTERMATH

After the CUP launched its military rebellion in July 1908, forcing Abdiilhamid to
reinstate the constitution, Ottoman attitudes toward the press entered a new phase. On
the home front, almost all restrictive regulations were temporarily lifted, triggering an
explosion of pamphlets, cartoons, and new newspapers.'*© However, “the abolition of
pre-publication censorship was a superficial demonstration of liberalism™ as the new
1909 press law ensured continuing (often violent) crackdowns on domestic newspaper
offices, albeit in a more rationalized and institutional manner.!*’ On the international
stage, Ottoman responses to European news media coverage showed continuity with
the Hamidian period: Istanbul and its diplomats still monitored the foreign press and
were equally anxious to prevent or refute “harmful” and “false” reports.'*® In spite of
that, considerably less attention was given to press management than before, at least in
the Belgian case. The new Ottoman leadership had appointed the famed writer and poet
Abdiilhak Hamid Bey as the new minister plenipotentiary, largely a symbolic concession
to Brussels, as this diplomat was one of those “‘amateur officials’ . . . who neither pushed
papers like an old-fashioned scribe nor did anything else much of an official nature.”'*
It is remarkable how few documents from the Brussels Legation relate to the press in this
period, and the ones that do suggest few if any serious attempts to lobby editorial offices.
Moreover, relations with L’Indépendance belge deteriorated even further and ultimately
ended in open hostility; during the Italo-Ottoman War, Abdiilhak Hamid reported that
the daily had sided with the Italians.'>® Some unsolicited favorable reports appeared in
L’Etoile belge, one of the leading liberal newspapers in Brussels, which defended the
Porte’s rights in Ottoman Libya.'>! Clearly, however, this reporting was anything but
the result of the Legation’s efforts.

CONCLUSIONS

Just like most other European powers, the Ottoman Empire was preoccupied with the
foreign press and aspired to mold public opinion abroad in its favor. This article has tried

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

286 Houssine Alloul and Roel Markey

to demonstrate, however, that Ottoman attempts at press management never stemmed
from a systematic top-down policy, but was mostly left to Ottoman diplomats on the
ground, from whom a certain inventiveness was expected. Ottoman press operations
therefore always involved complex processes of negotiation, implicated several actors
(diplomats, foreign state officials, journalists, and/or Ottoman dissidents), and often
revolved around conflicting interests (state propaganda, interstate collaboration, personal
enrichment, careerism, or favoritism).

Tiny “neutral” Belgium held a special place in the minds of Ottoman foreign poli-
cymakers. Considered both an important European center of (international) news pro-
duction and a dangerous gathering place for Ottoman dissidents, it demanded constant
and vigilant attention. Karatodori Effendi’s activities in Brussels illustrate Ottoman
diplomats’ individual agency in engaging with Belgian news media. During the quarter
century when he ran the Imperial Legation, press management reached a high level of
confidence and methodization. He and his staff had fairly good knowledge of the extent,
diversity, and political orientations of the Belgian media landscape. More importantly,
Karatodori succeeded in safeguarding the continuous support of the internationally
renowned newspaper L’Indépendance belge, with which interdependent relations were
forged. Regularly faced with hostile news coverage of the empire by other papers, he ne-
gotiated with editorial offices and/or inserted his or Istanbul’s disclaimers in “friendly,”
mostly liberal papers. That most of the Legation’s “allies” were situated in the liberal
sphere is not unexpected, since they tended to be more tolerant of religious diversity and
less preoccupied with the empire’s “Islamic” character than ultra-Catholic papers. As
for the “radical” press, Ottoman diplomats knew what to expect, as the almost absolute
freedom of the press rendered suing local journalists for libel useless. In this sense,
the experience of diplomats in Brussels probably resembled that of Ottoman envoys
in other postings with relatively liberal press regimes, such as the United States and
Great Britain. At the same time, Karatodori profited from a favorable climate within
the Belgian governmental establishment, intent on promoting commerce and financial
cooperation with Istanbul.

More important is that foreign press management clearly varied over time. Tanzimat
leaders were mostly negligent, while the “image-obsessed Abdiilhamid”!'>? appeared
excessively preoccupied with the European press and became increasingly demanding
of his foreign envoys, as exemplified by the prompt and sloppy dismissal of Karatodori
in 1900. The post-1908 leadership in turn resembled their Tanzimat predecessors. From
the mid-1890s, the intensity and significance of press management in Belgium dimin-
ished, partially because after the Armenian massacres, the international legitimacy of
Abdiilhamid, now often described as the “Red Sultan,” had suffered a severe decline in
European public opinion. After 1908, Ottoman interest in Belgian press affairs faded
almost completely.

Returning to the sultan’s diplomats, all tried, in different ways, to navigate the fragile
thread with Istanbul. Their interactions with the press in Belgium were always aimed at
appeasing both their superiors and Belgian allies. They presented themselves as virulent
defenders of their state; while Diran Bey contented himself with some lobbying, men
such as de Kerckhove and Karatodori went further by reaching for their pens. Their
opinions about the freedom of the press also neatly reflected evolving Ottoman state
ideology. Although in 1869 the Tanzimat-era diplomat Glavany openly sympathized

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 287

with European regimes that abolished restrictive press laws, exactly twenty years later,
Karatodori characterized the freedom of the press in Belgium as “defective.”!>

Ultimately, the Ottomans could hardly impact European news coverage of the empire.
Any state-orchestrated attempt at “image building” (publication of disclaimers, state-
sponsored propaganda papers, distribution of pamphlets, bribery) was bound to fail in
the cacophony of voices that made up the European press of the late 19th and early 20th
century. Istanbul and its envoys clearly understood the power of public opinion, yet they
had few illusions about the limits of any press operation. The small victories aside, and
contrary to what the substantial archival record might suggest, it was impossible to stem
the tide. Or, as Karatodori aptly wrote in 1876 during the “Balkan Crisis”: “paralyzing
.. . imminently false” news reports was like “the vessel of the Danaides,” a pointless
endeavor, in other words.'>* Even the ousted Abdiilhamid later supposedly lamented
that “I should have learned earlier to be less sensitive to public opinion.”!

In the end, the effects of Ottoman press management on the empire’s public image in
Belgium and beyond were probably counterproductive, especially during the Hamidian
era. If the Ottoman desire to counter “false” news and Orientalist prejudice stemmed from
a craving for Western acknowledgement of its “modernity” and “Europeanness,” both
the Riza and Hecquard affairs illustrate how press operations could generate opposite
outcomes: the reproduction in newspapers of the image of a despotic Oriental empire. But
what this story illustrates more than anything else is how imperial state elites grappled
with, and uneasily tried to adapt to, one of the most defining assets of democratization:
the emergence and expansion of the modern mass media. And in this sense, the Ottoman
Empire was very much a child of its time.

NOTES

Authors’ note: We express our gratitude to Henk de Smaele, Marnix Beyen, Wannes Dupont, Erol Baykal,
and three anonymous IJMES reviewers for their insightful comments on earlier versions of this article. We
also thank Sinan Kuneralp, who kindly shared his notes for two of his forthcoming studies, and Marc D’Hoore
of the Royal Library of Belgium, who helped us to obtain digital copies of the newspaper cartoons reproduced
in this article. Finally, thanks to the Research Foundation—Flanders (FWO) for financial support.

1Dwayne R. Winseck and Robert M. Pike, Communication and Empire: Media, Markets, and Globaliza-
tion, 1860—1930 (Durham, N.C.: Duke University Press, 2007); Edward Berenson, Heroes of Empire: Five
Charismatic Men and the Conquest of Africa (Berkeley, Calif.: University of California Press, 2011).

2For a recent critical essay on the subject, see Daniel Hucker, “International History and the Study of
Public Opinion: Towards Methodological Clarity,” International History Review 34 (2012): 775-94.

3Robert J. Goldstein, The War for the Public Mind: Political Censorship in Nineteenth-Century Europe
(London: Praeger, 2000), 5.

4For example, W. Sydney Robinson, Muckraker: The Scandalous Life and Times of W. T. Stead, Britain’s
First Investigative Journalist (London: Robson Press, 2013).

SDominik Geppert, “The Public Challenge to Diplomacy: German and British Ways of Dealing with the
Press, 1890-1914,” in The Diplomats’ World: The Cultural History of Diplomacy, 1815-1914, ed. Markus
Mosslang and Torsten Riotte (Oxford: Oxford University Press, 2008), 138.

6Scholars have criticized historical studies analyzing the Ottoman émigré press only to fit teleological
ethnonationalist narratives. See Isa Blumi, Foundations of Modernity: Human Agency and the Imperial State
(New York: Routledge, 2012), 12-13, 120.

7Cengiz Kirli, “Balkan Nationalisms and the Ottoman Empire: Views from the Streets of Istanbul,”
in The Ottoman Empire and the Rise of Balkan Nationalisms, 1789-1832, ed. Antonis Anastasopoulos
(Rethmynon, Crete: Crete University Press, 2006), 249—63; Ebru Boyar, “The Press and the Palace: The Two-
Way Relationship between Abdiilhamid II and the Press, 1876-1908,” Bulletin of the School of Oriental and

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

288 Houssine Alloul and Roel Markey

African Studies 69 (2006): 417-32; Ipek K. Yosmaoglu, “Chasing the Printed Word: Press Censorship in the
Ottoman Empire, 1876-1913,” Turkish Studies Association Journal 27 (2003): 15-50; Sarah Abrevaya Stein,
Making Jews Modern: The Yiddish and Ladino Press in the Russian and Ottoman Empires (Bloomington,
Ind.: Indiana University Press, 2003); Florian Riedler, Opposition and Legitimacy in the Ottoman Empire:
Conspiracies and Political Cultures (London: Routledge, 2010), 27-29, 34-36; M. Stikrii Hanioglu, The Young
Turks in Opposition (New York: Oxford University Press, 1995).

8Meichelle U. Campos, “The “Voice of the People’ (Lisan al-Sha‘h): The Press and the Public Sphere in
Revolutionary Palestine,” in Publics, Politics and Participation: Locating the Public Sphere in the Middle
East and North Africa, ed. Seteney Khalid Shami (New York: Social Science Research Council, 2010), 237—
62. René Worringer has shown how Ottoman “print capitalism” (a term borrowed from Benedict Anderson)
conditioned appreciative images of both Japan and a “non-Western” modern imperial self, among state elites
as well as the civilian population. See Ottomans Imagining Japan: East, Middle East, and Non-Western
Modernity at the Turn of the Twentieth Century (New York: Palgrave Macmillan, 2014), 15, 115-16.

9Ilham Khuri Makdisi, The Eastern Mediterranean and the Making of Global Radicalism, 1860—1914
(Berkeley, Calif.: University of California Press, 2010), 32, 45-46, 49-53, 146.

19Roderic H. Davison, “How the Ottoman Government Adjusted to a New Institution: The Newspaper
Press,” in Ottoman Diplomacy and Reforms, ed. Sinan Kuneralp (Istanbul: Isis Press, 1999), 370.

! Carter V. Findley, Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire: The Sublime Porte, 1789—1922 (Prince-
ton, N.J.: Princeton University Press, 1980), 188, 258.

12Keith Hamilton and Richard Langhorne, The Practice of Diplomacy: Its Evolution, Theory and Admin-
istration (New York: Routledge, 2011), 131.

13We borrow this term from Davison, “Ottoman Public Relations in the Nineteenth Century: How the
Sublime Porte Tried to Influence European Public Opinion,” in Ottoman Diplomacy and Reforms, 351.

141bid., 352; Francois Georgeon, Abdiilhamid II: Le sultan calife (1876—1909) (Paris: Fayard, 2003),
135-41, 258, 263, 275, 278.

15Selim Deringil, The Well-Protected Domains: Ideology and the Legitimation of Power in the Ottoman
Empire, 1876—1909 (London: 1. B. Tauris, 1999), 135-37, 142-43.

16Bram Delbecke, De lange schaduw van de grondwetgever: Perswetgeving en persmisdrijven in Belgié
1831-1914 (Ghent: Academia Press, 2012).

Erancis Sartorius, Tirs croisés: La petite presse bruxelloise des années 1860 (Tusson, France: Du Lérot,
2004).

18Daniel H. Thomas, The Guarantee of Belgian Independence and Neutrality in European Diplomacy,
1830’s—1930’s (Kingston, R.I.: D. H. Thomas Publishing, 1983), 585-86.

9Jan Anckaer, Small Power Diplomacy and Commerce: Belgium and the Ottoman Empire during the
Reign of Leopold I (1831-1865) (Istanbul: Isis Press, 2013); Jacques Thobie, “Intéréts belges et intéréts
frangais dans I’Empire Ottoman (1880-1914),” in Les relations franco-belges de 1830 a 1934: Actes du
Colloque de Metz (Metz, France: Université de Metz, 1974), 213-44; Simon Verstappen, “Concurrentiestrijd
in het Osmaanse Rijk: Belgische en Duitse wapenhandel met de Sublieme Porte, 1875-1914” (BA thesis,
Universiteit Antwerpen, 2013).

20For an account of the circumstances of de Kerckhove’s entry into Ottoman service, see Jan Anckaer,
“Prinsen, pasja’s, diplomaten en consuls: De politieke en economische betrekkingen tussen Belgié en het
Ottomaanse Rijk tijdens de regeerperiode van Leopold I (1831-1865)” (PhD thesis, Vrije Universiteit Brussel,
2010), 509-21.

21 These letters were published on 3 February 1850 and 29 July 1851, respectively.

22Riistem Effendi and Seid Bey, “Réponse 2 quelques journaux rélativement aux affaires de Turquie”
(Brussels: F. Michel, 1853), 4, 13.

2For British and French news coverage of the empire in the run-up to the Crimean War, see Candan
Badem, The Ottoman Crimean War (1853—-1856) (Leiden: Brill, 2010), 87-90.

24Names of Ottoman officials are transliterated according to modern Turkish orthography.

25Pierre Van den Dungen, Milieux de presse et journalistes en Belgique (1828—1914) (Brussels: Académie
royale de Belgique, 2005), 34-37, 157-80, 163.

26Undated reply from Fuad Pasha to a letter by Diran, written on 3 March 1859, Bagbakanlik Osmanli
Arsivi, Istanbul (hereafter BOA), Hariciye Nezareti collection (hereafter HR), Miitenevvia (hereafter MTV)
299/40. Note that almost all cited dispatches can be consulted online at Ottoman Diplomats: Letters from the

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 289

Imperial Legation in Brussels (1849-1914) (2014 ed.), Centre for Political History, University of Antwerp,
http://dighum.uantwerpen.be/ottomandiplomats/.

2TDiran to Fuad Pasha, 13 and 27 J. anuary 1859, BOA, HR, Siyasi Kisim (hereafter SYS) 225/2-3.

28 Anckaer, “Belgi€ en het Ottomaanse Rijk,” 503.

2Diran to Fuad Pasha, 3 March 1859, BOA, HR.MTV 299/40, and 10 November 1859, BOA, HR.MTV
299/45.

30 Anckaer, “Belgié en het Ottomaanse Rijk,” 503n2409.

311 etter to Fuad Pasha, 13 February 1860, BOA, HR.SYS 225/6.

32Van den Dungen, Milieux de presse en Belgique, 34-37.

3Letter to Diran, [n.d.] 1860, BOA, HR.SYS 225/6.

3Fuad Pasha quoted in Ottoman Diplomatic Documents on “The Eastern Question” (hereafter DDEQ),
vol. 2, The Cretan Uprising, 1866—1869, ed. Sinan Kuneralp (Istanbul: Isis Press, 2010), 164.

35Sartorius, La petite presse bruxelloise, 138-51.

36Forthcoming study by Sinan Kuneralp on the history of the Ottoman Ministry of Foreign Affairs (Istanbul:
Isis Press); Sartorius, La petite presse bruxelloise, 150-51.

37 etter to Fuad Pasha, 18 August 1859; Fuad to Diran, 12 October 1859; Diran to Fuad, 19 January 1860,
BOA, HR.SYS 225/4-5.

BDelbecke, Perswetgeving en persmisdrijven, 221.

3Frank Caestecker, Alien Policy in Belgium, 1840-1940: The Creation of Guest Workers, Refugees and
Illegal Aliens (New York: Berghahn Books, 2000), 13.

4OSartorius, La petite presse bruxelloise, 151n3.

41 For an account of the “Balkan Crisis” (1875-78), see F. A. K. Yasamee, Ottoman Diplomacy: Abdiilhamid
11 and the Great Powers, 1878—1888 (Istanbul: Isis Press, 1996), 13-18.

42Milka Dontcheva, “L’insurrection d’avril 1876 en Bulgarie et ses répercussions dans la presse belge,”
(MA thesis, Université libre de Bruxelles, 1985), 128-31.

“Letter to Safvet Pasha, 10 October 1876, BOA, HR.SYS 225/1.

44See, for example, internal note of the Press Bureau, 18 September 1875; and Safvet Pasha to Karatodori,
3 October 1875, BOA, HR.SYS 225/1.

4SLetter to Rasid Pasha, 5 January 1876, BOA, HR.SYS 225/1.

4618 October 1875, quoted in DDEQ, vol. 7, The Balkan Crisis, 1875—1878, ed. Kuneralp (2013), 130.

47Van den Dungen, Milieux de presse en Belgique, 140-41.

“8Letter to Asim Pasha, 9 July 1884, BOA, HR.SYS 225/25. Midhat was murdered in that year on the
order of Abdiilhamid. Caroline Finkel, Osman’s Dream: The Story of the Ottoman Empire, 1300-1923 (New
York: Basic Books, 2007), 500-501.

49K aratodori to Said Pasha, 13 September 1892, BOA, HR.SYS 225/68; Karatodori to Sava Pasha, 29 May
1880, BOA, HR.SYS 225/22.

501 etter to Astm Pasha, 9 July 1884 and 20 August 1885, BOA, HR.SYS 225/25-26; letter to Said Pasha,
29 October 1889, BOA, HR.SYS 225/43; letter to Tevfik Pasha, 22 April 1896, BOA, HR.SYS, 226/26.

S1Geppert, “The Public Challenge to Diplomacy,” 143—44.

S2Matthew G. Stanard, Selling the Congo: A History of European Pro-Empire Propaganda and the Making
of Belgian Imperialism (Lincoln, Neb.: University of Nebraska Press, 2012), 32.

53Karatodori to Aleksandros Karatodori Pasha, 25 July 1879, BOA, HR.SYS 229/35; Jacques Willequet,
“La légation d’ Allemagne, la presse et les milieux de presse bruxellois entre 1887 et 1914,” Revue belge de
philologie et d’histoire 36 (1958): 391.

54Davison, “Newspaper Press,” 365; Carter V. Findley, Ottoman Civil Officialdom: A Social History
(Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1989), 227-28.

55Willequet, “Les milieux de presse bruxellois,” 402, 430-31.

56See for example, Karatodori to Nuri Bey, 3 March 1898, BOA, HR.SYS 226/42.

STThomas Reyntjens, “Diplomatieke sociabiliteit: Een Osmaans diplomaat tussen het hof en de salons
(1875-1900)” (BA thesis, Universiteit Antwerpen, 2013).

58Donald J. Cioeta, “Ottoman Censorship in Lebanon and Syria, 1876-1908,” International Journal of
Middle East Studies 10 (1979): 171. However, foreign periodicals could and did escape the Hamidian censor
through the foreign post offices, which operated throughout the empire. Yosmaoglu, “Chasing the Printed
Word,” 27-30.

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


http://dighum.uantwerpen.be/ottomandiplomats/
https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

290 Houssine Alloul and Roel Markey

3 Information deduced from some complaint letters to Karatodori, written by the paper’s staff and director.
We treat this issue in more detail later in the article.

0See, for example, letter to Said Pasha, 6 April 1890, BOA, HR.SYS 225/51.

6]See, for example, Karatodori to Said Pasha, 20 July 1889, BOA, HR.SYS 225/40; and Karatodori to
Arifi Pasha, 20 December 1882, BOA, HR.SYS 225/24.

62Gaid Pasha to Karatodori, 30 May 1892, BOA, HR.SYS 225/59.

63 etter to Said Pasha, 15 June 1892, BOA, HR.SYS 225/65.

%4We could not locate this newspaper article.

85 etter to Said Pasha, 17 November 1888, BOA, HR.SYS 225/34.

66K aratodori to Said Pasha, 25 October 1888, BOA, HR.SYS 225/33.

7Laurence Van Ypersele, “L’image du roi dans la caricature politique en Belgique de 1884 a 1914,”
Belgisch Tijdschrift voor Nieuwste Geschiedenis (hereafter BTNG) 26 (1996): 113-64.

%8 Michael Auwers, “The Island and the Storm: A Social-Cultural History of the Belgian Diplomatic Corps
in Times of Democratization, 1885-1935” (PhD thesis, Universiteit Antwerpen, 2014), 234.

69See, for instance, Karatodori to Said Pasha, 13 July 1889, BOA, HR.SYS 225/41.

70 etter to Said Pasha, 17 November 88, BOA, HR.SYS 225/34.

Tlgee, for example, Karatodori to Said Pasha, 30 August 1888, BOA, HR.SYS 225/28; and Aristarki Bey
to Said Pasha, 30 December 1889, BOA, HR.SYS, 225/48.

72For an account, see Francois Renault, Lavigerie: L’esclavage africain et I’Europe (1868—-1892) (Paris:
E. de Broccard, 1971).

Luc Chatelet, “Belgié en de slavenhandel in Kongo-vrijstaat (1889-1890)” (MA thesis, Universiteit
Gent, 1983), 58—62; Karolien Janssens, “De kolonisatie van Kongo-Vrijstaat: Een humanitaire actie of een
strijd tegen de Islam? Een discours- en inhoudsanalyse van de publieke opinie, 1888-1894" (MA thesis,
Universiteit Antwerpen, 2014), 11-13.

74The letter is dated 24 August 1888 and was published two days later.

7SThe letter is dated 26 August 1888 and was published two days later.

781’ Indépendance belge, 31 August 1888.

7TThe letter is dated 29 August 1888 and was published two days later.

78Karatodori’s reports to Said Pasha on 16 and 26 August, 2 September, 17 October, and 13 November
1888, and Said’s reply on 25 September 1888, BOA, HR.SYS 225/29.

7For an account, compare Suzanne Miers, Britain and the Ending of the Slave Trade (London: Longman,
1975), 236ft; and Chatelet, “Belgi¢ en de slavenhandel,” 63-210.

800n the Ottoman participation to the conference, see Y. Hakan Erdem, Slavery in the Ottoman Empire
and Its Demise, 1800—-1909 (London: Macmillan Press, 1996), 144-47; and Ehud R. Toledano, The Ottoman
Slave Trade and Its Suppression, 1840-1890 (Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1983), 244-46.

81Toledano, The Ottoman Slave Trade, 268.

821 etter to Said Pasha, 6 April 1890, BOA, HR.SYS 225/51.

83 La Réforme, 17 March 1890.

84 ’Indépendance belge, 22 March 1890.

85Karatodori to Said Pasha, 16 March 1892, BOA, HR.SYS 225/57; Karatodori to Said Pasha, 12 June
1892, BOA, HR.SYS 225/64.

86B0yar, “Abdiilhamid II and the Press.”

87M. Siikrii Hanioglu, A Brief History of the Late Ottoman Empire (Princeton, N.J.: Princeton University
Press, 2010), 125-26.

88Yasamee, Ottoman Diplomacy, 20.

SQDeI‘ingil, Well-Protected Domains, 139.

9(’Dogan Giirpinar, Ottoman Imperial Diplomacy: A Political, Social and Cultural History (London: 1. B.
Tauris, 2014), 147.

91Donald Bloxham, The Great Game of Genocide: Imperialism, Nationalism, and the Destruction of the
Ottoman Armenians (Oxford: Oxford University Press, 2005), 51. Raymond Kévorkian estimates a number
of 200,000. See his The Armenian Genocide: A Complete History (London: I. B. Tauris, 2011), 11.

9For a historiographical discussion, see Brad Dennis, “The Debate on the Early ‘Armenian Question’
1877-1896: Strengths, Weaknesses, Lacunae and Ways Forward,” Middle East Critique 20 (2011): 271-89. A
majority of scholars refer to structural social-economic explanatory factors. See Ronald Grigor Suny, “Writing
Genocide: The Fate of the Ottoman Armenians,” in A Question of Genocide: Armenians and Turks at the End

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

Ottoman Diplomats and the Press in Belgium 291

of the Ottoman Empire, ed. R. G. Suny, Fatma Miige Gog¢ek, and Norman M. Naimark (New York: Oxford
University Press, 2011), 15-41; and Sinan Dinger, “The Armenian Massacre in Istanbul (1896),” Tijdschrift
voor sociale en economische geschiedenis 10 (2013): 20-45. Cf. Justin McCarthy, Esat Arslan, Cemalettin
Tagkiran, and Omer Turan, The Armenian Rebellion at Van (Salt Lake City, Utah: University of Utah Press,
2006), 54-717.

9 Margaret Lavinia Anderson, ““Down in Turkey, Far Away’: Human Rights, the Armenian Massacres,
and Orientalism in Wilhelmine Germany,” The Journal of Modern History 79 (2007): 80-111.

94Giirpmar, Ottoman Imperial Diplomacy, 143-44, 148-49.

95Tim Puttevils, “‘Les massacres d’ Arménie’: Belgié en de Armeense massamoorden (1894—1896)” (MA
thesis, KU Leuven, 2006), 47-76.

96Romain Van Eeno, “Pers 1873-1914,” in Algemene geschiedenis der Nederlanden, vol. 13, ed. Dirk
P. Blok (Haarlem: Fibula-Van Dishoeck, 1978), 107; Lionel Bertelson, La presse d’information: Tableau
chronologique des journaux belges (Brussels: Institut pour journalistes de Belgique, 1974), 86.

97See Karatodori to Tiirkhan Pasha, 18 June 1895, BOA, HR.SYS 226/13; and Karatodori to Tevfik Pasha,
25 December 1895, BOA, HR.SYS 226/23.

98De Bens, De pers in Belgié, 33.

99Puttevils, “Belgié en de Armeense massamoorden,” 61-72, 107-8.

1007 etter to Tevfik Pasha, 25 January 1896, BOA, HR.SYS 226/24.

101 Tevfik Pasha to Karatodori, 3 November 1896, BOA, HR.SYS 226/34.

102See, for example, letters to Said Pasha, 11 and 26 December 1894, BOA, HR.SYS 226/9-10; and letter
to Tirkhan Pasha, 20 June 1895, BOA, HR.SYS 226/14.

103 Telegram from Tevfik Pasha, 23 April 1896, BOA, HR.SYS 226/27.

104The first complaint dated as early as 13 September 1892, BOA, HR.SYS 225/68.

1055ee, for example, letter to Said Pasha, 20 February 1895, BOA, HR.SYS 226/13.

1061 etter to Karatodori, 4 October 1897, BOA, HR.SYS 226/40.

107This according to the Belgian chargé d’affaires in the Ottoman capital, in a report to de Favereau, 23
November 1898, Archief van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Brussels (hereafter ABZ),
Correspondance politique-Turquie (hereafter CPT), vol. 3.

108 Godfried Smeets, “Belgische relaties met het Ottomaanse Rijk, 1876-1914” (MA thesis, KU Leuven,
1981), 84, 93.

109K aratodori to de Favereau, 6 March 1897, and the latter’s reply, ABZ, CPT, vol. 2.

"0Hanioglu provides numerous examples in The Young Turks in Opposition. See, for example, p. 46.

M Eor a detailed account, see Sofie Van Campenhout, “De Jonge Turken in Belgié (1897-1909)” (MA
thesis, KU Leuven, 2004), 48-85. On Riza’s paper, see Gérard Groc, “La presse jeune-turque de langue
frangaise,” in Premiére rencontre internationale sur I’Empire ottoman et la Turquie moderne, ed. Edhem
Eldem (Istanbul: Isis Press, 1991), 433, 435-36, 438, 440.

112y/an Campenhout, “De Jonge Turken in Belgié,” 78.

13Quoted in Reyntjens, “Osmaans diplomaat tussen hof en salons,” 21. Our translation.

Hdvan Campenhout, “De Jonge Turken in Belgié€,” 84-85; Hanioglu, The Young Turks in Opposition, 113;
Groc, “La presse jeune-turque,” 435.

5Groc, “La presse jeune-turque,” 435.

16 etter to Tevfik Pasha, 4 September 1900, BOA, HR.SYS 227/7.

178ee Karatodori’s correspondence with Tevfik Pasha between 4 September and 21 December 1900, BOA,
HR.SYS 227.

”SDeringil, Well-Protected Domains, 140.

9For instance, in late 1900 some CUP members in Britain founded a satirical journal with the sole intent
of extorting money from Istanbul; they effectively sold it. Hanioglu, The Young Turks in Opposition, 154.

120yan Campenhout, “De Jonge Turken in Belgi€,” 86—87; Karatodori to Tevfik Pasha, 17 October 1900,
BOA, HR.SYS 227/11.

121gee telegrams from Tevfik Pasha on 12 September and 2 and 10 October 1900, BOA, HR.SYS 227.

1221 etter to Tevfik Pasha, 21 December 1900, BOA, HR.SYS 227/10.

123[n an account by Le Petit Bleu, 20 November 1900, a newspaper clipping of this article is preserved in
ABZ, Dossiers de presse (hereafter DP), 104.

124The French diplomatic representative in Brussels to Delcassé, 18 January 1900, Archives Diplomatiques,
Paris, Correspondance politique et commerciale-Turquie, 1.

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

292 Houssine Alloul and Roel Markey

125 Compare articles on Karatodori in Le Petit Bleu (18 November 1900), La Chronique (23 November) and
Frankfurter Zeitung (29 November), ABZ, DP, 104.

126See the press clippings in ABZ, DP, 104.

127 e Soir, 18 January 1901.

128 Quoted in Sinan Kuneralp’s forthcoming The Sultan’s Envoys: A Biographic Guide to Ottoman Diplomats
(1832-1922) (Istanbul: Isis Press).

1291bid.

130Miinir Bey to Tevfik Pasha, 3 June 1902, BOA, HR.SYS 227/20; General Tevfik Pasha (military attaché
at the Brussels Legation) to Tevfik Pasha, 14 January 1906, BOA, HR.SYS 227/40.

31Miinir to Tevfik Pasha, 27 March 1905, BOA, HR.SYS 227/36.

1321 etter to Tevfik Pasha, 27 May 1902, BOA, HR.SYS 227/21.

133Eric Meuwissen, ““Le Petit Bleu’ de Gerard Harry (1894-1908),” BTNG 15 (1984): 137-64.

134Gee, for example, Tevfik Pasha to Emin Arslan Effendi, 5 February 1901, BOA, HR.SYS 227/14; and to
Miinir, 28 July 1903, BOA, HR.SYS, 227/29.

133Tevfik to Ragib Raif Bey, 16 June 1908, HR.SYS 227/54; Ragib Raif to Tevfik, 21 May 1908, BOA,
HR.SYS 227/52.

136Ragib Raif to Tevfik, 14 July 1908, BOA, HR.SYS 227/55.

137 etter to Tevfik, 3 June 1902, BOA, HR.SYS 227/20.

138Miinir Bey to Tevfik, 27 November and 4 December 1901, BOA, HR.SYS 227/17-18.

139Mihran to Tevfik, 8 March 1904, BOA, HR.SYS 227/32.

140Runeralp, The Sultan’s Envoys.

14IM. Siikrii Hanioglu, Preparation for a Revolution: The Young Turks, 1902—1908 (Oxford: Oxford
University Press, 2001), 9.

142 etter to Tevfik Pasha, 15 November 1906, quoted in Ottoman Diplomatic Documents on the Origins of
World War One (hereafter DDWW), vol. 4, The Macedonian Issue, 1879—1912, ed. Sinan Kuneralp and Giil
Tokay (Istanbul: Isis Press, 2011), 170.

3L aurent Therer, “‘L’Orient’: Trois années de la vie d’un journal ottoman en Europe” (MA thesis,
Université de Liege, 2005); Hanioglu, The Young Turks in Opposition, 68—69.

144 5ee, for example, Ragib Raif to Tevfik, 6 April 1907, BOA, HR.SYS 227/45.

145Letter to Ferid Pasha, 29 July 1905, BOA, HR.SYS 227/38.

146Erol Baykal, “The Ottoman Press, 1908-1923” (PhD thesis, University of Cambridge, 2012).

147 Yosmaoglu, “Chasing the Printed Word,” 48, 31-47.

148 For examples, see DDWW, vol. 5, The Turco-Italian War 1911-1912, ed. Kuneralp.

199Findley, Ottoman Officialdom, 227.

1501 etter to Mustafa Asim Bey, 29 February 1912, BOA, HR.SYS 229/60.

1518ee, for example, Esad Bey to Hakki Pasha, 11 September and 7 October 1911, in DDWW, 5:113-14,
216-17.

152Deringil, Well-Protected Domains, 139.

153 etter to Ali Pasha, 8 July 1869, BOA, HR.SYS 220/40; letter to Safvet Pasha, 28 January 1869, BOA,
HR.SYS 220/21. For Karatodori, see his report to Said Pasha, 13 July 1889, BOA, HR.SYS 225/41.

154L etter to Rasid Pasha, 21 April 1876, in DDEQ, 7:359.

155 As recounted by Ali Vehbi in L’Empire ottoman et I’Europe d’aprés les pensées et souvenirs du sultan
Abdul-Hamid II (1876-1909): Réimpression de 1’édition originale (1914), ed. Ali Merad (Paris: Publisud,
2007), 220-21.

https://doi.org/10.1017/50020743816000040 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0020743816000040

	TANZIMAT DIPLOMATS
	THE EARLY HAMIDIAN PERIOD
	ARMENIAN MASSACRES (1894-97)
	OTTOMAN DISSIDENTS, HAMIDIAN PROPAGANDA
	THE 1908 REVOLUTION AND ITS AFTERMATH
	CONCLUSIONS
	NOTES



