2016] INTERNATIONAL DECISIONS 109

American Convention on Human Rights—jurisdiction—{freedom of expression—indirect restrictions—
property rights— deviation of power—media pluralism

GRANIER v. VENEZUELA. Series C, No. 293. Preliminary Objections, Merits, Reparations and Costs.
At heep:/lwww.corteidh.or.cr.
Inter-American Court of Human Rights, June 22, 2015.

On June 22, 2015, the Inter-American Court of Human Rights (Court) decided that
Venezuela’s refusal to renew the broadcasting license of Radio Caracas Television (RCTV)
in May 2007 constituted an indirect violation of the right to freedom of expression pro-
tected by the American Convention on Human Rights (Convention)."' In a 6-1 decision,
the Court found that, although the government’s refusal to renew RCTV’s license had
allegedly been motivated on technical grounds, its real, but undeclared, purpose was to
shut down a network that had taken a critical editorial stance toward the Venezuelan gov-
ernment (para. 198).> The Court also ruled, however, that Venezuela had not violated
RCTV’s property rights and that judicial independence and impartiality had not been vio-
lated in the related domestic litigation. By this landmark decision, the Court has resumed
its vigorous protection of freedom of expression.

The proceedings began in 2010, when RCTYV filed a petition with the Inter-American Com-
mission on Human Rights (Commission), contending that, by not renewing its license, con-
fiscating its equipment, and failing to provide due process, Venezuela had violated Articles 8,
13, 21, 24, and 25 of the Convention. The Commission concluded that Venezuela had
breached the rights to freedom of expression and equality before the law and recommended
that it allocate broadcasting licenses through an open and fair process. But Venezuela argued
that its Constitution prevented it from complying with the Commission’s reccommendations.?
The Commission thus submitted the case to the Court in February 2013, almost six months
after Venezuela denounced the Convention (on allegations that both the Commission and the
Court were interfering with Venezuelan internal affairs) but before the expiration of the Con-
vention’s one-year “survival provision” (Art. 78(1)).*

Venezuela submitted two preliminary objections to the Court’s jurisdiction. First, Venezu-
ela argued that the Court lacked temporal jurisdiction. The Court rejected that argument
because the actions at issue had occurred prior to Venezuela’s denunciation of the Convention
(para. 14). Second, Venezuela challenged the Court’s personal jurisdiction, as the dispute
involved the rights of a legal person. Again, the Court dismissed the objection by considering
that it was called upon to adjudicate the potential violation of the rights of the petitioners,
RCTYV shareholders and employees—not the alleged violations of the rights of RCTV itself
(para. 22).

' American Convention on Human Rights, Nov. 22, 1969, OASTS No. B-32, 1144 UNTS 123 [hereinafter
Convention].

? Granierv. Venezuela, Preliminary Objections, Merits, Reparations and Costs, Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C) No.
293 (June 22, 2015) (in Spanish), az http://www.corteidh.or.cr [hereinafter Judgment]. Translations of the Judg-
ment herein are by the author.

3 This assertion is surprising, as Article 23 of the Venezuelan Constitution establishes that international human
rights treaties are directly applicable in Venezuela and that they take precedence over less favorable domestic law.
CONSTITUCION Art. 23 (1999).

4 Venezuela denounced the Convention by a note dated September 6, 2012, ar http://www.oas.org/DIL/Nota_
Republica_Bolivariana_Venezuela_to_SG.English.pdf.

https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109

110 THE AMERICAN JOURNAL OF INTERNATIONAL LAW [Vol. 110

Before the Court, the petitioners, the Commission, and Venezuela all argued that the Ven-
ezuelan political context was relevant to the case. This consideration led the Court to emphasize
the tensions between Venezuela and some media outlets, particularly after the coverage by
some private networks of the coup d’état of April 2002. In addition, the Court noted that after
the events of 2002, several state officials announced that private media outlets that refused to
change their editorial position would not have their broadcasting licenses renewed. These state-
ments were reinforced by state-supported campaigns in newspapers and the publication of the
White Book on RCTV, seeking to explain why “for the Venezuelan government it was ‘incon-
venient’ to renew RCTV’s broadcasting license” (para. 86).

Despite those statements, RCTV did request the renewal of its license in early 2007. The
request was denied on the grounds that the government had “decided to reserve use of that por-
tion of the broadcast spectrum . . . to allow democratization of the broadcast media” (para.
92). Moreover, two days before RCTV’s license expired, the Constitutional Chamber of the
Venezuelan Supreme Court issued a preliminary injunction temporarily conveying the use of
all of RCTV’s assets related to broadcasting (such as antennae and transmitters) to the state
(para. 95).°

On the merits, the Court addressed three issues: freedom of expression, judicial indepen-
dence, and property. First, the Court reaffirmed that the right to freedom of expression has
both individual and social (collective) functions, that this freedom formed the “cornerstone for
the existence of a democratic society” and, most important, that it required protecting speech
that was “disagreeable to the government or any segment of the population” (para. 140).
Although the Court expressly recognized that states have the right to regulate broadcasting
(para. 165), it determined as well that under Article 13 of the Convention states also have the
duty to promote ideological pluralism in the media.® [t emphasized that media pluralism could
not be assured by the mere existence of several media outlets but, instead, required “that the
ideas and information broadcast are effectively diverse and addressed from diverging postures,
without the existence of a sole viewpoint or stance” (para. 170).

The Court did not, however, find a direct violation of the right to freedom of expression.
After noting that domestic law did not grant broadcasters an automatic right to have their
licenses renewed (para. 178), but without making any reference to either applicable authorities
or state practice, the Court determined that neither the Convention nor international law more
generally compels a state party to renew a broadcasting license (para. 179). Accordingly, it held
that Venezuela’s refusal to issue a new broadcasting license to RCTV did not constitute a direct
violation of the right to freedom of expression under Article 13(1) of the Convention (paras.
180-81).

Yet the Court also held that the Convention precludes indirect restrictions of freedom of
expression. It had previously ruled that the rights established in the Convention were suscep-
tible to violations arising out of indirect actions.” In the Court’s view, to determine whether
an indirect action was arbitrary or violated a Convention right, the underlying reasons had to

> Tribunal Supremo de Justicia, Sala Constitucional [TS],CC] [Supreme Court of Justice, Constitutional Cham-
ber], 25 de mayo de 2007, Decisién No. 956.

¢ Article 13(1) of the Convention, supra note 1, establishes that “[e]veryone has the right to freedom of thought
and expression. This right includes freedom to seek, receive, and impart information and ideas of all kinds . . . .”

7 Seelvcher Bronstein v. Peru, Merits, Reparations and Costs, Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C) No. 74 (Feb. 6,2001);
Canese v. Paraguay, Merits, Reparations and Costs, Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C) No. 111 (Aug. 31, 2004).

https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109

2016] INTERNATIONAL DECISIONS 111

be taken into account (para. 189). To decipher the actual motives that led Venezuela not to
renew RCTV’s broadcasting license, the Court analyzed a series of statements made by high-
ranking Venezuelan officials—mainly those of the president at the time, Hugo Chavez.

For example, President Chévez had declared that the media were “causing subversion . . . in
this case fascist subversion” (para. 75). In December 2006—just five months before RCTV’s
broadcasting license was set to expire— he stated that “there will be no new license for that
coupist [ golpista] television channel that used to be called Radio Caracas Televisidn, the license
is over, the decision is already written” (para. 80). He continued in January 2007 by asserting
that “[n]othing and no one will stop the decision not to renew the license of that channel,” and
that “[s]queal, kick, no matter what they do, the license for that fascist stacion RCTV is over”
(id.). On a similar note, the minister of telecommunications observed that RCTV had exer-
cised a form of “media manipulation,” an “irresponsible attitude [that] had not
changed . . . they did not rectify it” (id.).

Despite these statements, Venezuela insisted during the oral hearings that its refusal to renew
RCTV’s license had been based on technical considerations and “no other reason, no political
reason” (para. 186). The Court was not persuaded. Rather, it considered that the officials’ pro-
nouncements had to be evaluated as a whole and reached its conclusions on the facts before it:
namely, that since 2002 Venezuela had been warning the media that if they did not modify
their editorial posture their licenses would not be renewed, and that the definitive decision not
to renew RCTV’s broadcasting license had been taken long before it was set to expire (paras.
193-94).

Those findings led the Court to declare that Venezuela had committed a deviation of power
because it had used powers lawfully granted to the state “with the objective to align a media
outlet editorially with the government” (para. 197). Moreover, the Court held that the ulterior
motive behind Venezuela’s decision not to renew the license was disapproval of RCTV’s
editorial stance. It affirmed that public officials have a duty to verify, within reason, the
facts on which they base their opinions, particularly in situations of social tension or con-
flict (para. 195).

As regards the second issue, the alleged violation of due process and judicial independence,
the Courtreached two separate conclusions. On the one hand, it considered that the seven years
during which the domestic challenge by RCTV to the decision not to renew its license had been
stalled in an interlocutory appeal constituted an excessive delay that violated due process under
the Convention (para. 270). On the other hand, it concluded, over two dissents, that there was
insufficient evidence to rule that the domestic courts charged with deciding the case had lacked
independence (para. 278). The dissenting judges argued that the judiciary had contributed to
the deviation of power (Ventura Robles, J., diss. op., para. 8) and that the Court’s prior deci-
sions finding that Venezuela’s judiciary lacked independence and impartiality should have
been taken into consideration in this case (Vio Grossi, ]., sep. op., at B(1)).

On the third issue, the Court found that Venezuela had not violated RCTV’s property
rights. Again, it divided the analysis into two sections. First, it decided that RCTV had no own-
ership rights over the airwaves, and consequently no property rights that could have been vio-
lated by the refusal to renew its broadcasting license (para. 342). The second prong of the anal-
ysis pertained to the potential violation of RCTV’s property rights by the Constitutional
Chamber’s preliminary injunction, which had deprived the station of several of its assets. The
Court declined to decide the issue on grounds that it lacked jurisdiction to determine whether

https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109

112 THE AMERICAN JOURNAL OF INTERNATIONAL LAW [Vol. 110

the property rights of a legal person had been violated (para. 352). Despite having disregarded
that jurisdictional hurdle when dismissing Venezuela’s preliminary objection on personal
jurisdiction, it found that— unlike the right to freedom of expression—property rights do not
involve a direct relation between the legal person affected and the physical persons who are the
ultimate owners (para. 355). Italso determined that the complexity of RCTV’s corporate own-
ership, which included several intermediary holding companies, made it impossible to attri-
bute any harm to the ultimate shareholders (para. 358).

Finally, in terms of reparations, the Court ordered Venezuela to allow RCTV to resume
broadcasting temporarily atits former frequency and to return the assets that had been removed
under the preliminary injunction. The Court, however, was careful to note that it was not, in
any way, attributing any property rights over the airwaves to RCTV. Instead, it ordered Ven-
ezuela to implement an “open, independent and transparent” process (para. 382) to allocate
the broadcasting license for that frequency. Because of the character and gravity of the vio-
lations and the suffering of the victims, the Court also ordered monetary reparations ex
aequo et bono, arguing that it lacked the evidence needed to determine any claims for dam-
ages (para. 403).

* >k ok ok

As Judge Ventura Robles wrote, Granier is “without a doubt, the most important decision
that the Inter-American Court of Human Rights has issued in matters of freedom of expres-
sion” (Ventura Robles, J., diss. op., para. 2). The judgment shows that the Court has reasserted
its former staunch commitment to the protection of freedom of expression. Although the
Court has historically taken strong positions in favor of freedom of expression, its 2013 deci-
sion in Mémoli v. Argentina®—a controversial 4-3 judgment in which, for the first time, it
upheld a criminal conviction for defamation—was viewed as a step backward in protecting
freedom of expression. Thus, Judge Ventura Robles argued, the Granier decision should be
seen as overruling Mémoli (id., para. 2).

The decision also deserves notice because of the situation involved. As the Court observed,
RCTYV was Venezuela’s most long-standing and most viewed television station (para. 62; Pérez
Pérez, ]., diss. op., para. 10). It maintained a critical position toward the Venezuelan govern-
ment (Ferrer Mac-Gregor, J., diss. op., para. 138), the last national TV station to do so. Shut-
ting down RCTV meant, in practice, drowning out dissent. Although other private networks
continued transmitting, they had assumed a complaisant attitude. Not surprisingly, RCTV’s
exit from the airwaves stirred political tensions and led to protests.

The most important part of the judgment is its finding that Venezuela had indirectly vio-
lated the right to freedom of expression of RCTV’s shareholders and employees, and also that
of the general population, who were “deprived of access to the editorial line that RCTV rep-
resented” (para. 198). The Court’s argument in that regard is compelling. Its reliance on state-
ments of high-ranking governmental authorities (most of them on live television) to determine
the real motives behind the decision not to renew RCTV’s broadcasting license makes a sub-
stantial contribution to the development of the institution of deviation of power in interna-
tional law. Indeed, both judicial practice and academic commentary have tended to focus on

8 Mémoliv. Argentina, Preliminary Objections, Merits, Reparations and Costs, Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C) No.
265 (Aug. 22, 2013).

https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109

2016] INTERNATIONAL DECISIONS 113

the similar— but less precise—notion of abuse of rights; yet deviation of power is a more accu-
rate concept, as it centers on the “real but undeclared ends” of a policy decision (Ferrer Mac-
Gregor, J., diss. op., para. 7).

Another significant aspect is the decision’s discussion of the responsibilities of governmental
authorities when making public declarations (para. 195). It may sound paradoxical or even
oxymoronic, but the protection of human rights, including free speech, may require limiting
the free speech rights of state actors. The Court reached this conclusion rather tangentially
(and in a tone that was more of an admonition than the establishment of alegal obligation).
The gist of the Court’s finding is that state officials, because they wield great influence on
the public and are duty bound to safeguard human rights, cannot disregard those very
rights in their public declarations; nor can they purvey distorted pictures of the truth. This
conceptbears keeping in mind in the context of emerging democracies and other situations
of institutional fragility.”

Although the Court’s analysis of indirect restrictions on freedom of expression is laudable,
other meaningful issues were underdeveloped or imprecisely discussed. For example, the basis
forasserting the Court’s temporal jurisdiction would have benefited from more extensive treat-
ment but was relegated to a single paragraph (para. 14). The Commission submitted the case
to the Court after Venezuela denounced the Convention, but while the one-year survival pro-
vision remained in force. A similar situation had arisen when Trinidad and Tobago withdrew
from the Convention.'” In those cases, as in this one, the Court asserted that it had jurisdiction
to decide a case brought after the respondentstate denounced the Convention, on grounds that
the facts involved had taken place prior to the denunciation.

Yet this issue requires a more nuanced analysis. International adjudication is still largely
dependent on state consent, and states may withdraw their acceptance of the jurisdiction of an
international court or tribunal. Here, the Court could have delved deeper into the nature of
survival clauses in treaties and how some international obligations linger even after a state has
expressed its will to renounce them.

In addition, the Court did not uniformly apply its analysis of its personal jurisdiction. Even
though its competence is limited by its understanding of “person” (which excludes legal enti-
ties),"! the Court found that the media, similarly to unions and political parties, are vehicles
for the exercise of certain human rights (para. 148).'* Therefore, it held that “restrictions on
freedom of expression are frequently materialized through state or individual actions that harm
not only the legal person that constitutes a media outlet, but also large numbers of physical
persons, like the shareholders or the journalists who work there . . . and whose rights may also

? Judge Caldas also considered the possibility of applying the provisions of the Convention to private actors such
as the media. He stated that “[t]he issue here is under what terms the relation between private agents and the public
sphere stands. As holders of power, those entities must be regulated and made responsible. As actors in the public
sphere . . . they have public duties.” Judgment, Caldas, J., sep. op., para. 57.

19 E.g., Caesar v. Trinidad and Tobago, Merits, Reparations and Costs, Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C) No. 123
(Mar. 11, 2005); Hilaire, Constantine, and Benjamin v. Trinidad and Tobago, Merits, Reparations and Costs,
Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C) No. 94 (June 21, 2002) (joined cases).

' Article 1(2) of the Convention, supra note 1, states: “For the purposes of this Convention, ‘person’ means every
human being.”

12 The European Court of Human Rights reached similar conclusions in Glas Nadezhda Eood v. Bulgaria, App.
No. 14134/02, paras. 50-52 (Eur. Ct. H.R. Oct. 11, 2007); Groppera Radio AG v. Switzerland, 173 Eur. Ct. H.R.
(ser. A), paras. 47-51 (1990).

https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109

114 THE AMERICAN JOURNAL OF INTERNATIONAL LAW [Vol. 110

be affected” (para. 151); and it noted that “today an important part of journalism is carried out
by means of legal persons” (para. 152). In sum, whereas only individuals enjoy the right to free-
dom of expression, those rights are often exercised through legal persons or institutions.

By concluding that Venezuela’s conduct had indirectly affected the freedom-of-expression
rights of RCTV’s sharcholders, journalists, and the general public, the Court sidestepped a
jurisdictional obstacle that would otherwise have barred it from hearing the case. That inter-
pretation gives effer utile to Article 13 of the Convention. Excluding legal persons from the
scope of the Convention would drastically reduce the protection granted to media outlets—
like newspapers, websites, and television and radio stations—which play a key role in contem-
porary mass media but are organized as legal persons.

Nevertheless, the Court did not apply that criterion throughout the case. On the contrary,
it relied on its lack of competence to adjudicate cases involving legal persons in refusing to rule
on the potential violations of RCTV’s property rights (para. 348). The Court reasoned instead
that the complex corporate structure of RCTV prevented it from determining the potential
harm to the ultimate shareholders caused by the taking of RCTV’s property through the Con-
stitutional Chamber’s preliminary injunction (para. 358). That is perhaps the most question-
able aspect of the decision. As Judge Ferrer Mac-Gregor pointed out in his dissent, the pre-
liminary injunction was “a seizure of property without compensation” (Ferrer Mac-Gregor, J.,
diss. op., para. 16), and, moreover, “it is neither complex nor hard to establish a direct rela-
tionship between the loss of value of the shares and the economic harm to the assets of RCTV’s
shareholders” (id., para. 93).

Perhaps the Court’s reluctance to apply the same extensive jurisdictional interpretation
when dealing with property rights can be ascribed to an unspoken normative hierarchy of the
rights established in the Convention. There is evidence that some judges placed a higher value
on the aspects of the case involving freedom of expression than on those involving property
rights. Certain judges, for example, questioned the relevance of the economic interests of
the RCTV shareholders (Pérez Pérez, J., diss. op., paras. 2, 11; Caldas, ]., sep. op., paras.
13-16). Yet subjective considerations about the rights that the victims claimed were vio-
lated do not lead to the sound and equal application of the law. Neither does the Con-
vention—at least expressly—establish a hierarchy of rights."?

Another questionable aspect of the judgment is the Court’s reasoning in failing to find that
the Venezuelan judiciary was neither impartial nor independent. Despite its prior rulings that
the Venezuelan judiciary was not independent,'* the Court indicated that no particular evi-
dence in that regard had been provided in this case. But, as Judge Vio Grossi argued in his sep-
arate opinion, “the lack of independence of the Venezuelan judiciary [previously] verified is a
public and notorious fact” (Vio Grossi, J., sep. op., at B(3)). Two of the dissenting judges also
observed clear signs of lack of judicial independence in the domestic legal processes (Ferrer
Mac-Gregor, J., diss. op., para. 135; Ventura Robles, ], diss. op., paras. 8 —10). The Court may
have been acting with caution to avoid adding insult to injury in a decision that was sure to
generate strong reactions by Venezuela. If those policy considerations did inform the decision,

'3 The Court, however, has stated that the right to life is fundamental. See Castillo Gonzélez v. Venezuela, Merits,
Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C) No. 256, para. 122 (Nov. 27, 2012) (in Spanish).

14 Rever6n Trujillo v. Venezuela, Preliminary Objection, Merits, Reparations, and Costs, Inter-Am. Ct. H.R.
(ser. C) No. 197, para. 127 (June 30, 2009); Apitz Barbera v. Venezuela, Preliminary Objection, Merits, Repa-
rations and Costs, Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C) No. 182, para. 267(7) (Aug. 5, 2008).

https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109

2016] INTERNATIONAL DECISIONS 115

applying them to this case would reflect a lack of judgment. Venezuela had already denounced
the Convention; thus, the Court should have had free rein to make a decision without any
political or pragmatic constraints.

Nevertheless, the Court’s decision in Granier is a strong precedent that, by developing the
notion of deviation of power and curtailing indirect restrictions, contributes to the elaboration
of the international protection of freedom of expression. Yet this saga does not end well for the
victims. Although the Court’s decisions are directly applicable under Venezuelan law, the Ven-
ezuelan Supreme Court has already rejected the decision as unenforceable,'” which is how it
has dealt with some of the Court’s previous decisions. Moreover, as Venezuela has denounced
the Convention, further proceedings cannot be brought before the Court. The only remaining
international remedy is to present a report to the General Assembly of the Organization of
American States, an approach with scant possibilities of actual consequences.16 Therefore,
despitea clear win at the Court, the applicants can hardly expect Venezuela to comply. Granier,
then, perhaps serves as a reminder of one of the main shortcomings of international adjudi-
cation, the lack of effective enforcement measures.

MANUEL CASAS MARTINEZ
15TS],CC, 10 de septiembre de 2015, Decisién No. 1175.
16 Article 65 of the American Convention, supra note 1, reads, in pertinent part: “To each regular session of the

General Assembly of the Organization of American States the Court shall submit, for the Assembly’s consideration,
areport . . . . It shall specify, in particular, the cases in which a state has not complied with its judgments . . . .”

https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.5305/amerjintelaw.110.1.0109

