
REVIEW ESSAYS 

MEDIA IN AFRICA 

Francis Nyamnjoh. Africa's Media: Democracy and the Politics of Belonging. 
London: Zed Books, 2005. 308 pp. References. Index. $29.95. Paper. 

Ragnar Waldahl. Politics and Persuasion: Media Coverage of Zimbabwe's 
2000 Election. Harare: Weaver Press, 2004. Distributed by African Books Collective 
Ltd., Unit 13 Kings Meadow, Ferry Hinksey Rd., Oxford, 0X2 0DP, UK. 148 pp. Bibli­
ography. $24.95. Paper. 

Jennifer Hasty. The Press and Political Culture in Ghana. Bloomington: Indiana 
University Press, 2005. xvi + 189 pp. Photographs. Bibliography. Index. $22.95. Paper. 

LIKE MOST MEDIA STUDIES of Africa, these focus on a country within 
each author's field of specialization or expertise: they are case studies of 
the media in Cameroon, Zimbabwe, and Ghana, respectively. Only rarely 
do authors take on the whole continent, or even a whole region, and when 
they do, it is usually as editors of a collection of essays by country specialists 
(as in Beverly Hawks's Africa's Media Image, Praeger, 1992) or a collection of 
conference papers (as in Media and Democracy in Africa, Nordic Institute, 
2002). 

Francis Nyamnjoh's book, however, is an attempt to do both, since one-
third of it (the first one hundred pages) deals with die media and democ­
racy throughout the continent and the remaining two-thirds with the 
media and democracy in Cameroon. As such, it really amounts to two 
books, each of which could stand on its own, although there is no indica­
tion of this in a title that is very misleading because it does not even men­
tion Cameroon, the subject of most of the book. Perhaps the publishers, 
understandably with an eye to sales, thought that there would be more of 
a market for a book on Africa's media, since Cameroon is a country not 
often covered either in the media or in media studies of Africa (except, of 
course, for the author's thirteen publications on the subject listed in the 
references). 

But these reservations are not intended to detract from the high qual­
ity of this study, which also deals with the new information technologies, 
ethnicity and belonging, media ownership and control, and media ethics, 

187 

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117


188 African Studies Review 

professionalism, and training in Africa. As the author explains, his book 
"examines the media in action in the 1990s, seeking to understand how the 
media have contributed to the continent's efforts at democratisation in a 
context of growing obsession with belonging" (1). With such competing 
and conflicting understandings of democracy, he says, the outcome has 
been "the propagation of liberal democratic rhetoric in principle while at 
the same time promoting the struggles for recognition and representation 
of the various cultural, ethnic or sectarian groups with which they identify." 
Thus, "the politics of belonging" is central to understanding democracy in 
Africa and the role of the media in promoting it (3). 

In considering "the press and its predicaments" in Africa, the author 
shows that continuity between past and present has been an important fac­
tor in accounting for the failure to achieve freedom of expression and 
access to the media. If the colonial press was either at the service of the set­
tler communities (as in East, Central, and southern Africa) or victim of 
repressive laws, the postcolonial press was similarly either "the mouthpiece 
of the government or subjected to draconian laws and administrative cen­
sorship" (43). In this regard, the Francophone colonies were worse off 
than their Anglophone counterparts (where some anticolonial newspapers 
were tolerated) because they were subjected to a policy specifically 
designed to discourage the development of a critical local press. Even 
greater control was exercised over broadcasting, which was owned and 
operated as a government monopoly throughout the colonial period, a 
legacy inherited by the postcolonial governments. With the "second wave 
of democratization," beginning in the 1990s, most African governments 
opened up the airwaves to private enterprise and removed many of the 
restrictions on the press. But despite the proliferation of new radio stations 
(in West Africa alone, seventy-two opened in the 1990s) and the appear­
ance of hundreds of new newspapers (most of them with a very short life­
span), the promises of democratization and a free and unfettered media 
have not been fulfilled. 

In explaining this failure, the author places much of the blame on the 
journalists themselves, although he does recognize that the media are in 
many ways a reflection of their society: "If the politics and culture of the 
larger society are dishonest and corrupt (or unethical), it is unlikely that 
the media will be any different" (86). And even if the media were to 
attempt to play an active role in facilitating "genuine democratization," 
they would find themselves in a "hostile environment if prevailing attitudes 
and practices [were] not in tune with the spirit of change" (272). As for the 
practitioners' share of the blame, the author finds both the state-employed 
journalists and broadcasters and their private or independent counterparts 
at fault: the former for behaving more like loyal civil servants than media 
professionals, and the latter for assuming "a partisan, highly politicised, 
militant role in Africa." Here the Cameroon experience is cited to show 
how "scapegoatism, partisanship, and regional and ethnic tendencies in 

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117


Review Essays 189 

the media have affected their liberal democratic responsibility to act as 
honest, fair and neutral mediators—accessible to all" (231). Similar com­
plaints are quoted from the Zambian media analyst Francis Kassoma, who 
has been very critical of the independent tabloids for their "muckraking 
journalistic exploits" and their "vendetta journalism" (83). It seems most 
unfair, however, to criticize the independent press for being "antigovern-
ment" when holding government accountable to the public is one of its 
main obligations, especially when the state-owned media serve as govern­
ment apologists. 

NOWHERE IS THIS more evident than in Zimbabwe, where the indepen­
dent press has often been the only source of information on government 
misdemeanors, whether they be corruption, electoral fraud, or state-spon­
sored violence and human rights abuses. As Ragnar Waldahl's Politics and 
Persuasion shows, these newspapers were also an important source for 
understanding what was at stake in Zimbabwe's 2000 parliamentary elec­
tion and how that election was carried out in a climate of intimidation and 
fear, tempered by hope, only to end in widespread dismay and disillusion­
ment. The timing of Waldahl's study could not have been better since 2000 
was a watershed year, preceded by two momentous events in Zimbabwe's 
political development: the formation of the first credible opposition party 
since independence in 1980 (the Movement for Democratic Change, or 
MDC, led by the trade unionist Morgan Tsvangirai) and the establishment 
of the first independent daily newspaper, the Daily News, which challenged, 
and then overtook, its government-owned rival. These and other significant 
developments are discussed in a survey chapter on Zimbabwe politics and 
the media since independence. This is followed by an analysis of media cov­
erage of the parties' positions on such divisive economic and social issues 
as poverty and unemployment, land ownership and occupation, and "peo­
ple's rights" and the rule of law. The three central chapters deal with how 
the media covered the various problems arising from the implementation 
of the election, from voter registration to polling day, and the media's treat­
ment of the politically related violence that occurred during the electoral 
campaign. In effect, the author asks whether the election was "free and 
fair." He also includes a profile of Zimbabwe's media—the government-
owned Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) and Zimpapers (e.g., 
the Herald and the Chronicle), the independent Daily News, and the weekly 
Financial Gazette, Zimbabwe Independent, and the Standard—which would 
have been better placed at the beginning of the book rather than near the 
end. And a final chapter places political journalism in a Zimbabwe context. 

Not surprisingly, the verdict of this book and indeed of most election 
monitors and observers (including those from the Commonwealth, the 
European Union, and the United States) is that this election was not free 
and fair. Beginning with a notoriously flawed electoral roll that favored the 
ruling ZANU-PF, it was conducted in an atmosphere of state-sponsored vio-

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117


190 African Studies Review 

lence that prevented the MDC from campaigning in many parts of the 
country (the "no-go" areas) and from placing its electoral agents in many 
of the polling stations. As the human rights NGOs (particularly the Zim­
babwe Human Rights Forum, which conducted its own electoral survey) 
confirmed, nearly all the victims of this violence were opposition support­
ers, who were beaten, tortured, or killed by the war veterans and the youth 
militia deployed by the government to occupy the white-owned land as 
well. 

Nor was there a "level playing field" as far as the media were con­
cerned, since, as the Zimbabwe Media Monitoring Project (ZMMP) 
reported, the ZBC allocated nearly 90 percent of its electoral coverage to 
promoting the ZANU-PF campaign (and much of the remainder to deni­
grating the MDC). However, there was one redeeming feature to this 
skewed media coverage, as the author points out, and that was the role of 
the independent press, especially the Daily News. Unlike all previous elec­
tions, this one not only had an opposition party capable of winning a free 
and fair election, it also had an independent daily to cover both sides of the 
campaign and to challenge the propaganda of Zimpapers, a task shared 
with the weeklies and critical monthlies such as Moto and Horizon. 

In considering the results of the election, the author concludes that it 
was a "dead heat." ZANU-PF had a mere 1.5 percent lead in the popular 
vote and won only five more parliamentary seats than the MDC. Even with 
Mugabe's power to appoint another thirty MPs (including the chiefs), the 
ruling party still would not have had the two-thirds majority necessary to 
amend the constitution. The election also revealed an electorate as highly 
polarized as the media reporting. An overwhelming majority of the Nde-
bele, urban, and youth vote went to the MDC, reflecting an ethnic, gener­
ational, and modernity divide. However, ZANU-PF could still rely upon the 
rural areas controlled by the war vets and the militia and also where moni­
tors and observers were thin on the ground. Nevertheless, the obvious 
question about these opportunities for electoral fraud is not considered 
here, even though the MDC challenged the results in thirty-eight of the 
one hundred constituencies by taking their charges of electoral malprac­
tice to the courts before Mugabe packed their membership with his party 
supporters. 

Otherwise, this is a useful and comprehensive survey of Zimbabwe's 
2000 election, which can be supplemented by the ZMMP report on Elec­
tion 2000, The Media War (2003). However, whether the word "persuasion" 
should have been included in the title of a book dealing with such a violent 
election must remain open to question. 

FIELDWORK is AN important part of African studies, especially for an thro-
pologists. The anthropologist Jennifer Hasty not only observed her sub­
jects, she actually joined them. Also unusual was the choice of a country, 
Ghana, which was not her original choice as a fieldwork site but offered 

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117


Review Essays 191 

easier access and wider opportunities for research than Nigeria, the origi­
nal choice. As it turned out, she probably made a wise decision, because 
while the media in Ghana were free to operate in the newly emerging mul­
tiparty democracy that succeeded the years of the authoritarian presidency 
of Jerry Rawlings, the media in Nigeria were still struggling against the 
restrictions imposed by the military rule of the Abacha regime. As the 
author explains, then, the book is based upon her "experiences as a jour­
nalist and researcher over the seven-year period of democratic renewal and 
consolidation in Ghana from 1995 to 2002" (xii). 

The division of the book coincides with the author's division of labor, 
part 1 dealing with the state press and part 2 with the private press. Like 
Waldahl in Zimbabwe, she was also present for a watershed election, but in 
Ghana it was the opposition, the New Patriotic Party (NPP) led by John 
Kufour, that emerged victorious, defeating Rawlings's National Democratic 
Congress (NDC) and hand-picked successor to the presidency. Through­
out the campaign, the author worked for the privately owned Ghanaian 
Independent, writing political and cultural stories along with an occasional 
editorial and even a guest contribution to the editor's political column. 
From there, she moved on to the leading state paper, the Daily Graphic, 
from which she went out on "invited assignments" to cover development 
initiatives (known in Africa as "development journalism"), obviously in a 
favorable light. Then she went back to the private sector to work at the 
investigative Ghanaian Chronicle and later at Public Agenda, which was 
financed by an NGO with pan-African aspirations. And in between, she 
worked at the official Ghana News Agency (GNA), where journalists were 
assigned to "polish and improve" the speeches of politicians (160). With 
this comprehensive experience, she more or less covered the whole gamut 
of the news media in Ghana except for broadcasting, which was not 
included in the research project. 

Throughout the study, Hasty examines Ghanaian journalism at three 
levels—rhetoric, text, and practice—an approach that involved the author 
in "mapping contradictions" among them and recognizing the deep divide 
separating the practices of journalism at state and private newspapers. As 
she explains, "state and private journalists articulate different forms of pro­
fessional rhetoric, deploy different tactics of newsgathering, negotiate dif­
ferent political pressures, and enjoy different forms of compensation and 
reward for their work" (28). By examining the writings of leading Ghana­
ian journalists, she is able to show how state journalism draws on "develop­
ment discourse" while private journalism relies on the international 
rhetoric of democracy and human rights. In both cases, however, the influ­
ence of the "big men" in African politics is ever present, with the state press 
defending and applauding the leadership and the private press attacking 
their policies and exposing fraud and corruption. This distinction is vividly 
displayed in the dozen or so photographs of the front pages of several 
Ghanaian newspapers, especially those depicting the often lurid and sen-

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117


192 African Studies Review 

sational allegations in the independent press about the "big men" and their 
entourages. 

ALTOGETHER, THESE STUDIES provide valuable insights into the opera­
tion of the media in Africa, at least in some parts of it. Of the three authors, 
Nyamnjoh is certainly the most critical, regarding African journalists as 
undertrained, unprofessional, and unreliable, engaging in Jekyll-and-
Hyde-like behavior. But as the only African author among them (and a rep­
resentative of CODESRIA as well), he perhaps should be allowed to 
indulge in Afro-pessimism. While the other authors appear to have been 
immune from such practices, Hasty may have been struck by the Jekyll-and-
Hyde analogy when she found herself having to attack the Ghanaian gov­
ernment in one publication and defend it in another, only to repeat the 
process with each new journalistic appointment. This problem—along with 
the challenge of having to write intelligibly for a Ghanaian audience on the 
one hand and an anthropological one on the other—she appears to have 
surmounted in great style. 

Elaine Windrich 
Stanford University 
Stanford, California 

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/arw.2006.0117



